Mikähän mulla vois olla? Siis mikä vitamiinin puutos tms??
- hermot jatkuvasti kireällä
- vatsaa turvottaa kokoajan (olen kyllä hoikka!)
- unettomuutta
- ummetusta
- keho tuntuu käyvän ylikierroksilla
- hiustenlähtöä
- kuukautisten epäsäännöllisyyttä, tulee kerran 2-3kk aikana enkä syö mitään hormoneja
- vaikeutta saada asioita tehtyä, jaksan vain urheilla mutten mitään muuta
Kommentit (136)
Ap vedättää teitä, ettekö huomaa
Keliakia kehittyy hitaasti ja vähitellen, huomaamatta. Oireet alkavat vasta pidemmän ajan päästä kunnolla pahenemaan. Toisilla on pahemmat oireet, toisilla lievemmät. Keliakia ihan itsessään aiheuttaa hoitamattomana kuukautishäiriöitä (+hedelmättömyyttä!), hiustenlähtöä ja mielialaoireita. Yleensä keliakia tosin myös aiheuttaa painonlaskua.
Keliakia on aika vahvasti perinnöllinen. Löytyykö suvusta keneltäkään? Todella moni sairastaa keliakiaa pitkään tietämättään!
Keliakia ei muuten monesti näy verikokeissa, esim. itselläni on keliakia, mutta verikokeiden mukaan ei ole! :D
Magnesium kannattaa otta ihoöljyn muodossa suoraan iholle.
Alli
jätä vilat, makeutusaineet ja muut FODMAP ruot pois vähäksi aikaa ja katso rauhoituuko maha. Löysin avun turvotukseen fodmapista. Nyt helpotti. Syön lisäksi D:ta ja rautaa
Vierailija kirjoitti:
Ap vedättää teitä, ettekö huomaa
Jaa, millä tavalla? En kyllä todellakaan vedätä. Tämä on äärimmäisen kiusallinen vaiva, josta olen kärsinyt jo vaikka kuinka kauan. Tuntuu kuitenkin, että nyt viimeaikoina tämä on mennyt paljon pahemmaksi kuin aiemmin. Ensi viikolla olen vihdoin menossa lääkäriin, ja kuulen mielelläni muiden ajatuksia tästä tilanteestani. Olen saanut keskustelusta paljon apua ja uusia aatteita. Aina kaikkea ei tajua itse ja lääkärikäynnit aina vähän jännittää ja mulla on iso kynnys lääkäriin, joten täällä pystyn puhumaan asiasta paljon avoimemmin. Tottakai koitan lääkärissä selittää kaiken mahdollisimman hyvin, mutta niin..
Ap
Vierailija kirjoitti:
Onko ylimääräisestä jodista haittaa? Missä kaikessa jodia on? Jodioitua suolaa varmaan on monissa ruuissa ja jogurtteja, rahkoja yms syön.
Ap
Kannattaa syödä merilevää, siinä on jodia. Jos et pidä merilevän mausta niin osta sitä tablettina, myydään kelpasan nimellä.
Itse asiassa... oletko sairastanut jonkun kovan kuumeen, jos niin milloin? Onko ollut hengitystieinfektioita?
Vierailija kirjoitti:
Vehnä ja muut gluteenit pois.
Ajattelin, että nyt ennen verikoetta söisin ihan tietoisesti gluteiinia ja paljon. Että saisi sitten näkymään siellä kokeessa kunnolla, jos keliakia on. Kuulemma gluteiiniton ruokavalio ennen testejä voi vääristää paljonkin tuloksia, eikä saisi aloittaa aikaisemmin sen takia.. :/
ap
Itsellä jodi vie turvotuksen mennessään. En tiedä mistä johtuu, mutta juomani neste (vesi) imeytyy kehooni paremmin, jos olen saanut riittävästi jodia. Muuten on turvotusta ja juomani vesi tulee melkein heti pissana ulos.
Sushia syön aika usein. Siinä on kalaa, merilevää jne.. :)
Soijassa varmaan gluteiinia? onkohan sushiriisissä?
Ap
Vierailija kirjoitti:
Itse asiassa... oletko sairastanut jonkun kovan kuumeen, jos niin milloin? Onko ollut hengitystieinfektioita?
Ei ole ollut. En edes muista millon viimeksi... erikoinen nuha kyllä vaivaa aika jatkuvasti. Kunnon flunssia on todella harvoin ja kuumetta vielä harvemmin. Kuume ei nouse mulle oikeestaan ikinä..
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Asut hometalossa ja syöt yksipuolisesti. Karppaus on epäterveellistä.
En todellakaan ole karppaaja, missä olen niin sanonut? Ap
En tiedä, et kai missään.Sanoin varmuuevven vuoksi. Asut kai sentään hometalossa?
Ummetus aiheuttaa vatsan turpoamista, kannattaa hoitaa suolisto kuntoon. Pureskella ruoka hitaasti, syödä kypsennettyjä kasviksia, juoda runsaasti vettä, liikkua päivittäin, riittävästi rasvaa. Joillain henkilöllä viljan syönti aiheuttaa suolisto-ongelmia.
Kookosöljy auttaa ummetukseen. Itse otan sitä joka aamu 1 rkl tyhjään vatsaan.
Sulle pitää tehä vatsan ja suoliston tähystys. Kannattaa sitten suostua, se on omaksi parhaaksesi. Pelkillä verikokeilla toi homma ei selviä.
Vierailija kirjoitti:
Sushia syön aika usein. Siinä on kalaa, merilevää jne.. :)
Soijassa varmaan gluteiinia? onkohan sushiriisissä?
Ap
Riisissä,etenkin aasialaisessa, on arseenia. Menee maksa ja munaskuut
Syön gluteiinia ja laktoosia molempia, ihan päivittäin. Varmaan aika paljonkin..
Ruokavaliossa täytyy varmasti tehdä muutoksia, se on selvää. En kuitenkaan viitsi tehdä nyt omin päin mitään muutoksia, vaan syön kaikkea mahdollista ja testit on ainakin sitten luotettavia lääkärissä. Mitä sitten ikinä selviääkään, niin sen mukaan mennään ja suunnitellaan ruokavalio. Kamalan vaikeaa poistaa ruokavaliosta mitään, kun ei ole aavistustakaan oireiden aiheuttajasta :(
Mieluummin selvittää ensin aiheuttajan ja sitten välttelee sitä aiheuttajaa kaikin keinoin. Sen voin kyllä ihan suoraan sanoa, että gluteiinia ja laktoosia tulee molempia syötyä runsaasti..
Ap
Ibs, kilppari tai keliakia. Ihan selvä homma.