Potilastiedoissani oleva asia pilaa elämäni
Minua inhottaa tämä asia niin paljon, että tuntuu, että koko elämäni menee pilalle sen vuoksi. En voi olla ajattelematta sitä, ja asia vaivaa minua niin, että joskus ihan fyysisesti oksettaa ja itkettää.
Siis tämä alkoi siitä, kun tilasin omat potilastietoni nähtäviksi, erään aivan toisen asian vuoksi.
Minua on käytetty hyväksi ollessani nuori. Tämän vuoksi olin totta kai lääkärissä. Nyt jokin aika sitten löysin potilasasiakirjoistani erittäin yksityiskohtaisia asioita tähän liittyen. Siis, lääkärin kirjoittamia kertomuksia noista käynneistä, minusta, minulle tehdyistä tutkimuksista ja tutkimuksissa selvinnestä asioista. Minua kuvotti, inhotti ja iljetti jokainen lause, mutta en pystynyt lopettamaankaan niiden lukemista.
Sen jälkeen itkin monta tuntia. En olisi todellakaan halunnut enää muistaa tuota. Enkä varsinkaan halua sitä, että minusta on olemassa tuollaisia tietoja. Ne eivät enää liity nykytilanteeseeni mitenkään, ja tuosta on aikaa n. 20 vuotta. Silti niin paljon inhottaa, että tuollaisia tietoja minusta on olemassa. Sitten aloin miettimään, että näkeekö sitten nykyäänkin jonkun ihan muun asian vuoksi hoitavat lääkärit nuo jutut minusta?
Kommentit (91)
Kyllä minusta juuri tämän tyyppisten tietojen kohdalla ihmisellä pitäisi olla oikeus jollain tasolla kontrolloida sitä kenelle tiedot ovat näkyvillä. Se että keskivertolekuria ei kiinnosta on huono selitys. En keksi mitään perusteltua syytä miksi lapsuuden hyväksikäyttötutkimusten pitäisi edes teoriassa olla vaikka hammaslääkärin luettavissa. Rikosrekisterikin puhdistuu säännöllisesti mutta tuollaiset potilastiedot leimaa sinut läpi elämäsi.
Miksi ihmeessä muka tilasit 20v vanhat paperit, jos jotain muuta asiaa varten halusit kirjauksia lukea. Luultavasti noin vanhat tiedot olivat vielä paperisia, jotka on arkistoitu, niitä ei ole koneelle, saati Kantaan siirretty.
Vaikka tiedot olisi jo koneella miitä ei sinulle tulosteta kuin eri pyynnöstä.
Eli keksi parempi.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä minusta juuri tämän tyyppisten tietojen kohdalla ihmisellä pitäisi olla oikeus jollain tasolla kontrolloida sitä kenelle tiedot ovat näkyvillä. Se että keskivertolekuria ei kiinnosta on huono selitys. En keksi mitään perusteltua syytä miksi lapsuuden hyväksikäyttötutkimusten pitäisi edes teoriassa olla vaikka hammaslääkärin luettavissa. Rikosrekisterikin puhdistuu säännöllisesti mutta tuollaiset potilastiedot leimaa sinut läpi elämäsi.
Yksi peruste lienee että traumat vaikuttaa fyysiseen terveyteen sekä siten että voi tulla fyysisiä oireita joiden perusta on psyykkinen, vaikka ihminen itse luulee vain kärsivänsä jostain mystisestä sairaudesta, että psyykkiset traumat huonontaa myös fyysistä terveyttä.
Vierailija kirjoitti:
Ei hammaslääkäri niitä pääse lukemaan, niillä on oma ohjelma, eivät näe edes lääkelistaa, ainakaan meidän tk:ssa
Tuttavani toimii sairaanhoitajana ja hän on kertonut vaikka minkälaisia tarinoita asiakkaista. Sekä myös jos vastaanotolle on tullut hyvännäköinen mies hän on facebookista etsinyt tämän profiilin. Vaikka salassapitovelvollisuus on niin ei se aina ihan pidä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No niitä ei saa sieltä pois. Jos asioi julkisessa terveydenhuollossa, niin tiedot ovat siellä ikuisesti. Saat tietysti valita, mitä tietoja siirtyy kanta-arkiston kautta seuraavaan hoitopaikkaan.
Ymmärrän, että asia on raskas, mutta lääkäreitä ei varmasti kiinnosta paskaakaan jotkut hyväksikäytöt. Korkeintaan saattaa katsoa, että onpa sattunut ikäviä asioita ihmiselle, jos asioit siellä.
Tämä on jotenkin niin sairasta. Tietoja "on pakko" säilyttää ikuisesti, vaikka asianomaiselle itselleen niiden poistaminen olisi helpotus.
Minun mielestäni tuosta "pakosta" voisi hyvin vanhojen kirjausten osalta luopua. Diagnoosit, testitulokset ja vastasvat voisi säilyttää mutta yksityiskohtaiset kirjaukset poistaa, tai antaa ihmiselle oikeus vaatia niiden poistoa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yksi peruste lienee että traumat vaikuttaa fyysiseen terveyteen sekä siten että voi tulla fyysisiä oireita joiden perusta on psyykkinen, vaikka ihminen itse luulee vain kärsivänsä jostain mystisestä sairaudesta, että psyykkiset traumat huonontaa myös fyysistä terveyttä.
Ai ne hyväksikäyttötiedot on tarpeen olla saatavilla silloinkin kun menet poskiontelotulehduksen kanssa lääkäriin?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pahinta on että hammaslääkäriä myöten tiedot nähtävillä. Ihmiset ovat raportoineet ihan neuroottista kohtelua ja vain siksi että heidän masennus jne on noissa raporteissa. Tälle asialle tulisi tehdä jotain ehdottomasti.
Hammaslääkärit eivät näe muita terveystietoja.
Ikävä kyllä näkevät.
Hammaslääkärissä ja silmälääkärissä ainakin olen täyttänyt sellaisen lomakkeen jossa sallin/en salli tietojani luovutettavan esim. terveyskeskuksesta. Eikö niillä ole mitään merkitystä sitten?
Vierailija kirjoitti:
Ovat ihan eri asioita, kuin yksityiskohtaiset kertomukset potilaskäynneistä vuosikymmenten takaa.
Mutta muutenkin, eikö se olisi vähintään yhtä sairasta, että esimerkiksi kipuklinikalla voisi tämän perusteella vähätellä ihmisten ongelmia toteamalla, että ai, sulla on tommonen ollut, johtuu siis varmaankin siitä?
Miksi et ottanut noita sivuja pois tiedoistasi. Tuohon aikaan ei kai ole sitten viety koneelle paljonkaan asioita vaan ne ovat siellä lääkärin manuaalisesti kirjoittamina. Kun sinulla oli kansiosi, olisit ottanut ko sivut pois ja hävittänyt ne. Sen jälkeen ne olisi olleet pois sieltä. Voit tehdä sen uudelleen. Pyydä kansiosi ja sanot että tarvitset vielä sitä jos kysyvät miksi uudelleen. Ja eivät todennäköisesti edes kysy. Hyvällä omallatunnolla sivut pois ja thats it.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No niitä ei saa sieltä pois. Jos asioi julkisessa terveydenhuollossa, niin tiedot ovat siellä ikuisesti. Saat tietysti valita, mitä tietoja siirtyy kanta-arkiston kautta seuraavaan hoitopaikkaan.
Ymmärrän, että asia on raskas, mutta lääkäreitä ei varmasti kiinnosta paskaakaan jotkut hyväksikäytöt. Korkeintaan saattaa katsoa, että onpa sattunut ikäviä asioita ihmiselle, jos asioit siellä.
Tämä on jotenkin niin sairasta. Tietoja "on pakko" säilyttää ikuisesti, vaikka asianomaiselle itselleen niiden poistaminen olisi helpotus.
Laki velvoittaa säilyttämään tiedot. Käytännössähän asianomaiselle asialla ei ollut paljoakaan väliä, ennen kuin ihmiset ryntäsivät lukemaan ahdistuksessa kanta-tekstejä. Mun mielestä ei ole hyvä, että arkaluontoiset lääketieteelliset tiedot ovat siellä suoraan luettavissa. Se on tiedonvälitystä ammattihenkilöiden käyttöön ja tietojen tallennukseen. Ihmiset tulkisevat usein väärin, esim. nykyisin sairauskertomuksista valitetaan, jos esim. lääkäri on kuvannut ihmisen olevan lihava.
Historia ei poistu sillä, että tiedot poistetaan. Trauma ei unohdu tekstejä hävittämällä. Ehkä ennemminkin kannattaisi hakeutua terapiaan puimaan ne asiat.
Potilastietoja voi pyytää poistettavaksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Laki velvoittaa säilyttämään tiedot. Käytännössähän asianomaiselle asialla ei ollut paljoakaan väliä, ennen kuin ihmiset ryntäsivät lukemaan ahdistuksessa kanta-tekstejä. Mun mielestä ei ole hyvä, että arkaluontoiset lääketieteelliset tiedot ovat siellä suoraan luettavissa. Se on tiedonvälitystä ammattihenkilöiden käyttöön ja tietojen tallennukseen. Ihmiset tulkisevat usein väärin, esim. nykyisin sairauskertomuksista valitetaan, jos esim. lääkäri on kuvannut ihmisen olevan lihava.
Historia ei poistu sillä, että tiedot poistetaan. Trauma ei unohdu tekstejä hävittämällä. Ehkä ennemminkin kannattaisi hakeutua terapiaan puimaan ne asiat.
No nykyään ihmisellä on ihan oikeus tietää, mitä hänestä on kirjoitettu mihinkin ja kenenkin tietoon. Minusta se on hyvä.
Vierailija kirjoitti:
Olen kieltänyt tietojeni näkymiset. eli terveyskeskuksessa näkyy ne käynnit ja sairaalassa omat. Luvalla annan katsoa, jos lääkäri kysyy sairaalatietoja yms. Luulen, että tuo toimii, koska lääkärit ainakin aina kysyvät ennen kuin kaivavat tarvittavat tiedot esiin. Sen olen huomannut, etteivät lääkärit lue kovin pitkälle noita kertomuksia. En tiedä onko siellä jotain tiivistettyjä osioita. Itselläni ainakin monet hoitopaikassa tiedossa olevat asiat eivät ole lääkärillä tiedossa. Eli oletan etteivät he aina lue koko stooria.
Pakko kysyä, että mitä sinä oikein voitat sillä, että vaikeutat hoitoasi noin? Onko siellä tiedoissasi suuriakin salaisuuksia? Aika epäluuloista touhua... :P
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ai ne hyväksikäyttötiedot on tarpeen olla saatavilla silloinkin kun menet poskiontelotulehduksen kanssa lääkäriin?
Meinaatko, että lääkärit tilaavat arkistosta 20v vanhat potilastiedot, kun joku on tulossa poskiontelotulehduksen takia vastaanotolle?
Hyvänen aika sentään,kuinka mielenkiintoiseksi ja ainoalaatuiseksi monet ihmiset kuvittelevat itsensä. Olen huomannut, että mitä "tylsemmän" elämän ihminen omaa, niin sitä helpommin luulee, että kaikkia kiinnostaa tutkia jopa vuosikymmenten aikana podetut mahataudit tai suonikohjuleikkaukset. Tämä, vaikka nykymaailman suurimpia ongelmia ihmmissuhteissa on se, että ketään ei kiinnosta!
Tiesittehän te sen, että ne kaikki tiedot on jo vuosia kopioitu THL tietojärjestelmiin? Niihin saa tutkijat käyttöluvan ilman asiakkaan eli potilaan lupaa.
Ymmärrän. Minulle on tehty abortti joskus teininä ja aina se otetaan esiin. "niin tämä on sinun 3 raskautesi... Niin että 1 lapsi vaan kuitenkin ennestään??"
Nykyään käytäntö että hoitajat ottaa ensin vastaan. Olen huomannut lääkäriä odottaessani että hotajat ovat aivan hiljaa ja selaavat ja lukevat vaan tietoja koneelta. Myös kirjoittavat mitä haluavat, ja monesti eri kuin todellisuudessa on. (eivät siis kuuntele asiakasta)