Miksi suomalaiset halveksuvat suomalaisuutta?
Johtuuko se halveksijan huonosta itsetunnosta "koska minä olen Suomesta ja pidän itseäni epäonnistuneena sen on pakko johtua siitä, että suomalainen kulttuuri, ihmiset ja heidän toimintatapansa on ihan per seestä"?
Kommentit (74)
Tykkään itsestäni Suomessa ja Suomen luonnosta :p Tykkään myös suomalaisista höpöperinteistä :)
Yleensä suomalaisuutta halveksuvat ovat asuneet pari kuukautta jossain Keski-Euroopassa. Sitten ollaan mielettömiä maailmankansalaisia, eikä voida sietää mitään suomalaista. No ehkä korkeintaan Helsingissä voi Kallion alueella olla vähän aikaa, kunhan saa soijalattea.
t. Kaukoidässä 16 vuotta asunut
Tuota minäkin olen ihmetellyt. Ulkomailla asuessani huomasin, miten ylpeitä ihmiset ovat omasta maastaan kansallisuuteen katsomatta. Mutta suomalaiset vain tuntevat jatkuvaa myötähäpeää omastaan, vaikkei olisi mitään syytä.
Se suomessa asuvien ruåtsalaisten istuttama perintö. He ovat aina halveksineet suomalaisuutta koska kokevag ruåtsalaisina olevansa jotain parempaa.
Itse tunnen lähinnä myötähäpeää tietyistä meidän poliitikoista yms. Tiedän ranskalaisia joita hävettää Le Pen ja hänen porukkansa, USA:ssa moni kertoo kokevansa samaa myötähäpeää Trumpetista (sama ilmiö muuten Bush nuoremman kohdalla). Myötähäpeä on aivan eri asia kuin häpeä.
En siis tunne häpeää suomalaisuudesta itsessään.
Vierailija kirjoitti:
Yleensä suomalaisuutta halveksuvat ovat asuneet pari kuukautta jossain Keski-Euroopassa. Sitten ollaan mielettömiä maailmankansalaisia, eikä voida sietää mitään suomalaista. No ehkä korkeintaan Helsingissä voi Kallion alueella olla vähän aikaa, kunhan saa soijalattea.
Voin kertoa yhden hauskan anekdootin vielä. Olin Suomessa käymässä ja kävin aasialaisessa ravintolassa syömässä ja satuin nyt valitsemaan haarukan syömistä varten. Viereisen pöydän hipsteri-porukka oikein ääneen tärkeili, että tällainen ruoka pitää syödä puikoilla. Hiljenivät, kun vaihdoin muutaman sanan tarjoilijan kanssa mandariininkiinalla :D
Itsekin olen huomannut, miten muiden maiden kansalaiset ovat henkeen ja vereen ylpeitä maistaan - toisinkuin me suomalaiset. Vedämme yhtä köyttä vaan onnistumisissa, esim. Suomen urheilumenestyksissä. Siihen se sitten jääkin, sillä muuten täällä vallitsee kateus, katkeruus ja ankeus.
Esim. Irlannissa on vielä kamalampi sää kuin täällä, mutta ihmiset ovat niin uskomattoman positiivisia, omaavat kyvyn nauraa myös itselleen ja pitävät yhtä. Eli säätäkään ei voi syyttää.
Kuka halveksuu? Näkisin ongelmana lähinnä että isolle osalle suomalaisuus tarkoittaa jotain jääkiekkoa tai talvisotaa.
Miksi halveksisin, lähinnä tunnen myötähäpeää, kun joku omaa kotimaatansa halveksii.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voin kertoa yhden hauskan anekdootin vielä. Olin Suomessa käymässä ja kävin aasialaisessa ravintolassa syömässä ja satuin nyt valitsemaan haarukan syömistä varten. Viereisen pöydän hipsteri-porukka oikein ääneen tärkeili, että tällainen ruoka pitää syödä puikoilla. Hiljenivät, kun vaihdoin muutaman sanan tarjoilijan kanssa mandariininkiinalla :D
Mullekin tokasivat kerran kun kysyin puikkoja, että "syö haarukalla, se on parempi" :D
En halveksu erityisesti suomalaisuutta. Vastustan kaikkea nationalismia kansallisuudesta riippumatta. Eliittipiirien tapa kontrolloida tyhmiä massoja ja kääntää massat toisiaan vastaan propagandalla. Siitä ei seuraa mitään hyvää, vaan pelkkää vihaa ja tuhoa.
Tämä aloitus on kuin erästä äskettäin hajonnutta puoluetta ihannoivan työkaverini suusta, suutahti kun sanoin etten minä häpeä suomalasiuuttani :D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Cool story bro!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos nämä hipsterit yhtään matkustaisivat jossain muuallakin kuin kehä 3 sisällä, he huomaisivat että monissa Aasian maissa ravintoloissa on tarjolla myös haarukka ja lusikka tai jopa pelkästään ne.
Mulla on sellainen kutina, että kohta on siistimpää olla ylpeä suomalaisuudestaan, koska tuo häpeä on ollut niin kova sana pitkän aikaa. Ja nyt kun vähän aikaa on keskustelupalstoilla alettu kyseenalaistaa sitä, se on kohta valtavirrankin huulilla. Koska nämä ihmisethän menevät massan mukana - kohta mielipide muuttuu kun huomaavat, että monen mielestä onkin nolompaa hävetä suomalaisuutta.
Uskotteko?
Nationalismia pitäisi suorittaa kouluissa kuten Yhdysvalloissa tehdään.
Suomalaisuus ja suomalainen kukttuuri nyt vaan on jotenkin junttia. Olen kasvanut yläluokkaisessa perheessä Etelä-Helsingin hienostoalueella ja minun on paljon luontevampaa seurata ruotsalaista, ranskalaista tai brittiläistä kulttuuria kuin suomalaista. Näin vain on.
Samaa olen ihmetellyt. Olen viime aikoina asunut ulkomailla, treenaamassa erasta urheilulajia. Muutaman kerran tassa nyt ollut arvokisoissa joko itse edustamassa tai auttamassa muita. Pettymys oli suuri, kun kuvittelin, etta tiimihenkea loytyy, niin kuin muilla joukkueilla, mutta suomalaiset melkeinpa hapesivat itseaan ja luimistelivat jossain piilossa. Edes yhteista illallista ei onnistuttu jarjestamaan, kun jotenkin se muka nolotti. Taytyy myontaa, etta olin erittain kateellinen muiden maiden joukkueiden yhteishengesta.
Hävettää persut