Vegaanityttäreni on kuihtunut
Hän ryhtyi vegaaniksi noin puoli vuotta sitten. Hän on laihtunut ja kuihtunut. Aikaisemmin käsivarsissa oli lihaksia, nyt ei ole enää. Hän harrastaa joukkuelajia. En tiedä mitä tehdä. Tytär asuu kotona. Syö terveellisesti, välttää sokeria ja vegaaneille soveltuvia herkkuja. Mitä teen? Surettaa ja huolestuttaa katsoa tyttären kuihtumista, laihtumista. Luut törröttävät niin, etten edes tiennyt sen olevan mahdollista. Aknekin on tullut (en tiedä miksi).
Miten pitäisi syödä, että olemus olisi kohtuullisen terveen näköinen?
Kommentit (48)
Lapsi?? Täysi-ikäinen aikuinen. Ei osaa koostaa ruokaansa. Äiti ei ole palvelija, äiti syö mitä haluaa ja tytär kokkaa omansa. Ja aina voi muuttaa kotoaan pois jos ei kelpaa
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aamupalaksi kaurapuuroa omenasoseen kanssa. Koulussa vegaaniruokaa. Kotona meillä jotain paistettua riisiä, soijaa, tofua, kidneypapuja. Leivän päällä toisinaan vegaanista juustoa, tms. En tiedä! En osaa edes ostaa semmoista ruokaa, mikä menisi alas - vaikka yritän parhaani. Meillä on kammottava tilanne kotona.
Vegaaniksi hän ryhtyi, kun lukiolaiskaveri oli kehottanut katsomaan eläinten teurastusvideoita youtubesta. Nyt tyttäreni jakaa samaa linkkiä kavereilleen, pyrkien vaikuttamaan kavereihin, että hekin ryhtyisivät vegaaneiksi.
Sen sijaan hän ei ole juuri kiinnostunut ruuanlaitosta, eikä ole ottanut selville, mitä vegaanit oikeastaan syövät. Hän ei vain syö mitään, mikä on eläimestä lähtöisin. Hän on vakuuttunut maidon vaarallisuudesta ihmisen terveydelle. En uskalla enää sanoa mitään ruoka-asioita kotona. Hädin tuskin uskallan itse syödä samassa pöydässä. Meillä on ollut pahoja riitoja. Ne loppuivat, kun lopetin kaikkinaisen keskustelun mistään.
Lapsesi on siis eettisistä syistä vegaani.
-hyväksy asia
-keskustele lapsen kanssa syistä. Älä kiellä , vaan kuule lapsen ajatuksia
- älä yritä käännyttää
- kerro lapselle " minä" muotoisia viestejä. " olen huolissani kun olet laihtunut"
-ehdota ravitsrmusterspeutilla käyntiä yhdessä
- menkää yhdessä jollekin vegaanikokkauskurssille
-tee koko perheelle vegaaniruokavaliota välillä
-hyväksy lapsen valinta
-ottakaa selvää sopivasta ruokavaliosta
-tehkää ruokaa yhdessä
-kuuntele lasta
-hyväksy lapsen valintaKerrotko, miksi pitäisi hyväksyä lapsen valinta syödä ravinnotonta ruokaa?
No ei pidäkään hyväksyä ravinnotonta ruokavaliota mutta onneksi vegaanius oikein koostettuna ei ole sellainen.
Vaikeaa tuntuu se vegaanius olevan. Ennen vanhaan ei tarvinnut "koostaa" mitään, riitti kun kävi ostamassa kaupasta ruokaa.
Minä tunnen yliopistopiireistä monia vegaaneita, jotka ovat hyvinvoivia ja liikunnallisia. Taitaa olla tämäkin provo, jotta päästäisiin halveksimaan vegaaneja.
Minulla alkoi nuorena syömishäiriö kasvisruokavalion kautta. Siitä seurasi ortoreksia ja lopulta anoreksia. Olen tosi pahoillani puolestasi. Tyttäresi tarvitsee apua. Voimia. Muista kertoa tytölle että äiti rakastaa, aina.
Jos minä olisin sinun asemassasi, tilaisin tyttärelle ajan lääkäriin ja selittäisi perusteellisesti, mikä mielestäsi häntä vaivaa. Kerroit että hän harrastaa jotain joukkuelajia. Eikö valmentaja tai ohjaaja ole havainnut tyttäresi rajua laihtumista. Ainakin joillakin joukkueilla on sopimus jonkun lääkärin kanssa. Otapa asiasta selvää. Ei tuollainen kuihtuminen ole mistään kotoisin. Ryhdy pikaisesti toimiin.
Olen tätivegaani, ollut kuusi vuotta ja grammaakaan en ole laihtunut.
Vaikka viesti on vanha, tekee mieli sanoa, jos joku muukin lukee, että pavut pitää liottaa ennen keittämistä yön yli ja pähkinät on hyvä liottaa, esim. mantelit ja cashew ovat hyviä näin, jotkut tulee kitkeriksi, saksanpähkinä. Liottaminen vie pois niitä aineita, jotka estää esim. rautaa imeytymästä.