Mites siinä nyt näin kävi. Vastavalmistunut KTM ja työtön.
Valmistuin vuosi sitten Aallon kauppiksesta ja nyt löi kyllä totuus niin pahasti vasten kasvoja, ettei tosikaan. Vuoden olen etsinyt töitä. Tarjolla puhelinmyyjän ja kaupparatsun töitä. Näihin en suostu.
Mites muilla?
Kommentit (251)
Melko ruusuinen kuva työllistymisestä näillä, jotka luulevat, ettei maakuntien yliopistoihin riitä pätevää henkilökuntaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi ette opiskelleet jotain oikeaa pääainetta? Kyllä rahoitus ja laskentatoimi työllistävät.
Sama. Ja kannattaa suorittaa opinnot jossain oikeassa yliopistossa, eikä näissä maaseutujen AMK-yliopistoissa.
T. Aalto.
Jaa. Itse olen huomannut ettei työelämässä ole mitään väliä, mistä yliopistosta on valmistunut. Olennaista on osaaminen, oppimiskyky ja asenne.
T. Tampereelta valmistunut
Opetuksen merkitys on vähäinen. Tärkeämpää on opintojen aikana luodut suhteet. Tämä on helpointa paremmissa kouluissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi ette opiskelleet jotain oikeaa pääainetta? Kyllä rahoitus ja laskentatoimi työllistävät.
Sama. Ja kannattaa suorittaa opinnot jossain oikeassa yliopistossa, eikä näissä maaseutujen AMK-yliopistoissa.
T. Aalto.
Jaa. Itse olen huomannut ettei työelämässä ole mitään väliä, mistä yliopistosta on valmistunut. Olennaista on osaaminen, oppimiskyky ja asenne.
Opetuksen merkitys on vähäinen. Tärkeämpää on opintojen aikana luodut suhteet. Tämä on helpointa paremmissa kouluissa.
Maakunnissahan ei olekaan työpaikkoja eikä opiskelukavereita, jotka menestyvät. Älä jaksa. Minä puhun käytännön kokemuksesta työelämässä. Kukaan ei halua töihin tärkeilijää vaan osaajan.
Vierailija kirjoitti:
Oma pääaine markkinointi kans :) töissä mainostoimistossa! Tosin en oo vielä valmistunut Gradua vaille valmis KTM
Humblebrag
Vierailija kirjoitti:
Montako hakemusta olette lähettäneet ennenkuin saitte töitä?
Noin 50-60 hakemusta lähti. Kolme haastattelukutsua tuli, sain sitten assistant controllerin 6 kk määräaikainen työ isossa firmassa 2600e palkalla. Ihan jees näin alkuu, ei kovin vaativa työ, perus talousennusteiden laadintaa, budjetointia, projektien laskutusten seuranta jne... joten palkkakin ihan ok periaattees, ja tietysti nousee kun saan KTM paperit kouraan ja pääsen vaativampiin hommiin. Taloushallinnon työkokemusta oli entuudestaan 2v, ja eihän tuo työhaku helppo ollut. En yhtään ihmettele, jos muille vaikeuksia työn saamisen kanssa...
Olen tuta-DI ja tein valmistumisen jälkeen töitä mm. päiväkodissa ja eskarissa avustajana. Tuurilla sain ERP-järjestelmiin liittyvän 2kk määräaikaisen tehtävän 1800e/kk palkalla toiselta puolelta suomea ja muutin sen perässä. Työ onneksi jatkui määräaikaisina pätkinä pari vuotta ja sain lopulta muita hommia tuplaliksalla. Olen ollut aika onnekas ja hyvin voisin olla työttömyysputkessakin.
3 kk päästä valmistuva KTM. kirjoitti:
Montako hakemusta olette lähettäneet ennenkuin saitte töitä?
Uppaan. Kesätyöhakemuksia lähetin opiskeluaikana random paikkoihin varmaan sata useampana kesänä, en saanut yhtäkään haastattelukutsua. Pelastukseni oli opiskeluaikainen harjoittelu. Sen jälkeen sain ekalla yrittämällä määräaikaisen työn, josta poiki vakkaripesti. Vaihdoin sittemmin työpaikkaa, saldo: kaksi hakemusta, kaksi haastattelukutsua, yksi työpaikka. Suosittelen kaikille harjoittelua opiskeluikana, ainakin mulla se auttoi kovasti. Ilman sitä olisin todennäköisesti nytkin työttömänä, tai en ainakaan oman alan hommissa.