Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mites siinä nyt näin kävi. Vastavalmistunut KTM ja työtön.

Vierailija
02.09.2017 |

Valmistuin vuosi sitten Aallon kauppiksesta ja nyt löi kyllä totuus niin pahasti vasten kasvoja, ettei tosikaan. Vuoden olen etsinyt töitä. Tarjolla puhelinmyyjän ja kaupparatsun töitä. Näihin en suostu.

Mites muilla?

Kommentit (251)

Vierailija
41/251 |
02.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä opiskeluaikana pitäisi jo saada jotain hommia, auttaa työllistymisessä. Tiedän yhden laskentatoimen ktm:n joka ei ole saanut töitä, eikä varmaan auta se että ei ollut lainkaan työkokemusta. Meidän firmaan haki laskuttajan paikkaa yli sata henkeä! Kyllä on ylitarjontaa konttorihenkilöstöstä.

Vierailija
42/251 |
02.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Entä maistuuko kaupan kassahommat? Törmäsin tähän totuuteen hakiessani urheilukauppaan että ktm pitäisi olla. Vähän tuntuu tuo titteli olevan laskussa jos olen aiemmin pystynyt 8 vuotta myyjän hommia tekemään ja nyt pitäisi olla ktm samoissa hommissa.

Ristus sentään! Olen luullut että kaupan kassalle riittäisi tradenomin tutkinto. Toki pitää olla myös energinen ja valoisa persoona, dynaaminen ja nuorekas. Kyllä on vaativaksi mennyt tämä nykyajan työelämä. 

Ai että kaupan kassalle "riittää" tradenomin tutkinto????

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/251 |
02.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitäs niitä varmoja koulutusohjelmaa enää onkaan?

OTM ja lääkäri kait varmoja, mutta luin jostain että myös agronomit ja metsänhoitajat työllistyvät lähes 100%. Ala tietenkin vähän mennyttä aikaa..

Oon myös lukenut ton, et maa- ja metsätalousmaisterit työllistyy aika nopeaan ja palkat 5-6k€/kk.

Yksi kaveri opiskelee elintarviketaloutta ja nyt jo opintojen lopussa vakipaikka ihan ok palkalla.

Vierailija
44/251 |
02.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

OTM ja lääkäri kait varmoja, mutta luin jostain että myös agronomit ja metsänhoitajat työllistyvät lähes 100%. Ala tietenkin vähän mennyttä aikaa..

OTM ei ole todellakaan varma nakki. Googlella löytää juttuja tilastoja rajusti nousseesta työttömyydesä ja myös valmistuneiden itkuvirsiä. Eli kyllä taitaa lääkis olla varmin ja ainoa vaihtoehto jos ei halua tulevaisuudesta stressata.

Vierailija
45/251 |
02.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Valmistuin vuosi sitten Aallon kauppiksesta ja nyt löi kyllä totuus niin pahasti vasten kasvoja, ettei tosikaan. Vuoden olen etsinyt töitä. Tarjolla puhelinmyyjän ja kaupparatsun töitä. Näihin en suostu.

Mites muilla?

Mitä opiskelit siellä? KTM:iä on monenlaisia, huonoimmat ihan pilipaleja.

Vierailija
46/251 |
02.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lääkis on ainoa varma mutta maa- ja metsätalous voi myös olla hyvä vaihtoehto. Kauppiksessa rahoitus on paras vaihtoehto.

Vierailija
47/251 |
02.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä opiskeluaikana pitäisi jo saada jotain hommia, auttaa työllistymisessä. Tiedän yhden laskentatoimen ktm:n joka ei ole saanut töitä, eikä varmaan auta se että ei ollut lainkaan työkokemusta. Meidän firmaan haki laskuttajan paikkaa yli sata henkeä! Kyllä on ylitarjontaa konttorihenkilöstöstä.

No niin niin, pitäisi saada jotain hommia ja etenkin niitä oman alan. Mutta jos ei saa? Tokihan aina työssäoloauttaa työpaikan saannissa, mutta jos ei saa sitä työpaikkaa, mistä saisi ponnistettua seuraavaan?

Vasta hiljattain luin jostain, että työelämässä menestyvät sellaiset ihmiset, joilla on osaaminen kunnossa, mutta jotka osaavat myös jutella leppoisasti. No helppo on uskoa, kun kaupan kassaltakin vaaditaan jotain aurinkoisuutta ja energisyyttä. Mutta tämä yhteiskunta hukkaa valtavan määrän osaamista, kun asiantuntevat introvertit, joita ei ole savolaisella supliikilla siunattu, eivät kelpaa minnekään töihin.

Vierailija
48/251 |
02.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No niin niin, pitäisi saada jotain hommia ja etenkin niitä oman alan. Mutta jos ei saa? Tokihan aina työssäoloauttaa työpaikan saannissa, mutta jos ei saa sitä työpaikkaa, mistä saisi ponnistettua seuraavaan?

Vasta hiljattain luin jostain, että työelämässä menestyvät sellaiset ihmiset, joilla on osaaminen kunnossa, mutta jotka osaavat myös jutella leppoisasti. No helppo on uskoa, kun kaupan kassaltakin vaaditaan jotain aurinkoisuutta ja energisyyttä. Mutta tämä yhteiskunta hukkaa valtavan määrän osaamista, kun asiantuntevat introvertit, joita ei ole savolaisella supliikilla siunattu, eivät kelpaa minnekään töihin.

Ei minulla ainakaan ollut ongelmaa saada harjoittelupaikkaa, kävin varmaan 7 haastattelussa (hain n. 15 paikkaan, en yhteenkään palkattomaan).

Vierailija
49/251 |
02.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen vanhasta HKKK:sta valmistunut, markkinointi myös.

Kokomopiskeluajan tein töitä myyntihommissa, sitten markkinointiassarina josta sitten pikkuhiljaa päälliköksi ja nyt johtajan tittelillä.

En ymmärrä miksei työ esim "reppurinhomma" kelpaa. Koulutus on yksi asia, kokemus toinen. Jos työt ei kelpaa opiskeluaikana eikä näköjään sen jälkeenkään, on turha marista.

Jos vuosi sitten olisit ottanut reoourihomman, olisit nyt ehkä reppureiden esimies. Aina on aloitettava alhaalta, oli koulitus mikä tahansa. Itse olen ihan tarpeeksi nähnyt näitä valmistuneita maistereita jotka eivät osaa puhelinta tai kopiokonetta käyttää.

Miksei sulle kelpaa työ? Kotonako sä nyt makaat? Menee kuule aika hukkaan.

Vierailija
50/251 |
02.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

myös agronomit ja metsänhoitajat työllistyvät lähes 100%. Ala tietenkin vähän mennyttä aikaa..

Tuota noin, mistäs sun ruokasi sitten tulee? Siis jos maatalous on mielestäsi mennyttä aikaa...

Vierailija
51/251 |
02.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomen historian maisteri ja vakivirassa ministeriössä. Palkkataso semmoinen minkä yli menee 15 % Suomen työmarkkinoilla olevista. Oleellista, että relevanttia työtä jo opiskeluaikana ja työttömänä ei makaamaan vaan töitä tekemään vaikka ei juuri oman alan koulutusta vastaavaa heti vastaan tule. Ennakkoluulottomuutta ja ulkomaan kokemusta peliin. Maailmalla kielitaitokin karttuu ja monipuolistuu.

Vierailija
52/251 |
02.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Totta, luonnonsuojelu alkaa olla eilistä, nyt satsataan Äänekosken sellutehtaaseen

Vierailija
53/251 |
02.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen vanhasta HKKK:sta valmistunut, markkinointi myös.

Kokomopiskeluajan tein töitä myyntihommissa, sitten markkinointiassarina josta sitten pikkuhiljaa päälliköksi ja nyt johtajan tittelillä.

En ymmärrä miksei työ esim "reppurinhomma" kelpaa. Koulutus on yksi asia, kokemus toinen. Jos työt ei kelpaa opiskeluaikana eikä näköjään sen jälkeenkään, on turha marista.

Jos vuosi sitten olisit ottanut reoourihomman, olisit nyt ehkä reppureiden esimies. Aina on aloitettava alhaalta, oli koulitus mikä tahansa. Itse olen ihan tarpeeksi nähnyt näitä valmistuneita maistereita jotka eivät osaa puhelinta tai kopiokonetta käyttää.

Miksei sulle kelpaa työ? Kotonako sä nyt makaat? Menee kuule aika hukkaan.

Vähän ehkä "tough lovea" nyt tässä viestissä ap:lle tarjottiin, mutta totuuden siemenkin tästä löytyy. Myyntiä ja markkinointia on kaupallisella puolella vaikea erottaa toisistaan, ja esim. myyntijohtajat tekevät käytännössä markkina-analyysia. Olen itse myyntipuolella, mutta teen yhteistyötä markkinoinnin kanssa, ja visuaalisen puolen sisällöntuottajia lukuunottamatta lähes kaikilla tuntemillani alan ihmisillä on myyntitausta. Jos myyntityö - jonka ei todellakaan tarvitse olla kylmäsoittoa kuluttaja-asiakkaille -, ei tunnu mahdolliselta, kannattaa miettiä osaamisen laajentamista esim. taloushallintopuolelle. Yllättävää kyllä tuo voi sopia paremmin herkemmille ihmisille, myynnissä ja markkinoinnissa vaaditaan tiettyä kovuutta (itsekin olen saanut kuulla välittäväni liikaa asiakkaista, kun olen ollut tämän takia burnoutin partaalla). Koska yhden tiedekorkeakoulututkinnon kanssa voi olla vaikea saada tukea toiselle, rekrykoulutukset ovat mahdollisuus saada jalka "oven väliin" työelämään.

Vierailija
54/251 |
02.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kertokaas, mitkä mahdollisuudet ovat työllistyä, jos koko opiskeluajan on ollut siellä kaupan kassalla. Onko siitä kokemuksesta mitään iloa? Pitäisikö jo kiireesti etsiä joku toinen paikka ennen kuin valmistun? Vakisopimus taskussa, joten ei mihinkään määräaikaiseen harjoittelupaikkaan oikein uskalla vaihtaa. 

Vierailija
55/251 |
02.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suomen historian maisteri ja vakivirassa ministeriössä. Palkkataso semmoinen minkä yli menee 15 % Suomen työmarkkinoilla olevista. Oleellista, että relevanttia työtä jo opiskeluaikana ja työttömänä ei makaamaan vaan töitä tekemään vaikka ei juuri oman alan koulutusta vastaavaa heti vastaan tule. Ennakkoluulottomuutta ja ulkomaan kokemusta peliin. Maailmalla kielitaitokin karttuu ja monipuolistuu.

No niitä ministeriöiden hallitussihteerien ja vastaavien paikkoja on erittäin vähän kyllä tarjolla. Suomen historian maisterit yleensä on opettajia.

Vierailija
56/251 |
02.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Juu, mutta ei jostain Mäkkäri-työkokemuksesta ole juuri mitään hyötyä. Ei sen työkokemuksen tarvitse olla juuri omalta alalta, mutta sen täytyy olla jollain tapaa relevanttia kuitenkin.

Vierailija
57/251 |
02.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mikä pääaine? Itsellä rahoitus, gradu tekemättä/tekeillä, palkka vähän yli 3700 e/kk osa-aikatyöstä (joka tosin on yli 40 h/vko).

Virallisen määritelmän mukaan osa-aikatyö on alle 30 tuntia viikossa oleva työ.

Vierailija
58/251 |
02.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ylipalkattuja virkaloisia tämä maa juuri tarvitseekin.

Vierailija
59/251 |
02.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Uraa tosiaankin pitää alkaa rakentamaan opiskeluaikana kuten joku jo tossa aikaisemmin kirjoitti.

Itse olin suuremmassa firmassa ensin kesätöissä, sitten tein opintojen ohella heille projektin ja ennen valmistumista, jatkaen vielä vähän valmistumisen jälkeenkin, oman alan hommissa äitiysloman sijaisena.

Valmistuminen venyi vuodella siitä mitä se olisi ollut jos olisin 100%:sti opiskellut mutta tällätavoin pääsin hyvin solahtamaan työelämään ja työpaikan hakeminen oli helppoa kun cv:hen oli jotain mitä kirjoittaa ja olin jo valmiiksi hyvissä hommissa. Suosittelen.

Vierailija
60/251 |
02.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Uraa tosiaankin pitää alkaa rakentamaan opiskeluaikana kuten joku jo tossa aikaisemmin kirjoitti.

Itse olin suuremmassa firmassa ensin kesätöissä, sitten tein opintojen ohella heille projektin ja ennen valmistumista, jatkaen vielä vähän valmistumisen jälkeenkin, oman alan hommissa äitiysloman sijaisena.

Valmistuminen venyi vuodella siitä mitä se olisi ollut jos olisin 100%:sti opiskellut mutta tällätavoin pääsin hyvin solahtamaan työelämään ja työpaikan hakeminen oli helppoa kun cv:hen oli jotain mitä kirjoittaa ja olin jo valmiiksi hyvissä hommissa. Suosittelen.

Ulkomailla on kai helpompi hakea pelkillä hyvän yliopiston hyvillä arvosanoilla (ulkomailla arvosanat muutenkin painaa enemmän), Suomessa opiskeluajan työkokemus painaa enemmän. Kyllä Suomessakin jos valmistuu esim. DI:ksi huippunopeasti hyvin arvosanoin, niin työllistyy varmasti pelkillä papereilla (tietyt konsulttifirmat).

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kuusi kolme