Potilastiedoissani oleva asia pilaa elämäni
Minua inhottaa tämä asia niin paljon, että tuntuu, että koko elämäni menee pilalle sen vuoksi. En voi olla ajattelematta sitä, ja asia vaivaa minua niin, että joskus ihan fyysisesti oksettaa ja itkettää.
Siis tämä alkoi siitä, kun tilasin omat potilastietoni nähtäviksi, erään aivan toisen asian vuoksi.
Minua on käytetty hyväksi ollessani nuori. Tämän vuoksi olin totta kai lääkärissä. Nyt jokin aika sitten löysin potilasasiakirjoistani erittäin yksityiskohtaisia asioita tähän liittyen. Siis, lääkärin kirjoittamia kertomuksia noista käynneistä, minusta, minulle tehdyistä tutkimuksista ja tutkimuksissa selvinnestä asioista. Minua kuvotti, inhotti ja iljetti jokainen lause, mutta en pystynyt lopettamaankaan niiden lukemista.
Sen jälkeen itkin monta tuntia. En olisi todellakaan halunnut enää muistaa tuota. Enkä varsinkaan halua sitä, että minusta on olemassa tuollaisia tietoja. Ne eivät enää liity nykytilanteeseeni mitenkään, ja tuosta on aikaa n. 20 vuotta. Silti niin paljon inhottaa, että tuollaisia tietoja minusta on olemassa. Sitten aloin miettimään, että näkeekö sitten nykyäänkin jonkun ihan muun asian vuoksi hoitavat lääkärit nuo jutut minusta?
Kommentit (91)
Muutaman ptj kanssa olen tehnyt töitä. Poistoja potilastiedoista (kertomustekstistä) ei saa jälkikäteen tehdä, passivointeja kylläkin l. Sieltä ne tiedot löytyy kyllä mutta eivät tulosta tai näy juuri kenellekkään.
Laki ei vaadi tietojen säilyttämistä ikuisesti, joten se väite on täyttä p...aaa aikaraja siinä on en muista ulkoa.
Mikäli hammaslääkärit käyttävät samaa ptj niin käytännössä tiedot tk on saatavilla, mutta tuskin oikeuksia annettu hml puolen käyttäjille, ovat aika tarkkoja tässä 😂
Kieltäkää sieltä kantapalveluissa niitten palvelutapahtumien näkyminen muihin organisaatioihin niin ainakin uusimmat tiedot eivät näy toiseen organisaatioon.
Muitakin ihan hämyväitteitä täällä on.
Niin ja potilaallahan on oikeus myös pyytä tieto siitä kuka hänen hoitotietojaan on katsellut, tiedoksi
Kaikki 18. ja 28. päivä syntyneet ihmiset ovat paperiarkistoissa ikuisesti tutkijoita varten. Digiaikana varmaan kaikki säilytetään, koska se ei vie tilaa. Paperi hävitetään tietyn ajan jälkeen, en nyt muista oliko se sata vuotta syntymästä, jos henkilö kuollut. Onneksi itse en ole syntynyt k.o. päivinä, mutta pari ystävääni on.
Ensinnäkin olen pahoillani että olet joutunut kokemaan hyväksikäyttöä nuorempana. Ole ihan rauhassa. 20-vuotta sitten oli kaikki eri järjestelmässä kuin nyt ja tässä sähköisessä nuo tuskin näkyy. Ja ei ne näy kaikkialla, vaan siellä missä ne tutkimukset ym. on tehty silloin 20-vuotta sitten. Ja oikeasti, kukaan hoitaja, lääkäri ym. ei tule sinua niistä muistuttamaan tai ottamaan esille, ellei liity jotenkin sinun hoitoon tänä päivänä. Olen ollut sairaanhoitaja yli 20 vuotta, tiedän mistä puhun. Ole huoleti.
Joku kysyi, miten Kantaan pääsee. Googlaa Kanta ja mene sisään pankkitunnuksellasi, jos sinulla sellainen on.
Elämässäsi on varmasti muutakin kuin lääkärit ja viranomaiset.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siis tässähän ongelma näyttää olevan se että trauma palautui mieheen noista teksteistä. Oireilusi on aika vahvaa. Tarvitset ammattilaisen apua nyt.
Nimen omaan näin!!
Sanot että asia on vanha eikä vaikuta elämääsi. Päin vastoin. Koska reagoit noin voimakkaasti, trauma on edelleen varsin kipeä ja käsittelemätön. Se tulee ponnahtamaan esiin eri tilanteissa. Sellaisissa jotka jollakin tavalla muistuttavat tapahtunutta. Se voi olla ääni, tuoksu, tilanne, kosketus, mikä vain.
Noin vakava trauma ei parane vaikka sen miten aktiivisesti yrittäisi unohtaa ja haudata. Se elää ja vaikuttaa.
Tiedän mistä puhun. Omakohtainen kokemus. Asiasta kertominen ja avautuminen ammatti-ihmiselle ei ole häpeä, päin vastoin! Salasin omani vuosi kymmeniä kunnes en enää jaksanut elää sen kanssa. Paikalla oli psykologi ja psykiatri. Kerroin kaiken. Tilanne oli sovittu etukäteen, sovittiin että kerron mikä mieltäni painaa. Varmasti he sen jo aavistivatkin.
Paiseen puhkaiseminen tuo suunnattoman helpotuksen mutta asian päivänvaloon tuominen on myös hyvin tuskallista. Se tulee taas niin lähelle. Se on kuitenkin ainoa keino. Vain siten voi alkaa paranemisen. Se vaatii valtavasti työtä ja se on raskasta, mutta voin vakuuttaa että sen arvoista!
Nyt minulle on saman tekevää tietääkö hammaslääkärini asiasta (ei tiedä). Tapahtunut ei ollut minun syyni! Olin ja olen syytön! MINULLE on tehty pahaa, ja pahantekijälle kuuluisi häpeä. Minä olin väkivallan uhri. Mitä hävettävää siinä on?
Uskallan kertoa sen nyt kenelle tahansa. Ihmiset vain eivät yleensä kestä eivätkä halua kuunnella. Yleensä paetaan paikalta tai vaihdetaan kiireesti puheenaihetta. Mielestäni on hyvin ikävää että välivallan uhriin suhtaudutaan näin. Se ikään kuin aiheuttaa jonkinlaista syyllisyyttä jota se ei saisi tehdä. Olisi todella paljon korjattavaa asenteissa tässäkin asiassa. Hyväksikäyttöä ei saa vaieta kuoliaaksi. Se pitää puhua kuoliaaksi sanoi psykologini.
Ne ihmiset eivät osaa ottaa sitä tietoa vastaan siinä tilanteessa ja on asiasta kertominen voi olla muutenkin epäsopivaa. Aivan varmasti niillä ihmisillä on omiakin vakavia asioita taustalla ja epäilen, että et itsekään haluaisi keskustella heidän koulukiusaamisistaan ja sairauksistaan. Tilannetajua kehiin.
Yli 20v vanhat potilaskertomukset eivät ole sähköisesti saatavilla, ellei niitä ole myöhemmissä potilaskertomuksissa referoitu ja selkeästi viitattu ja liitetty sähköisesti siihen liitteeksi. Yleensä noin voi käydä jatkuvassa tai hyvin pitkäkestoisessa psykiatrisessa hoidossa oleville joiden koko mt-historia tulee olla saatavilla että kokonaistilanne selviää. Mutta tavallisesta pulliaisesta joka ei ole muuta kuin terkkarissa ja synnärillä käynyt ei ole mitään yli 20v vanhoja juttuja yleisesti lääkäreiden nähtävillä elleivät he erikseen niitä pyydä kun alkavat vaikka tutkimaat sitä että miten oikein sinne suljetulle olet päätynyt nyt.
Vierailija kirjoitti:
Pahinta on että hammaslääkäriä myöten tiedot nähtävillä. Ihmiset ovat raportoineet ihan neuroottista kohtelua ja vain siksi että heidän masennus jne on noissa raporteissa. Tälle asialle tulisi tehdä jotain ehdottomasti.
Tuli mieleen sekin koulukiusattu poika jonka kiusaajat puuhasivat M1 lähetteen ja poikaparka kärsii siitä statuksestaan lopun elämää. Äivan järjetön tilanne ettei edes KORJATA vääriä hälytyksiä ja diagnooseja pois.
80-90 luvuilla oli Dianan tapauksen imussa meilläkin täällä tapana vaan leimata niitä naisia joille oli tapahtunut vaikka aviorikos ( ukko petti) - no se nainen si äijäpsykiatriltaan mojovia diagnooseja kuten epävakaa, paranoidinen, narsistinen pershäiriö jne. Vaikka naiset reagoivat petturuuteen.
Äijäthän noita tekevät ja hiirimäiset kaikkeen tottelemiseen koulutetut psykiatriemännät! Monenko elämän ovat tuhonneet nämä psykiatrit? Varmaan miljoonan jo.
Väärin. Nähdään hammashoidossa kyllä hammashoidon jutut, ei meillä ole asiaa tai pääsyä edes muihin hoitotietoihin.
Ensinnäkin olen todella pahoillani siitä mitä olet joutunut aikoinaan kokemaan, toivottavasti olet silloin saanut ja ottanut vastaan kaiken tarvitsemasi avun. Pakko kuitenkin todeta, että mielestäni on hyvä että tämä on johonkin kirjattuna ylös. Vaikka tapahtunut ei vaikuttaisi sun elämään enää juuri millään tavalla, voit vaikka myöhemmin elämässä sairastua esim. mielenterveydelliseen sairauteen, johon tapahtunut voi taustalla vaikuttaa ja näin sinua hoitavat henkilöt tietävät mitä menneisyydessäsi on tapahtunut. Mitä väliä sillä on, että lääkäri voi nähdä tämän tiedoistasi? Eivät he tutki vanhoja käyntejäsi jos menet vaikka flunssan takia lääkäriin. Ymmärrän että sinusta on tuntunut hirveältä lukea paperilta läpi mitä sinusta ja tutkimuksista on sinne kirjattu, mutta ne ovat sun henk.koht tiedoissasi, joita ei käytännössä lue kukaan. Tuntuu että teet tästä nyt ongelman. Lääkärit tekevät vain työtään - auttavat.
Naivia kysellä tuosta. Et ap. nyt ole niin merkittävä henkilö että tietosi kiinnostaisi: Ainoastaan olisi syytä hankkia apua itselleen.