Kävin Espanjassa lomalla ja en voi kuin ihmetellä miten espanjalaiset osaa pukeutua, jopa mummot.
Olin itse liikkeellä useina päivinä lenkkareissa, koska kävelimme pitkiä matkoja päivän aikana. Minua hävetti lenkkareiden pito, koska jopa paikallisilla mummoilla oli korkokengät, mekot, kynnet laitettu ja hiukset kauniisti.
Palatessani Suomeen tajusin miten kulttuurierot on niin valtavat Suomessa ja Espanjassa. En tässä ketjussa syytä ketään, vaan syyllistyn asiaan itsekin etten pukeudu niin näyttävästi kuin haluaisin pukeutua. Jos pukeutuu paremmin, niin suomalaisille yleistä on kysyä, että "oletko menossa jonnekin juhliin?"
Kommentit (63)
Haluaisin nähdä miten nuo espanjalaismummot pukeutuisivat suomalaiseen sikalaan, tunturin laelle tai ihan vaan loskasateeseen Helsingin keskustaan. Vieläkö korkokengillä mentäisiin vai tekiskö mieli jotain pipoa, kaulahuivia, lapasia, takkia, joka on lämmin ja samalla vedenpitävä.. jne.
Vierailija kirjoitti:
Minä ostan nykyään useinmiten vaatteeni Espanjasta, koska oleskeken siellä niin usein.
No voikun olet nyt päässyt seuraavalle tasolle. Onnea siitä. Olet nyt virallisesti parempi ihminen, kun sait sanottua sen, että "Suomijunttien vaatteet ei kelpaa, MÄ ostankin Espanjasta, niinq kaikki muotitietoiset ja paremmat ihmiset!".
Vierailija kirjoitti:
Haluaisin nähdä miten nuo espanjalaismummot pukeutuisivat suomalaiseen sikalaan, tunturin laelle tai ihan vaan loskasateeseen Helsingin keskustaan. Vieläkö korkokengillä mentäisiin vai tekiskö mieli jotain pipoa, kaulahuivia, lapasia, takkia, joka on lämmin ja samalla vedenpitävä.. jne.
Harva suomalainenkaan sitä ihan jatkuvasti viettää aikaa sikalassa tai tunturin laella :D Itse ainakaan en ole eläissäni käynyt näistä kummassakaan...
Helsingin keskustassa loskasateessa olen kyllä ollut ja monessa muussakin kaupungissa, se kieltämättä on aika haastava kombo tyylikkään pukeutumisen kannalta. ;) Mutta onneksi nykyään esim. kumisaappaitakin saa siroina nilkkurimallisina.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Viime kreikanlomallamme sattui samaan ravintolaan ryhmä ranskalaisia, jotka pukeutumisellaan poikkesivat paljon muista lomailijoista jotka olivat suomalaisia, ruotsalaisia, saksalaisia ja venäläisiä ainakin. Ihailin miten kauniilta näyttivät kun miehet olivat kevyissä puvuissaan kauluspaitoineen, pitkine housuineen ja nahkakenkineen. Naiset kiharrettuine hiuksineen,punaisine huulineen, mekot päällä ja korkeat korot jalassa.
Istuivat pöydässä ja poseerasivat kuin kauniit patsaat. Mutta ei se hetken päästä enää hauskalta näyttänyt, miehet hikoilivat puvuissaan, naiset löyhyttelivät menulistalla viilennystä itselleen, kohentelivat hiuksiaan ja tarkastivat meikkejään. Lämpötila oli yli +35c. Niillä näytti vielä olevan todella tylsää, olivat tosiaan seurueessaan kuin nätit patsaat pönöttämässä, ei naurua, ei juttelua, siinä istuivat tarkkailemassa muita hiukan ylimielinen virne naamalla ja joskus hiukan virnehtivät ohimenevälle hieman "rennommissa" vaatteissa ohikulkevalle.
Silloin ajattelin kyllä että eihän tuossa ole mitään järkeä. Olla nyt nätti, mutta muutoin touhu ilotonta? Saapua ravintolaan kuin filmitähti, mutta ilta noin tylsä. Valita kaunis puku päälle ja hikoilla kuin sika monta tuntia? Laittautua tunti ja koko ilta olla huolissaan lättäytyvistä kiharoista ja levinneistä huulipunista.
Muilla oli arkisemmat vaatteet, mutta paljon hauskempaa. Arvaa kumman valitsisin jatkossa?
Eiköhän noiden ihmisten tylsä ilta johtunut jostain muusta kuin kauniista vaatteista.
Olet oikeassa. Ranskalaiset juo ihan liian vähän viinaa ulkona ollessaan. Me suomalaiset osataan rentoutua!!
Mä tunnen ylpeyttä suomalaisesta käytännöllisyydestä. Sen saman käytännöllisyyden vuoksi meillä on lämpimät talot, tukevat lukot, maailman parhaat hissit jne. Ja se käytännöllisyys poistaa liiat paineet olla jatkuvasti miellyttämässä muita. Kaikilla, jotka haluavat pukeutua kauniisti, on siihen mahdollisuus ja oikeus, käytännöllisyyden kustannuksellakin (toki pukeudun itse mielestäni kauniisti ja käytännöllisesti yhtä aikaa), mutta kulttuurissamme ei ole kovaa painetta siihen, mikä on mielestäni vain positiivista nykymaailmassa.
Vierailija kirjoitti:
Ei hyvää päivää 🙄
Luulen, että ne tyylikkäät mummot siellä ramblalla on pukeutuneet tilaisuuteen ja säähän sopivalla tavalla, tässä tapauksessa siis illalliselle lämpimässä ilmanalassa sopiviin vaatteisiin. Varmaan he osaavat sikalaankin pukea sinne soveliaat asut, kuin myös tunturiin ja loskasateeseen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Katsopa japanialaisturisteja, heille kai jaetaan maasta poistuessa valkoiset tukevat nahkakengät, kamera kaulaan käskyllä ottaa 200 000 valokuvaa, sekä sateenvarjo, jota pitää pitää säällä kuin säällä. Enpä usko, että häpeilevät itseään ja kirjoittavat paikalliselle avlle, mistä tunnet japanilaisen euroopan lentokentällä.
Taas stereotypia, joka ei pidä paikkaansa.
Kesällä juuri Helsingissä ihailin japanilaisnaisten tyyliä. Se poikkesi täysin muiden tavasta pukeutua (suomalaiset+muut eurooppalaiset) , se oli kaunista,vähäeleistä, graafista, löysää mutta todella kauniita linjoja. Se oli sitä mitä tulee ensin mieleen japanilaisesta pukeutumisesta, mutta moderni versio yhdisteltynä länsimaisuutta ja japanilaisten omalaatuista tyyliä.
10+ näille naisille. Ja näitä näkyi paljon heinäkuussa. :)
Sama! Juuri Pariisissa käydessä kiinnitin huomioita japanilaisten naisten kauniiseen tyyliin. Heillä saattoi olla päällä mitä yksinkertaisemmat vaatteet mutta kantoivat ne kauniisti vielä kun ovat siroja ja hoikkia. Ranskalaiset myös pukeutuvat kivasti. Legginksejä ei näy kun turistien yllä eikä mitään rumia punaisia saati sinisiä/vihreitä hiuksia mitä Suomessa näkee paikasta riippumatta. Sääli etteivät suomalaiset panosta enemmän pukeutumiseen koska ovat kuiten hyvin koulutettua ja sivistynyttä porukkaa. Hyvin pukeutuvia suomalaisia näkee eniten stokkalla ja espalla esim lounaalla kämpissä tai kahvilla espalla...
Kaupungeissa näkee korkokenkiä, mekkoja ja maaseudulla mennään käytännönläheisellä mallilla. Näin 99 % kaikista maista. Turhaan täällä aina suomalaisia mollataan ja kitistään, eipä meidän ainakaan tarvitse partakarvoja trimmata toisin kuin espanjatarten :D
Vierailija kirjoitti:
Kiinnitin samaan huomiota kesälomalla Ranskassa. Suomessa olen tyypillisesti hiukan "ylipukeutunut"/tyylikkäämmästä päästä (en käytä kaupungilla esim. lenkkareita, trikoita, parkatakkia, lippistä tms. vaan esim. ballerinoja/matalahkoja korkkareita, farkkuja, bleiseriä jne).
Ranskassa en enää ollutkaan "tyylikkäämmästä" päästä, vaan tunsin itseni ihan maalaistollukaksi. :D Kaikki olivat todella naisellisesti ja kauniisti pukeutuneita. Naisista juuri kukaan (!) ei ollut ylipainoinen, toisin kuin Suomessa. Kaikki nuoret naiset olivat hoikkia, ja kuuskymppisetkin ladyt olivat upeita ilmestyksiä - osa aavistuksen reheviä, mutta korkkareissaan, mekoissaan ja koruissaan todella ylväitä ja tyylikkäitä.
Eiköhän ihan joka maassa ole ne tyylikkäästi pukeutujat ja sitten ne jotka ei ole ihan yhtä tyylikkäitä. Lihavia on ihan varmasti kaikissa länsimaissa. Ja kun uutisissa näytetään katukuvaa, tammikuussa, vaikkapa Ranskasta tai Italiasta, ihmisillä on mustat toppatakit niskassa ja yleisväritys on muutenkin musta tai tumma. Ei yhtään sen kummemmin ole pukeutuneet, kuin mekään. Ja niillä siellä on sentään plus asteita, silti mustat toppatakin päällä. Hirveät pompat suorastaa.
Vierailija kirjoitti:
Kaupungeissa näkee korkokenkiä, mekkoja ja maaseudulla mennään käytännönläheisellä mallilla. Näin 99 % kaikista maista. Turhaan täällä aina suomalaisia mollataan ja kitistään, eipä meidän ainakaan tarvitse partakarvoja trimmata toisin kuin espanjatarten :D
Jaa, kyllä mun ainakin pitää viiksiä ja leukakarvoja nyppiä.
Mun mielestä jokainen saa pukeutua kuinka haluaa. Ja se juuri näkemykseni mukaan täällä suomessa on ongelma, pukeutuminen on hyvin samankaltaista keskenään ja ei "anneta" pukeutua hyvin, erilaisesti tai naisellisesti. Aina harmaata tai mustaa ja erilaiset asut saa katseita osakseen. Tietenkin on ok pukeutua krokseihin tai mustaan toppatakkiin tai leggareihin, mutta se ei saisi olla ainut "sallittu" tyyli.
Vierailija kirjoitti:
Samaa mieltä. Mitä isompi kaupunki sen vapaampi pukeutuminen ja sen vähemmän kiinnitetään huomiota kenenkään pukeutumiseen. Siellä voit kulkea vaikka missä repaleissa, eikä ketään kiinnosta. Mitä pienempi paikka, sen enemmän ihmiset katsoo, mitä jollakin on päällä ja sitten täällä paheksutaan toisen pukeutumista. Jokainen pukeutukoon kuten parhaakseen näkee ja niin, että vaatteissa viihtyy.
Olen itse matkustellut todella vähän mutta tykkään katsella suurkaupunkien "street style" -kuvia. Minusta suurin ero suomalaiseen pukeutumiseen ei ole niinkään ne yksittäiset vaatekappaleet - valtaosa jengistä tuntuu käyttävän farkkuja/chinoja ja matalakorkoisia kenkiä Pariisissakin- vaan se vaatteiden yhdistely.
Suomessa näyttää usein siltä että ei tunneta mitkä värit itselle sopii eikä asussa ole värien suhteen selkeää linjaa. Epämääräisiä, suttuisia värejä oudosti yhdisteltynä. Tyyliin on ostettu sitä mitä kaupassa on ollut sen sijaan että odotettaisiin kunnes löytyy sopiva.
Toinen mikä pistää silmään on se, että chic ihminen ei koskaan värjää hiuksiaan niin että ne näyttävät värjätyiltä. Ts. hiustyyli näyttäisi olevan hyvin luonnollisen näköinen (epäilemättä suurella rahalla ja vaivalla sellaiseksi saatu).
Tuossa pari esimerkkiä Pariisista. Toki jälkimmäisen kuvan valkoiset Converset on kamalat, unohtakaa ne.
Jenkit ne vasta tyylittömiä on. Shortsit/farkut, t-paita ja lenkkarit-uniformu joka paikassa. Niin miehillä kuin naisilla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jaa, kyllä mun ainakin pitää viiksiä ja leukakarvoja nyppiä.
Minun ei, onneksi. Mutta kyllä silti on ero tummien ja vaaleiden välillä. Etelä-Euroopan kaunottarilla on monesti selvästi havaittavat viikset, mutta kyllä ne suomessa on todella harvalla. Eipä niihin juuri törmää.
Mulla on vain hienoja lenkkareita. Muutenkin myös rennommat vaatteet on hienoja, joten ei koskaan hävetä niitä pukea.
Kun on kaunis ilma, tykkään pukeutua mekkoihin, mutta kuinka usein täällä on kaunis ilma?
Vierailija kirjoitti:
Olen itse matkustellut todella vähän mutta tykkään katsella suurkaupunkien "street style" -kuvia. Minusta suurin ero suomalaiseen pukeutumiseen ei ole niinkään ne yksittäiset vaatekappaleet - valtaosa jengistä tuntuu käyttävän farkkuja/chinoja ja matalakorkoisia kenkiä Pariisissakin- vaan se vaatteiden yhdistely.
Suomessa näyttää usein siltä että ei tunneta mitkä värit itselle sopii eikä asussa ole värien suhteen selkeää linjaa. Epämääräisiä, suttuisia värejä oudosti yhdisteltynä. Tyyliin on ostettu sitä mitä kaupassa on ollut sen sijaan että odotettaisiin kunnes löytyy sopiva.
Toinen mikä pistää silmään on se, että chic ihminen ei koskaan värjää hiuksiaan niin että ne näyttävät värjätyiltä. Ts. hiustyyli näyttäisi olevan hyvin luonnollisen näköinen (epäilemättä suurella rahalla ja vaivalla sellaiseksi saatu).
Tuossa pari esimerkkiä Pariisista. Toki jälkimmäisen kuvan valkoiset Converset on kamalat, unohtakaa ne.
No jaa ei nyt minusta olleet mitkään parhaat tyyliesimerkit, hieman homssuisen näköiset. Mutta samaa mieltä olen et Suomessa on monesti melko mustavalkoinen tapa hiustenvärjäyksessä, joko täysin maantienväristä tai räikeää. Olisi kiva nähdä värejä, naisellisuutta ja mietittyjä erikoisiakin tyylejä. Edes yritystä. Miehille sama... Ei aina mustia bändipaitoja, partaa, kaljua, hipsteri- tai jonnetyyliä, maastohousuja. Klassista tyylikkyyttä harvoin miehillä näkee.
Jaa. Itselläni huomio Espanjassa kiinnittyi ainoastaan kulkukoiriin. En enään ikinä astu jalallani siihen maahan. Espanja on yksi sairaimmista maista, mitä tulee eläinten kohteluun.
Mitenkäs se Suomimiesten pukeutumisen tyylitaju?
Kuulostat kohteliaalle ihmiselle ja toivottavasti suomalaisetkin osaisi sanoa kauniita sanoja toisilleen. ap