Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mites siinä nyt näin kävi. Vastavalmistunut KTM ja työtön.

Vierailija
02.09.2017 |

Valmistuin vuosi sitten Aallon kauppiksesta ja nyt löi kyllä totuus niin pahasti vasten kasvoja, ettei tosikaan. Vuoden olen etsinyt töitä. Tarjolla puhelinmyyjän ja kaupparatsun töitä. Näihin en suostu.

Mites muilla?

Kommentit (251)

Vierailija
121/251 |
15.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitäs niitä varmoja koulutusohjelmaa enää onkaan?

OTM ja lääkäri kait varmoja, mutta luin jostain että myös agronomit ja metsänhoitajat työllistyvät lähes 100%. Ala tietenkin vähän mennyttä aikaa..

Ei ole OTM todellakaan, juurihan on ollut juttua, että työskentelevät harjoittelijoina ilmaiseksi, jotta saisivat jalkaa oven väliin. Kilpailu on kovaa. Työtä vähentää lakineuvonnan siirtyminen nettiin ja kaikkien saataville, auskultointipaikkoihin taas satoja hakijoita paikkaa kohden ja tulisi olla työkokemusta pohjalla. Ei helppo ala nykyisin, kuten ei moni muukaan. Kattokaa niitä tilastoja mistä pulaa hakijoista, antavat viitettä, urbaanit vanhan kansan legendat eivät enää päde.

Vierailija
122/251 |
15.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitäs niitä varmoja koulutusohjelmaa enää onkaan?

OTM ja lääkäri kait varmoja, mutta luin jostain että myös agronomit ja metsänhoitajat työllistyvät lähes 100%. Ala tietenkin vähän mennyttä aikaa..

OTM ei ole todellakaan varma nakki. Googlella löytää juttuja tilastoja rajusti nousseesta työttömyydesä ja myös valmistuneiden itkuvirsiä. Eli kyllä taitaa lääkis olla varmin ja ainoa vaihtoehto jos ei halua tulevaisuudesta stressata.

Sosiaalityöntekijöilläkin satavarma työpaikka, jos jaksaa tehdä huonohkolla palkalla.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
123/251 |
15.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vieläkö viriää keskustelua tähän keväiseen ketjuun? Onko KTM:t työllistyneet? Itse löysin tämä ketjun vasta ja aika samankaltaiset on tunnelmat. Itse meinaan vuoden työttömyyden/hanttihommien jälkeen harkita tilitoimiston perustamista. Tuokin on jännä juttu, että sekä auktorisoiduksi kirjanpitäjäksi/tilitoimistoksi kuin tilintarkastajaksikin pääsee vasta työkokemuksen kautta. Ja töihin ei pääse ilman työkokemusta! Itse luotan osaamiseeni ja oppimiskykyyni, mutta kun pitäisi asiakkaidenkin luottaa. Ei kukaan työtä vailla oleva olisi kiinnostunut tilitoimistokumppanuudesta? 

Onko sinulla ennestään kokemusta kirjanpidosta? Jos ei, niin suosittelisin lämpimästi, että menisit ensin pariksi vuodeksi johonkin tilitoimistoon opettelemaan. Sen jälkeen sitten oma toimisto pystyyn. Kokemuksesta voin sanoa, että KTM tutkinnosta on hyvin vähän iloa kirjanpitäjän työssä.

No miten sinne tilitoimistoon "mennään pariksi vuodeksi"? Tämä lienee huono vitsi. Tradenomi olen taloushallinnon puolelta myös ja harjoittelut tein tilitoimistoon.  Harjoittelun loppuvaiheessa omistaja myi osuutensa ja tilitoimisto vaihtoi paikkakuntaa ja minä jatkoin opintoja. Ajattelin naiivisti, että  ahkeralle työntekijälle ja oppijalle löytyisi töitä, mutta ei löydy. 

Vierailija
124/251 |
15.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vähän sama tilanne tällä hetkellä. En ole vielä valmis mutta vuoden sisään olen. Kauhulla oikeasti odotan valmistumista ja sitä, jos/kun valmistuu suoraan kortistoon. Koko ajan ajatellut, että tässä vielä ennen valmistumista ehtii saada jalkaa oven väliin ja oman alan töitä. Mutta ei niitä ovia edes tunnu niin paljon edes löytyvän.

Oma opiskeluaika meni valitettavasti suurimmaksi osin ahdistuksen parissa, joten kaikki voimat meni opiskeluista selviytymiseen. En ole siis juurikaan tehnyt oman alan töitä tai töitä muutamiin vuosiin ollenkaan. Olen vain opiskellut. Nyt se tuntuu lähinnä mahdottomalta tehtävältä aloittaa nollasta. Tässä vaiheessa pitäisi olla jo kokemusta ja ties mitä. Pelkästään, kun harjottelupaikkoja katsellut niin tuntuu, että niissä etsitään valmista osaajaa. Ehkä markkinoinnin KTM:ssä on se ongelma, että varsinkin nykypäivänä melkein 99% markkinoinnin osaamisesta tulee käytännön kautta. Laskentatoimea ja rahoitusta voi vielä oppia opiskeluiden kautta ja työllistyä pelkästään sillä. Mutta markkinointi on niin käytännön hommaa ettei se markkinoinnin opiskelu auta oikein muuten kuin kokonaiskuvan hallitsemisessa. Olen kyllä silti itse tyytyväinen opiskeluvalintaani mutta ei se vaan millään yksistään riitä. En vain tiedä miten päästä edes  alkuun...

Harjoittelut tuovat sitä itsevarmuutta että tuntee pärjäävänsä hommissa (eivät ne niin ihmeellisiä ole, mistä normaali ihminen ei suoriutuisi) ilman, että tarvitsee vielä esittääkään olevansa valmis ammattilainen. Tällöin saa myös perehdytyksen, ilman että tekemättömät tehtävät syövät yrityksen resursseja, koska olet "ylimääräinen". Jos ei saa työkokemusta opiskeluaikana, et käytännössä osaakaan mitään, koska suurin oppi tulee tekemisestä, ei teoriasta. Näimpä paineet aloittaa valmistumisen jälkeen ovat aivan eri luokkaa kun pitäisi pystyä suoraan työskentelemään itsenäisesti. Yrityksillä ei ole varaa ottaa osaamattomia oikeisiin töihin, koska hommat seisoo sitten jos ei tulekaan mitään.

Vierailija
125/251 |
15.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Monilla on toi, ettei halua tehdä myyntityötä puhelimitse. Liian aliarvostettua, mutta kun sen osaa alkaa kauppa käydä. Mulla, KTM, palkka nyt 2750+ provikat. Myyntityö. Valmistumisesta 2,5 vuotta.

Mitä myyt? Teetkö 40 h viikossa?

Vierailija
126/251 |
15.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vieläkö viriää keskustelua tähän keväiseen ketjuun? Onko KTM:t työllistyneet? Itse löysin tämä ketjun vasta ja aika samankaltaiset on tunnelmat. Itse meinaan vuoden työttömyyden/hanttihommien jälkeen harkita tilitoimiston perustamista. Tuokin on jännä juttu, että sekä auktorisoiduksi kirjanpitäjäksi/tilitoimistoksi kuin tilintarkastajaksikin pääsee vasta työkokemuksen kautta. Ja töihin ei pääse ilman työkokemusta! Itse luotan osaamiseeni ja oppimiskykyyni, mutta kun pitäisi asiakkaidenkin luottaa. Ei kukaan työtä vailla oleva olisi kiinnostunut tilitoimistokumppanuudesta? 

Olisitko kiinnostunut ostamaan osuuden tilitoimiston liiketoiminnasta? Saat käyttöösi taloushallinnon ohjelmiston ja asiakkaat hoidettavaksi ja asiakkaita voi hoitaa etänä nykyaikaisella ohjelmistolla. Aluksi tekisit myös asiakashankintaa, jota varten on valmis ohjelma ja mainosmateriaalit. Miltä kuulostaa, oletko kiinnostunut?

Vierailija
127/251 |
15.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa lähteä ulkomaille niin kuin jo joku ehdottikin! Itse lähdin vastavalmistuneena KTM:nä kauan sitten eng. kieliseen maahan muutamaksi vuodeksi ja sitä kautta sain sellaista työkokemusta, että töitä on riittänyt sen jälk. myös Suomessa. Lisäksi sain nopeasti maksettua pienen opintolainani, kun ulkomailla verot matalammat, opin kieltä, sain ystäviä, pääsin matkustelemaan yms. Kannatti ja tosiaan työllisyystilanne parempi kuin Suomen pienillä markkinoilla.

Vierailija
128/251 |
15.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kurjaa lukea tätä keskustelua, mutta itsekin muutama vuosi sitten valmistuneena ktm tiedän, että vaikeaa on työllistyminen. Markkinointi pääaineena vielä hankalampaa. 

Aloitin opinnot 2007 ja lama alkoi pian. Luulin silloin, että valmistuisin nousukauteen, mutta pitkään lamaan sitä valmistui...Olin opiskeluaikoina saanut ekan oman alan työn yliopiston harjoittelutuen avulla. Siitäkin paikasta kilpailin, mutta mulla oli oli 15-vuotiaasta asti työkokemusta siivouksesta ym, mikä varmaan ratkaisi asian.

Meille ekana päivänä puhuttiin verkostoitumisesta ja työkokemuksen hankkimisesta, varsinkin pääaineena oli hankalammin työllistävä. Mulla oli köyhä lapsuus, joten jo alusta asti aattelin työllistymistä ja opiskelin laskista pitkänä sivuaineena ja myös verotusta työllistymisen takia, vaikka eivät niin kiinnostaneet. Olen vähän ujo ihminen, joten en opiskeluaikoina verkostunut, mutta työhaastatteluissa oon aina pyrkinyt olemaan avoin, positiivinen ja puhelias, kun sellaisia nykyään etsitään...Ikävää se on, että vain ekstrovertit pärjää. Ja en ole yhtään sellainen, mutta on ollut pakko opetella ottamaan ulospäinsuuntautuneen rooli työkuvioissa päälle.

Ensimmäisestä kesätyöstä tokan vuoden jälkeen (olin kassalla ekan kesän), pääsin uudestaan kesätöihin samaan paikkaan ja sitten pääsin osa-aikatöihin taloushallintoon assariksi tekemään reskontraa ja kaikenlaista monotonista työtä, mutta kokemuksen takia tein. Gradun tein assaripaikkaan, mutta rekrykiellot ja lama vaikutti, etten saanut sieltä valmistuttua paikkaa. Kaikissa paikoissa vain irtisanottiin porukkaa sadoittain, joten laitoin kymmeniä/satoja hakemuksia. Venytin opiskeluja, koska töitä ei ollut. Lopulta sain pitkän hakemisen jälkeen pieneltä paikkakunnalta määräaikaiseb sihteerin paikan. Reissasin sinne perheestä huolimatta ja sain sen jälkeen jo omalta paikkakunnalta koulutusta vastaavan määräaikaisen työpaikan. Sen jälkeen on ollut muita määräaikaisia ja nyt oon vihdoinkin vakituisessa ihan hyvin palkatussa työssä isossa firmassa. Mutta kilpailu korkeammista palkoista ja paikoista on täälläkin kovaa, kun ktm riittää...

Mä kannustan siis etsimään pienemmiltä paikkakunniltakin töitä. Sellaisilta, joilla ei valmistu tradeja tai ktm. Jos saa jonkun pätkän, vaikka ei olisikaan koulutusta "vastaavaa" tai palkka olisi huono, niin työkokemus on plussaa. CV:ssä ja haastatteluissa pitää osata kertoa, miten se puhelinmyynti työ on kasvattanut asiakaspalvelu- ja stressinhallintataitoa. Molemmat hyödyllisiä! Turhaa miettiä liikaa onko koulutusta vastaavaa, vaan mitä työstä voi oppia ja kääntää sen eduksi seuraavaa paikkaa hakiessaan, olipa se työ siivousta, kassalla olemista tai puhelinmyyntiä. En tule saamaan keskiarvopalkkaa 5 vuotta valmistumisesta, mutta oon kuitenkin jo matkalla eteenpäin. En tiiä kuka niitä sefen suositusten mukaisia valmistuneiden ja kesätyöpalkkoja saa, koska mä en eikä kukaan ktm tuttavistani ole niitä saanut...

Hyödyllisiä taitoja on nykyään ohjelmistojen osaaminen ja it-taidot, talousosaaminen siihen yhdistettynä avaa jo paljon ovia. Voisi markkinointiin yhdistettynä olla hyödyllinen taito, jolla työllistyä.

Sitkeyttä tarvitaan työnhaussa. On raskasta saada kymmeniä  ei kiitos -maileja ilman haastattelukutsua, mutta älkää lannistuko! 

Vierailija
129/251 |
15.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Worthit kirjoitti:

Kannattaa lähteä ulkomaille niin kuin jo joku ehdottikin! Itse lähdin vastavalmistuneena KTM:nä kauan sitten eng. kieliseen maahan muutamaksi vuodeksi ja sitä kautta sain sellaista työkokemusta, että töitä on riittänyt sen jälk. myös Suomessa. Lisäksi sain nopeasti maksettua pienen opintolainani, kun ulkomailla verot matalammat, opin kieltä, sain ystäviä, pääsin matkustelemaan yms. Kannatti ja tosiaan työllisyystilanne parempi kuin Suomen pienillä markkinoilla.

Milläs lähdet jos on jo täällä perhettä ja puolisolla vakituinen työpaikka? Tai jos kielitaito rajoittuu suomeen ja englantiin? Meidän perheessä siis tämä tilanne. Ja myös vastikään valmistunut KTM kyseessä, jolla ei opiskeluaikaista työkokemusta ollenkaan.

Vierailija
130/251 |
15.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaverini valmistui kauan sitten tekstiilipuolen di:ksi. Ei koskaan tietääkseni oo ollu ammattiaan vastaavassa työssä.

Diplomityönsä teki firmaan englanniksi vieläpä.

Vierailija
131/251 |
15.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Uraa tosiaankin pitää alkaa rakentamaan opiskeluaikana kuten joku jo tossa aikaisemmin kirjoitti.

Itse olin suuremmassa firmassa ensin kesätöissä, sitten tein opintojen ohella heille projektin ja ennen valmistumista, jatkaen vielä vähän valmistumisen jälkeenkin, oman alan hommissa äitiysloman sijaisena.

Valmistuminen venyi vuodella siitä mitä se olisi ollut jos olisin 100%:sti opiskellut mutta tällätavoin pääsin hyvin solahtamaan työelämään ja työpaikan hakeminen oli helppoa kun cv:hen oli jotain mitä kirjoittaa ja olin jo valmiiksi hyvissä hommissa. Suosittelen.

Ulkomailla on kai helpompi hakea pelkillä hyvän yliopiston hyvillä arvosanoilla (ulkomailla arvosanat muutenkin painaa enemmän), Suomessa opiskeluajan työkokemus painaa enemmän. Kyllä Suomessakin jos valmistuu esim. DI:ksi huippunopeasti hyvin arvosanoin, niin työllistyy varmasti pelkillä papereilla (tietyt konsulttifirmat).

DI:n työllistyminen riippuu alasta. Eri työpaikoilla painotetaan eri asioita haussa. Vaikeaa kuvitella, että nykyisin kovin helposti muilta kuin IT-alalta työllistyy vain arvosanojen ja nopean edistymisen avulla. t. DI 

Meidän alalla tuppaa olemaan enemmän merkitystä sillä, oletko ns. hyvä tyyppi ja sovitko porukkaan. Arvosanoja multa ei ole kysytty, mutta DI-tutkinnolla on kyllä päässyt AMK-joukon edelle hauissa. Valmistuin perinteiselle insinöörialalle muutama vuosi sitten, palkka on 4000e/kk ja rekrykonsultit soittelee välillä.

T. Toinen DI

Vierailija
132/251 |
15.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen koulutukseltani KTM, enkä ole ollut päivääkään työttömänä. Valmistuin lama-aikaan, joten työpaikkoja ei ollut paljoa tarjolla, mutta sain omalla osaamisellani vakuutettua työnantajan siitä, että minut kannattaa palkata. Kyse on omasta aktiivisuudesta, jos ei töitä saa.

Vierailija
133/251 |
15.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Moni työnantaja ei pidä pitkistä työttömyysjaksoista. Vuoden pituinen työttömyys saattaa jo vaikeuttaa työnsaantia.

Tiedän parikin akateemista sihteeriä. Tuli lukiot ja yliopistot turhaan käytyä.

Vierailija
134/251 |
15.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja olet hakenut töihin ympäri Suomea?

Vierailija
135/251 |
15.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Agronomeilla töitä? Ei ole, tosin tunnen vain 3 ja kaikki ovat siirtyneet toiselle alalle (IT). KTM:t tuttavapiiristäni ovat kaikki lähteneet pois Suomesta, Norjaan, Saksaan ja Englantiin ja jopa Viroon.

Vain lääkäreillä on töitä. Mieheni on erikoislääkäri. Työtarjouksia tulee Kiinasta asti, palkan voi(si) määritellä itse.

Vierailija
136/251 |
16.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Samaa olen ajatellut. Olen laskentatoimen KTM ja miettinyt tilitoimiston perustamista. Oma alamäki/uraputki tyssäsi lähti lapsien saannista, tosin nyt osa-aikaisesti töissä taloushallinnon alalla. Tilitoimistotyö kyllä kiinnostaa!

Vierailija
137/251 |
16.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Näitä ktm:iä ja tuta-di:tä on työttömänä pilvin pimein. 

KTM:stä en tiedä mutta tilastotieto DI-työllisyydestä kertoo kyllä ihan muuta kuin mitä väität. Tsekkaapa "faktasi".

Vierailija
138/251 |
16.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kaverini valmistui kauan sitten tekstiilipuolen di:ksi. Ei koskaan tietääkseni oo ollu ammattiaan vastaavassa työssä.

Diplomityönsä teki firmaan englanniksi vieläpä.

Ehkä siksi että tekstiiliteollisuus ajettiin silloin alas ellet sattunut tietämään.

Vierailija
139/251 |
16.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Markkinointi on digiä nykyään ja toimittajan koulutuksella tehdään sisällöt ja koodarithemmot koodaa

Vierailija
140/251 |
16.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen koulutukseltani KTM, enkä ole ollut päivääkään työttömänä. Valmistuin lama-aikaan, joten työpaikkoja ei ollut paljoa tarjolla, mutta sain omalla osaamisellani vakuutettua työnantajan siitä, että minut kannattaa palkata. Kyse on omasta aktiivisuudesta, jos ei töitä saa.

Nyt on vahvaa KTM-logiikkaa. Entä jos kaikki olisivat yhtä aktiivisia kuin sinä? Tulisiko työpaikkoja maagisesti lisää ja kaikki saisivat töitä?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kahdeksan kuusi