Olenko tuomittu loppuelämäni elämään huonon ihon kanssa kun
kahden roaccutan kuurinkin jälkeen naama täynnä epäpuhtauksia?
Kommentit (205)
Nää on tosi huvittavia. Entä kun on ruusufinni, jolloin kukinnan laukaisee esim aurinko tai sauna.
Te joilla on ikää enemmän, ottakaa selvää myös tästä. Itselleni ainut apu on puolikkaasta antibiootista päivittäin. Täysin kaikkea kukintaa sekään ei poista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse en käytännössä pysty sitä kokeilua tekemään, koska vatsalleni näköjään tämä tiukka paleo on ainoa joka toimii.
Vatsaongelmat ovat superyleisiä aknen yhteydessä. Sun pitäisi saada suolistosi mikrobisto kuntoon. Minä en tiedä miten se tapahtuu, antibioottien käyttö kun on vähän niin ja näin. Kokeile kiskoa 20 erilaista probioottista pöpöä >1mrd annoksina kuukausien ajan, syöttäen niille sopivia kuituja (pektiiniä omenoista, banaanin tärkkelystä).
Myös ihon bakteeristolla on merkitystä, mutta en myöskään tiedä miten sen saisi kuntoon. Mahdollisesti pitäisi jättää pesuaineet kokonaan pois (jotka tappavat monia hyödyllisiä mikrobeja iholta) ja pyöriä päivittäin ulkona maassa. Mikrobeilla on tapana nirhata ja säännöstellä muita mikrobeja sekä vuorovaikuttaa ihon solukon kanssa.
Kiitos, mutta been there done that jo vuosia (probioottien ja vihannesten + hedelmien syönti). Hapankaalia syön päivittäin. Ehkä sitten pitäisi tuota mullassa uintia kokeilla seuraavaksi :D.
T. Akne 25v
Joskushan roacuttania joutuu syömään pari kuuria peräjälkeen. Oletko ottanut jo monta kuuria? Minulla sinkkitabletit ovat tuoneet helpotusta ihon kunnon ylläpitoon, eivät toki auta kaikilla. Tsemppiä! <3
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse en käytännössä pysty sitä kokeilua tekemään, koska vatsalleni näköjään tämä tiukka paleo on ainoa joka toimii.
Vatsaongelmat ovat superyleisiä aknen yhteydessä. Sun pitäisi saada suolistosi mikrobisto kuntoon. Minä en tiedä miten se tapahtuu, antibioottien käyttö kun on vähän niin ja näin. Kokeile kiskoa 20 erilaista probioottista pöpöä >1mrd annoksina kuukausien ajan, syöttäen niille sopivia kuituja (pektiiniä omenoista, banaanin tärkkelystä).
Myös ihon bakteeristolla on merkitystä, mutta en myöskään tiedä miten sen saisi kuntoon. Mahdollisesti pitäisi jättää pesuaineet kokonaan pois (jotka tappavat monia hyödyllisiä mikrobeja iholta) ja pyöriä päivittäin ulkona maassa. Mikrobeilla on tapana nirhata ja säännöstellä muita mikrobeja sekä vuorovaikuttaa ihon solukon kanssa.
Kiitos, mutta been there done that jo vuosia (probioottien ja vihannesten + hedelmien syönti). Hapankaalia syön päivittäin. Ehkä sitten pitäisi tuota mullassa uintia kokeilla seuraavaksi :D.
T. Akne 25v
Jospa kokeilisit vaikka rasvan syömistä (ei kuitenkaan minkään keinorasvan)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Esim kommentin 32 keinot olen kaikki käynyt läpi.
T. akne 25v
Kävitkö ne yhtäaikaa läpi vai vuorotellen?
Syön jatkuvasti D-vitamiinia (125mikroa) ja paljon rasvoja. Kromia yms kokeillut joskus erikseen.
Näen mihin tämä on menossa - siihen, että esim. noita noin 7 vinkkiä voi syödä luokkaa 50 eri yhdistelmällä, ja jokaista pitäisi tietysti kokeilla vuosi, että näkee "auttaako". Ei siihen vain ihmisikä riitä, että kokeilee kaikkien mahdollisten ruokien ja lisäkkeiden kaikki mahdolliset kombinaatiot vuoden ajan - ja ennen kuin on kokeillut, niin joku mielestään viisas pääsee sanomaan "AHAAA, mutta kun et ole kokeillutkaan juuri sitä että syöt aamukuudelta yhdellä jalalla seisten tätä vitamiinia, ja klo 12:37 hoosiannaa hoilaten tätä toista, niin ihan itse aknesi aiheutat". En henkilökohtaisesti usko että kenenkään akne on kiinni juuri siitä yhdestä hivenaineesta tai vitamiinista ja sen juuri oikeasta yhdistämisestä johonkin toiseen ruokaan/ruokavalioon. Uskon, että jos henkilön akne on kiinni siitä mitä syö (joillakin toki on!), niin ruokavalion muutokset yms. kokeilut näkyisivät JOSSAKIN. Ei niin, että kombinaation ja ajoituksen täytyy olla täsmälleen oikea, muuten ei näy yhtään mitään eroa.
Muuten, munkin äidillä on akne vielä 6-kymppisenä. Isällä taisi loppua 4-kympin paremmalla puolella. Jos ne ruoat ei saa geenejä vaihdettua, ei niistä tähän naamaan apua lie ole.
Vierailija kirjoitti:
Akne on hormonien epätasapaino. Syö sellaisen ruokavalion mukaan, missä otetaan huomioon ruoan hormonivaikutukset. Juu ja se ei ole hokkupokkus yksi ruoka tekee sitä tai tätä vaan enemmän kokonaisuuksia. Fruktoosi ja etanoli pois kokonaan. Katso ginelistä missä fruktoosia, sitä on mm jokaisessa pöytäsokerimolekyylissä puolet. Proteiinia ei tarvita määräänsä enempää. Rasvaa tarvitaan ja ei liikaa tyydyttymättömiä vaan monipuolista eläinrasvaa.
Ihohoito ei saa olla ihoa ärsyttävää, kokeile hoitaa pelkällä voimakkaalla suolaliuoksella, se on yhtäaikaa tarpeeksi antibakteerista, kuivattavaa ja kosteuttavaa. Kosteutusefekti tulee kun liuoksen jättää iholle yöksi, myös akneiho tarvitsee kosteutta.
Kaikista tärkein asia kuitenkin: nuku hyvin! Jätä yöhön sänkyaikaa 10h jotta ehdit viiveiden jälkeen nukkua 9h tai 8h jos heräät ilman kelloa.
Ei saatana mitään suolaa kasvoille, todellakaan! Ei mitään sitruunaliuoksia tai muutakaan!
Olen kärsinyt aknesta 23-vuotta ja syönyt 13 vuotta erilaisia antibiootteja ja koettanut jokaisen differinin ja epiduon ja skinorenin mitä markkinoilta löytyy. Noup, ei auta.
Avun sain aasialaisesta ihonhoidosta, jossa enemmän keskitytään ihon ph-arvon tasapainoon ja kosteutukseen. Kaikki antibioottisalvat ja kuivattavat aknepesut oli tehneet ihostani bakteerien mellastuskentän jossa aknepöpöt pääsivät mellastamaan vapaasti.
Nyt olen ollut vuoden ilman antibiootteja, pelkästään kun aloin hoitamaan ihoani. Käytän myös benoyyliperoksidia, jota en pystynyt aiemmin käyttämään. Ennen jätin iholleni benzoyyliperoksidin, nyt annan sen vaikuttaa 10-20 minuuttia ja pesen pois. Toimii kuin junan vessa.
Ap.lle ja muillekin suosittelisin kokeilemaan aasialaista ihonhoitoa, jos kerran kaikki muutkin on kokeiltu jo.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
T. Akne 25v
Jos olisit lukenut kommenttini, niin syön rasvaa. Päivässä ainakin yhden avokadon, ison kourallisen pähkinöitä, pari rkl voita, lorauksen rypsi/kookos/yms öljyä. Syön säännöllisesti rasvaista lihaa ja kalaa. En syö mitään eineksiä enkä mitään "yli yhden valmistusaineen" ruokia. Teen kaiken itse.
Muihin yksittäiseen asioihin puuttuviin kommentteihin en ala enää vastata, jos ihmiset eivät osaa lukea viestejä ennen kommentointiaan.
Mä oon 32 ja tehnyt 4 lasta. Ekaa kertaa mulla ei ole näppylän näppylää naamassa.
Elämä on ihanaa! Ja olen kärsinyt kivuliaasta aknesta ja iho on ollut raastavan kamala. Hormonit, ne hormonit!
Vierailija kirjoitti:
Tässä se 25v aknesta kärsinyt. Itse olen kokeillut seuraavat ruokavaliot vuosikymmenten aikana (ainakin puoli vuotta - useampi vuosi jokaista)
* Ns. virallisterveellinen ruokavalio, eli vähän rasvaa paljon hiilareita
* Karppaus, vähän hiilareita paljon rasvaa, myös maitotuotteita
* Hyvähiilihydraattinen, eli enemmän hiilaria kuin karppauksessa mutta vain täysjyväviljoista
* Punaisen lihan poisjättäminen
* Kaiken lihan poisjättäminen, tämä kokeilu kyllä loppui jo kuukaudessa kun vatsani meni soijasta tosi huonoon kuntoon
* Maidoton, viljaton, täysin lisäaineeton, sokeriton ja alkoholiton paleo, jossa käytännössä syön kasviksia, hedelmiä, pähkinöitä, öljyjä ja lihatuotteita sekä kananmunia.
Näiden lisäksi toki pienempiä muutoksia kokeillut myös, tyyliin paljon vettä, ei hedelmiä, paljon marjoja, eri vitamiineja ja hivenaineita, jne jne.
Pelkän ihon takia en moisia olisi jaksanut, mutta minulla on myös suolisto-ongelmia. Niihin olen saanut apua tästä paleosta, mutta ihoni kukkii yhä. Ja ikää on siis jo lähemmän 40 vuotta.
Te ruokavalion perään huutelijat: antaisitteko siis vinkin, että mitä muuta pitäisi kokeilla? Itse en käytännössä pysty sitä kokeilua tekemään, koska vatsalleni näköjään tämä tiukka paleo on ainoa joka toimii. Ja tästä nyt ei paljoa enää voi karsia koko terveyden kärsimättä. Mutta ehkä ap:lle voisi tulla jokin vinkki? Itsekin toki mielellään kuulisin että mitä muuta enää on jäljellä, oma mielikuvitus ei ainakaan enää monimutkaisempiin kokeiluihin taivu.
Kahdesta jutusta voisi olla sinulle hyötyä. FoodDetective vasta-aineiden kartoittamiseksi ja suolistolle Biolatten Havitall.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
T. akne 25v
Syön jatkuvasti D-vitamiinia (125mikroa) ja paljon rasvoja. Kromia yms kokeillut joskus erikseen.
Näen mihin tämä on menossa - siihen, että esim. noita noin 7 vinkkiä voi syödä luokkaa 50 eri yhdistelmällä, ja jokaista pitäisi tietysti kokeilla vuosi, että näkee "auttaako". Ei siihen vain ihmisikä riitä, että kokeilee kaikkien mahdollisten ruokien ja lisäkkeiden kaikki mahdolliset kombinaatiot vuoden ajan - ja ennen kuin on kokeillut, niin joku mielestään viisas pääsee sanomaan "AHAAA, mutta kun et ole kokeillutkaan juuri sitä että syöt aamukuudelta yhdellä jalalla seisten tätä vitamiinia, ja klo 12:37 hoosiannaa hoilaten tätä toista, niin ihan itse aknesi aiheutat". En henkilökohtaisesti usko että kenenkään akne on kiinni juuri siitä yhdestä hivenaineesta tai vitamiinista ja sen juuri oikeasta yhdistämisestä johonkin toiseen ruokaan/ruokavalioon. Uskon, että jos henkilön akne on kiinni siitä mitä syö (joillakin toki on!), niin ruokavalion muutokset yms. kokeilut näkyisivät JOSSAKIN. Ei niin, että kombinaation ja ajoituksen täytyy olla täsmälleen oikea, muuten ei näy yhtään mitään eroa.
Muuten, munkin äidillä on akne vielä 6-kymppisenä. Isällä taisi loppua 4-kympin paremmalla puolella. Jos ne ruoat ei saa geenejä vaihdettua, ei niistä tähän naamaan apua lie ole.
Ihanaa että joku sai muotoiltua omatkin ajatukseni järkevävään muotoon.
Kuten itsekin kerroin tässä on 8 vuotta kokeiltu vaikka mikä ihonhoitorutiineja JA ruokavalioita useamman kuukauden tai vuoden kerrallaan. Eikä niin että kahden viikon jälkeen jo luovutan ja taas mentäisiin. Enkä siltikään ole huomannut mitään mainittavaa eroa ihon kunnossa.
ap
(Ja nyt ihmiset sitten hyökkäävät kertomaan kuinka olen tuhoontuomittu kun en ole kokeillut sitä hoosiannan laulamista yhdellä jalalla kun juuri se voisi olla se ratkaisu)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
T. Akne 25v
Jos olisit lukenut kommenttini, niin syön rasvaa. Päivässä ainakin yhden avokadon, ison kourallisen pähkinöitä, pari rkl voita, lorauksen rypsi/kookos/yms öljyä. Syön säännöllisesti rasvaista lihaa ja kalaa. En syö mitään eineksiä enkä mitään "yli yhden valmistusaineen" ruokia. Teen kaiken itse.
Muihin yksittäiseen asioihin puuttuviin kommentteihin en ala enää vastata, jos ihmiset eivät osaa lukea viestejä ennen kommentointiaan.
Jospa jättäisit sen rypsiöljyn syömättä.
Mun täytyy olla niin kamala ja sanoa et itse söin terveellisesti, join vettä, hoidin ihoa.
Silti AINA oli joku huomauttamassa että pese näin, sä et vaan pese sitä hyvin tai juo tai sulla on ruokavaliossa vikaa.. Voi sitä paskaa mistä kärsin 17 vuotta. Nyt tosiaan vanhana akkana iho on hyvä ja lapset tehneet varmasti osansa.
Sä et voi mitään sille mikä tulee sisältä päin.
Toivotan onnea ja toivottavasti löydät avun. Itse koitin aikoinaan kaiken ja kaikki tuotteet..;(
Mitä voin suositella.. Vitamiinit, kalanmaksaöljykapselit, vettä ja hajusteettomat pesut ja rasvat ja kuorintaa. Ja säännöllisen säännöllisesti kaikki.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Akne on hormonien epätasapaino. Syö sellaisen ruokavalion mukaan, missä otetaan huomioon ruoan hormonivaikutukset. Juu ja se ei ole hokkupokkus yksi ruoka tekee sitä tai tätä vaan enemmän kokonaisuuksia. Fruktoosi ja etanoli pois kokonaan. Katso ginelistä missä fruktoosia, sitä on mm jokaisessa pöytäsokerimolekyylissä puolet. Proteiinia ei tarvita määräänsä enempää. Rasvaa tarvitaan ja ei liikaa tyydyttymättömiä vaan monipuolista eläinrasvaa.
Ihohoito ei saa olla ihoa ärsyttävää, kokeile hoitaa pelkällä voimakkaalla suolaliuoksella, se on yhtäaikaa tarpeeksi antibakteerista, kuivattavaa ja kosteuttavaa. Kosteutusefekti tulee kun liuoksen jättää iholle yöksi, myös akneiho tarvitsee kosteutta.
Kaikista tärkein asia kuitenkin: nuku hyvin! Jätä yöhön sänkyaikaa 10h jotta ehdit viiveiden jälkeen nukkua 9h tai 8h jos heräät ilman kelloa.Ei saatana mitään suolaa kasvoille, todellakaan! Ei mitään sitruunaliuoksia tai muutakaan!
Olen kärsinyt aknesta 23-vuotta ja syönyt 13 vuotta erilaisia antibiootteja ja koettanut jokaisen differinin ja epiduon ja skinorenin mitä markkinoilta löytyy. Noup, ei auta.
Avun sain aasialaisesta ihonhoidosta, jossa enemmän keskitytään ihon ph-arvon tasapainoon ja kosteutukseen. Kaikki antibioottisalvat ja kuivattavat aknepesut oli tehneet ihostani bakteerien mellastuskentän jossa aknepöpöt pääsivät mellastamaan vapaasti.
Nyt olen ollut vuoden ilman antibiootteja, pelkästään kun aloin hoitamaan ihoani. Käytän myös benoyyliperoksidia, jota en pystynyt aiemmin käyttämään. Ennen jätin iholleni benzoyyliperoksidin, nyt annan sen vaikuttaa 10-20 minuuttia ja pesen pois. Toimii kuin junan vessa.
Ap.lle ja muillekin suosittelisin kokeilemaan aasialaista ihonhoitoa, jos kerran kaikki muutkin on kokeiltu jo.
Mitä tähän aasialaiseen ihonhoitorutiiniisi siis kuuluu?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
T. Akne 25v
Heh. Mulla se rasva tulee suoraan läpi ihoon. Eli pahentaa tilannetta. Se, jolla on ruusufinni ja ikää jo 50 v.
Mun iho on parhaimmillaan ruokavaliolla, kun syö perusterveellisesti ja mahdollisimman keveästi. Paljon kasviksia ja hedelmiä. Vähän leipää ja sekin ruista. Laurasella on esim yksi peruna ja vähän proteiinin lähteitä
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
T. akne 25v
Geenien aktiivisuuteen on ravinnolla suuri merkitys.
Vierailija kirjoitti:
Mun täytyy olla niin kamala ja sanoa et itse söin terveellisesti, join vettä, hoidin ihoa.
Silti AINA oli joku huomauttamassa että pese näin, sä et vaan pese sitä hyvin tai juo tai sulla on ruokavaliossa vikaa.. Voi sitä paskaa mistä kärsin 17 vuotta. Nyt tosiaan vanhana akkana iho on hyvä ja lapset tehneet varmasti osansa.
Sä et voi mitään sille mikä tulee sisältä päin.Toivotan onnea ja toivottavasti löydät avun. Itse koitin aikoinaan kaiken ja kaikki tuotteet..;(
Mitä voin suositella.. Vitamiinit, kalanmaksaöljykapselit, vettä ja hajusteettomat pesut ja rasvat ja kuorintaa. Ja säännöllisen säännöllisesti kaikki.
Nimenomaan siihen voi vaikuttaa, mikä tulee sisältä päin. Nimittäin ruualla. Ruoka vaikuttaa ihon kuntoon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
T. Akne 25v
Jospa jättäisit sen rypsiöljyn syömättä.
Välillä taisin olla yli puoli vuotta syömättä. Mutta se hoosianna unohtui laulaa, ehkä jäi siitä kiinni.
Te jotka vannotte ruokavaliomuutosten nimeen, onko teillä siis ollut aknea jonka olette hoitaneet jollain tietyllä ruokavaliolla?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaikista tärkein asia kuitenkin: nuku hyvin! Jätä yöhön sänkyaikaa 10h jotta ehdit viiveiden jälkeen nukkua 9h tai 8h jos heräät ilman kelloa.Ei saatana mitään suolaa kasvoille, todellakaan! Ei mitään sitruunaliuoksia tai muutakaan!
Mitä tähän aasialaiseen ihonhoitorutiiniisi siis kuuluu?
Aluksi omien aknetriggereiden löytäminen. Itse karsin pois kaikki rasva-alkoholit, alkoholit, paksut öljyt, silikonit, mineraaliöljyt ja aloitin siis ns puhtaalta pohjalta. Eli toisinsanoen aloin lukemaan mitä tuotteet pitävät sisällään. Luin kaikki mitä löysin ainesosista ja aloitin muutaman ainesosan sisältävällä tuotteella.
Tein aluksi öljypuhdistuksen kylmäpuristetulla auringonkukkaöljyllä (linoileelinen, eli lisää kasvoilla sitä öljyä joka auttaa akneen) ja pesin Lactacydillä pois. Sitten kasvovesi (ei mitään länsimaisia puhdistavia kasvovesiä, vaan kosteuttava. Ero on kuin yöllä ja päivällä aasialaisen kasvoveden ja länsimaisen kasvoveden välillä).
Sitten kosteusvoide.
En aluksi käyttänyt mitään benzoyyliperoksideja, AHA-tai BHA-happoja vaan keskityin siihen mitä ihoni sietää. Sain selville että ihoni on kosteusköyhä ja kuiva, kun olin aina luullut että ihoni on rasvainen ja epäpuhdas. Olinkin aina vain pessyt vahvemmilla aineilla (desinfiontiaineellakin joskus) ja ihoni oli tuottanut enemmän ja enemmän rasvaa koska oli koettanut pitää suojavaippaa yllä.
Ajan kuluttua kun aloin hiljalleen lisäämään ainesosia sekä tuotteita, olen löytänyt rutiinin joka pitää minut finnittömänä.
Siihen siis kuuluu aamuisin
*puhdistus
*kasvovesi (joskus taputtelen useamman kerroksen kasvovettä jos ihoni kiristää. Nykyään ei enää kiristä)
*seerumi
*kosteusvoide
*aurinkorasva (aurinko ei muuten paranna finnejä, se voi tehdä itse asiassa finnin arpeutumiselle huonoa)
Iltaisin
*öljypuhdistus
*puhdistus
*kasvovesi
*seerumi
*joskus kangasnaamio
*kosteusvoide
*yövoide
Ja noin kolmisen kertaa viikossa AHA tai BHA
Jos ihoni koettaa kukkaista kerran kuussa, laitan hetkeksi benzoyyliperoksidia aamuisin ennenkuin pesen ihon ja vot. Siinä se on.