Olen 28v ja teen töitä opettajana ilman mitään pätevyyttä.
Mitä sanoisit huoltajana jos tämä selviäisi sinulle? Eilen oli vanhempainilta ja aloin miettimään, miten vanhemmat reagoisi jos tietäisivät.
Kommentit (45)
Saanko kysyä että miten jaksat tehdä tätä työtä epäpätevän palkalla? Kandiksi valmistuneenkin palkka on melkein tonnin kuussa huonompi kuin pätevillä ja täysin epäpätevällä sitäkin huonompi.
Minkälaista laatua tuo epäpätevyytesi on? Opiskeletko luokanopettajaksi, mutta sinulta puuttuu esim. maisterin paperit vai oletko täysin eri alalta? Ymmärrän, että jos opettajana on joku alaa opiskeleva, mutta täysin muulta alalta opettajaksi hypännyt pistää vähän mietityttämään. Millaiset pohjat lapsilla on jatkaa sitten yläkouluun ja toiselle asteelle? Toisaalta moni epäpätevä voi olla loistava opettaja ja moni muodollisesti pätevä taas aivan katastrofi...
Ainakin aineenopettajana kandin ja/tai opettajan pedagogisten opintojen puuttuminen tiputtaa palkkaa roimasti. Jos puuttuu pelkkä maisterin tutkinto, epäpätevyysalennus palkassa on vain 3 %. Olin itsekin melkein kokonaisen lukukauden pelkkkänä kandina (ja opettajan pedagogiset käytynä) opettamassa. Onneksi hoidin nuo viimeiset kurssit ja gradun kunnialla pois alta, nyt vastavalmistuneena opettajana aloituspalkka aikuiskoulutuspuolella yli 3600 euroa. Epäpätevänä ei olisi ollut puhettakaan päästä ko. hommaan.
Taidat olla sen verran nätti, että rehtori tykkää katsella.
Olen kuullut, että Helsingissä oli luokanopettajan sijaisena 19-vuotias lukiolaistyttö. Vanhemmat eivät tykänneet yhtään ja onneksi saivat pätevän opettajan luokkaan. Mutta monta kuukautta kerkesi opettaa tuo tyttö :(
No mulla oli usein ihan ylioppilaita sijaisena milloin missäkin aineessa, erityisesti liikunnassa. Myös esimieheni tytär, joka tosin nyt on pätevöitymässä aineenopettajaksi, on opettanut vuosia ilman pätevyyttä, heti ylioppilaaksi tulonsa jälkeen.