Mites siinä nyt näin kävi. Vastavalmistunut KTM ja työtön.
Valmistuin vuosi sitten Aallon kauppiksesta ja nyt löi kyllä totuus niin pahasti vasten kasvoja, ettei tosikaan. Vuoden olen etsinyt töitä. Tarjolla puhelinmyyjän ja kaupparatsun töitä. Näihin en suostu.
Mites muilla?
Kommentit (251)
Se on ihan mennyttä maailmaa että opinnot ja työelämä jakaantuisivat kahteen erilliseen aikakauteen. Ne jotka tänä akateemisen työttömyyden aikana toimivat näin, ovat sitten niitä työttömäksi valmistuvia. Itse ainakin osasin lukea työmarkkinoita oikein jo parikymppisenä mutta kaikilla akateemisilla ei ymmärrys ilmeisesti riitä tähän :-( .
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
myös agronomit ja metsänhoitajat työllistyvät lähes 100%. Ala tietenkin vähän mennyttä aikaa..
Tuota noin, mistäs sun ruokasi sitten tulee? Siis jos maatalous on mielestäsi mennyttä aikaa...
Tiedän muutaman maa-metsiksestä viime vuosina valmistunutta, jotka pääsivät heti valmistuttuaan päälliköiksi elintarvikealalle. Eli ala vetää kai melko hyvin. Opinnot taitaa olla kuitenkin aika raskaita? Kuitenkin yksi tärkeimmistä aloista, ruuan tuotanto.
Vierailija kirjoitti:
Eikös koodarit työllisty hyvin?
Jos on tarpeeksi hyvä, pelkällä koulutuksella ei työllisty.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Totta tämäkin. Pelkkä koulutus ei työllistä. Tarvitaan osaamista ja sosiaalista osaamista.
Työnhakijan tulee myös olla "luotettavassa" mielessä somessa. On oltava vakuuttava LinkedIn (hyvä kuva, siisti sivu), Twitter (työaiheisia uutisia seurataan) sekä rennompi fb, joka saa olla lukittu, mutta niin että prof. kuva kertoo henkilöstä vapaa-ajalla.
Vierailija kirjoitti:
Monilla on toi, ettei halua tehdä myyntityötä puhelimitse. Liian aliarvostettua, mutta kun sen osaa alkaa kauppa käydä. Mulla, KTM, palkka nyt 2750+ provikat. Myyntityö. Valmistumisesta 2,5 vuotta.
Mä oon amk inssin tumpelo ja ilman mitään kokemusta lähtö oli 2600€, joten toi 2750€ on täysin naurettava palkka ktm.lle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Totta tämäkin. Pelkkä koulutus ei työllistä. Tarvitaan osaamista ja sosiaalista osaamista.
Työnhakijan tulee myös olla "luotettavassa" mielessä somessa. On oltava vakuuttava LinkedIn (hyvä kuva, siisti sivu), Twitter (työaiheisia uutisia seurataan) sekä rennompi fb, joka saa olla lukittu, mutta niin että prof. kuva kertoo henkilöstä vapaa-ajalla.
Täh! Twitteriä ei ole eikä tule ja linkediniäkään ei ole ja facebookista ei edes haulla löydy minua ja töissä ollaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Täh! Twitteriä ei ole eikä tule ja linkediniäkään ei ole ja facebookista ei edes haulla löydy minua ja töissä ollaan.
Niin, sinä olet töissä. Nyt puhuttiin työnhakijasta... Onnea työpaikasta sinulle. Oletko kuitenkin joskus miettinyt paikan vaihtoa?
Ap kerro tää ylilaudalla.Sielä' Mursu-kylteri-rahishärät odottaa että suorastaan revitään töihin Lontoon investointipankkeihin 500 000 alkupalkalla.
Vierailija kirjoitti:
Kertokaas, mitkä mahdollisuudet ovat työllistyä, jos koko opiskeluajan on ollut siellä kaupan kassalla. Onko siitä kokemuksesta mitään iloa? Pitäisikö jo kiireesti etsiä joku toinen paikka ennen kuin valmistun? Vakisopimus taskussa, joten ei mihinkään määräaikaiseen harjoittelupaikkaan oikein uskalla vaihtaa.
Kyllä kannattaa. Toki kassalta saadusta asiakaspalvelukokemuksesta ja puhelinmyynnin myyntikokemuksesta on ollut hyötyä, mutta ei läheskään yhtå paljon kuin harjoitteluista.
Ihan oikeasti ei tule olemaan helppoa, jos valmistut ilman kokemusta.
Itse olen viesintä/markkinointihommissa ja nimenomaan ainakin meillä merkkaa se osaaminen ja kokemus (vaikka toki kokonaisvaltainen ymmärrys alasta tärkeää).
Olen erittäin iloinen, että painoin alan hommia huonolla harkkaripalkalla 10 kk opintojen aikana.
Vierailija kirjoitti:
Ap kerro tää ylilaudalla.Sielä' Mursu-kylteri-rahishärät odottaa että suorastaan revitään töihin Lontoon investointipankkeihin 500 000 alkupalkalla.
:D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Uraa tosiaankin pitää alkaa rakentamaan opiskeluaikana kuten joku jo tossa aikaisemmin kirjoitti.
Itse olin suuremmassa firmassa ensin kesätöissä, sitten tein opintojen ohella heille projektin ja ennen valmistumista, jatkaen vielä vähän valmistumisen jälkeenkin, oman alan hommissa äitiysloman sijaisena.
Valmistuminen venyi vuodella siitä mitä se olisi ollut jos olisin 100%:sti opiskellut mutta tällätavoin pääsin hyvin solahtamaan työelämään ja työpaikan hakeminen oli helppoa kun cv:hen oli jotain mitä kirjoittaa ja olin jo valmiiksi hyvissä hommissa. Suosittelen.
Ulkomailla on kai helpompi hakea pelkillä hyvän yliopiston hyvillä arvosanoilla (ulkomailla arvosanat muutenkin painaa enemmän), Suomessa opiskeluajan työkokemus painaa enemmän. Kyllä Suomessakin jos valmistuu esim. DI:ksi huippunopeasti hyvin arvosanoin, niin työllistyy varmasti pelkillä papereilla (tietyt konsulttifirmat).
Juuri näin. Briteissä opiskelleen vastavalmistuneen kaverin työnhakua seurasin, siellä ei vaadita lainkaan alan kokemusta, mielellään ottavat kauppiksesta valmistuneita ihan ok (n. 2000 e) palkkaisiin trainee paikkoihin sekä suoraan juniorpesteihin.
Rekryprosessit tosin todella pitkiä ja raskaita monessa paikassa.
Vierailija kirjoitti:
Monilla on toi, ettei halua tehdä myyntityötä puhelimitse. Liian aliarvostettua, mutta kun sen osaa alkaa kauppa käydä. Mulla, KTM, palkka nyt 2750+ provikat. Myyntityö. Valmistumisesta 2,5 vuotta.
Miksi näin paljon alapeukkuja? :O
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Uraa tosiaankin pitää alkaa rakentamaan opiskeluaikana kuten joku jo tossa aikaisemmin kirjoitti.
Itse olin suuremmassa firmassa ensin kesätöissä, sitten tein opintojen ohella heille projektin ja ennen valmistumista, jatkaen vielä vähän valmistumisen jälkeenkin, oman alan hommissa äitiysloman sijaisena.
Valmistuminen venyi vuodella siitä mitä se olisi ollut jos olisin 100%:sti opiskellut mutta tällätavoin pääsin hyvin solahtamaan työelämään ja työpaikan hakeminen oli helppoa kun cv:hen oli jotain mitä kirjoittaa ja olin jo valmiiksi hyvissä hommissa. Suosittelen.
Ulkomailla on kai helpompi hakea pelkillä hyvän yliopiston hyvillä arvosanoilla (ulkomailla arvosanat muutenkin painaa enemmän), Suomessa opiskeluajan työkokemus painaa enemmän. Kyllä Suomessakin jos valmistuu esim. DI:ksi huippunopeasti hyvin arvosanoin, niin työllistyy varmasti pelkillä papereilla (tietyt konsulttifirmat).
DI:n työllistyminen riippuu alasta. Eri työpaikoilla painotetaan eri asioita haussa. Vaikeaa kuvitella, että nykyisin kovin helposti muilta kuin IT-alalta työllistyy vain arvosanojen ja nopean edistymisen avulla. t. DI
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi näin paljon alapeukkuja? :O
Ainakin multa siksi, että palkka on kaupallisen puolen yliopistokoulutetulle tosi huono, kun työkokemusta on kuitenkin jo useampi vuosi. Jos sitten provisio ei ole keskimäärin yli tonnia kuussa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikset ryhdy yrittäjäksi? Saisit itse määritellä työnkuvasi, työmäärän ja palkan. Samalla saisit arvokasta työkokemusta, jos jossakin vaiheessa tulee tarvetta siirtyä palkkatyöläiseksi.
Toinen vaihtoehto voisi olla jatkaa opintoja sairaanhoitajaksi tai lähihoitajaksi. Hoiva-alan yrityksissä on jatkuva työvoiman tarve, ja tuolla aineyhdistelmällä saattaisi edetä jopa esimiestehtäviin muutaman vuoden kuluessa.
Tuo "lähihoitaja" rupeaa nykyään olemaan ilmeisesti jokin patenttiratkaisu kaikkiin työllistymisongelmiin....
Työkkäri ehdottaa lähariksi menoa myös akateemisille
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikset ryhdy yrittäjäksi? Saisit itse määritellä työnkuvasi, työmäärän ja palkan. Samalla saisit arvokasta työkokemusta, jos jossakin vaiheessa tulee tarvetta siirtyä palkkatyöläiseksi.
Toinen vaihtoehto voisi olla jatkaa opintoja sairaanhoitajaksi tai lähihoitajaksi. Hoiva-alan yrityksissä on jatkuva työvoiman tarve, ja tuolla aineyhdistelmällä saattaisi edetä jopa esimiestehtäviin muutaman vuoden kuluessa.
Tuo "lähihoitaja" rupeaa nykyään olemaan ilmeisesti jokin patenttiratkaisu kaikkiin työllistymisongelmiin....
Työkkäri ehdottaa lähariksi menoa myös akateemisille
Pitäisi alkaa varmaan lukion sijasta opettaa kaikki peruskoulun jälkeen lähäreiksi.
No meillä nyt on tällainen yhteiskunta, jossa ihmisten ei ole tarkoitus tehdä töitä. Jos olisi, silloin kaikki ihmiset saisivat työpaikan.