Miksi suomalaiset halveksuvat suomalaisuutta?
Johtuuko se halveksijan huonosta itsetunnosta "koska minä olen Suomesta ja pidän itseäni epäonnistuneena sen on pakko johtua siitä, että suomalainen kulttuuri, ihmiset ja heidän toimintatapansa on ihan per seestä"?
Kommentit (74)
Vierailija kirjoitti:
Se suomessa asuvien ruåtsalaisten istuttama perintö. He ovat aina halveksineet suomalaisuutta koska kokevag ruåtsalaisina olevansa jotain parempaa.
EI pidä paikkansa! Minun sukuni on Ruotsista lähtöisin mutta on asettautunut Suomeen ja me mainostamme Suomea ihan täysillä, aina pitkin maailmaa liikkuessamme!
Totuus on se että suomalaiset suomenkieliset haukkuu Suomea täällä ja maailmalla, mutta suomalaiset ruotsinkieliset kehuvat Suomea täällä ja maailmalla.
Suomalaiseen kulttuuriin kuuluu häpeällä kasvattaminen. Siksi täällä hävetään ihan kaikkea. Miksi oma kansallisuus tekisi tähän kaavaan jonkun poikkeuksen?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yleensä suomalaisuutta halveksuvat ovat asuneet pari kuukautta jossain Keski-Euroopassa. Sitten ollaan mielettömiä maailmankansalaisia, eikä voida sietää mitään suomalaista. No ehkä korkeintaan Helsingissä voi Kallion alueella olla vähän aikaa, kunhan saa soijalattea.
t. Kaukoidässä 16 vuotta asunut
Ihmettelen tätä myös. Olen asunut Iso-Britanniassa seitsemän vuotta ja rakastan Suomea. Onneksi olen muuttamassa takaisin muutaman vuoden päästä.
Moni ei tajua miten hyvin asiat Suomessa on. Ei siellä toki ole täydellistä, mutta aika harvassa paikassa on asiat paremmin, varsinkin jos aikoo hankkia lapsia. Asun mieheni kanssa Lontoossa, tulot yli 100K eikä varaa ostaa omaa kämppää. Työmatkoihin menee 40min suunta. Kolmion vuokra 2000k puntaa/kk.
Jos tehdään lapsi, päivähoito maksaa minimissään tonnin kuussa. Hyvään kouluun saaminen on sitten ihan oma lukunsa.
Ja sinä et tajua, että Englanti ei ole Suomi. Siellä te olette köyhiä, koska kilpailette kaiken maailman öljymiljönäärien ja muiden upporikkaiden kiinteistösijoittajien kanssa. Ikävä kyllä koko maailma ei ole Suomi, eikä tule Suomeksi muuttumaankaan. Jos haluaa, että kaikki on ankeaa ja säänneltyä, niin tulkaa ihmeessä Suomeen, täällä saatte 100k tuloilla oikein mainion kämpän. Ai niin, niitä hyväpalkkaisia töitä täältä voi olla vaikea löytää, ja verotkin ovat aika paljon suuremmat.
Voi miten tyypillinen Suomi-vihaajan kirjoitus!
Kyllä, Lontoo on hauska paikka, jos on lapseton ja haluaa bilettää ja/tai luoda uraa. Mekin säästetään näistä kovista palkoistamme niin, että saadaan kiva kämpää Helsingistä kun sinne muutetaan. Ollaan ihan selvillä siitä, että molempien palkat putoaa todella paljon muuton myötä. Elämänlaatu tulee tosin nousemaan huomattavasti.
Maksan mielelläni ne verot, koska niillä pidetään huolta siitä, että yhteiskunta toimii ja ainakin toistaiseksi yhdenvertaisuus toteutuu. Mun miestä aina naurattaa kun luen sille etusivun uutisia - Suomen 'kauheat' rikokset ei täällä pääsisi edes lehtiin. Odotan innolla sitä aikaa kun ei tarvitse pelätä että joku ruiskuttaa happoa naamalle kun kävelen kadulla (kyllä, tämä on Lontoossa aivan arkipäivää!).
Ilmanlaatu, puhtaus, turvallisuus, koulutus. Siinä muutamia asioita jotka Suomessa on ihan hemmetin hyvin.
Ja vuokra on £2000 kuussa, ei 2000K kun siitä jo joku pääsi saivartelemaan.
Se Lontoolainen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yleensä suomalaisuutta halveksuvat ovat asuneet pari kuukautta jossain Keski-Euroopassa. Sitten ollaan mielettömiä maailmankansalaisia, eikä voida sietää mitään suomalaista. No ehkä korkeintaan Helsingissä voi Kallion alueella olla vähän aikaa, kunhan saa soijalattea.
t. Kaukoidässä 16 vuotta asunut
Ihmettelen tätä myös. Olen asunut Iso-Britanniassa seitsemän vuotta ja rakastan Suomea. Onneksi olen muuttamassa takaisin muutaman vuoden päästä.
Moni ei tajua miten hyvin asiat Suomessa on. Ei siellä toki ole täydellistä, mutta aika harvassa paikassa on asiat paremmin, varsinkin jos aikoo hankkia lapsia. Asun mieheni kanssa Lontoossa, tulot yli 100K eikä varaa ostaa omaa kämppää. Työmatkoihin menee 40min suunta. Kolmion vuokra 2000k puntaa/kk.
Jos tehdään lapsi, päivähoito maksaa minimissään tonnin kuussa. Hyvään kouluun saaminen on sitten ihan oma lukunsa.
Olet maalainen syntyjäsi, jollet osaa nauttia esim Lontoon valtavasta kulttuuritarjonnasta. Ja mitä luulet Kolmion maksavan Helsingissä, joka on jumalanhylkäämä pikkukaupunki, jossa kaamosta on 7 kk vuodessa ja räntää sataa vielä toukokuun lopussa!
Et ole ikinä kuullut hinta-laatu-ajattelusta.
Kuule, mulla on vuosijäsenyys useampaakin museoon, ne ei vaan paljo lämmitä kun muu elämä on niin rasittavaa.
Meidän nykyinen kämppä maksaa n. £700000, zone 3. Helsingistä saataisiin samanveroinen asunto 250K euroa, eli kolmasosalla. Ei olla muuttamassa kantakaupunkiin.
Toivottavasti vaan trollaat, vaikutat todella katkeralta. Jotenkin todella hämmentävää, miten se, että joku pitää Suomesta koetaan lähestulkoon loukkaavana.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei Pilata Tätä Ihanaa Maata kirjoitti:
Expatti kirjoitti:
Tuota minäkin olen ihmetellyt. Ulkomailla asuessani huomasin, miten ylpeitä ihmiset ovat omasta maastaan kansallisuuteen katsomatta. Mutta suomalaiset vain tuntevat jatkuvaa myötähäpeää omastaan, vaikkei olisi mitään syytä.
Ulkomailla asuessani sitä tajusin Suomen paremmuuden - miten kaunista täällä on ja miten hyvänmakuinen ja raikas vesi, maailman paras!
Lisäksi täällä on puhdasta ja ihmiset ovat ystävällisiä ja ruoka niiiin hyvää!
Tässäpä todella mukavan positiivinen asenne. Itsestäni kun tuntuu, että ihmiset Suomessa ovat oikeasti todella nuivia, epäystävällisiä ja sulkeutuneita. Ruoka on mautonta ja joka paikassa samanlaista. Puhdasta ei ole ainakaan sisäilma, eikä kyllä nykyisessä asuinpaikassani myöskään ulkoilma. Jostain syystä suomalaiset liikennesuunnittelijat eivät tajua, että diesel likaa ilman Suomessa ihan samalla tavalla kuin vaikka Madridissa. Jos asut jonkun isomman kadun varrella Suomessa, ihan saman määrän vetelet pienhiukkasia henkeesi kuin ulkomaillakin vastaavissa olosuhteissa. Silti Suomessa on muka niiiiiin puhdasta. On kai, jos voi asua metsässä, mutta valitettavasti työpaikat ovat kuitenkin isoissa kaupungeissa.
Huomaa, ettet ole koskaan käynyt niissä erittäin saastuneissa ja teollistuneissa maissa, jossa ei koskaan näe kirkasta taivasta ja tähtiä tiheän saastesumun takia. Myös ulkomailla on paljon nuivia ja kieroja ihmisiä ja erityisesti varkaita ja huumemyyjiä pilvin pimein.
Ok. ravintoloissa voi saada aika massaruokaa, mutta meillä on loistavia raaka-aineita kaupoissa, joista saa loihdittua mitä maukkaimpia ruokia!
Ja jos ulkomailla valitat huoneiston homeesta, he nauravat sinulle - sillä home ei ulkomailla ole yhtään mitään, puhumattakaan torakoista, hiiristä, rotista ym tuhoeläimistä. Se on kaikki heille vaan elämään kuuluvaa, josta eivät nosta meteliä.
Myös roskasäkkivuoret ja likaiset, kerjäävät lapset äiteineen kaduilla ovat ihan normisettiä.
Ja jossain saa muuten varoa, ettei saa ikkunasta pissaa, kakkaa tai muuta jätevettä päälleen, sillä he heittävät kaiken jätteen ulos ikkunasta paikoissa, joissa ei ole vesiputkia lainkaan.
Ja höpöhöpö. Kuvittele sinä mitä kuvittelet, minusta ei ole sattumaa, että tunnen jo useita Helsingin vilkasliikenteisillä kaduilla kivijalkakauppaa pitäneitä keuhkosyöpään nuorena kuolleita. Samoin tunnen vaikka kuinka paljon astmaattisia ja keuhkofibroottisia kaupunkilaisia. Tietenkään he eivät ole voineet sairastua pakokaasuista, koska kun vaikkapa diesel-auto tuodaan Suomeen, se muuttuu puhtaaksi. Ja pitää olla aika pihalla asioista, jos vasta-argumenttina on se, että Lagosissa on joskus savuisempaa. Suuret hiukkaset eivät etene elimistöön, joten eivät ole yhtä vaarallisiakaan kuin liikenteen pienhiukkaset. Mutta elele sinä siellä puhtaassa Suomessasi, minä lähden taas pyyhkimään mustaa dieselnokea pinnoilta.
Pienhiukkasiin ei ole todistettu kenenkään kuollern vaan kyseessä on hatusta vedetyt laskelmat . Samanlaisilla laskelmilla on todistettu että ydinvoimalasta josta ei ole koskaan tullut radioaktiivisia päästöjä lisää silti radioaktiivisuuden aiheuttamaa kuolleisuutta lähiseudulla. Eivät kiinalaisetkaan ole suomalaisia sairaampia vaikka ilma on välillä saastunut. Ilman laafun tarkkailu on Suomen oloissa silkkaa rahan hukkaa ja ihmisten syyllistämistä olemattomilla uhilla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se suomessa asuvien ruåtsalaisten istuttama perintö. He ovat aina halveksineet suomalaisuutta koska kokevag ruåtsalaisina olevansa jotain parempaa.
EI pidä paikkansa! Minun sukuni on Ruotsista lähtöisin mutta on asettautunut Suomeen ja me mainostamme Suomea ihan täysillä, aina pitkin maailmaa liikkuessamme!
Toisin sanoen Ruotsin kuninkaan tänne lähettämien miehityskoukkojen sotilaan, kruunun virkamiehen tai jonkun suomalaisia riistämään tulleen kauppiaan jälkeläinen. Toiselta nimeltä siirtomaa ihminen. Esi isäsi luultavasti ajoivat tänne tullessaa suomalaiset näiden omilta mailta sillä maa ei ollut tyhjä vailla kanta asukkaita.
Tottakai ruåtsalaiset ylistävät ruotsinkieltä ja ruotsalaista kulttuuria Suomessa.
Ihan ookoo maa olisi jollei kansa sitä pilaisi.
Itse ulkosuomalaisena tein joskus sen virheen että muutin takaisin suomeen. Menestyvä ja sosiaalinen jätkä on näköjään jonkinlainen punainen vaate suomalaisille sillä heti jouduin kaikenlaisen paskapuhumisen ja selänpuukotuksen kohteeksi.
Noh, sitä saa mitä tilaa. Eipä ole kuin katkeria epäsosiaalisia jäljellä sen jälkeen kun muut ovat häippäiseet ulkomaille.
juoppokulttuuri ja naistenhakkaaminen. pikkuryssiä ollaan.
Vierailija kirjoitti:
juoppokulttuuri ja naistenhakkaaminen. pikkuryssiä ollaan.
Ei pidä yleistää että kaikki juopot hakkaisivat naisia ja lisäksi ne hakkaavat juopot hakkaavat myös miehiä.
Vierailija kirjoitti:
Onhan se vaikea kokea ylemmyyttä kun suomalaiset itse asettavat itsensä alamaisiksi ja hyväksyvät oman identiteettinsä vähättelyn pakkoruotsin ja kaksikielisyyden muodossa.
Osa suomalaisista häpeää!!!
Minusta kans toi suomaisuuden mollaaminen on käsittämätöntä.
Koulutus on suomessa muuhun maailmaan nähden huippuluokkaa, mutta silti ollaan takapajuisia.. pakko kysyä verrattuna kehen?
Ollaan suurimpua rasisteja, maailmalla on vielä kovempi meno asian suhteen... että taas.. verrattuna kehen?
Ei osata käyttäytyä... lennän työkseni, ja kyllä suomalaisella on käytötavat aikamoisen hyvin hallussa, verrattuna moneen muuhun kansalaisuuteen... (erittäin tylyjä ovat venäläiset, intialaisilta puuttuu myös kohteliaisuus ja käytöstavat julkisella paikalla, arabit hyljeksii, moni kiinalaiben ei tervehdi jne jne)
Minusta suomalainen pärjää yleisvertailussa hyvin!!
Pää pystyyn suomalaiset!
Suomessa hävettää vain se, että me ollaan jotain ”maailman pelastajia” ja täällä on liikaa hippejä sun muita hinureita. Muuten ihan helevetin ylpeä suomalainen olen.
Olet maalainen syntyjäsi, jollet osaa nauttia esim Lontoon valtavasta kulttuuritarjonnasta. Ja mitä luulet Kolmion maksavan Helsingissä, joka on jumalanhylkäämä pikkukaupunki, jossa kaamosta on 7 kk vuodessa ja räntää sataa vielä toukokuun lopussa!
Et ole ikinä kuullut hinta-laatu-ajattelusta.