Jos saisit 50e setelistä 40e takaisin kun ostit 40e tuotteen.
Sanoisitko kassalle va poistuisitko paikalta tyytyväisenä ?
Kommentit (54)
Tarkoitatte 40e vajetta? Tuote maksoi kympin.
Jos huomaisin niin tietysti sanoisin.
Myyjä laski kassan illalla ja siellä oli 40e vaje.
Tonnin seteli ilme enkä sano mitään.
kyllä mä olen sanonut. Jokunen kerta on tilanne tullut eteen. Itse koen sen varastamisena, jos huomaan tollasen virheen enkä sano siitä mitään. Itse elän mielummin omatunto puhtaana, kun joka kerta tavaran nähdessäni asia tulee mieleen, tunnen piston omassatunnossani. Muut tietty tekee miten tahtoo.
Riippuu tilanteesta.
Vastaan, että en sanoisi mutta todellisuudessa varmaan kuitenkin sanoisin, ei anna moraali periksi.
Kyllä nyt on rehellisyys koetteilla!
Omatunto soimaa jo etukäteen!!
Wallah. kirjoitti:
Sanoisin. Olen sanonutkin. Just viimeksi eilen ostin laatikollisen viiniä ja Alkon kassa löi vaan yhden pullon. Huomautin, että maksan mielelläni kaikesta kuudesta. :)
Oletko varma, että myyjä ei näpytellyt koneelta hintaa kuudesta pullosta? Yleensä jos ostaa monta pakettia tiettyä tuotetta niin tarvitse "piipata" kuin vain yksi.
En osaa selittää tätä, mutta jos siis myyjä reagoi huomautukseesi hyvin pienesti niin voi olla että oli jo laittanut sen hinnan x6. Jos taas pahoitteli niin varmaan unohti oikeasti. Jos tajusitte :)
En tietenkään sanoisi myyjälle, vaan pitäisin rahat.

Onhan suomalaisissa niinkin hölmöjä, että palauttavat kadulta löytämänsä 500€ setelin poliisille, vaikka ei millään voida todistaa, kuka rahan tiputti. Kukaan ei myöskään voi tulla poliisille ja väittää, että tuo on minulta pudonnut, ellei sitten tiedä setelin sarjanumeroa.
Silmääkään räpäyttämättä ja ilman omantunnontuskia pitäisin.
Mulla on käynyt kirpparilla joskus niin, että myyjä antoi liikaa rahaa takaisin. Itse en sitä huomannut, eikä vieressä seissyt ystäväkään. Myyjä sai kuitenkin raivarin:"Et sanonut mitään, vaikka sait liikaa takas! Törkeää!" Oltiin aika huuli pyöreenä siinä. Oisin sanonut, jos oisin huomannut. En yleensä katso, mitä saan takaisin. Onneksi mobiilimaksut yleistyy myös kirppareilla.
Vierailija kirjoitti:
Tarkoitatte 40e vajetta? Tuote maksoi kympin.
Ei sentään 40 euroa vaan 30 euroa. 40-10= 30. Kymppi olisi pitänyt antaa joka tapauksessa takaisin, eli sen verran pienentää tuota vajetta.
Vierailija kirjoitti:
Onhan suomalaisissa niinkin hölmöjä, että palauttavat kadulta löytämänsä 500€ setelin poliisille, vaikka ei millään voida todistaa, kuka rahan tiputti. Kukaan ei myöskään voi tulla poliisille ja väittää, että tuo on minulta pudonnut, ellei sitten tiedä setelin sarjanumeroa.
Kaupunkiolosuhteissa on kameroita yllättävissäkin paikoissa. Tottakai löytämänsä rahat viedään poliisille. Mieti, jos itse pudottaisit rahasi.
Vierailija kirjoitti:
Ei voikaan, mutta jos oletetaan, että ihmiset ovat rehellisiä, niin homma toimii ihan hyvin. Esim minä pudotan 500 euroa ja menen kertomaan tämän poliisille ja kerron, missä se on todennäköisesti voinut pudota ja jätän yhteystietoni sinne. Tunnin päästä siitä tulee löytäjä kertomaan, että löysi 500 euron setelin läheltä sitä paikkaa, jossa luulen sen pudonneen, on melko todennäköistä, että se on minun setelini ja poliisi siitä minulle ilmoittaa.
Mutta tietenkään homma ei toimi, jos/kun ihmiset ovat epärehellisiä.
Vierailija kirjoitti:
Sanoisitko kassalle va poistuisitko paikalta tyytyväisenä ?
Sanoisin kassalle tietysti, miksi edes kysyt noin tyhmiä???
En tietenkään sanoisi. Joskus olen saanut takaisin satasesta, vaikka olen maksanut pikkuostoksen vitosella.
Ja kerrankin ostin korillisen olutta ja kassa otti hinnan yhdestä pullosta ja pelkästä korista ja hyvää oli!
Ilman muuta sanoisin. Se on kassan tilistä pois, jos kassa ei täsmää. Terv. Joskus kassallakin istunut
PS. Miten luottotiedottomat vinguttavat Visaa? Jos on menettänyt luottotietonsa, on turha havitella luottokorttia. Hyvä jos yksinkertaisen automaattikortin saa.
Sanoisin. Jostain alle 2 e en ole sanonut, koska en ole edes huomannut maksutilanteessa tai olen itsekin ollut epävarma mikä tuotteen hinta on ollut kun on kaikenlaisia kanta-asiakasalennuksia yms. Toisaalta en myöskään jaksa narista jos huomaan että joku tuote maksoikin 50 senttiä enemmän kuin piti.
Sanoisin. Olen ollut aspana ja tiedän sen tunteen, kun kassasta (näyttää) puuttuvan rahaa (kyllä se "säikäyttää", vaikka omista ei joutunut maksamaan).