Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi suomalaiset halveksuvat suomalaisuutta?

K
02.09.2017 |

Johtuuko se halveksijan huonosta itsetunnosta "koska minä olen Suomesta ja pidän itseäni epäonnistuneena sen on pakko johtua siitä, että suomalainen kulttuuri, ihmiset ja heidän toimintatapansa on ihan per seestä"?

Kommentit (74)

Vierailija
21/74 |
02.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hmm, ehkäpä se voisi liittyä siihen että me suomalaiset ollaan yleensä vähän sellaisia juroja ja hiljaisia, ei haluta tehdä itsestämme numeroa ja yleisesti jos olet vaikka ylpeä itsestäsi, niin sinua saatetaan pitää ylimielisenä. Aina vähätellään itseämme joten ehkä se kuvastuu myös siihen miten puhumme omasta maastamme.

Vierailija
22/74 |
02.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun käy muualla ja huomaa siellä paskottava maassa olevaan reikään niin tajua monta asiaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/74 |
02.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kansalliset tunnusmerkit pitäisi olla kaikkien käytössä. Esim ent Jugoslavian alueen maissa olla ollaan ylpeitä itsenäisyydestä. Vaikka Kroatiassa käyneet on varmasti nähneet maan lipun siellä. Italiassa on normaalia jos paidassa lukee Italia, tai Barcelonalaisella FcBarcelona. Mutta jos Suomessa on suomenlippu tai varsinkin leijonakoru, kyllä av:n lattevihreät on hyihyttelemässä ja sanomassa wt:ksi.

Kun ei oikein nähdä sitä kokonaisuutta.

Vierailija
24/74 |
02.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Yleensä suomalaisuutta halveksuvat ovat asuneet pari kuukautta jossain Keski-Euroopassa. Sitten ollaan mielettömiä maailmankansalaisia, eikä voida sietää mitään suomalaista. No ehkä korkeintaan Helsingissä voi Kallion alueella olla vähän aikaa, kunhan saa soijalattea.

t. Kaukoidässä 16 vuotta asunut

Voin kertoa yhden hauskan anekdootin vielä. Olin Suomessa käymässä ja kävin aasialaisessa ravintolassa syömässä ja satuin nyt valitsemaan haarukan syömistä varten. Viereisen pöydän hipsteri-porukka oikein ääneen tärkeili, että tällainen ruoka pitää syödä puikoilla. Hiljenivät, kun vaihdoin muutaman sanan tarjoilijan kanssa mandariininkiinalla :D

Mullekin tokasivat kerran kun kysyin puikkoja, että "syö haarukalla, se on parempi" :D

Plus monet syövät Suomessa täysin väärin puikkojen kanssa. Mikä on täysin ok! Mutta, kun siitä tärkeillään, niin olisi hyvä edes osata syödä niillä puikoilla. Ruoka ei kulje yhtä pitkää matkaa astiasta suuhun kuin haarukalla syötäessä, vaan astia pidetään ihan naaman alapuolella ja viedään puikoilla siitä suuhun. Ryystäminen ja siementen yms. sylkeminen maahan on täysin ok.

Vierailija
25/74 |
02.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomea tuhotaan järjestelmällisesti ja jotkut puolueet oikein tukevat sitä. Minkähän kansallisuuden haluavat sen tilalle? Venäjän?

Vierailija
26/74 |
02.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Yleensä suomalaisuutta halveksuvat ovat asuneet pari kuukautta jossain Keski-Euroopassa. Sitten ollaan mielettömiä maailmankansalaisia, eikä voida sietää mitään suomalaista. No ehkä korkeintaan Helsingissä voi Kallion alueella olla vähän aikaa, kunhan saa soijalattea.

Voin kertoa yhden hauskan anekdootin vielä. Olin Suomessa käymässä ja kävin aasialaisessa ravintolassa syömässä ja satuin nyt valitsemaan haarukan syömistä varten. Viereisen pöydän hipsteri-porukka oikein ääneen tärkeili, että tällainen ruoka pitää syödä puikoilla. Hiljenivät, kun vaihdoin muutaman sanan tarjoilijan kanssa mandariininkiinalla :D

Jos nämä hipsterit yhtään matkustaisivat jossain muuallakin kuin kehä 3 sisällä, he huomaisivat että monissa Aasian maissa ravintoloissa on tarjolla myös haarukka ja lusikka tai jopa pelkästään ne.

Kyllä. Veistä sen sijaan näkee harvemmin, ellei ole kyseessä sitten täysin eurooppalaistyylinen ravintola.

Vierailija
27/74 |
02.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nostaisko brexit taas yksittäisten valtioiden arvoa?

Vierailija
28/74 |
02.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun mielestä Suomessa on tosi hyvä kulttuuri, huomattavasti parempi kuin suurimmassa osassa muista maista. Ja luonto totta kai. Tämä on yksittäisen henkilön mielipide.

Joku oli nostanut esiin persut - no vaikka samaan maahan mahtuu useita, jotka nykyistä kulttuuriamme vastustaa, ei se tarkoita että siinä olisi mitään hävettävää.

Vierailija
29/74 |
02.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kansalliset tunnusmerkit pitäisi olla kaikkien käytössä. Esim ent Jugoslavian alueen maissa olla ollaan ylpeitä itsenäisyydestä. Vaikka Kroatiassa käyneet on varmasti nähneet maan lipun siellä. Italiassa on normaalia jos paidassa lukee Italia, tai Barcelonalaisella FcBarcelona. Mutta jos Suomessa on suomenlippu tai varsinkin leijonakoru, kyllä av:n lattevihreät on hyihyttelemässä ja sanomassa wt:ksi.

Kun ei oikein nähdä sitä kokonaisuutta.

Voisiko se leijonakorun välttely nyt johtua siitä, että myös äärioikeisto on ottanut sen symbolikseen?

Itse ulkosuomalaisena en häpeä suomalaisuuttani, mutta en näe mitään syytä miksi niistä juurista pitäisi olla ylpeäkään. Ihan yhtä vähän kiinalainen, intialainen tai sveitsiläinen voi olla ylpeä taustastaan. Toki jokaisen historia voi olla mielenkiintoinen tietystä katsontakannasta, mutta kansallisuudesta sinänsä en näe mitään syytä olla ylpeä.

Vierailija
30/74 |
02.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suomalaisilla nyt on joka asiasta vain se yksi näkemys, ja muut ovat kaikki automaattisesti vääriä. Siksi en itse jaksaisi Suomessa kovin pitkään ollakaan. Se ahdasmielisyys ja tosikkous alkaa käydä pian voimille, vaikka varmasti sillä ollaan saatu paljon hyvääkin aikaan.

Vierailija
31/74 |
02.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hävettää persut

Vain isänmaallisilla persuilla on selkärankaa  ja sitäkö sinä mato maanpetturi inhoat?

Vierailija
32/74 |
02.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Persujen ei tarvisi mennä äärimmäisyyksiin jos vihreät av-mammat tajuaisivat maailman reaktiivisuuden. Liikkeellä on vastaliike.

Vierailija
33/74 |
02.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä tykkään Suomesta. Matkustelen usein ja aina ylpeänä kerron olevani suomalainen. Suomi on tosi hyvä maa ja olen vain ja ainoastaan ylpeä siitä, että tämä on kotimaani. Suomen kielestä olen myös todella ylpeä, sillä se on niin järkyttävän vaikea kieli :D

Vierailija
34/74 |
02.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Expatti kirjoitti:

Tuota minäkin olen ihmetellyt. Ulkomailla asuessani huomasin, miten ylpeitä ihmiset ovat omasta maastaan kansallisuuteen katsomatta. Mutta suomalaiset vain tuntevat jatkuvaa myötähäpeää omastaan, vaikkei olisi mitään syytä.

Ulkomailla asuessani sitä tajusin Suomen paremmuuden - miten kaunista täällä on ja miten hyvänmakuinen ja raikas vesi, maailman paras!

Lisäksi täällä on puhdasta ja ihmiset ovat ystävällisiä ja ruoka niiiin hyvää!

Vierailija
35/74 |
02.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei Pilata Tätä Ihanaa Maata kirjoitti:

Expatti kirjoitti:

Tuota minäkin olen ihmetellyt. Ulkomailla asuessani huomasin, miten ylpeitä ihmiset ovat omasta maastaan kansallisuuteen katsomatta. Mutta suomalaiset vain tuntevat jatkuvaa myötähäpeää omastaan, vaikkei olisi mitään syytä.

Ulkomailla asuessani sitä tajusin Suomen paremmuuden - miten kaunista täällä on ja miten hyvänmakuinen ja raikas vesi, maailman paras!

Tässäpä todella mukavan positiivinen asenne. Itsestäni kun tuntuu, että ihmiset Suomessa ovat oikeasti todella nuivia, epäystävällisiä ja sulkeutuneita. Ruoka on mautonta ja joka paikassa samanlaista. Puhdasta ei ole ainakaan sisäilma, eikä kyllä nykyisessä asuinpaikassani myöskään ulkoilma. Jostain syystä suomalaiset liikennesuunnittelijat eivät tajua, että diesel likaa ilman Suomessa ihan samalla tavalla kuin vaikka Madridissa. Jos asut jonkun isomman kadun varrella Suomessa, ihan saman määrän vetelet pienhiukkasia henkeesi kuin ulkomaillakin vastaavissa olosuhteissa. Silti Suomessa on muka niiiiiin puhdasta. On kai, jos voi asua metsässä, mutta valitettavasti työpaikat ovat kuitenkin isoissa kaupungeissa.

Vierailija
36/74 |
02.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suomea tuhotaan järjestelmällisesti ja jotkut puolueet oikein tukevat sitä. Minkähän kansallisuuden haluavat sen tilalle? Venäjän?

Eivät suinkaan Venäjää, vaan Suomalian.

Vierailija
37/74 |
02.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Expatti kirjoitti:

Mulla taas on aivan päinvastaisia kokemuksia. En ollut koskaan ajatellut että olisin mitenkään erityisen fanaattinen Suomi-fani. Kun opiskelin vaihto-opiskelijana USA:ssa meillä oli yliopistolla iso lössi vaihtareita eri Euroopan maista sekä Australiasta, Japanista, Kanadasta, yms. Olin ainoa suomalainen.

Sain jatkuvasti kuulla siitä että olin muiden mielestä "extreme Finn". Muita ei kiinnostanut heidän omat kotimaansa ja niiden kielet ja kulttuuri pätkääkään.

Ja mun kommentit olivat tasoa että vertasin vaikkapa USA:n yliopiston opetuksen tasoa Suomen yliopistojen kanssa, mainitisin Suomen rokotusjärjestelmästä, kieltäydyin ruokalassa juomasta kahvia (oli todella kuravettä). Ai niin, mulla oli myös varastossa suomalaista salmiakkia.

Se riitti siihen että mua pidettiin äärinationalistina :D

Hauskinta oli että paikalliset amerikkalaiset olivat nimenomaan kiinnostuneita Suomesta. Jos monikulttuurinen lössimme liikkui jossain niin joku jenkki löysi aina ihmeen kaupalla minut ja alkoi kehua suomalaisia ja Suomea -- muu lössi seurasi sivussa supersarkastisena. Ketään jenkkiä ei kiinnostanut joku Saksa, Ranska saati Britannia.

Vierailija
38/74 |
02.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei Pilata Tätä Ihanaa Maata kirjoitti:

Expatti kirjoitti:

Tässäpä todella mukavan positiivinen asenne. Itsestäni kun tuntuu, että ihmiset Suomessa ovat oikeasti todella nuivia, epäystävällisiä ja sulkeutuneita. Ruoka on mautonta ja joka paikassa samanlaista. Puhdasta ei ole ainakaan sisäilma, eikä kyllä nykyisessä asuinpaikassani myöskään ulkoilma. Jostain syystä suomalaiset liikennesuunnittelijat eivät tajua, että diesel likaa ilman Suomessa ihan samalla tavalla kuin vaikka Madridissa. Jos asut jonkun isomman kadun varrella Suomessa, ihan saman määrän vetelet pienhiukkasia henkeesi kuin ulkomaillakin vastaavissa olosuhteissa. Silti Suomessa on muka niiiiiin puhdasta. On kai, jos voi asua metsässä, mutta valitettavasti työpaikat ovat kuitenkin isoissa kaupungeissa.

Huomaa, ettet ole koskaan käynyt niissä erittäin saastuneissa ja teollistuneissa maissa, jossa ei koskaan näe kirkasta  taivasta ja tähtiä tiheän saastesumun takia. Myös ulkomailla on paljon nuivia ja kieroja ihmisiä ja erityisesti varkaita ja huumemyyjiä pilvin pimein. 

Ok. ravintoloissa voi saada aika massaruokaa, mutta meillä on loistavia raaka-aineita kaupoissa, joista saa loihdittua mitä maukkaimpia ruokia!

Ja jos ulkomailla valitat huoneiston homeesta, he nauravat sinulle - sillä home ei ulkomailla ole yhtään mitään, puhumattakaan torakoista, hiiristä, rotista ym tuhoeläimistä. Se on kaikki heille vaan elämään kuuluvaa, josta eivät nosta meteliä.

Myös roskasäkkivuoret ja likaiset, kerjäävät lapset äiteineen kaduilla ovat ihan normisettiä.

Ja jossain saa muuten varoa, ettei saa ikkunasta pissaa, kakkaa tai muuta jätevettä päälleen, sillä he heittävät kaiken jätteen ulos ikkunasta paikoissa, joissa ei ole vesiputkia lainkaan.

Vierailija
39/74 |
02.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Expatti kirjoitti:

Mulla taas on aivan päinvastaisia kokemuksia. En ollut koskaan ajatellut että olisin mitenkään erityisen fanaattinen Suomi-fani. Kun opiskelin vaihto-opiskelijana USA:ssa meillä oli yliopistolla iso lössi vaihtareita eri Euroopan maista sekä Australiasta, Japanista, Kanadasta, yms. Olin ainoa suomalainen.

Sain jatkuvasti kuulla siitä että olin muiden mielestä "extreme Finn". Muita ei kiinnostanut heidän omat kotimaansa ja niiden kielet ja kulttuuri pätkääkään.

Ja mun kommentit olivat tasoa että vertasin vaikkapa USA:n yliopiston opetuksen tasoa Suomen yliopistojen kanssa, mainitisin Suomen rokotusjärjestelmästä, kieltäydyin ruokalassa juomasta kahvia (oli todella kuravettä). Ai niin, mulla oli myös varastossa suomalaista salmiakkia.

Se riitti siihen että mua pidettiin äärinationalistina :D

Hauskinta oli että paikalliset amerikkalaiset olivat nimenomaan kiinnostuneita Suomesta. Jos monikulttuurinen lössimme liikkui jossain niin joku jenkki löysi aina ihmeen kaupalla minut ja alkoi kehua suomalaisia ja Suomea -- muu lössi seurasi sivussa supersarkastisena. Ketään jenkkiä ei kiinnostanut joku Saksa, Ranska saati Britannia.

Hieno puheenvuoro, kiitos!

Vierailija
40/74 |
02.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomi on syrjäinen ja tylsä maa jossa ruoka on pahaa ja keli  surkea.Lisätään tähän vielä se hirvee hehkutus mikä  lehdissä  aina on kun joka  maassa samat asiat sanovat julkkiset  kehuvat Suomea ihan vaan koska asiaan kuuluu, vaikka oikeasti olisivat ihan toista mieltä. "Suomi mainittu- nyt torille"- asenne herättää myötähäpeää.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kolme neljä