Potilastiedoissani oleva asia pilaa elämäni
Minua inhottaa tämä asia niin paljon, että tuntuu, että koko elämäni menee pilalle sen vuoksi. En voi olla ajattelematta sitä, ja asia vaivaa minua niin, että joskus ihan fyysisesti oksettaa ja itkettää.
Siis tämä alkoi siitä, kun tilasin omat potilastietoni nähtäviksi, erään aivan toisen asian vuoksi.
Minua on käytetty hyväksi ollessani nuori. Tämän vuoksi olin totta kai lääkärissä. Nyt jokin aika sitten löysin potilasasiakirjoistani erittäin yksityiskohtaisia asioita tähän liittyen. Siis, lääkärin kirjoittamia kertomuksia noista käynneistä, minusta, minulle tehdyistä tutkimuksista ja tutkimuksissa selvinnestä asioista. Minua kuvotti, inhotti ja iljetti jokainen lause, mutta en pystynyt lopettamaankaan niiden lukemista.
Sen jälkeen itkin monta tuntia. En olisi todellakaan halunnut enää muistaa tuota. Enkä varsinkaan halua sitä, että minusta on olemassa tuollaisia tietoja. Ne eivät enää liity nykytilanteeseeni mitenkään, ja tuosta on aikaa n. 20 vuotta. Silti niin paljon inhottaa, että tuollaisia tietoja minusta on olemassa. Sitten aloin miettimään, että näkeekö sitten nykyäänkin jonkun ihan muun asian vuoksi hoitavat lääkärit nuo jutut minusta?
Kommentit (91)
Mitä niille epikriiseille sitten pitäisi tehdä, ellei kirjoittaa ja arkistoida?
Voithan aina pyytää tietojesi poistamista järjestelmistä. Luulisi, että se onnistuu, kun asia on vanha ja olet päässyt siitä jo yli.
Tietoja pystyy estämään. Tiedä sitten onko se vain "estämistä" ja todellisuudessa kaikki tiedot näkyy hoitohenkilökunnalle. En tiedä löytyisikö sellaista lakipykälää mikä oikeuttaa tietojen hävittämiseen tietyn ajan kuluessa.
Tilanteesi on kaikkea muuta kuin mukava kun joku urkki päättää tulostaa tuutauttaa tietoja ulos tai hakkeri kaivaa kaikki kaikista esiin ja laittaa jakoon.
Tietääkö kukaan, miten asia ihan oikeasti menee?
Minulle sattui burn-out 90-luvun alussa ja kävin parit kerrat Hesperiassa terapiakeskustelemassa.
Silloin ei vielä ollut sähköisiä systeemejä.
Sitten sattui niin, että avomieheni, jonka kanssa pienet lapset, teki itsemurhan. Se johti siihen, että kuljin puoli vuotta psykologilla ja missä kaikkialla, en enää muista. Asiasta on 20 vuotta siis.
Huomasin, kunhan vähänkin tulin tolkkuihini kaiken sekavuuden jälkeen, että minua katsottiin tarkasti terveyskeskuksessa, jos vaikka vein jompaakumpaa lasta lääkäriin. En siis omilla asioillani. Jos olin omilla asioillani, niin suhtautuminen oli jännän varovaista, odotettiin että alkaisin purkautua? Pitkään kohdeltiin aivan oudosti. Tuleeko "papereiden" tai papereiden reunoihin siis jotkut hälyt punaisella tms.?
Sähköiset systeemit tekivät tuloaan, mutta en tarkasti muista milloin. Kirjattiinko nuo Hesperiat ja psykologikäynnit sun muut jotenkin jälkikäteen terkkarin systeemeihin? Masennuskin alkoi nostaa päätää joskus 10 vuotta sitten, sain masennuslääkkeitä ja ohjattiin terapeutille, jonka kanssa en tullut juttuun yhtään ja sen lopetinkin yhteen kertaan. Onnellinen sattuma kai, että sairastuin keuhkokuumeeseen ja siitä toipuminen vei aikaa. En enää edes muistanut koko eukkoa ja käyntitilauksia.
Edelleenkin mielestäni terkkarissa ollaan tekopirteitä ja huomaan jotain varovaisuutta, vaikka käyn esim. kysymässä rokotetilannettani. Käyn terkkarissa ja labrassa ehkä 2-3 kertaa vuodessa perussairauteni vuoksi.
Mutta - tuleeko papereiden reunaan merkintojä, jos on oletettavaa mielenterveyskäyntiä tai vastaavaa? minähän en ollut syyllinen miehn itsariin, mutta stigma siitä jäi otsaan.
En ole käynyt ruksaamassa Kanta-tietoihin tätä potilastietojen siirtymisjuttua vai mikä ihme se nyt on.
Ihmetytti, kun toisen lapseni ollessa 12-vuotias, kävin paikan päällä siksi, että pyysin hänelle kirjoitettavan allergialääkkeitä, joista oli resepti. Kieltäydyttiin. 12-vuotias on kuulemma niin vanha, että pystyy itse hoitamaan nämä asiat. Jouduin tekemään paperin lapselle mukaan, mitä hänelle pitäisi nyt kirjoittaa. Mesottiin suureen ääneen, että minä en voi jo tuon ikäisen lapsen asioita näin vain hoitaa!
Emme ole olleet lastensuojelun piirissä. Siksi tuokin ihmetyttää.
Nuorempi lapsi pelleili paria viikkoa vailla 18-vuotiaana viinan kanssa siten, että melkein päästiin lasun piiriin. Huomasivat kai itse, että oli juhannus ja lapsi melkein täysi-ikäinen eikä aiempaa taustaa ollut. Viivyttelivät tapaamisajan antoa. Kun se tuli, niin ilmoitin lapsen olevan täysi-ikäinen enkä aio lähteä mihinkään tapaamisiin tässä asiassa.
Olishyvätietäätämäkinasia kirjoitti:
Minulle sattui burn-out 90-luvun alussa ja kävin parit kerrat Hesperiassa terapiakeskustelemassa.
Sitten sattui niin, että avomieheni, jonka kanssa pienet lapset, teki itsemurhan. Se johti siihen, että kuljin puoli vuotta psykologilla ja missä kaikkialla, en enää muista. Asiasta on 20 vuotta siis.
Huomasin, kunhan vähänkin tulin tolkkuihini kaiken sekavuuden jälkeen, että minua katsottiin tarkasti terveyskeskuksessa, jos vaikka vein jompaakumpaa lasta lääkäriin. En siis omilla asioillani. Jos olin omilla asioillani, niin suhtautuminen oli jännän varovaista, odotettiin että alkaisin purkautua? Pitkään kohdeltiin aivan oudosti. Tuleeko "papereiden" tai papereiden reunoihin siis jotkut hälyt punaisella tms.?
Sähköiset systeemit tekivät tuloaan, mutta en tarkasti muista milloin. Kirjattiinko nuo Hesperiat ja psykologikäynnit sun muut jotenkin jälkikäteen terkkarin systeemeihin? Masennuskin alkoi nostaa päätää joskus 10 vuotta sitten, sain masennuslääkkeitä ja ohjattiin terapeutille, jonka kanssa en tullut juttuun yhtään ja sen lopetinkin yhteen kertaan. Onnellinen sattuma kai, että sairastuin keuhkokuumeeseen ja siitä toipuminen vei aikaa. En enää edes muistanut koko eukkoa ja käyntitilauksia.
Edelleenkin mielestäni terkkarissa ollaan tekopirteitä ja huomaan jotain varovaisuutta, vaikka käyn esim. kysymässä rokotetilannettani. Käyn terkkarissa ja labrassa ehkä 2-3 kertaa vuodessa perussairauteni vuoksi.
Mutta - tuleeko papereiden reunaan merkintojä, jos on oletettavaa mielenterveyskäyntiä tai vastaavaa? minähän en ollut syyllinen miehn itsariin, mutta stigma siitä jäi otsaan.
Voi hyvät hyssykät. Kaikkea sitä voikin ihminen kuvitella
Voit laittaa ruksin kohtaan, jolloin eivät näe tietojasi. Voit varmistaa tämän muuttamalla uudelle paikkakunnalle jossa et ole ennen asunut.
Vierailija kirjoitti:
Mun potilastiedoista on poistettu juttuja, omasta pyynnöstäni.
Miten onnistuu?
80 ja 90 luvun alussa kun oli vielä töitä, saatettiin muuttaa hesaan vaikka HYKS:iin töihin, jolloin sai työsuhdeasunnon. Käytännössä kuka tahansa pääsi sairaala-apulaiseksi. Tehtävään saattoi kuulua potilaskansioiden kuljetus. Tunnelissa niitä luettiin. Nykyään ne on koneella.
Ap, sun pitää vaan päästä tuosta yli. Omien tietojen luku on ahdistavaa. Hävitä ne kamalat paperit.
Itsellä on hyväksikäytöstä traumoja ja jos jotain tekisin nyt toisin, en kertoisi yksityiskohdista kaikille niistä uteleville.
Kyse on aina kokonaisvaltaisesta itsemääräämisoikeuden menetyksestä ja se on traumatisoivaa. Hae asiallista ammatti-apua.
Itse en uskalla hoitsujen kanssa enää edes deittailla. Vaikka olisivat kuinka kiinnostuneita minusta, niin saatuaan tietää nimeni, loppuu yhteydenpito kuin seinään. Ts. lukevat heti potilastietoni, joissa mainintaa erosta johtuneesta masennuksesta ja eroriidoista. Kolme vastaavaa tapausta sattunut, eli en laita enää sattuman piikkiin.
Vierailija kirjoitti:
Olishyvätietäätämäkinasia kirjoitti:
Voi hyvät hyssykät. Kaikkea sitä voikin ihminen kuvitella
Minusta on melko selvää, että merkintä tulee johonkin helposti havaittavaan kohtaan, joko papereissa tai päätteellä. Voihan ihminen tulla okeina kyselemään jotain asiaa, esim. lääkkeisiin liittyvää, jolloin hoitajan pitää tarkistaa kyseisen henkilön lääkitys. JOs siellä nälyy Diapameja, niin ohjataan sinne minne kuuluu ...
Minä olen työkyvyttömyyseläkkeellä pakko-oireisen häiriön ja masennuksen takia. Epikriiseissä tai muissa papereissa mitä saan kun olen ollut lääkärissä lukee aina " Eläkkeellä psyykkisten syiden takia. Täysin asiallinen orientoitunut mies. "
Olen somaattisiin sairauksiin saanut aina hoidon ja jopa sydänleikkaus suoritettiin minulle. Joten itse en koe tulleeni syrjityksi pääni takia.
Tiedot leviävät sanoi tuttavani jolle oli Sokoksen jotain korttiasiaa hoidettaessa kailottanut asiakaspalvelija törkeästi toiselle:
-Tällä on punaiset paperit!
Takana terapiaa vain ei rikollista yhtään mitään. Että ainakin SOK tuntuu olevan perillä tarkoin asiakkaistaan. Helvetin pelottavaa!
Sitten muistin vuosikymmeniä jo sitten kun omaiseni työskenteli Sokoksella ( HOK) että toden totta hönkin puhui aina joittenkuitten " punaisista papereista" en vain lapsena ymmärtänyt mihin asialla voitiin viitata ja miksi juuri hän puhui niin.
Vierailija kirjoitti:
Itse en uskalla hoitsujen kanssa enää edes deittailla. Vaikka olisivat kuinka kiinnostuneita minusta, niin saatuaan tietää nimeni, loppuu yhteydenpito kuin seinään. Ts. lukevat heti potilastietoni, joissa mainintaa erosta johtuneesta masennuksesta ja eroriidoista. Kolme vastaavaa tapausta sattunut, eli en laita enää sattuman piikkiin.
Kyllä vaan noin onkin. Osastonsihteerit kaikkein pahimpia, naapurini ihan avoimesti kertoili mitä tietoja katseli vuosikaudet.
Vierailija kirjoitti:
Tiedot leviävät sanoi tuttavani jolle oli Sokoksen jotain korttiasiaa hoidettaessa kailottanut asiakaspalvelija törkeästi toiselle:
Takana terapiaa vain ei rikollista yhtään mitään. Että ainakin SOK tuntuu olevan perillä tarkoin asiakkaistaan. Helvetin pelottavaa!
Sitten muistin vuosikymmeniä jo sitten kun omaiseni työskenteli Sokoksella ( HOK) että toden totta hönkin puhui aina joittenkuitten " punaisista papereista" en vain lapsena ymmärtänyt mihin asialla voitiin viitata ja miksi juuri hän puhui niin.
Ja on yleisessä tiedossa että vakuutusyhtiö ei edes anna vakuutuksia jos takana psyyken oireilua. Ja syytä epäämiseen ei kerrota edes mutta saa yhtä huonoa kohtelua kuin narkkari tai umpijuoppo .
Voisiko joku antaa yksityikohtaiset linkin ja ohjeet miten Kantaan pääsee omiin tietoihin ja ruksaamaan ettei tietoja katsella?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja on yleisessä tiedossa että vakuutusyhtiö ei edes anna vakuutuksia jos takana psyyken oireilua. Ja syytä epäämiseen ei kerrota edes mutta saa yhtä huonoa kohtelua kuin narkkari tai umpijuoppo .
Kyllä minulla on kotivakuutus+tapaturma vakuutus. Oli vapaa-ajan tapaturma vakuutus ja kun päivitin vakuutuksia kävi ilmi minun olevan pään takia eläkkeellä niin muutettiin kokoajan tapaturma vakuutukseksi. Olen jopa hakenut korvauksia tapaturman johdosta, sain korvaukset.
T: viestin 73 kirjoittanut
Potilasjärjestelmään jää merkintä kuka on katsonut hoitotietoja. Hoitotietojen katsominen ilman hoitosuhdetta on rangaistava teko -kuten myllylänkin tapauksessa kävi.
Kun henkilö pyytää omia potilastietojaan, ne haetaan joko paperiarkistosta tai sähköisistä järjestelmistä, yleensä molemmista. Hakemisen tekee arkistohenkilö, jota ei kiinnosta sinun tietosi koska hän tekee työtään kovassa kiireessä. Aineisto tulostetaan ja toimitetaan lääkärin tarkistettavaksi. Tässä vaiheessa joku osa aineistosta voi jäädä pois lähetyksestä etkä tiedä siitä koskaan. Se jätetäänkö jotain pois, riippuu siitä, katsooko lääkäri, että joku tieto saattaisi olla esim. hoitosuhteen aikana sinulle haitaksi. Tämän jälkeen lääkäri toimittaa aineiston lähetettäväksi sinulle. Periaatteessa lääkärin pitäisi lisätä mukaan valituskelpoinen päätös siitä, ettei kaikkea ole toimitettu. Käytännössä tätä ei juurikaan tehdä, koska aina kun se tehtäisiin henkilöt jotka pääsääntöisesti epäilevät kaikkea, valittaisivat asiasta. Oikeusistuin tuskin juuri koskaan kumoaisi lääkärin päätöstä, koska lääkäri on asiantuntija ja koko valitus olisi turhaa rahanhukkaa ja byrokratiaa. Tämä on yhden sairaanhoitopiirin toimintatapa, voi olla muitakin.
Kaikilla tietojasi käsittelevillä henkilöillä on vaitiolovelvollisuus ja hyväksikäyttökielto koskien sinun tietojasi. Jos joku rikkoo sitä, hän tekee rikoksen.
Mun potilastiedoista on poistettu juttuja, omasta pyynnöstäni.