Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mitä tapahtuu kun alkaa vaihdevuodet? Miksi maailma kaatuu siihen? Tuli mieleen tosta raxun jutusta.

Vierailija
01.09.2017 |

Eli käytännössä ihan miten se muuttaa elämää?

Kommentit (44)

Vierailija
21/44 |
01.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun kuukautiset tympäisevät voi olla hauska kuvitella aikaa, jolloin ne loppuvat. Ikävä kyllä kuukautisten loppuminen on harvoin ainut oire vaihdevuosista. Oma tätini kärsi niin pahoista vaihdevuosioireista, että avioliitto meni katkolle vähäksi aikaa. Myöhemmin palasivat taas enon kanssa yhteen, mutta ei ollut helppo ajanjakso kummallekaan.

Kukaan ei ihmettele, että murkkuikäiset ovat omituisia, kun hormonitoiminta alkaa. Kun hormonitoiminta loppuu, muutokset ovat yhtä suuria, mutta sitten puhutaankin vain siitä, että vanhat naiset ovat luonteeltaan ikäviä, keneltäkään ei riitä ymmärrystä ihmiselle, jonka koko kehontoiminta muuttuu.

Vierailija
22/44 |
01.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vaihdevuodet ovat yhtä yksilölliset kuin kuukautiset. Toisilla tulee kuumia aaltoja ja hikipuuskia, kasvot punoittaa ja on todella tukala olo. Yöllä herää siihen kuin on lakanat märkänä ja pakko käydä suihkussa. Kärttyinen ja vihainen kaikille, mikään asia ei ole hyvin. Silloin kannattaa käydä pyytämässä lääkäriltä apua asiaan, niin kaikki ympärillä olevatkin ihmiset voivat hyvin  :)

Toisilla on lievemmät oireet ja pärjäävät ilman lääkkeitä

Kyllä, mutta ne on joka tapauksessa edessä, olit sitten 46v tai 56v.

Tuleeko vaihdevuosioireet jälkikäteen sellaisille joilla on ollut oireettomat vaihdevuodet?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/44 |
01.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tapahtuu rupsahdus eikä naisella sokeri enää sula suussa. Niiden vaihdevuosioireiden lisäksi.

Vierailija
24/44 |
01.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oliskin vaan kuukautisten poisjääminen.

Mulla tuli kuumia aaltoja mikä nyt ei ollut niin paha juttu. Enemmän kärsin unettomuudesta ja mielialanvaihteluista, nämä yhdessä saivat minut jopa välillä miettimään itseni tai mieheni murhaamista. Hain gyneltä hormonikorvaushoidon , kuumat aallot hävisi, nukun paremmin enkä ole niin epävakaa. Mutta muisti pätkii, ryven välillä pohjamudissa ja mietin onko tässä elämässä mitään järkeä. 

52v

Vierailija
25/44 |
01.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toivoisin että nyt armon vuonna 2017 puhuttaisi vähän enemmän siitä että vaihdevuodet voi tulla jo parikymppisenä. Itse jouduin syömään estrogeenia ekaa kertaa 20-21-vuotiaana. Nyt Olen 32v eikä minulla ole ollut enää vuosiin menkkoja. Nyt alkaa tasoittua mutta viimeiset vuodet jolloin vartalo yritti vielä väkisin aiheuttaa menkan tapaisia oli tosi kurjia. Hormonikokeilut oli tosi raskaita ja lapsettomuusongelmat, onneksi ymmärsin luovuttaa kun 30 alkoi häämöttää. Nyt elämä helppoa.

Vierailija
26/44 |
01.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oliskin vaan kuukautisten poisjääminen.

Mulla tuli kuumia aaltoja mikä nyt ei ollut niin paha juttu. Enemmän kärsin unettomuudesta ja mielialanvaihteluista, nämä yhdessä saivat minut jopa välillä miettimään itseni tai mieheni murhaamista. Hain gyneltä hormonikorvaushoidon , kuumat aallot hävisi, nukun paremmin enkä ole niin epävakaa. Mutta muisti pätkii, ryven välillä pohjamudissa ja mietin onko tässä elämässä mitään järkeä. 

52v

Mulla on noi samat oireet mielialassa, ei ole tullut mieleen, että johtuvatkin vaihdevuosista. Mulla on siis hormonihoito vaihdevuosiin, joissa on vaikeat fyysiset oireet. Olen miettinyt, että olenko persoonallisuushäiriöinen tms, kun mielialat heittelevät, mutta ehkä se johtuukin hirmoneista. On siis masennuksia ja välillä sellaista, että 'mitä vttua millään on tässä elämässä oikeastaan väliä' ja käyttäydyn äkkiväärästi. Pitänee tarkistaa hormonitasapaino.

Yksi oire, mikä on unohtunut mainita, on äkillisesti ja kiireesti ilmenevä pissahätä. On pakko päästä vessaan ihan heti.

Vierailija
27/44 |
01.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kai välttämättä tapahdu mitään, mutta sitten voi valitettavasti tapahtua vaikka mitä. Aina sanotaan, että liikkuvalle, hyvät elämäntavat omaavalle naiselle vaihdevuodet eivät välttämätta vaikuta juuri ollenkaan ja , että liikkumalla voi pitää vaihdevuosi vaivat vähempänä. Ja katin kontit! 

Itse olen aina ollut liikkuva ja harrastanut paljon ja monipuolista liikuntaa, en polta ja alkoholin käyttö on siideri silloin tällöin saunan jälkeen. 

Vaihevuodet kun alkoivat, tunsin jopa uidessa, miten kuumat aallot jylläsivät. Niitä tuli yötä päivää jatkuvasti, välillä 15 minuutin välein. Saunan jälkeen hiki virtasi niin, että olin hukkua vesilammikkoon, joka virtasi kehostani. Olisi pitänyt asua jääkaapissa, että jotenkin olisi pärjännyt. Unet kaihkosivat sen sileäntien. Aamulla väsytti vielä enemmän kuin illalla sänkyyn mennessä, mutta koskaan ei saanut unta. Synkät ajatukset alkoi  vallata tilaa ja koko elämän  mielekkyys alkoi arveluttaa. Seksielämä tietenkin kuihtui, koska haluja oli yhtä paljon, kuin 2 vuotiaalla lapsella.  Eli ei ollenkaan. Kyllä ne nuo hormoonit ihmiseen niin paljon vaikuttaa, ettei uskoisikaan. Murrosiässä kun hormoonit alkaa vaikuttamaan, ihminen muuttuu, ja niin se muuttuu myös vaihdevuosina.  Nyt sitä sitten joutuu syömään hormooneja ja nekin taas voi aiheuttaa syöpää ja vaikka mitä, mutta elämä kuitenkin on muuten normalisoitunut. 

Vierailija
28/44 |
01.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vaihdevuodet ovat yhtä yksilölliset kuin kuukautiset. Toisilla tulee kuumia aaltoja ja hikipuuskia, kasvot punoittaa ja on todella tukala olo. Yöllä herää siihen kuin on lakanat märkänä ja pakko käydä suihkussa. Kärttyinen ja vihainen kaikille, mikään asia ei ole hyvin. Silloin kannattaa käydä pyytämässä lääkäriltä apua asiaan, niin kaikki ympärillä olevatkin ihmiset voivat hyvin  :)

Tuleeko vaihdevuosioireet jälkikäteen sellaisille joilla on ollut oireettomat vaihdevuodet?

Kuka niin olisi väittänyt?

Vierailija
29/44 |
01.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen lukenut, että oireet voivat olla rajummat niillä, joilla lllut korkea estrogeenitaso. Pudotus on isompi. Samoilla on ollut useim mm endometrioosia runsaan estrogeenin takia.

Vierailija
30/44 |
01.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko vaihdevuosien oireet verrattavissa kuukautiste n oireisiin?

Eli jos on kerran kuukaudessa rajut oireet, niin onko vaihdevuosikin raju? Tai jos kuukautiset ovat niukat ja huomaamattomat, niin sitten ei vaihdevuodetkaan ole merkittävät?

En muista tiedä, mutta itsellä kyllä on mennyt noin. Kuukautiset oli kivuliaat ja runsaat ja vaihdevuosi vaivat  todella pahat. Kaikki mitä vain voi vaihdevuodet vaivoja olla, niin kaikki tuli ja vielä rankkoina.

Vierailija
31/44 |
01.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuossa yläpuolella lainauksessa lukee ensin "toisilla on lievemmät oireet ja pärjäävät ilman lääkkeitä" ja sitten "kyllä, mutta ne on joka tapauksessa edessä, olit sitten 46v tai 56 v". Onko tämä totta?

Vierailija
32/44 |
01.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen 50v, kuukautiset oli viimeksi jouluna, sitä ennen suunnilleen toissajuhannuksena. Eli oletan olevani vaihdevuosissa.

Muuta en ole huomannut.

Kesällä oli muutamana yönä kuuma, mutta saattoi johtua siitä, että sisällä oli 28 astetta lämmintä.

Äidillä oli kamalat vaihdevuodet, hän itki ja valvoi ja söi rauhoittavia. Mutta hän ylidramatisoi kaiken muutenkin.

Minulla on myös kilpparin vajaatoiminta, lievä, ei vielä lääkitystä. En ole mitään erityistä huomannut.

Polvissa on bodypumpissa hankittua kulumaa, mutta kunhan en kyykkäile niin pärjään hyvin.

Niin, en osaa muuta sanoa. Ehkä pääsen vähällä.

Vierailija
33/44 |
01.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaihdevuosioireet ovat yksilöllisiä. Itsellä silloin tällöin hikoilua ja unettomuutta, mutta ei mitään mihin olisin edes halunnut harkita jotain lääkitystä. Halut vaihtelivat kovasti; panettaa koko ajan ja ei vois vähempää kiinnostaa välisellä akselilla. Nyt, menkkojen jäätyä pois, olo on kuin aikaan ennen vaihdevuosia.

Toki tutuissa on sellaisia, joille siirtymä ei ollut näin helppo.

Vierailija
34/44 |
01.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tapahtuu rupsahdus eikä naisella sokeri enää sula suussa. Niiden vaihdevuosioireiden lisäksi.

Miehet rupsahtavat paljon nuorempina kuin naiset.

Maha turvahtaa, hiukset katoaa kokonaan, hedelmällisyys loppuu,

jatkuva vihaisuus ja impotenssi iskee.

Naisten vaihdevuodet alkaa 45-50-vuotiaana, miesten jo 35-40-vuotiaana.

Vierailija
35/44 |
01.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voihan se jollekin olla pahakin paikka. Itselleni se oli suuri helpotus, kun kuukautiset loppui. Kuumahan tässä aina välillä on - ollut jo kahdeksan vuotta - mutta toisaalta olen aina ollut ihminen, jota ei juuri palele.

Vierailija
36/44 |
01.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuossa yläpuolella lainauksessa lukee ensin "toisilla on lievemmät oireet ja pärjäävät ilman lääkkeitä" ja sitten "kyllä, mutta ne on joka tapauksessa edessä, olit sitten 46v tai 56 v". Onko tämä totta?

Aaa, ok, sisälukutaito 0.

Vierailija
37/44 |
01.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuleeko kuukautiset takaisin, jos aloittaa hormonikorvaushoidon?

Vierailija
38/44 |
01.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuleeko kuukautiset takaisin, jos aloittaa hormonikorvaushoidon?

Vierailija
39/44 |
01.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Monet kärsii kuumista aalloista, unettomuudesta, limakalvojen kuivumisesta, ihon kuivumisesta ym. Hormonimuutoksilla on paljonkin epämiellyttäviä vaikutuksia, toisille ne tulevat rajuna ja voimakkainen, toiset tuskin huomaavat muutoksia. 

Juuri näin.

Vaateostoksilla ei ollut kiva käydä kun oli tuskan hiki koko ajan.  Mieliala vaihtelee samana päivänäkin.  Pohja putosi tavallaan elämältä ei ollut murrosiässäkään noin vaikeaa, onneksi olin aika paljon yksin etten suuttunut eikä kukaan sanonut mitään.

Oli päiviä yhtenä kesänä että vain istuin tuulettimen vieressä ja hikoilin.

Vierailija
40/44 |
01.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei kaikilla, toisaalta minun ikäiseni naiset eivät aina kehtaa puhua, 60v.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kaksi kahdeksan