Miten selvitä työpäivästä? Saan ihmeellisiä väsymyyskohtauksia.
Tämä väsymyskohtaus kestänyt jo pari tuntia. Niin väsynyt olo, että nukahtaisin lattialle, jos antaisin itselleni mahdollisuuden. Vaikea välillä pitää itseni hereillä ja käyn joskus itkemässä vessassa. Verikokeet ok, syön vitamiineja, viime yönä nukuin 7h, heräsin puoli 5. Pitäisi aikuisen ihmisen selvitä. äivästä vaikka kolmen tunnin unilla.
Eikä tää oo mkn, että voi kun väsyttää vaan en pysty oikein tekemään mtn järkevää ja työni vaatii ajattelua vaativaa toimintaa.
Kommentit (77)
Vierailija kirjoitti:
Pyydäppä lääkäriltä kilpirauhastestit. Itsellä todettiin kilpirauhasen vajaatoiminta noilla oireilla. Kova väsymys ja rintakivut. Kävin sydänfilmissäkin useampaan otteeseen.
Nämä on tehty, ei ollut kilpparia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko muita oireita kuin väsymys? Voisiko työpaikallasi olla sisäilmaongelmia?
Omalla työpaikallani sisäilmaongelmia havaittu ja itselläni myöskin yhtenä oireena voimakasta väsymystä.
Entä unen laatu? Jos saat unta riittävän monta tuntia yössä, onko uni virkistävää, heräiletkö yöllä?
U
Oireita ollut ennen työpaikkaa, monta vuotta olen enemmän ja vähemmän ollut väsynyt. En mä tiedä onko uni virkistävää,en ainakaan aamulla herää virkeänä vaikka olisin nukkunut 10h. Iltavirkku olen. En heräile öisin kovin usein, ehkä tällä hetkellä vähän enemmän, koska vessahätä usein. Virtatientulehdusta ei kuitenkaan ole, vaikka usein niitä oireita. On jonkin verran muita oireita,mutta ei kuunnella lääkärissä esim. Ruoka ei ole maistunut vuoteen, mielialavaihtelut, kuuma pää??, niskasärky ja jalkasärky, levottomat jalat, kuumeinen olo ilman kuumetta yms. Lääkäri olisi määrännyt masennuslääkkeitä, mutta en ole masentunut. Ärsyttää kun lääkärit tyrkyttää aina vain niitä lääkkeitä ihan kuin ne olisi vastaus kaikkiin vaivoihin.
Täysin varma VOC/homealtistuminen. Ota yhteys työsuojelupäällikköönne
Mihin syöt allergialääkkeitä? Ja mitä? Jospa näillä on joku yhteys?
Vierailija kirjoitti:
Onko MS-tauti tutkittu? Kuullostaa fatiikilta.
Väsymystä aiheuttaa moni muukin sairaus. Iso osa täysin harmittomia ja hoidettavissa olevia. Niitä aina välillä listataan ip-lehdissä. Googlaamalla löytyy sellaisia ei-pelottelu-listoja jos haluaa saada tietoa.
Työterveyslääkärin kanssa kannattaa ehdottomasti käydä puhumassa. Hänellä on velvollisuus auttaa.
Itse kärsin juuri tuosta ms-fatiikista (jota oli ihan ymmärrettävistä syistä alapeukutettu) ja olen eläkkeellä sen takia. Muita oireita minulla ei kuitenkaan ole. Sairauden alkuvaiheessa tuli pahenemisia ja toivuin niistä ennalleni.
Täysin työkyvytön en ole vaikka en normaaliin päivätyöhön pysty. Olen tehnyt harrastuksesta itselleni uuden ammatin ja teen töitä yksityisyrittäjänä oman jaksamisen sallimissa rajoissa.
Koen olevani jopa etuoikeutettu, sillä voin tehdä sitä mitä haluan ja pitää taukoja ja lomia aina tarpeen mukaan.
Toivottavasti ap saat tilanteesi kuntoon ja elämäsi takaisin kuosiin. Tsempit ❤
Vierailija kirjoitti:
Kun tätäkään ei ole kunnolla selvitetty. Allerginen nuha on olevinaan taudin syy, mtn testejä ei ole tehty. Jos en syö niin alkaa nokka vuotaa, kutisemaan ja oikeastaan joka paikka kutisee ja joskus tulee nokkosihottumaa. Oon nyt itseasiassa yrittänyt päästä eroon niistä, kun tuntuu että vaikka syön nii oireet ei mene ohi.
Vastaan nyt samaan viestiin kun kännykällä ärsyttävä lainata, että munuaisarvoista en muista mtn että onko otettu ja milloin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kun tätäkään ei ole kunnolla selvitetty. Allerginen nuha on olevinaan taudin syy, mtn testejä ei ole tehty. Jos en syö niin alkaa nokka vuotaa, kutisemaan ja oikeastaan joka paikka kutisee ja joskus tulee nokkosihottumaa. Oon nyt itseasiassa yrittänyt päästä eroon niistä, kun tuntuu että vaikka syön nii oireet ei mene ohi.
Vastaan nyt samaan viestiin kun kännykällä ärsyttävä lainata, että munuaisarvoista en muista mtn että onko otettu ja milloin.
Allergialääkkeet väsyttää, mutta epäilen minäkin jotain autoimmuunisairautta, esim. SLE. Ja toinen hyvin mahdollinen on homeallergia
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pyydäppä lääkäriltä kilpirauhastestit. Itsellä todettiin kilpirauhasen vajaatoiminta noilla oireilla. Kova väsymys ja rintakivut. Kävin sydänfilmissäkin useampaan otteeseen.
Nämä on tehty, ei ollut kilpparia.
Viitteissä oleva TSH ei välttämättä poissulje oireista vajaatoimintaa. T4V.tä harvoin edes otetaan työterveyksissä ja terveyskeskuksissa. Oireet pitäisi tutkia tarkkaan ja miettiä mihin viittaa. Itsellä oli vaikeaoireinen kilpparin vajaatoiminta, vaikka TSH oli hädintuskin 3. Silloin harvoin kun T4V otettiin, se oli viitteen alarajalla tai alle. Sairaus näkyi lopulta ulospäin voimakkaasti, työkaverit oli keskenään pohtineet, että mulla on varmaan joku voimakas kortisonilääkitys, kun olin pöhöttynyt niin voimakkaasti. Jalkasärkyjä, suun kuivuutta, katseen kohdistamisvaikeuksia, ruokahaluttomuutta (silti paino nousi), ihan uskomattomia väsymyskohtauksia kuten kuvasit, ja välillä nukahdin palaveriin tai vessanpöntölle. Suu oli niin kuiva ja oli ruokahaluton olo, että elelin melkein nestemäisellä ravinnolla eikä ikinä ollut nälkä, vaikka elelin melkein kahvilla ja jukurtilla. Yleensä makasin sängyssä kotona perjantai-illasta maanantaiaamuun, koska muuten en olisi selviytynyt seuraavasta työviikosta. Muisti ja tasapainoaisti alkoi myös prakata ja lopulta maksa- ja sokeriarvot. Iho paksuuntui kuivaksi ja karkeaksi. Kk-kierto oli 100 päivän luokkaa ja rinnoista tippui maitoa, vaikken ollut ikinä ollut edes raskaana. Alkoholia käyttäessä meni parin annoksen jälkeen taju, ja kaamea krapula kesti viisi päivää enkä liioittele yhtään. Tapahtui kaksi kertaa enkä enää uskaltanut käyttää alkoholia lainkaan. Lopulta en pystynyt käymään edes kävelyillä, kun voimat loppui kesken matkan enkä meinannut millään selvitä kotiin. Oireita oli vaikka mitä muitakin. Masentunut en ollut, vaan uskomattoman väsynyt ja oireinen. Olisin halunnut tehdä vaikka mitä, mutta lopulta vaan väsyin niin, että toivoin, että olisin saanut vaan maata vaikka vuoden sängyssä eikä kukaan vaatisi minulta mitään. Masennuslääkkeitäkin tietysti jossain vaiheessa kokeiltiin ja niistä meni kunto vielä huonommaksi eikä ainakaan yhtään paremmaksi. Haittavaikutuksia ilmestyi, mutta hoitovaikutuksia ei yhtään.
Kun aloitin kilpirauhaslääkityksen kesälomalla, ero oli jo kuukaudessa niin suuri, että työterveyslääkäri ja työkaverit meinasivat lentää persuksilleen. Luulivat minun laihtuneen 15 kiloa, vaikka oikeasti kiloja lähti 2, mutta kammottava pöhötys poistui, hidastuneisuus ja lihasten, nivelten kivuista johtunut jäykkyys poistui ja habitukseni muuttui normaalimmaksi eli vilkasliikkeiseksi. Meni noin 10 kk, kun viimeinen oire eli kk-kierto oli täysin normalisoitunut, mutta suurin osa oireista katosi jo parin ensimmäisen kuukauden aikana. Esim, maksa- ja sokeriarvot ja jatkuva väsymys normalisoituivat muutamassa viikossa.
En nyt tosiaan väitä, että syy sinun väsymykseesi olisi juuri tämä, mutta jos itse olisin tiennyt, että "normaalit kilpirauhasarvot" voivat silti tuottaa näin pahoja oireita, en olisi kärsinyt turhaan ja etenevästi vuosikausia. Eli siksi asiat kannattaa tutkia loppuun asti ja ottaa tämäkin harvinainen mahdollisuus huomioon. Itselleni annettiin koelääkitys sillä periaatteella, että katsellaan toimiiko ja jos ei toimi niin jätetään pois. Vaikutukset olivat dramaattisia sekä subjektiivisesti että objektiivisesti ja se jäi pysyväksi. Elämä on ollut hyvää ja tervettä jo viisitoista vuotta lääkityksen aloittamisen jälkeen.
Vierailija kirjoitti:
KirkkoSisko kirjoitti:
Hei ap.
Kannustan sinua menemään työterveyslääkärille uudestaan perusteellisiin tutkimuksiin, eikä umpimähkään lähteä kokeilemaan satunnaisten, sinun terveydentilaasi tuntemattomien ihmisten neuvoja täällä palstalla. On lukuisia eri syitä, jotka voivat vaikuttaa juurikin sinun väsymykseesi, ja sinun tilasi on ihan toinen kuin 'Maijan' tai 'Matin'.
On ylipäätäänkin tosi riskaabelia lähteä terveydellisissä kysymyksissä antamaan netissä tapausta syvemmin tuntematta jotain ohjeita tiettyjen valmisteiden käytöstä tms koska ne voivat reagoida aivan eri tavalla eri ihmisiin, niin lääkitykseen kuin muihinkin terveysseikkoihin.
Toivon sinulle väsymyksen syyn selviämistä ja sitä kautta oikeiden, sinua auttavien keinojen löytymistä.
Tämä on määräaikainen työ ja itseasiassa lopetan kohta työn. Olen käynyt noin puolen vuoden välein lääkärissä kertomassani oireita, verikokeet otettu, mutta syytä ei löydy. Viiimeeksi lääkäri ehdotti masennuslääkkeitä ja että söisin pieniä aterioita usein. Olen yrittänyt selittää asiaa, mutta väsymys kun voi johtua miljoonasta eri tekijästä ja ei löydy minulle sitä oikeaa. Monille tutuillekkin lääkäri määrännyt masennuslääkkeitä, vaikka masennuksesta ei ole kyse. Tuntuu, että se on helpoin keino ratkaista tapaus, mutta itse en ala mitään lääkkeitä syömään "turhan takia".
Anteeksi jos olen jossain viestissä kuulostanut ärsyttävältä tai kumoan kaikki apukeinot, vaikea ilmaista asioita kännykällä.
Minulla sama juttu, masennuslääkkeet tekevät väsymyksestä vähän siedettävämpää, en vaadi itseltäni enää niin paljon. Lääkärissä en ole enää käynyt kahteen vuoteen, uusin reseptin puhelimessa sihteerin avulla. Epäiltiin fibromyalgiaa mutten halunnut sellaista diagnoosia, masentunutkaan en ole.
Niin olikos tutkittu verikokein rautavarasto? Siis ferritiini, ei hemoglobiini.
Kuulostaa narsistiselta väsymykseltä. Jätä itsesi?
Mitä allergia-lääkettä käytät? Sopisiko sinulle joku toinen, joka ei mahdollisesti väsyttäisi niin paljon?
Vierailija kirjoitti:
Kuulostaa narsistiselta väsymykseltä. Jätä itsesi?
Mikä on narsistinen väsymys? 😁
Toiselle vastaan, että käytän kestox vai onko se gestox-nimistä lääkettä, joku sinne päin. Voihan se tuokin väsyttää, vaikka tuntuu että oireet jatkuneet kauempaa kuin lääkitys.
Pitää tarkistaa omakannasta, että mitä kaikkea tutkittiin verestä, kunhan pääsen kotiin
Hauskaa, että tätä on upittanut joku muu kuin minä :D
Minulla aivan sama juttu ja jatkunut monta vuotta! Välillä olen ihan torkahtanut tietokoneen äärelle töissä, onneksi kukaan ei ole huomannut. Mutta ihan hirveää! Pahimmassa tapauksessa olen lukkiutunut duunipaikan vessaan kymmenen minuutin pikapäikkäreille. En yleensä juo kahvia, mutta se auttaa pahimpaan väsymyspuuskaan. Tarvitsen pitkät yöunet, ainakin 9h. Jos on yhtään lyhyemmät, takuuvarma unipuuska tulee iltapäivällä!
Kävin omakannassa. Ferritiiniarvoja ei olekaan otettu, se pitää saada seuraavaan verikokeeseen. Munuisarvot ok. Joku ehdotti borrelioosi testejä, mutta minussa ei ole ikinä ollut punkkia. Anteeksi jos olen unohtanut vastata jonkun ehdotukseen ja kiitos kaikille jotka ovat keskusteluun vastanneet :) Ajattelin, että en saa yhtääkään kommentia tai ne olisi luokkaa "nuku enemmän" "älä valita, laiska"
Muok. Älkää ihmetelkö, ap kommailee vihdoinkin omalta koneelta nimimerkillä
oletko ap ollut sokerirasitustestissä?
Vierailija kirjoitti:
oletko ap ollut sokerirasitustestissä?
En ole. Pitäisi varmaan siinäkin käydä, jos johonkin joskus pääsisin. Lääkärit ei jostain syystä oikein innolla laita mua mihinkään testeihin, masennuslääkkeet vaan kouraan niin hyvä tulee! :D