Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Voiko autisti/Asperger olla sosiaalinen?

Vierailija
02.09.2017 |

Toiset sanovat, ettei voi, mutta itse kyllä tiedän monia seurallisia Autismin kirjon henkilöitä. Heillä piirteet ilmenevät esim. taipumuksena puhua päälle tai jumiutua yhteen puheenaiheeseen ja käsitellä se mahdollisimman syvällisesti.

Kommentit (69)

Vierailija
61/69 |
18.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mulla on voimakkaita assin piirteitä ja voi jee miten vaikeaa voi olla sosialisoida! Jatkuvasti tulkitaan johonkin suuntaan väärin. Yksi iso ongelma on selkeästi että yleensä vietän paljon aikaa yksin ja sitten kun joku harvoin onnistuu pääsemään kanssani keskusteluyhteyteen, annankin siinä hetkessä, sosiaaliset akut latautuneina itsestäni sosiaalisen vaikutelman :D ja tämä vaikutelma jää sitten elämään keskustelukumppanin mieleen, vaikka tarvitsen sitten taas viikon yksinolon tuosta sosiaalisesta kuormituksesta, sillä kulun äkkiä loppuun kun skannaan paljon toisen eleitä ja äänenpainoja ja rivien välisiä viestejä, lisäksi joudun tekemäån sen kaiken vältellen katselekontaktia...sit pitää vältellä toistuvia kohtaamisia ja haluan vaan paeta vuorille. arggh!

Itsellä vähän sama, että lyhyissä ensikontakteissa ihmiset ajattelee, että olen sosiaalinen, vaikka koko ajan sa pinnistellä ja sen jälkeen olen ihan poikki ja yleinen elämäntuntemukseni on juuri tuo: voisin paeta vuorille. Kuin olisit päässyt pääni sisään kertomuksessasi. :)

Ihmisiltä unohtuu myös, että sosiaaliseen kanssakäymiseen vaikuttaa sosiaalisia taitoja ehkä enemmänkin luonne ja temperamentti. Olen luonteeltani kiltti, luonnostaan hyväntuulinen ja ns. hyväluontoinen, joten se helpottaa ihmisten kanssa sosialisointia. Kun ihminen on perusluonteeltaan ei-aggressiivinen, tällaisen ihmisen kanssa voi kokea, että kanssakäyminen on helppoa, oli se sitten kuinka kömpelöä tahansa, verrattuna sosiaalisesti taitavaan, mutta ilkeään, kieroon ja toisiin negatiivisesti suhtautuvaan. Silloin on koko ajan mietittävä, mikä kuoppa, mikäkin jutun takana on. Sosiaalisuus on niin monenlaisia asioita, ei vain jotain katsekontaktia.

Jep! Se hetken näyttäytyvä sosiaalinen ja useinmiten ihan pidetty minä, olisi minustakin se oikea versio ilman tätä stanan ADHDlla höystettyä assia, ei se ole siis mikään feikkipersoona, en vaan voi sattuneesta syystä ulkoiluttaa sitä tyyppiä juuri koskaan :( moni ei varmaan osaa käytännössä koko naapuruston aikatauluja ulkoa yhtä hyvin kuin minä, koska mm. silleen vältellään sosiaalisia kontakteja, silloin kun ne ovat ylivoimaisia... luikin myös huputettuna hämärissä asioillani, vältellen sitä katsekontaktiakin, vaikuttaen siis enemmän joltain rosvolta, vaikka olen oikeasti ammatiltani tyyliin poliisi :D herkullista on!

Vierailija
62/69 |
18.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sosiaaliset tilanteet ovat aivoille aika haastavia koska pitää lukea yhtäaikaa monia eri signaaleja monista eri lähteistä, varsinkin jos on useita ihmisiä paikalla. Assin aivot eivät toimi hyvin tässä suhteessa, neurogisesti normaalilla tilanteet ovat helppoja.

Assin aivot toimii liiankin hyvin ja ne lukee kaikki signaalit. Nentit pärjää koska niillä menee suurin osa yli hilseen mitä ympärillä tapahtuu. Assi taas pystyy lukemaan niin paljon tilanteesta että ei pysty muodostamaan yksinkertaista kuvaa (mikä siis on nenteillä koska ovat umpisokeita) jonka pohjalta toimia normaalisti. Joskus oikeasti toivoisi että olisi yhtä tyhmä kuin muut ja tajuaisi yhtä vähän niin elämä olisi helpompaa.

Tässä on malliesimerkki siitä, miksi assit eivät todellakaan sovellu normaalien ihmisten ystäväksi. He kuvittelevat olevansa niin paljon toisia parempia ja toisten yläpuolella, että normaali sosiaalinen vuorovaikutus ei vain onnistu. 

Itse jouduin juuri tästä syystä luopumaan kaveruudesta assin kanssa. Minulle jäi tapaamisista pelkästään paha mieli, eikä assi koskaan ymmärtänyt sinnepäinkään, että mistä on kyse. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/69 |
18.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aspergerit kannattaa kiertää kaukaa. Asspergerburgerit ei sovellu ystäviksi lainkaan. 681

Valitettavasti olen samaa mieltä. Niin pahalta kuin se kuulostaakin.

Vierailija
64/69 |
18.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tunnen muutamia ihmisiä joilla asperger- diagnoosi, muutama hyvin asiakeskeinen, ihan o.k tyyppejä, eivät juurikaan eroa introverteistä tyypeistä, yhden joka on selkeästi lähellä jo autistia ja yhden joka on melko sosiaalinen, mutta käytös melko erikoista, ei ymmärrä mikä on sopivaa käytöstä, möläyttelee mielipiteensä totuutena, suuttuu hyvin erikoisista asioista ja vaikeuksia ymmärtää että maailma ei pyöri hänen ympärillään. Omaa myös erikoisia tapoja ja lähes rituaaleja. Naisesta kyse ja kaikille hänen lapsilleen myös periytynyt asperger.

Vierailija
65/69 |
19.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sosiaaliset tilanteet ovat aivoille aika haastavia koska pitää lukea yhtäaikaa monia eri signaaleja monista eri lähteistä, varsinkin jos on useita ihmisiä paikalla. Assin aivot eivät toimi hyvin tässä suhteessa, neurogisesti normaalilla tilanteet ovat helppoja.

Assin aivot toimii liiankin hyvin ja ne lukee kaikki signaalit. Nentit pärjää koska niillä menee suurin osa yli hilseen mitä ympärillä tapahtuu. Assi taas pystyy lukemaan niin paljon tilanteesta että ei pysty muodostamaan yksinkertaista kuvaa (mikä siis on nenteillä koska ovat umpisokeita) jonka pohjalta toimia normaalisti. Joskus oikeasti toivoisi että olisi yhtä tyhmä kuin muut ja tajuaisi yhtä vähän niin elämä olisi helpompaa.

Tässä on malliesimerkki siitä, miksi assit eivät todellakaan sovellu normaalien ihmisten ystäväksi. He kuvittelevat olevansa niin paljon toisia parempia ja toisten yläpuolella, että normaali sosiaalinen vuorovaikutus ei vain onnistu. 

Itse jouduin juuri tästä syystä luopumaan kaveruudesta assin kanssa. Minulle jäi tapaamisista pelkästään paha mieli, eikä assi koskaan ymmärtänyt sinnepäinkään, että mistä on kyse. 

As-henkilölle pitää joskus vääntää asiat rautalangasta niin, että se voi kuulostaa neurotyypillisen korvaan alentuvalta tai käskyttämiseltä. Saattaa olla, että assikaverisi ei ihan oikeasti ymmärtänyt sitä, miksi tapaamisenne saivat sinut aina pahalle mielelle. Mutta joo, totta sekin, että kaikki assit eivät ole enkeleitä ja joillain on aika huomattava Dunning-Kruger -vinouma. Nentit on tyhmiä lampaita ja assit niitä parempia ihmisiä, näin yksinkertaistetusti sanottuna. Kyllä monet neurotyypilliset osaavat olla lapsellisia ja ilkeitä asseja kohtaan ja sellainen turha testaaminen ja muu kiusanteko saisi loppua kokonaan. Tilannetta ei silti paranna se, että osa asseista leimaa kaikki nentit kiusaajiksi ja muutenkin kehittymättömiksi.

Vierailija
66/69 |
15.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole ikinä tutkittu, mutta lienenköhän jollain lailla autistinen tai assburgeri, kun minusta esim. "tunteiden osoittaminen" kuulostaa hölmöltä, miksi pitäisi vääntää naaman ilme johonkin asentoon mielialan mukaan, miksi se ketään muuta kiinnostaisi mikä on mielialani kulloinkin?

Olen mies, ainakin introvertti.

Vierailija
67/69 |
15.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei ole ikinä tutkittu, mutta lienenköhän jollain lailla autistinen tai assburgeri, kun minusta esim. "tunteiden osoittaminen" kuulostaa hölmöltä, miksi pitäisi vääntää naaman ilme johonkin asentoon mielialan mukaan, miksi se ketään muuta kiinnostaisi mikä on mielialani kulloinkin?

Olen mies, ainakin introvertti.

Minusta kuulostaa pikemminkin jopa itsekkäältä ja narsistiselta "osoittaa" mielialaansa, "hei katsokaa kaikki, osoitan nyt naamani ilmeellä mielialani, hei katsokaa nyt pliis, kiinnostaako ketään... anyone...??!!"

Vierailija
68/69 |
15.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aspergerit saattavst naiuttis sosiaalisests kanssakäymisestä, vaikka heillä olisikin siinä erilaisia, edimerrkiksi vuorovaikutukseen liittyviä ongelmia. Monet aspergerit myös tietoiseeti opettelevat kommunikaatiota ja vuorovaikutusta ja jatkuvalla harjoittelulla tulevat lopulta jopa paremmiksi kuin ne, jotka seilaavat koko ikänsä intuitiolla. Toisin sanoen aspergerin oieyhtymä tai autismi asettaa kyllä haasteita sosiaalisessa elämässä, mutta ei välttämättä estä menestystä.

Itse oon kans yrittänyt jotenkin ymmärtää tätä neurotyypilistä kommunikointia katsomalla yhtä psykologiaan liittyvää kanavaa Youtubesta viimesen 2 vuoden aikana. Tää on vähän kuin tämmöstä self help-osastoa kun tuolla psykiatrian poliklinikalla ei ymmärretä kaikkea, mitä asiakas itse haluais tavoitella parantaakseen omia sosiaalisia taitojaan jatkuvan ympäristön voivottelun sijaan.

T: asperger yliopisto-opiskelija nuorimies

Vierailija
69/69 |
12.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sinä et sovellu ystäväksi. Olet tyhmä ja stereotyyppisesti ajatteleva ihminen. Montaa aspergeria parempaa ystävää ei voi kuvitella.