Olen 28v ja teen töitä opettajana ilman mitään pätevyyttä.
Mitä sanoisit huoltajana jos tämä selviäisi sinulle? Eilen oli vanhempainilta ja aloin miettimään, miten vanhemmat reagoisi jos tietäisivät.
Kommentit (45)
Mitä opintoja sulla sitten on taustalla? Kai nyt jotain olet lukion jälkeen ehtinyt opiskella?
Ihmettelen kyllä miten rehtori on voinut kiertää sääntöjä. Pk-seudulla on päteviäkin opettajia työttömänä.
Siis ei yhtään mitään alan opintoja, niinkö?'
Täytyy sanoa että vanhempana olisin aika tyrmistynyt ja vaatisin rehtorilta selitystä.
Vierailija kirjoitti:
Täytyy sanoa että vanhempana olisin aika tyrmistynyt ja vaatisin rehtorilta selitystä.
Ei rehtorin tarvitse selitellä mitään, koska ei ole rikkonut lakia. Sanoisi sulle vain, että uliuli laita lapses yksityiskouluun, jos ei lähikoulu kelpaa
Pk-seudulla tilanne voi olla tollainen. Pitää olla tyytyväinen, jos sijaisuuteen saadaan joku selväpäinen, vaikkakin sitten täysin epäpätevä muodollisesti. Itsekin tein aikoinani töitä epäpätevänä, nykyään valmistuneena ja pätevyyksiä on useampia. Voin rehellisesti sanoa, että kyllä se koulutus tähänkin ammattiin tarvitaan. Joskus ajattelen kauhulla, millainen opettaja olin ennen koulutusta. Tietysti tein silloinkin parhaani ja sain kiitosta, mutta nyt vanhempana ja huomattavasti enemmän kouluja käyneenä ja valmistuneena väitän, että koulutus on paikallaan. Se ei ehkä niinkään lisää esim. luokanopettajan faktatietoa, vaan ymmärrystä kaikesta muusta ja valmiuksia toimia kunkin oppilaan parhaaksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei rehtorin tarvitse selitellä mitään, koska ei ole rikkonut lakia. Sanoisi sulle vain, että uliuli laita lapses yksityiskouluun, jos ei lähikoulu kelpaa
Rehtori on tehnyt virkavirheen jos on palkanut koko lukuvuodeksi epäpätevän laittamatta paikkaa avoimeen hakuun.
Pk-seudulla on kova pula pätevistä luokanopettajista, siksi joudutaan palkkaamaan jopa täysin epäpäteviä. Erityisluokanopettajista on vielä kovempi pula.
Vierailija kirjoitti:
Pk-seudulla tilanne voi olla tollainen. Pitää olla tyytyväinen, jos sijaisuuteen saadaan joku selväpäinen, vaikkakin sitten täysin epäpätevä muodollisesti. Itsekin tein aikoinani töitä epäpätevänä, nykyään valmistuneena ja pätevyyksiä on useampia. Voin rehellisesti sanoa, että kyllä se koulutus tähänkin ammattiin tarvitaan. Joskus ajattelen kauhulla, millainen opettaja olin ennen koulutusta. Tietysti tein silloinkin parhaani ja sain kiitosta, mutta nyt vanhempana ja huomattavasti enemmän kouluja käyneenä ja valmistuneena väitän, että koulutus on paikallaan. Se ei ehkä niinkään lisää esim. luokanopettajan faktatietoa, vaan ymmärrystä kaikesta muusta ja valmiuksia toimia kunkin oppilaan parhaaksi.
Joo, se on noilla epäpätevillä yleinen harhaluulo, että riittää jos osaa asiasisällöt.
Mitkä ovat tulevaisuuden työ- ja koulutussuunnitelmasi? Jos olet viihtynyt opettajana, saanut lapset oppimaan ja sinusta on pidetty, niin miksi et ole hakeutunut opiskelemaan, että saisit muodollisenkin pätevyyden?
Jaahas, täytyykin selvittää lapseni opettajan kelpoisuus, on juuri tuonikäinen ja Helsingissä. :(
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Rehtori on tehnyt virkavirheen jos on palkanut koko lukuvuodeksi epäpätevän laittamatta paikkaa avoimeen hakuun.
Jos ei ole ollut päteviä hakijoita. Avoin haku ei tarkoita sitä, että paikka pitäisi laittaa nettiin
Vierailija kirjoitti:
Mitkä ovat tulevaisuuden työ- ja koulutussuunnitelmasi? Jos olet viihtynyt opettajana, saanut lapset oppimaan ja sinusta on pidetty, niin miksi et ole hakeutunut opiskelemaan, että saisit muodollisenkin pätevyyden?
Jos ei älli ja paperit riitä että pääsisi koulutukseen...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos ei ole ollut päteviä hakijoita. Avoin haku ei tarkoita sitä, että paikka pitäisi laittaa nettiin
No ei sekään riitä että on vain joku lappu koulun omalla ilmoitustaululla, rehtorillakin on pomonsa... Tiedän varmasti monta vailla työtä olevaa PÄTEVÄÄ opettajaa, jotka ilomielin ottaisivat ko. paikan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No ei sekään riitä että on vain joku lappu koulun omalla ilmoitustaululla, rehtorillakin on pomonsa... Tiedän varmasti monta vailla työtä olevaa PÄTEVÄÄ opettajaa, jotka ilomielin ottaisivat ko. paikan.
Riittää. Rehtorin pomokin tykkää, kun homma hoituu halvemmalla. Ei näissä vain voi voittaa
Onpa erikoista jos paikka ei ollut haettavana.
Itsekin olen tehnyt opetustyötä epäpätevänä 5 vuotta jonka jälkeen työn ohessa opiskelin opettajan pätevyyden. Pätevänä tehnyt töitä 5 vuotta ja kyllä koulutus kannatti.
Toki minulla oli vahvuuksia opettajaksi ennen koulutusta mutta koulutuksen jälkeen olen ollut kelpoinen hakemiini tehtäviin. Ammatillisella puolella substanssiosaamisella on merkitystä ja sillä että osaa kohdata ihmisiä ja olemaan heidän kanssa hyvässä vuorovaikutuksessa ja pitämään ohjat käsissä.
Pidän työstäni valtavasti.
ammatillinen opettaja
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mua epäilyttää tuo kk-palkka. En usko, että kukaan pätevä tekisi 2200 (toki tuossa voi olla 5 % epäpätevyysalea) eurolla mitään.
Kun päiväkodissakin saa enemmän. Oon luullut, että lo:n palkka alkaisi kolmosella.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mua epäilyttää tuo kk-palkka. En usko, että kukaan pätevä tekisi 2200 (toki tuossa voi olla 5 % epäpätevyysalea) eurolla mitään.
Kun päiväkodissakin saa enemmän. Oon luullut, että lo:n palkka alkaisi kolmosella.
Sitten oot kuullut väärin. Vastavalmistuneen lukion lehtorin palkka saattaa alkaa kolmosella ja sekin nippanappa
Vastavalmistuneen lukion open palkka alkaa kakkosella.
-vastavalmistunut lukion ope
Minä olen tehnyt paljon opettajan sijaisuuksia (normaalisti työskentelen koulunkäynnin ohjaajana), mutta kyllä pidempään sijaisuuteen aina valitaan oikea opettaja. Siksi on vaikea uskoa, mitä ap väittää. Asun Keski-Suomessa, joten tilanne voi olla toki eri.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten pääsit sinne töihin? Täälläpäin jo haussa lukee vaatimuksena pätevyys, siis sijaisuuksiin. Tykkäisin kyllä itsekin :) Tiedä sitten, onko aineenopeilla erilailla?
Tein kaksi vuotta sitten parin viikon sijaisuuden eräässä koulussa, joka muuttui lennosta parin kuukauden sijaisuudeksi ja lopulta koko lukuvuoden kestäväksi. Viime vuoden ehdin tehdä töitä toisessa koulussa.
Tämän kahden vuoden takaisen koulun rehtori soitti minulle kesällä ja pyysi töihin täksi lukuvuodeksi. Oli vailla luokanopea ja tiesi minun olevan vielä vailla töitä.
Koulu muuttui sijaisuusedeksi? Olisin huolissani, jos lapsilleni opettaisi äidinkieltä joku, joka ei osaa relatiivipronominien käyttöä. Oli sitten muodollisesti pätevä tai ei.
Ei tarvitse. Tiedätkö muuten mikä on opettajan työllistymistä eniten haittavaa tekijä? Valmistuminen tietysti. Itsekin tämän kohtalon kokeneena