Mites siinä nyt näin kävi. Vastavalmistunut KTM ja työtön.
Valmistuin vuosi sitten Aallon kauppiksesta ja nyt löi kyllä totuus niin pahasti vasten kasvoja, ettei tosikaan. Vuoden olen etsinyt töitä. Tarjolla puhelinmyyjän ja kaupparatsun töitä. Näihin en suostu.
Mites muilla?
Kommentit (251)
Vierailija kirjoitti:
Kertokaas, mitkä mahdollisuudet ovat työllistyä, jos koko opiskeluajan on ollut siellä kaupan kassalla. Onko siitä kokemuksesta mitään iloa? Pitäisikö jo kiireesti etsiä joku toinen paikka ennen kuin valmistun? Vakisopimus taskussa, joten ei mihinkään määräaikaiseen harjoittelupaikkaan oikein uskalla vaihtaa.
Jos asenne on sulla se että kaupan kassan vakituinen sopimus on parempi ku korkeamman profiilin määräaikainen, parempi ehkä pysyä siellä kaupassa. Anteeksi vaan, en halua olla ilkeä.
Mikä erityisesti KTM:n pitäisi tajuta on se että uralla edetään hakemalla koko ajan parempia paikkoja, ihan sama onko määräaikainen vai vakituinen ja tehdään se helvetin hyvin. Jos ei vakituinen paikka lohkea, pitää olla varma että yks, kaksi laadukasta suosittelijaa saa ainakin. Työkokemus ja suosittelijat ovat nykyään avain työnhaussa, kun rekrytointi on yritykselle aina riski, varsinkin Suomen lyhyillä koeajoilla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suomen historian maisteri ja vakivirassa ministeriössä. Palkkataso semmoinen minkä yli menee 15 % Suomen työmarkkinoilla olevista. Oleellista, että relevanttia työtä jo opiskeluaikana ja työttömänä ei makaamaan vaan töitä tekemään vaikka ei juuri oman alan koulutusta vastaavaa heti vastaan tule. Ennakkoluulottomuutta ja ulkomaan kokemusta peliin. Maailmalla kielitaitokin karttuu ja monipuolistuu.
Juu, mutta ei jostain Mäkkäri-työkokemuksesta ole juuri mitään hyötyä. Ei sen työkokemuksen tarvitse olla juuri omalta alalta, mutta sen täytyy olla jollain tapaa relevanttia kuitenkin.
Nimenomaan mäkkäristä on hyötyä. Kaikki tietää, että siellä joutuu paiskimaan kunnolla töitä ja ollut tekemisissä vaikeiden asiakkaiden kanssa. Ja toisekseen sellainen kuka siellä on ollut ei halua sinne takaisin. Se kokemus kovettaa. Ja en ole itse ollut mäkkärissä vaan vierestä seurannut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kertokaas, mitkä mahdollisuudet ovat työllistyä, jos koko opiskeluajan on ollut siellä kaupan kassalla. Onko siitä kokemuksesta mitään iloa? Pitäisikö jo kiireesti etsiä joku toinen paikka ennen kuin valmistun? Vakisopimus taskussa, joten ei mihinkään määräaikaiseen harjoittelupaikkaan oikein uskalla vaihtaa.
Jos asenne on sulla se että kaupan kassan vakituinen sopimus on parempi ku korkeamman profiilin määräaikainen, parempi ehkä pysyä siellä kaupassa. Anteeksi vaan, en halua olla ilkeä.
Mikä erityisesti KTM:n pitäisi tajuta on se että uralla edetään hakemalla koko ajan parempia paikkoja, ihan sama onko määräaikainen vai vakituinen ja tehdään se helvetin hyvin. Jos ei vakituinen paikka lohkea, pitää olla varma että yks, kaksi laadukasta suosittelijaa saa ainakin. Työkokemus ja suosittelijat ovat nykyään avain työnhaussa, kun rekrytointi on yritykselle aina riski, varsinkin Suomen lyhyillä koeajoilla.
Muuten samaa mieltä mutta eikö 6kk koeaika ole ihan riittävä...
Näitä ktm:iä ja tuta-di:tä on työttömänä pilvin pimein.
Sori, mutta pääaineena markkinointi on aika heppoinen, se on köykäinen lukea pääaineena ja arvostus ei ole pelkästään markkinoinnilla korkea. Hyvä kielitaito sisältäen vähän erikoisempia kieliä auttaisi. Esimerkiksi tuttu, joka puhuu sekä portugalia että espanjaa sujuvasti on työllistynyt loistavasti. Sitten jos kielirepertuaari on se enkku ja joten kuten ruotsi ja saksa, niin milläs erotut porukasta uran alussa. Myöhemmin sitten tietysti mennään niillä näytöillä työelämästä.
Mieslukija82 kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikä erityisesti KTM:n pitäisi tajuta on se että uralla edetään hakemalla koko ajan parempia paikkoja, ihan sama onko määräaikainen vai vakituinen ja tehdään se helvetin hyvin. Jos ei vakituinen paikka lohkea, pitää olla varma että yks, kaksi laadukasta suosittelijaa saa ainakin. Työkokemus ja suosittelijat ovat nykyään avain työnhaussa, kun rekrytointi on yritykselle aina riski, varsinkin Suomen lyhyillä koeajoilla.Muuten samaa mieltä mutta eikö 6kk koeaika ole ihan riittävä...
EI minulla ainakaan Suomessa ole missään ollut kolmea kuukautta pidempää koeaikaa.
Vierailija kirjoitti:
Sori, mutta pääaineena markkinointi on aika heppoinen, se on köykäinen lukea pääaineena ja arvostus ei ole pelkästään markkinoinnilla korkea. Hyvä kielitaito sisältäen vähän erikoisempia kieliä auttaisi. Esimerkiksi tuttu, joka puhuu sekä portugalia että espanjaa sujuvasti on työllistynyt loistavasti. Sitten jos kielirepertuaari on se enkku ja joten kuten ruotsi ja saksa, niin milläs erotut porukasta uran alussa. Myöhemmin sitten tietysti mennään niillä näytöillä työelämästä.
En kyllä tiedä millaista markkinointia kouluissa nykyään luetaan, mutta omassa firmassa olisi kysyntää markkinoijalle, joka ymmärtää dataa; sql, python, visual sas, tableau, web-data, dmp jne.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En kyllä tiedä millaista markkinointia kouluissa nykyään luetaan, mutta omassa firmassa olisi kysyntää markkinoijalle, joka ymmärtää dataa; sql, python, visual sas, tableau, web-data, dmp jne.
Saisko ne firman yhteystiedot?
Vierailija kirjoitti:
Uppista.
Itse kohta valmistuva KTM. Jumissa 2200€/kk palkalla pankin asiakaspalvelutyössä. En ole muualle päässyt, vaikka jatkuvasti haen.
Ärsyttää.
Mikset kuulostele pankin sisältä sopivampia työtehtäviä? Pankkihan on oikea unelmapaikka, kun löytyy niin paljon erilaista työtehtävää.
Minullakin oli ongelmia löytää valmistuttuani töitä. Olen tosin Aallon DI. Olin tokasta kesästä alkaen alani kesätöissä joka kesä ja tein vielä diplomityönikin yritykselle. Valmistuin tasan 5 vuodessa. Silti ei meinannut töitä löytyä valmistuttuani. Menin kuitenkin 6kk työvoimakoulutukseen (palkaton), jossa työskentelin yrityksessä. Tämän jälkeen minut vakinaistettiin yrityksessä :) loppu hyvin, kaikki hyvin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Uppista.
Itse kohta valmistuva KTM. Jumissa 2200€/kk palkalla pankin asiakaspalvelutyössä. En ole muualle päässyt, vaikka jatkuvasti haen.
Ärsyttää.
Mikset kuulostele pankin sisältä sopivampia työtehtäviä? Pankkihan on oikea unelmapaikka, kun löytyy niin paljon erilaista työtehtävää.
Olen yrittänyt niitäkin. En ole päässyt sitäkään kautta eteenpäin.
Vierailija kirjoitti:
Mieslukija82 kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikä erityisesti KTM:n pitäisi tajuta on se että uralla edetään hakemalla koko ajan parempia paikkoja, ihan sama onko määräaikainen vai vakituinen ja tehdään se helvetin hyvin. Jos ei vakituinen paikka lohkea, pitää olla varma että yks, kaksi laadukasta suosittelijaa saa ainakin. Työkokemus ja suosittelijat ovat nykyään avain työnhaussa, kun rekrytointi on yritykselle aina riski, varsinkin Suomen lyhyillä koeajoilla.Muuten samaa mieltä mutta eikö 6kk koeaika ole ihan riittävä...
EI minulla ainakaan Suomessa ole missään ollut kolmea kuukautta pidempää koeaikaa.
Koeaika voi olla lain mukaan maksimissaan 6kk pituinen. Koeajan pituus sovitaan työsopimuksessa.
Ainoa neuvo muille akateemisille on se, että laittakaa vähemmän painoarvoa työlle elämässänne.
Olisiko kannattanut opiskella jokin ammatti.
Vähän sama tilanne tällä hetkellä. En ole vielä valmis mutta vuoden sisään olen. Kauhulla oikeasti odotan valmistumista ja sitä, jos/kun valmistuu suoraan kortistoon. Koko ajan ajatellut, että tässä vielä ennen valmistumista ehtii saada jalkaa oven väliin ja oman alan töitä. Mutta ei niitä ovia edes tunnu niin paljon edes löytyvän.
Oma opiskeluaika meni valitettavasti suurimmaksi osin ahdistuksen parissa, joten kaikki voimat meni opiskeluista selviytymiseen. En ole siis juurikaan tehnyt oman alan töitä tai töitä muutamiin vuosiin ollenkaan. Olen vain opiskellut. Nyt se tuntuu lähinnä mahdottomalta tehtävältä aloittaa nollasta. Tässä vaiheessa pitäisi olla jo kokemusta ja ties mitä. Pelkästään, kun harjottelupaikkoja katsellut niin tuntuu, että niissä etsitään valmista osaajaa. Ehkä markkinoinnin KTM:ssä on se ongelma, että varsinkin nykypäivänä melkein 99% markkinoinnin osaamisesta tulee käytännön kautta. Laskentatoimea ja rahoitusta voi vielä oppia opiskeluiden kautta ja työllistyä pelkästään sillä. Mutta markkinointi on niin käytännön hommaa ettei se markkinoinnin opiskelu auta oikein muuten kuin kokonaiskuvan hallitsemisessa. Olen kyllä silti itse tyytyväinen opiskeluvalintaani mutta ei se vaan millään yksistään riitä. En vain tiedä miten päästä edes alkuun...
Älkää jääkö Suomeen, jos teillä on kovan tason koulutus. Muualta Euroopasta kyllä löytyy töitä, ettei tarvi työttömänä kyykkiä. Korkeakoulutettujen palkkataso ja ostovoima myös korkeampi muualla Länsi-Euroopassa. Jos saksaa osaatte tai haluatte oppia, niin Saksassa on tällä hetkellä täystyöllisyys kaikilla aloilla.
KTM on pätevä kaikkiin yritysten johtotehtäviin, eli mahdollisten työpaikkojen kirjo on valtava. Tai ehkä sitten jää vain odottelemaan kutsua nousukiidossa olevan pörssiyhtiön toimitusjohtajaksi.
Vieläkö viriää keskustelua tähän keväiseen ketjuun? Onko KTM:t työllistyneet? Itse löysin tämä ketjun vasta ja aika samankaltaiset on tunnelmat. Itse meinaan vuoden työttömyyden/hanttihommien jälkeen harkita tilitoimiston perustamista. Tuokin on jännä juttu, että sekä auktorisoiduksi kirjanpitäjäksi/tilitoimistoksi kuin tilintarkastajaksikin pääsee vasta työkokemuksen kautta. Ja töihin ei pääse ilman työkokemusta! Itse luotan osaamiseeni ja oppimiskykyyni, mutta kun pitäisi asiakkaidenkin luottaa. Ei kukaan työtä vailla oleva olisi kiinnostunut tilitoimistokumppanuudesta?
Vierailija kirjoitti:
Vieläkö viriää keskustelua tähän keväiseen ketjuun? Onko KTM:t työllistyneet? Itse löysin tämä ketjun vasta ja aika samankaltaiset on tunnelmat. Itse meinaan vuoden työttömyyden/hanttihommien jälkeen harkita tilitoimiston perustamista. Tuokin on jännä juttu, että sekä auktorisoiduksi kirjanpitäjäksi/tilitoimistoksi kuin tilintarkastajaksikin pääsee vasta työkokemuksen kautta. Ja töihin ei pääse ilman työkokemusta! Itse luotan osaamiseeni ja oppimiskykyyni, mutta kun pitäisi asiakkaidenkin luottaa. Ei kukaan työtä vailla oleva olisi kiinnostunut tilitoimistokumppanuudesta?
Onko sinulla ennestään kokemusta kirjanpidosta? Jos ei, niin suosittelisin lämpimästi, että menisit ensin pariksi vuodeksi johonkin tilitoimistoon opettelemaan. Sen jälkeen sitten oma toimisto pystyyn. Kokemuksesta voin sanoa, että KTM tutkinnosta on hyvin vähän iloa kirjanpitäjän työssä.
Minulla ei ollut verkostoja normaalien kavereiden lisäksi ja nekin oppilaitoksen ulkopuolelta. Eikä ollut varmaa työpaikkaa. Nyt olen ollut kahta parin kuukauden työttömyysjaksoa lukuunottamatta 4 vuotta yhtäjaksoisesti töissä valmistumisesta saakka.