Mitä tapahtuu kun alkaa vaihdevuodet? Miksi maailma kaatuu siihen? Tuli mieleen tosta raxun jutusta.
Kommentit (44)
Ei kaadu maailma kun menopaussi alkaa! Mulla kuumat aallot tulivat lähinnä öisin, mutta pahinta oli unettomuus: pyörin kuin hyrrä öisin ja en vaipunut syvään uneen ollenkaan. Siihen kyllä kaatuu maailma. Menin gynekologille, jonka kanssa kävimme läpi hormonihoidon riskit ja hyödyt. Rintasyövän riski vähän nousee, mutta toisaalta hormonihoito suojaa osteoporoosilta ja sydäntaudilta. Ja ennen kaikkea: elämästä ei tule mitään jos ei saa nukutuksi. Muutenkin voin paremmin kuin ennen menopaussia: mm masennuksen oireet ovat helpottuneet.
En ymmärrä suhtautumista hormonihoitoon: on kunnia asia, että ei tarvitse sitä - miksi? En halua työntää mitään hormoneja itseeni - paitsi, että olen käyttänyt hormonaalista ehkäisyä 30 vuotta, mutta sitä ei lasketa. Minä hyväksyn vanhenemisen - niin minäkin, sillä hormonihoito ei ole nuorentanut minua yhtään.
Ei yhtikäs millään tavoin muuttanut. En edes tiedä milloin minulla oli vaihdevuodet. Verikokeen mukaan on olleet ja menneet. Olen siis päässyt helpolla.
Mulla elämä parani, ei ole enää pms eikä menkkoja haittaamassa matkustelua ja seksielämää.
Ihan parasta kun ne on jo ohi:). Ei vaikuttanut painoon ei ihoon eikä hiuksiin ainakaan vielä
Vaihdevuodet konkretisoi ikääntymisen. Jos on uskotellut itselleen 25-vuotiaasta lähtien olevansa nuorekas ja ettei ole muuttunut yhtään sitten 20-vuotissynttärien, viimeistään tässä vaiheessa tosiasiat on tunnustettava ja kohdattava se että vanheneminen tuo mukanaan fyysisiä muutoksia. Tai jos on ajatellut että naiseus pyörii olennaisesti lisääntymiskyvyn ympärillä, niin voi kokea muuttuvansa epänaiseksi vaikka todellisuudessa se on ihan kukkua. Ihmislajille on tunnusomaista ja hyödyksi se että naisella on lisääntymisiän jälkeen vielä paljon elinikää jäljellä.
Nämä on ehkä niitä isoja kriisin ja kasvun paikkoja, mutta tietysti jo hormonimuutoksetkin voivat tuoda fyysisiä ja mielialaoireita.