Ahdistaa tämä ainainen väsymys. En vaan jaksa
Haluaisin olla ihana energinen ihminen mutta ei. Makaan sängyssä ja on ihan paska olo. Voisin nukkua ympäri vuorokauden. Ei auta ruokavalio ei mikään. Olin kuukauden sokerilakossa (lisätty) eikä mitään vaikutusta. Noi ruokavaliot on ihan paskapuhetta. Mikään ei muutu. Olo on aina vaan paska. olen niin kateellinen ihmisille, jotka pomppaa reippaana vuoteesta klo 6 aamulla ja menevät lenkille tms. Minusta ei siihen ole. Tekemistä on jo siinä että saa itsensä ylös johonkin aikaan.
Kommentit (24)
Kyllä se vaan on niin, että syöty ruoka vaikuttaa. Ei pelkkä sokerilakko auta, jos muut syömiset on sellaisia, että väsyttää.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä se vaan on niin, että syöty ruoka vaikuttaa. Ei pelkkä sokerilakko auta, jos muut syömiset on sellaisia, että väsyttää.
Mikä olisi sellainen ruoka mikä ei väsytä?
Mä pakotan itseni lenkille, siis kertakaikkiaan pakotan. Joka ikinen päivä. Kyllä se vaan auttaa, usko pois. Helpompaa olisi jäädä sinne sänkyyn. Tiedän mitä se on, kun tuntuu että ei vaan kykene sieltä pois. On mullakin aikoja vieläkin kun en jaksa, ajattelen että menen huomenna tai jotain. Mutta se vaan pahentaa oloa, huomattavasti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se sun on itse kokeiltava omalla kohdallasi.
- jätä älykännykkä / tietokone tai mikä nyt onkaan käytössä, pois .. päätä että saat katsoa fb:n tai jonkun aamulla ja illalla ja that's it. Tästä palstasta kannattaa luopua kokonaan, se on aikasyöppö, madaltaa mielialaa ja saa flegmaattiseksi. Oikeesti.
- mene väkisin lenkille joka ikinen päivä! Jossain vaiheessa huomaat, että haluatkin sinne. Alussa riittää että menet vaikka 30min maleksimaan lenkkipolulle. Ei sun heti tarvii hiki päässä pinkoa, jos koskaan. Yritä mennä jonnekin luonnon keskelle.
- yritä syödä säännöllisesti. Ei nyt heti välii mitä syöt, mut huolehdi että syöt aamupalan, lounaan, välipalan, päivällisen ja iltapalan. Ja syö mitä syö, mut ota aina lisukkeeks kasviksii. Ota joka päivä d- vitamiini ja Berocca- pore tbl.
- lue kirjoja lue lehtiä sen sijaan että luet kännykkää tms.
- laita herätyskello soimaan aamulla ja mene nukkumaan illalla
Tarkista rauta-arvot labrassa, mm ferritiini. Voi olla raudan puutetta joka on yleistä naisilla. Myös kilpirauhas-arvot tarkastukseen. Tsemppiä!
No mikä tuossa oli alapeukuttamisen arvoista (viesti 6/7)
Nehän on ihan perusasioita.
Vierailija kirjoitti:
No mikä tuossa oli alapeukuttamisen arvoista (viesti 6/7)
Nehän on ihan perusasioita.
On on, ja laitoin yläpeukun koska olen samaa mieltä, nuo ovat asioita joihin tulisi pyrkiä ja tämä palsta on mitä sanoit, muutamat hyvät ketjut eivät pelasta. Jos elämänpiiri on vain kovin kapea niin kai tämäkin palsta on parempi kuin ei mitään kontakteja muihin ihmisiin. Minä esimerkiksi en ole keskustellut neljään päivään kenenkään muun kanssa kuin lyhyesti tervehtinyt kaupan kassaa, täällä sentään voi jostain puhua ja hyvässä lykyssä joku vastaa.
Täällä kohtalotoveri. Aina väsyttää, enkä jaksa yhtään mitään. Elämä menee ohi nukkuessa tai sitten väkisin hereillä pysytellessä esim. koneella. Mitään tähdellistä en yleensä jaksa tehdä. Mulla väsymyksen taustalla on sisäilmasta sairastuminen. Asutaan taas home/voc-asunnossa. Muuttamaan päästään ehkä vuodenvaihteessa, mutta onko uusi asunto yhtään parempi? Sitten pitäisi löytää vielä sisäilmaltaan sopiva työpaikka. On siinä työnsarkaa...ellen kohta menetä jo työkykyäni. T: Jo 15-vuotta väsynyt ja sairas ja olen vasta 29v. Tätäkö tämä elämä on hautaan saakka? :(
Tuohon väkisin lenkille menoon kommentoisin, että jos on uupunut niin voi olla jopa vaarallista väkisin lähteä urheilemaan, toki rauhallinen ulkoilu sinänsä voi tehdä hyvää. Samoin jos kyse on kroonisesta väsymysoireyhtymästä niin liikunta voi tehdä olon vain pahemmaksi kun normaalilla ihmisellä menee yleensä päin vastoin.
Masennus, kilpirauhasen vajaatoiminta, homeasunto väsyttää, syitä voi olla paljonkin. Tuommoinen väsymys ei ole normaalia, joten lääkärin tutkimus olisi paikallaan
Vierailija kirjoitti:
- mene väkisin lenkille joka ikinen päivä! Jossain vaiheessa huomaat, että haluatkin sinne. Alussa riittää että menet vaikka 30min maleksimaan lenkkipolulle. Ei sun heti tarvii hiki päässä pinkoa, jos koskaan. Yritä mennä jonnekin luonnon keskelle.
Puoli tuntia on pitkä aika lenkkeillä, jos ei meinaa päästä edes sängystä ylös. Alussa riittää että käy siellä ulkona, vaikka 10 minuuttia käppäilemässä. Siitä voi sitten lähteä lisäämään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se sun on itse kokeiltava omalla kohdallasi.
Itseäni auttoi kun vähensin hiilihydraatit noin 20-30g päivässä ja jätin kaiken sokerin. Myös hedelmät ja mehut ovat harvinaisia herkkuja.
Ennen muutosta (10vsitten) olin jatkuvasti väsynyt ja nukuin 12-16h yöunia jos vaan mahdollista. Aamuherääminen oli kauheaa kidutusta. Nyt näitä ongelmia ei ole.
Täällä sielunkumppanisi.
Juuri kävin labrassa, sokerirasituksessa ja perus verenkuvassa. Missään arvoissa ei vikaa, päinvastoin.
Olen aina väsynyt. En voisi kuvitellakaan lähteväni esim. juhlimaan, koska olisin ihmisraato viimeistään 3 tunnin kohdalla. Olen introvertti, mutta siihen ei tarvita edes mitään sosiaalista kanssakäymistä, että olen väsynyt. Krooninen väsymys. :D Tosin sitäkään se ei oikeasti ole, kun varsinaiseen kroonisen väsymyksen diagnoosin oireisiin en kaikkiin sovi. Masentunut en ole. Ulkomailla asuessani olin huomattavasti pirteämpi, kiitos auringon.
Nyt otan sokerilakkokokeilun seuraaviksi kahdeksi viikoksi, kun muutakaan en enää keksi.
Vierailija kirjoitti:
Täällä sielunkumppanisi.
Juuri kävin labrassa, sokerirasituksessa ja perus verenkuvassa. Missään arvoissa ei vikaa, päinvastoin.
Olen aina väsynyt. En voisi kuvitellakaan lähteväni esim. juhlimaan, koska olisin ihmisraato viimeistään 3 tunnin kohdalla. Olen introvertti, mutta siihen ei tarvita edes mitään sosiaalista kanssakäymistä, että olen väsynyt. Krooninen väsymys. :D Tosin sitäkään se ei oikeasti ole, kun varsinaiseen kroonisen väsymyksen diagnoosin oireisiin en kaikkiin sovi. Masentunut en ole. Ulkomailla asuessani olin huomattavasti pirteämpi, kiitos auringon.
Nyt otan sokerilakkokokeilun seuraaviksi kahdeksi viikoksi, kun muutakaan en enää keksi.
Ei se sokerilakko mitään auta, jos muuten syömiset on huonoa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Täällä sielunkumppanisi.
Syömiseni on ok, vaikka kasvisruokailija olenkin. En sitten tiedä, olisiko B12-vitamiinin puutetta.
Minulla menee niin hermot, kun lääkäri väittää, että väsymykseni on masennusta. Käytin ahdistukseen mielialalääkettä, lopetin sen ja samaan aikaan koin burn outin. Työni oli raskasta ja aloin nukkua yhä huonommin. Lopputulos oli se, että sen jälkeen joku kehossani meni "rikki". Olen kärsinyt jatkuvasti unettomista öistä ja samaan aikaan hirveästä väsymyksestä. Vaikka nukun, tunnen oloni aamulla kuin jyrän alle jääneeksi väsymyksen takia. Uneni on heikkolaatuista. Suurimmaksi ongelmaksi koen unen kanssa olevat ongelmat, jotka aiheuttavat minulle mielialan mataluutta niinä päivinä, jos nukun todella huonosti. Ei aina. Jos saan paremmat unet, saatan olla iloinen ja puuhailla kaikkea, kunnes taas iskee hirveä väsymystila. En lähde monesti kotoani kauas, koska minun pitää päästä lepäämään, kunnes tämä hirveä väsymystila puskee taas päälle.
Olen myös kokeillut terveellisen ruokavalion, harrastan liikuntaa, mikään EI auta. En käytä kofeiinia enkä käytä alkoholia. Yhtä surkeasti nukun joka tapauksessa tein sitten mitä tahanssa. Burn outin jälkeen kehoni on ollut sekaisin, eikä uni palauta ja liikunnastakin tulee paha olo. Saatan herätä keskellä yötä siihen, että pumppu hakkaa ja keho stressissä, jos liikun yhtään liikaa. Liikun lähinnä nykyään päivällä ja kevyemmin, ettei tule huono olo. En käsitä mikä minua vaivaa. Joskus tuntuu, kun nousen sängystä, että en jaksa edes kävellä. Olen miettinyt onko tämä väsymysoireyhtymää tms, mutta toisaalta epäilen, pitävätkö lääkärit sitä edes mitenkään validina diagnoosina. Olen ollut työkyvyttömänä tämän "masennuksen" takia.
Perusverikokeet on tsekattu, ei kovin laajasti kylläkään. Kaikki arvot normaaleja. Omasta pussista pitäisi pulittaa, jos haluaisi lisätutkimusta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Täällä sielunkumppanisi.
Syömiseni on ok, vaikka kasvisruokailija olenkin. En sitten tiedä, olisiko B12-vitamiinin puutetta.
Eihän ne ole kunnossa, jos olet jatkuvasti väsynyt.
Voi olla masennusta.