Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mihin sinä uskot? (Asiallinen uskontokeskustelu)

Vierailija
30.08.2017 |

Mihin sinä uskot? Kuulutko johonkin seurakuntaan, herätysliikkeeseen tai uskonyhteisöön?

Millainen käsitys sinulla on uskomisesta; ajatteletko esim. jonkun toisen uskonnon olevan "oikeampi" kuin jonkin toisen? Miksi/miksi ei?

Kertokaa muutenkin omasta uskostanne ja niistä uskonkäsityksistä, jotka omassa seurakunnassanne/yhteisössänne keskeisiä ovat.

Toki myös ateistit ovat tervetulleita keskustelemaan. Kunnioitetaan puolin ja toisin muita keskustelijoita ja heidän näkemyksiään, ja pidetään ketju asiallisena.

Kommentit (53)

Vierailija
41/53 |
30.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Uskon itseeni. Kuulun myös evlut kirkkoon, kun en jaksa erota ja se on ihan se ja sama. Ainoastaan oman lapseni ja puolisoni henki ovat arvokkaampia kuin omani.

Aika kalliiksi tulee laiskuutesi tuossa asiassa. Oletko koskaan laskenut, paljonko kirkkoon kuulumisesi maksaa sinulle kirkollisverona vuodessa?

Vierailija
42/53 |
30.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

- Mihin sinä uskot? Kuulutko johonkin seurakuntaan, herätysliikkeeseen tai uskonyhteisöön?

En kuulu. Vauvana minut liitettiin ev.lut. uskontoon, mutta erosin aikuisiällä.

- Millainen käsitys sinulla on uskomisesta; ajatteletko esim. jonkun toisen uskonnon olevan "oikeampi" ...

Uskonto on kautta aikojan ollut tasapainottava vastavoima "hallinnollisella" politiikalle. Politiikka tempoilee hallitsijan oikkujen mukaan, uskonto on (usein myös liian) konservatiivinen muutoksen vastustaja. Useimpien uskontojen hengellinen perusoppi on hieno elemänarvo. Valitettavasti myös eri kirkkojen ym. hallintorakenne on ome poliittinen maailmansa, jossa kyynärpäätaktiikalla edistetään omaa henkilökohtaista valtaa. Tällöin myös eri uskonhaarojen on erottauduttava muista jollakin opilla, mikä ei useinkaan ole enää uskon alkuperäinen ajatus.

- Kertokaa muutenkin omasta uskostanne ja niistä uskonkäsityksistä, jotka omassa ...

Olen luonnontieteilijä, enkä voi hyväksyä asioita, joita ei voi perustella faktoihin pohjautuen. Hyväksyn silti muiden ihmisten uskon, sehän on heidän oma asiansa. Lähipiirissäni onkin muutama kirkon piirissä toimiva henkilö.

Mielestäni mm. hindulaisuudessa ja buddhalaisuudessa on paljon hyviä piirteitä. Islam on nykyään paljon esillä ja kärsii siitä että sitä käytetään äärimmäisen maallisen valla työkaluna, mikä ei taida olla edes alkuperäisen islamin oppien mukaista.

Kristinusko on maapallon valtauskonto, mikäli se lasketaan yhdeksi uskonnoksi. Onhan sekin hajaantunut (Adventistit, Anglikaanit, Baptistit, Helluntailaiset, Katoliset, Luterilaiset, Metodistit, Ortodoksit, Protestantit, Reformoidut, täydellinen luettelo on varmaan pitkä).

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/53 |
30.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Uskon kohtaloon. Jokaisen elämä on valmiiksi käsikirjoitettu ja kaikilla tapahtumilla elämässä on jokin tarkoitus, joka yleensä jossain vaiheessa selviää, tavalla tai toisella, vaikkei sitä tapahtumahetkellä tahtoisikaan ymmärtää. Näin uskomalla tulee elämään kaikkinensa suhtauduttua oikeanlaisella nöyryydellä ja kunnioituksella.

Vierailija
44/53 |
30.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Uskon vain itseeni. En voi uskoa mihinkään voimaan, koska maailma on tässä jamassa. Ihmisillä ja varsinkin lapsilla hätä. Jos joku Jumala olisi olemassa, ei maailmassa olisi kärsimystä ,ei sotia,ei nälän hätää.

Vierailija
45/53 |
30.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Uskon kohtaloon. Jokaisen elämä on valmiiksi käsikirjoitettu ja kaikilla tapahtumilla elämässä on jokin tarkoitus, joka yleensä jossain vaiheessa selviää, tavalla tai toisella, vaikkei sitä tapahtumahetkellä tahtoisikaan ymmärtää. Näin uskomalla tulee elämään kaikkinensa suhtauduttua oikeanlaisella nöyryydellä ja kunnioituksella.

Minulla on samanlainen näkemys asioista. En vain ole nimennyt tuota uskoni kohdetta miksikään. Minulle se on vain jonkinlainen voima, joka ohjaa meidän elämäämme. Välillä kyllä epäilen, että tämän voiman rinnalla on myös paha voima, joka kirjoittaa ne hirvittävyydet, joiden tarkoitusta on mahdoton ymmärtää. Vahvimmin kuitenkin uskon yhteen voimaan, joka vastaa niin hyvästä kuin pahastakin.

Vierailija
46/53 |
30.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Havaintoihin, näyttöön ja rationaalisiin perusteluihin.

Yliluonnollisia uskomuksia minulla ei ole.

Vierailija
47/53 |
30.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jeesukseen Jumalan poikana.

Vierailija
48/53 |
30.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mihin sinä uskot?

Uskon, että on olemassa korkeampi taho, joka ohjaa elämäämme. Kutsun häntä tottumuksesta Jumalaksi. Hän on kirjoittanut jokaiselle tietyn elämänkaaren ja sen kaaren varrelle tiettyjä tapahtumia. Hän ei kuitenkaan ole kirjoittanut ihan kaikkea, vaan ihminen voi itsekin teoillaan ja valinnoillaan vaikuttaa siihen, millaiseksi elämä lopulta muodostuu. 

Kuulutko johonkin seurakuntaan, herätysliikkeeseen tai uskonyhteisöön?

Kuulun evankelisluterilaiseen kirkkoon. Se on lähinnä tottumus, sillä siihen minut on kasvatettu. Kaikkinensa en kuitenkaan noudata luterilaisen kirkon oppeja tai ole niistä samaa mieltä. Kirkossa käyn jouluna ja juhlatilaisuuksissa.

Millainen käsitys sinulla on uskomisesta; ajatteletko esim. jonkun toisen uskonnon olevan "oikeampi" kuin jonkin toisen? Miksi/miksi ei?

Minusta jokainen saa uskoa, mihin itse haluaa. Mikään uskonto ei ole toista parempi tai oikeampi tapa ilmaista uskoaan. En itse toki allekirjoita kaikkien uskontojen näkemyksiä, mutta pyrin silti ymmärtämään niitä. Suvaitsemattomuus ja toisten vahingoittaminen eivät ole minusta ymmärrettäviä tai hyväksyttäviä minkään varjolla. "Kohtele muita niin kuin toivoisit itseäsi kohdeltavan" pitäisi olla lähtökohtana kaikessa sekä uskontoon että uskonnon ulkopuolelle liittyvässä. 

Vierailija
49/53 |
30.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä uskon isolohkoisen V8-moottorin ja rock'n rollin ylivoimaan. Ne eivät ole pettäneet vielä koskaan! MOT

Vierailija
50/53 |
30.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Uskon vain itseeni. En voi uskoa mihinkään voimaan, koska maailma on tässä jamassa. Ihmisillä ja varsinkin lapsilla hätä. Jos joku Jumala olisi olemassa, ei maailmassa olisi kärsimystä ,ei sotia,ei nälän hätää.

Googlaa pahan ongelma, tai teodikean ongelma, jos et ole jo sitä tehnyt.

Vierailija
51/53 |
30.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

En usko mihinkään uskoa vaativaan. En myöskään tuomitse kenenkään uskoa.

Vierailija
52/53 |
30.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulle ajatus Jumalasta on ajatus täydellisyydestä. Tuohon kuuluu se, että Jumala on myös paha. Täydellinen = siinä on kaikki. Jos siitä ottaa jotain pois (pahuuden), lakkaa se olemasta täydellinen. Toisin sanoen minun Jumalani on melko lailla neutraali voima, kaikki on täydellisessä tasapainossa, eikä painotu enemmän hyvään tai pahaan, julmuuteen tai lempeyteen, tai mihinkään muuhunkaan. Vastakohdat ikään kuin neutraloivat toisensa. Minun Jumalani lähinnä vain katselee, mitä ihmiset saavat aikaan, eikä puutu asiaan. Minun Jumalani vastaa ehkä lähinnä jonkinlaista tietoisuutta, josta me kaikki olemme lähtöisin ja johon me kaikki aikanaan palaamme, kunhan olemme löytäneet tuon tietoisuuden itsestämme, valaistuneet.

T. Se satanisti

Vierailija
53/53 |
30.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen Suomen-uskoinen ja uskon suomalaiseen luontoon, kansaan. Myös Kalevalan kertomukset on läheisiä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi yhdeksän yksi