Kerro ruokia, joita et ole edes maistanut, vaikka ova tätä päivää?
Olen kaikkiruokainen, kokeilunhaluinenkin ja pääosin meillä syödään itse tehtyä tavallista kotiruokaa.
Lapsuudenkodissani kävi usein illallisvieraita ja matkustelimme paljon, joten melkeinpä mitä vaan olen maistanut, eikä mitään varsinaista järkytystä mistään maistamastani ole eletyn 50 vuoden aikana jäänyt mieleen.
Itselleni putoaa kaikki maksapihveistä äyriäisiin ja etanoista ruispuuroon
En ole jostain syystä kuitenkaan koskaan vielä maistanut seuraavia:
Proteiinipatukka, energiajuoma, kebab, härkis ja nyhtökaura.
Kerro, mitkä makukokemukset sinulta uupuu.
Kommentit (153)
Vielä hetki sitten olisin sanonut että chia-siemeniä, mutta ostin niitä pussin, ja olen niitä nyt tässä maistellut pari kuukautta. Jugurtin seassa, tehnyt sellaista vanukasta niistä, marjasoseen seassa ja missähän vielä, jossain pirtelössä. Ei ne millekään maistu kylläkään enkä ole yhtään sen terveempi kuin ennen! Ei siis pahoja eikä hyviä, mutta kalliita ovat!
Vierailija kirjoitti:
Tätä ette usko, mutta en koskaan ole maistanutkaan kiinalaista ruokaa! En ole ikinä käynyt kiinalaisessa ravintolassa!
En minäkään.
Vierailija kirjoitti:
Sushi. Limaista, raakaa kalaa, bonuksena lapamadon munat..... Juu ei kiitos.
Suurimmassa osassa susheja ei Suomen ravintoloissa edes ole raakaa kalaa. Sushin täytteenä on usein munakasta, kypsää kalaa, tonnikalamajoneesia, kypsiä katkarapuja, surimia, avocadoa, kurkkua jne. Miten voit tietää, että se on limaista, jos et ole maistanut?
Etanat, nahkiaiset, sammakonreidet ovat mulla kokeilematta ja hyvä niin. Ostereita ihan hiukan kiinnostaisi maistaa, kun olen kirjoista lukenut niistå niin runollisia mainintoja.
Vierailija kirjoitti:
Oon ihan ällikällä lyöty, kun luen näitä. Kiinnostaisi tietää, minkälaisia ihmiset, joita ei kiinnosta edes maistaa uusia ruokia, ovat persoonallisuudeltaan. Eivät ilmeisesti ainakaan uteliaita?
En voi toki sanoa kuin omasta puolestani, mutta itse olen köyhä, kokkaustaidoton, + ahdistun helposti "uusissa tilanteissa", joten en tykkää käydä ravintoloissa.
Olisin kyllä hyvinkin kokeilunhaluinen, jos joku muu 1) maksaisi ja 2) tekisi ruoan minulle 3) esim. kotona.
T. 25-vuotias, joka ei ole syönyt sushia, kalaa ja katkarapuja kummoisempia mereneläviä, etanoita, kiinalaista/thaimaalaista/nepalilaista/ymv., juuri mitään vegaanista ruokaa, avokadoa, Subwayta... ja lista jatkuu.
Lähes kaikki suositut kasvisruoat, esim. jo mainittu avokadopasta, sosekeitot, sushi, nyhtökaurat ja härkispavut, kylmäsavu- ja graavilohi, mifu, tofu, soijapavut ... Lista on pitkä. Sitten taas olen syönyt etanoita, mustekalaa, aitoa haggista jne.
Kaikki oudot superfoodit kuten pakurikääpä jäävät hyllyyn, samoin chia-siemenet yms. Ei kiinnosta maistaa, koska makuelämys ei liene ihmeellinen. Söin kerran goji-marjan, kun niistä kohkattiin. Yöh. Mieluummin mustikoita kiitos. Mutta jos nyt joku tarjoaisi pakurikääpäteetä, niin hyvin voisin toki maistaa.
Myöskään en ole kokeillut useimpia lihan korvikkeita kuten tempeh, nyhtökaura tai härkis. Syön mieluummin linssejä ja papuja sellaisenaan, koska ne maksavat murto-osan noiden hinnoista ja arvelen, että maistuvatkin paremmilta.
Peinteisistä ruuista en ole valitettavasti maistanut lipeäkalaa, koska kukaan ei ole tarjonnut, enkä ole nyt niin suurta inspiraatiota saanut, että olisin lähtenyt tekemään itse. Muuten olen innokas kokeilemaan uusia makuja ja täytyy sanoa, että pidän kyllä vähän outona ihmistä, joka maistamatta on vakuuttunut jonkin ruuan limaisuudesta ja pahuudesta tai joka ei ole sen vertaa utelias, että elämässään kerran ostaisi avocadon.
Vierailija kirjoitti:
Miten joku ei ole ikinä maistanut avocadoa :0 ? Menköön heti kauppaan ja ostakoon yhden kypsän ja maistakoon.
Saako kaupasta raakaakin avokadoa?
t: ihan oikeasti tietämätön
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oon ihan ällikällä lyöty, kun luen näitä. Kiinnostaisi tietää, minkälaisia ihmiset, joita ei kiinnosta edes maistaa uusia ruokia, ovat persoonallisuudeltaan. Eivät ilmeisesti ainakaan uteliaita?
En voi toki sanoa kuin omasta puolestani, mutta itse olen köyhä, kokkaustaidoton, + ahdistun helposti "uusissa tilanteissa", joten en tykkää käydä ravintoloissa.
Olisin kyllä hyvinkin kokeilunhaluinen, jos joku muu 1) maksaisi ja 2) tekisi ruoan minulle 3) esim. kotona.
T. 25-vuotias, joka ei ole syönyt sushia, kalaa ja katkarapuja kummoisempia mereneläviä, etanoita, kiinalaista/thaimaalaista/nepalilaista/ymv., juuri mitään vegaanista ruokaa, avokadoa, Subwayta... ja lista jatkuu.
Kuule ystäväinen. Mene tänään johonkin isompaan markettiin, ja osta yksi avocado, se maksaa noin euron eli ei ole mahdottoman kallis. Valitse pehmeä eli kypsä. Halkaise se kotona, poista kivi, ja lusikoi sisältö lautaselle / suuhusi. Osta huviksesi myös yksi passionhedelmä (pienehkö ruskea kurttuinen pallo), ja halkaise se kotona ja syö teelusikalla sisältö, yksi sellainen ei taida maksaa kuin 60 senttiä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Samoin olen ihan ihmeissäni! Toki ymmärrän sen, jos on kasvissyöjä tai vegaani eikä ole syönyt esim. poroa, mutta muuten nämä vastaukset on mielestäni tosi kummallisia.
Eihän näissä edes ole mitään kovin ihmeellisiä ruoka-aineita?
No minä en esimerkiksi pidä kukkakaalista, joten kaikki ne "käytä kukkakaalia riisinä tai pizzapohjassa" ovat minultakin jääneet kokeilematta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten joku ei ole ikinä maistanut avocadoa :0 ? Menköön heti kauppaan ja ostakoon yhden kypsän ja maistakoon.
Saako kaupasta raakaakin avokadoa?
t: ihan oikeasti tietämätön
Ikävä kyllä useimmat myynnissä olevat on raakoja, ja ne pitää kypsyttää kotona muutaman päivän ajan ennen kuin voi syödä. Sen pitää olla sellainen pehmeä, mutta ei ihan löllö. Kova avocado on raaka eikä vielä syötävässä kunnossa.
Vierailija kirjoitti:
Ei tarvitse olla edes utelias, jos ei halua syödä esimerkiksi noita teollisia , keinotekoisia ja muunneltuja lihankorvikkeita. Osaan tehdä mitä parhainta kasvislasagnea , falafeleja ja montaa muutakin kasvisruokaa ilman ylihypetettyjä öymopddhhh- soijanakkivirityksiä.
Soijarouhetta ja soijanakkeja olen maistanut, ennemmin keitän vaikka pinaattikeittoa kuin syön teollista moskaa tai korviketta siinä kohtaa kun sille ei ole minkäänmoista tarvetta.
Sushi on jäänyt jostain syystä kokeilematta.
Äitini on kokki ja isäni metsästäjä, joten olen jo lapsesta saakka tottunut makuihin. Riista eri muodoissaan oli arkiruokaa. Äiti saattoi tehdä kiinalaistyylisiä sweet and sour-ruokia. Kokeilimme tacoja ja tortilloja jo ennen kuin niistä tuli yleistä viikonloppuruokaa.
Nyhtökaura on kokeilematta. Quornrouhe on ihan hyvää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuule ystäväinen. Mene tänään johonkin isompaan markettiin, ja osta yksi avocado, se maksaa noin euron eli ei ole mahdottoman kallis. Valitse pehmeä eli kypsä. Halkaise se kotona, poista kivi, ja lusikoi sisältö lautaselle / suuhusi. Osta huviksesi myös yksi passionhedelmä (pienehkö ruskea kurttuinen pallo), ja halkaise se kotona ja syö teelusikalla sisältö, yksi sellainen ei taida maksaa kuin 60 senttiä.
Kuules, "ystäväinen". Tajusit kyllä varmasti itsekin, ettei avokado tuolla listalla ollut hintansa takia, vaikka köyhyydestä mainitsinkin. Joitain asioita ei vain ole tullut maistettua, esim. jonkun kakkossivulla mainitsemaa mämmiä, tai lipeäkalaa. Enemmänkin ihan arkipäiväisiä esimerkkejä keksisin kyllä, kunhan jaksaisin hetken mietiskellä.
Härkis, nyhtis. En ole kokenut tarvetta ostaa näitä, miellän ne (jokseenkin prosessoiduiksi) korvikkeiksi.
Vierailija kirjoitti:
En tiedä olenko täysin kysymyksesi kohderyhmää. En ole maistanut sushia, tofua, mifua, näitä vegetuotteita ja muita uutuuksia. Minulle ruoassa on tärkeää suutuntuma ja siksi sushi on ehdottomasti out. Liikaa eri koostumuksia yhdellä puraisulla.
Mielestäni en silti ole yksipuolinen syöjä tai nirso, miksi minua usein moititaan. En tykkää kalasta, sienistä enkä äyriäisistä. Sen sijaan lähes kaikki liha kelpaa; suosikkeja on biisoni ja anteeksi vaan, kenguru. Kasvisruoka kelpaa myös hyvin.
Mulla taitaa olla listalla lähinnä näitä muutama vuosi sitten hehkutettuja superfoodeja eli pakurikäävät, maca ja goji ja mitä näitä muita nyt onkaan. Mutta toisin kuin monet muut, niin sushit, härkikset, nyhtökaurat, avokadot kuuluvat normaaliin ruokavalikoimaan. Samoin kaurapuuro ja makaronilaatikko. Sahtiakin olen juonut ja ankeriaita maistanut.
Jossain kehuttiin baobab-jauhoa. Sitä en ole tietääkseni maistanut. Aion kyllä kokeilla.