Onko sinun työpaikkasi vaarassa automaation takia?
Oletko kenties vielä siinä asemassa että löydät uuden työn jos vanha menee alta?
Kommentit (39)
Vierailija kirjoitti:
Jaaaaaa. En oikein tiedä, miten markkinoinninautomaatio tulee kehittymään. Eikö ihmisten tarvitse enää jatkossa optimoida mainontaa ja luoda onlinemainoksiin matskuja? En tiedä, ehkä meidän asiantuntijatiimin hommat vähenee?
Mutta itse koordinointihommissa, joihin kuuluu järkkäilyä ja meilailua, tuskin automaatio pystyy viemään tätä hommaa?
Mutta odotas kun 15 prosenttia työikäisestä väestöstä hiffaa tuon ja alkaa tunkee alalle. Tuo työ nimittäin ei vaad sellaista ammattitaitoa joka ei olisi melkein jokaisen hankittavissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä automaation pelko on kyllä huvittavinta, mitä jaksetaan vuodesta toiseen rummuttaa.
Automaatio lisää työpaikkoja ja kehittää Suomea!
Väärin. Atomaatio, robotit ja tekoäly vievät yhä enemmän taitoa ja älyä vaativia töitä. Nyt töitä ei ole ihmislle joiden ÄO on noin mututuntumalla heitettynä alle 90. Pian alle 100 ÄO.lla ei töitä saa ja viimein nerotkin ovat uhattuna.
Olet tainnut katsoa terminaattoria. Automaatioalan työpaikat ovat kasvaneet yli 10000% sitten 80-luvun tasosta, jolloin Suomeen tuli ensimmäinen moniakselinen älykäs robotti tehtaaseen.
Automaatio on vientituote, joka tuo Suomeen rahaa ja lisää työpaikkoja! Suorittavaa työtä tulee esimerkiksi kunnossapitoon lisää automaation myötä.
Paikkani on mitä ilmeisimmin uhattuna, sillä keittiöön tulee uusi sekoittava pata. Mitä minä sitten teen?
T: keittolan täti
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikä ala muka ei koskaan katoa?
Lastensuojelu.
Kyllä sinnekin voi tulevaisuudessa työvoimaa riittää kun valtio joutuu troikan edessä leikkaamaan hidastaakseen kiihtyvää velkaantumistahtia.
Ei ole lastensuojelua kaikkialla eikä välttämättä täälläkään tulevaisuudessa.
Mun työpaikka ei valitettavasti katoa koskaan millään lailla. On niin spesiaali.
Vierailija kirjoitti:
Ei, koska en käy töissä.
Sehän olisikin eri velho patentti, kun työttömyys ulkoistettaisiin tai ainakin teetettäisiin kotimaassa roboteilla.
Miksi tämä myytti on edelleen hengissä? Automaatio on lakkauttanut tiettyjä tehtäviä 2000-luvun alussa, joita ei alun perinkään ollut järkevä tehdä käsin. Mitä niiden perään itkemään? Tilalle on tullut huoltoa, suunnittelua, koodaamista, ym.
Nykypäivänä jokainen investointi automaatioon Suomessa tarkoittaa lisää työpaikkoja!
Minun alan työt ei lopu niin kauan kuin yksikin tehdas käyttää puuta raaka-aineena,mutta työt voi viedä alta tehtaiden järjetön kilpailu ja pitkät maksu ajat,metsäliiton sahoillakin 45vrk ,ovako 60vrk,onneksi ovakolla ei tarvitse käydä.
Meilläkin varaosien ja tarvikkeiden ehdot ovat yleensä 14vrk ja jonnekin sahalle menee 20000€ edestä tarvikkeita,työt,matkat,majoitukset on maksettava ,1.5kk joudut rahoittamaan vitun isoa metsä konsernia ja seisakeissa kierretään paikasta toiseen,saattaa kulut olla 50000€/viikko ja sitten odotellaan rahoja,kesälläkin maksoivat kk myöhässä laskuja.
On itsensä kehittämisen puutetta, jos pelkää automaation vaarantavan oman työpaikan!
Ei lopu,jonkunhan on ne teidän kaikki rojut korjattava.
Vierailija kirjoitti:
Tämä automaation pelko on kyllä huvittavinta, mitä jaksetaan vuodesta toiseen rummuttaa.
Minulta automaatio vei työpaikan ja kyllä, v*tuttaa. Päälle viisikymppisenä pitäisi kouluttautua uuteen ammattiin ja saada työpaikka. Aivan varmassti työnantajat kilpailevat minusta.
Automaatio lakkautti työpaikallani osastoni, mutta ei suoranaisesti tehnyt minusta työtöntä.
Katkeran teki nyt kuitenkin, kun työnkuvani vaihtui toiseen ja sarjatyömaisempaan. Olin silloin konepajalla.
Vierailija kirjoitti:
On itsensä kehittämisen puutetta, jos pelkää automaation vaarantavan oman työpaikan!
Juu, niinhän se olikin.
Teen töitä automaation kehittämisen parissa (no, aiemmin tämä oli vain ohjelmistokehitystä), enkä oikein ymmärrä tätä viime aikoina tullutta kohkaamista ja pelon lietsontaa. Ihan kuin joku olisi kehittämässä automaation silver bulletin, joka hoitaa kaikkien duunit jatkossa.
Itseäni ei pelota tippaakaan, että joku robotti tai tekoäly tekisi omat duunini, koska en ole nähnyt mitään viitteitä sellaisesta. Sen sijaan ikärasismi aiheuttanee sen, että joku nuorempi vie työpaikkani jossain vaiheessa, ja joudun keksimään jotain muuta tekemistä itselleni.
Vierailija kirjoitti:
Minun työpaikkani on se joka automatisoi teiltä muilta työn pois. Hähhhää.
Oletpa ilkeä ihminen, täysin arvoton minun silmissäni. Mutta olet myös niin tyhmä, ettet tajua että sinun työpaikkasi ei vaikuta likikään kaikkiin töihin. Minun työtäni eivät robotit tule milloinkaan korvaamaan, eivätkä työt myöskään lähde Kiinaan tai minnekään muuallekaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Väärin. Atomaatio, robotit ja tekoäly vievät yhä enemmän taitoa ja älyä vaativia töitä. Nyt töitä ei ole ihmislle joiden ÄO on noin mututuntumalla heitettynä alle 90. Pian alle 100 ÄO.lla ei töitä saa ja viimein nerotkin ovat uhattuna.
Olet tainnut katsoa terminaattoria. Automaatioalan työpaikat ovat kasvaneet yli 10000% sitten 80-luvun tasosta, jolloin Suomeen tuli ensimmäinen moniakselinen älykäs robotti tehtaaseen.
Automaatio on vientituote, joka tuo Suomeen rahaa ja lisää työpaikkoja! Suorittavaa työtä tulee esimerkiksi kunnossapitoon lisää automaation myötä.
Automaatio saa tietysti aikaan työpaikkoja, mutta vie enemmän. Jos otan esimerkin maataloudesta, niin traktorinkorjaajia, myyjiä, tekijöitä ei tarvittu niin paljon kuin ne syrjäyttivät maataloudesta ihmisiä jotka olivat olleet hevosauran ohjaksissa ja perunaa käsin istuttamassa. Silloin oli mahdollisuus mennä muihin töihin. Nykyään noita muita töitä joihin mennä, ei ole tulossa.
No. Aika näyttää, mutta katsotaan miten ovat asiassa esim. 2037. Luotan siihen että minun skenaarioni on todennäköisempi.
Olen siivooja ja nyt on jo nähtävissä miten firmat mielellään palkkaavat mamuja (voivat maksaa huonompaa palkkaa, eivät kuulu liittoon eivätkä tiedä oikeuksistaan).
Suurempi puhallus tapahtui metsissä, kun mies+saha+hevonen-kombo syrjäytettiin.