Miten selvitä työpäivästä? Saan ihmeellisiä väsymyyskohtauksia.
Tämä väsymyskohtaus kestänyt jo pari tuntia. Niin väsynyt olo, että nukahtaisin lattialle, jos antaisin itselleni mahdollisuuden. Vaikea välillä pitää itseni hereillä ja käyn joskus itkemässä vessassa. Verikokeet ok, syön vitamiineja, viime yönä nukuin 7h, heräsin puoli 5. Pitäisi aikuisen ihmisen selvitä. äivästä vaikka kolmen tunnin unilla.
Eikä tää oo mkn, että voi kun väsyttää vaan en pysty oikein tekemään mtn järkevää ja työni vaatii ajattelua vaativaa toimintaa.
Kommentit (77)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko uniapnea poissuljettu?
Liittyykö uniapneaan aina kuorsaus? En kuorsaa ja puoliso ei ole huomannut mtn, vaikka käyn usein nukkumaan monta tuntia ennempään kuin hän.
Ei liity kuorsaaminen välttämättä mitenkään. Jospa kysyisit työpaikkalääkäriltä lähetettä tutkimuksiin, laitteet on yhden yön ja sit olisi taas yksi asia tutkittu.
Olin muuten ulkotöissä viisi vuotta sitten, joten kävelyä ja raitista ilmaa oli tarpeeksi. Pari kertaa nukahdin puistonpenkille kaatosateessa, vaikka ilmakin oli nolla asteista. En tiedä, ehkä olen vaan väsynyt ihminen, joka tarvitse paljon unta ja että saa herätä kello 10-11
Vierailija kirjoitti:
Sokeri vie ruokahalun. Kun alat syödä kunnollista ruokaa ilman sokeria ja muuta helppoa energiaa, ruokahalukin herää uudelleen.
Miten pystyy pakottamaan itsensä syömään kunnon ruokaa? Kun juuri se ei maistu. Pizzat ja tälläiset maistuisi, mutta niitä en tietenkään saa syödä usein. Kaiki hedelmät, marjat, leivät ovat hyviä ja maistuvat usein.
Hei ap.
Kannustan sinua menemään työterveyslääkärille uudestaan perusteellisiin tutkimuksiin, eikä umpimähkään lähteä kokeilemaan satunnaisten, sinun terveydentilaasi tuntemattomien ihmisten neuvoja täällä palstalla. On lukuisia eri syitä, jotka voivat vaikuttaa juurikin sinun väsymykseesi, ja sinun tilasi on ihan toinen kuin 'Maijan' tai 'Matin'.
On ylipäätäänkin tosi riskaabelia lähteä terveydellisissä kysymyksissä antamaan netissä tapausta syvemmin tuntematta jotain ohjeita tiettyjen valmisteiden käytöstä tms koska ne voivat reagoida aivan eri tavalla eri ihmisiin, niin lääkitykseen kuin muihinkin terveysseikkoihin.
Toivon sinulle väsymyksen syyn selviämistä ja sitä kautta oikeiden, sinua auttavien keinojen löytymistä.
Olin muuten työttömänä puoli vuotta ja söin kotona huonosti. Lämmintä ruokaa en välttämättä syönyt kertaakaan. Nyt töissä syön lounaan, mutta annoskoot on pieniä, koska en pysty syömään kerralla paljon.
Uniapnean mahdollisuus selvitettävä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sokeri vie ruokahalun. Kun alat syödä kunnollista ruokaa ilman sokeria ja muuta helppoa energiaa, ruokahalukin herää uudelleen.
Miten pystyy pakottamaan itsensä syömään kunnon ruokaa? Kun juuri se ei maistu. Pizzat ja tälläiset maistuisi, mutta niitä en tietenkään saa syödä usein. Kaiki hedelmät, marjat, leivät ovat hyviä ja maistuvat usein.
Sinulla ei ole tällä hetkellä entsyymejä, joilla voisit sulattaa kunnollista ruokaa. Niitä saa kahta kautta:
- ei juomaa ruuan kanssa ja huolellinen pureskelu (30 x) niin että sylkeä alkaa erittyä ja ruoka hienonnettu
- laadukas entsyymivalmiste tukemaan siirtymävaihetta
Alkoivatko oireet pikkuhiljaa vai yhtäkkiä flunssan tai muun taudin jälkeen? Jälkimmäisessä tapauksessa kyseessä voi olla CFS, valitettavasti lääkärit tuntevat sen hyvin huonosti vaikka kyseessä on MS-tautiakin yleisempi sairaus. CFS:n yksi tunnusmerkeistä on myös se että olo huononee merkittävästi liikunnan jälkeen, kun taas terveillä olo paranee. Kyseessä ei ole pelkkä väsymys vaan oikea vakava sairaus. Kuulostaako tutulta?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko muita oireita kuin väsymys? Voisiko työpaikallasi olla sisäilmaongelmia?
Omalla työpaikallani sisäilmaongelmia havaittu ja itselläni myöskin yhtenä oireena voimakasta väsymystä.
Entä unen laatu? Jos saat unta riittävän monta tuntia yössä, onko uni virkistävää, heräiletkö yöllä?
U
Oireita ollut ennen työpaikkaa, monta vuotta olen enemmän ja vähemmän ollut väsynyt. En mä tiedä onko uni virkistävää,en ainakaan aamulla herää virkeänä vaikka olisin nukkunut 10h. Iltavirkku olen. En heräile öisin kovin usein, ehkä tällä hetkellä vähän enemmän, koska vessahätä usein. Virtatientulehdusta ei kuitenkaan ole, vaikka usein niitä oireita. On jonkin verran muita oireita,mutta ei kuunnella lääkärissä esim. Ruoka ei ole maistunut vuoteen, mielialavaihtelut, kuuma pää??, niskasärky ja jalkasärky, levottomat jalat, kuumeinen olo ilman kuumetta yms. Lääkäri olisi määrännyt masennuslääkkeitä, mutta en ole masentunut. Ärsyttää kun lääkärit tyrkyttää aina vain niitä lääkkeitä ihan kuin ne olisi vastaus kaikkiin vaivoihin.
Pyydä tutkii MS-tauti ja borreoloosi
KirkkoSisko kirjoitti:
Hei ap.
Kannustan sinua menemään työterveyslääkärille uudestaan perusteellisiin tutkimuksiin, eikä umpimähkään lähteä kokeilemaan satunnaisten, sinun terveydentilaasi tuntemattomien ihmisten neuvoja täällä palstalla. On lukuisia eri syitä, jotka voivat vaikuttaa juurikin sinun väsymykseesi, ja sinun tilasi on ihan toinen kuin 'Maijan' tai 'Matin'.
On ylipäätäänkin tosi riskaabelia lähteä terveydellisissä kysymyksissä antamaan netissä tapausta syvemmin tuntematta jotain ohjeita tiettyjen valmisteiden käytöstä tms koska ne voivat reagoida aivan eri tavalla eri ihmisiin, niin lääkitykseen kuin muihinkin terveysseikkoihin.
Toivon sinulle väsymyksen syyn selviämistä ja sitä kautta oikeiden, sinua auttavien keinojen löytymistä.
Tämä on määräaikainen työ ja itseasiassa lopetan kohta työn. Olen käynyt noin puolen vuoden välein lääkärissä kertomassani oireita, verikokeet otettu, mutta syytä ei löydy. Viiimeeksi lääkäri ehdotti masennuslääkkeitä ja että söisin pieniä aterioita usein. Olen yrittänyt selittää asiaa, mutta väsymys kun voi johtua miljoonasta eri tekijästä ja ei löydy minulle sitä oikeaa. Monille tutuillekkin lääkäri määrännyt masennuslääkkeitä, vaikka masennuksesta ei ole kyse. Tuntuu, että se on helpoin keino ratkaista tapaus, mutta itse en ala mitään lääkkeitä syömään "turhan takia".
Anteeksi jos olen jossain viestissä kuulostanut ärsyttävältä tai kumoan kaikki apukeinot, vaikea ilmaista asioita kännykällä.
Vierailija kirjoitti:
Alkoivatko oireet pikkuhiljaa vai yhtäkkiä flunssan tai muun taudin jälkeen? Jälkimmäisessä tapauksessa kyseessä voi olla CFS, valitettavasti lääkärit tuntevat sen hyvin huonosti vaikka kyseessä on MS-tautiakin yleisempi sairaus. CFS:n yksi tunnusmerkeistä on myös se että olo huononee merkittävästi liikunnan jälkeen, kun taas terveillä olo paranee. Kyseessä ei ole pelkkä väsymys vaan oikea vakava sairaus. Kuulostaako tutulta?
Vaikea sanoa, koska tuntuu että olen aina ollut vähän keskivertoa väsyneempi ihminen. Jo vauvana nukuin pitkät unet heräilemättä. Nukun mielelläni pitkiä unia ja päiväunia. Työttömänä ollessani en kiinnitänyt niin asiaan huomiota, ksoka sain nukkua paljon. Nyt töissä huomaan, että vaikeuksia pysyä hereillä .Että voisin oikeasti vain nukahtaa penkkiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sinulla ei ole tällä hetkellä entsyymejä, joilla voisit sulattaa kunnollista ruokaa. Niitä saa kahta kautta:
- ei juomaa ruuan kanssa ja huolellinen pureskelu (30 x) niin että sylkeä alkaa erittyä ja ruoka hienonnettu
- laadukas entsyymivalmiste tukemaan siirtymävaihetta
Juon runsaasti ruoan kanssa, koska muuten en saa ruokaa alas. Tuntuu, että yhtenä oireena on kuiva kurkku/suu, koska ennen ei tarvinnut kantaa vesipulloa mukana, nyt tarvitsen sen aina mukaani.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vaikea sanoa, koska tuntuu että olen aina ollut vähän keskivertoa väsyneempi ihminen. Jo vauvana nukuin pitkät unet heräilemättä. Nukun mielelläni pitkiä unia ja päiväunia. Työttömänä ollessani en kiinnitänyt niin asiaan huomiota, ksoka sain nukkua paljon. Nyt töissä huomaan, että vaikeuksia pysyä hereillä .Että voisin oikeasti vain nukahtaa penkkiin.
Onko sinulla muita oireita? Onko kipuja, huimausta, pahoinvointia esimerkiksi? Oletko myös fyysisesti uupunut, eli jaksatko liikkua ja tehdä kuten ennenkin, vai onko lihasvoimat heikentyneet?
Huomaan kanssa, että työelämä kuormittaa henkisesti minua liikaa. Tunnen itseni heikoksi, kun en jaksa normaalia työaikaa. Yritän tästä lähtien etsiä osa-aikaista työtä, jospa väsymys häviäisi. Olen normaalin työpäivän jälkeen täysin puhki, jaksan vain maata sohvalla ja sen jälkeen käydä nukkumaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko sinulla muita oireita? Onko kipuja, huimausta, pahoinvointia esimerkiksi? Oletko myös fyysisesti uupunut, eli jaksatko liikkua ja tehdä kuten ennenkin, vai onko lihasvoimat heikentyneet?
Pääkipua, niskakipua ja jalkakipua on. Huimausta hmm, vaikea selittää, mutta silmäni karsastavat välillä pahasti ja en näe kunnolla, mikä aiheuttaa hieman pyörimisfiilistä. Pahoinvointia välillä. Fyysisesti uupunut olen kanssa välillä, tästäkin puhuin lääkärin kanssa, mutta ei osannut sanoa juuta tai jaata, teki vain muutamia neurologisia testejä. Välillä jaksan rappuset nousta hyvin, välillä hengästyn paljon ja sydän jyskyttää. Ylämäet joskus vaikeita. Sydämen rytmihäiriön oireita on välillä tosin tämäkään ei ole sydänfilmissä ikinä näkynyt. Tuntuu. että minulla on nii monia oireita, että lääkärit luulevat että olen vain luulosairas.
Mäkin kärsin noista. Menin joskus töissä lounastauolla autoon ottamaan pienet torkut. Oli pakko koska olisin nukahtanut pöydän ääreen. Kotiin ajaessa joskus pysähdyin levöhdyspaikalle nukkumaan. Söin vitamiineja, nukuin 9h yössä jne. Nyt olen työtön eli voin ottaa päikkärit.
Vierailija kirjoitti:
KirkkoSisko kirjoitti:
Hei ap.
Tämä on määräaikainen työ ja itseasiassa lopetan kohta työn. Olen käynyt noin puolen vuoden välein lääkärissä kertomassani oireita, verikokeet otettu, mutta syytä ei löydy. Viiimeeksi lääkäri ehdotti masennuslääkkeitä ja että söisin pieniä aterioita usein. Olen yrittänyt selittää asiaa, mutta väsymys kun voi johtua miljoonasta eri tekijästä ja ei löydy minulle sitä oikeaa. Monille tutuillekkin lääkäri määrännyt masennuslääkkeitä, vaikka masennuksesta ei ole kyse. Tuntuu, että se on helpoin keino ratkaista tapaus, mutta itse en ala mitään lääkkeitä syömään "turhan takia".
Anteeksi jos olen jossain viestissä kuulostanut ärsyttävältä tai kumoan kaikki apukeinot, vaikea ilmaista asioita kännykällä.
Eli oliko niin, että väsymys tulee esim. iltapäivällä ja lähtee pois? Kuvasit että jugurtin syönnin jälkeen se saattaa poistua...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pääkipua, niskakipua ja jalkakipua on. Huimausta hmm, vaikea selittää, mutta silmäni karsastavat välillä pahasti ja en näe kunnolla, mikä aiheuttaa hieman pyörimisfiilistä. Pahoinvointia välillä. Fyysisesti uupunut olen kanssa välillä, tästäkin puhuin lääkärin kanssa, mutta ei osannut sanoa juuta tai jaata, teki vain muutamia neurologisia testejä. Välillä jaksan rappuset nousta hyvin, välillä hengästyn paljon ja sydän jyskyttää. Ylämäet joskus vaikeita. Sydämen rytmihäiriön oireita on välillä tosin tämäkään ei ole sydänfilmissä ikinä näkynyt. Tuntuu. että minulla on nii monia oireita, että lääkärit luulevat että olen vain luulosairas.
Miten sykkeesi reagoi jos ensin lepäät pitkälläsi ja nouset sitten rauhallisesti seisomaan? CFS:ssä on tyypillistä, että syke nousee kohtuuttoman paljon pystyasennossa, mutta on makuulla normaali. Minulla siis on kyseinen sairaus, siksi huolestuin tästä aloituksesta kun kuulostaa niin tutulta. Minulla on syke pitkällään 75 ja seisaallaan 130, vaikka en tekisi yhtään mitään raskasta. Oireesi kuulostavat hyvin tutuilta. Valitettavasti CFS:ään on melkein mahdotonta saada hoitoa julkisesta terveydenhuollosta. Toivottavasti sinulla ei ole kyse tästä. Onko siis oireitasi tutkittu mitenkään? Eihän tuollainen ole ollenkaan normaalia. Voimia!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
KirkkoSisko kirjoitti:
Hei ap.
Eli oliko niin, että väsymys tulee esim. iltapäivällä ja lähtee pois? Kuvasit että jugurtin syönnin jälkeen se saattaa poistua...
Ei ole mtn tiettyä kellonaikaa. Tänään väsytti hirveesti klo 8-10. Banaanin syöminenkään ei auttanut , vaikka yleensä auttaa. Ehkä aamut ja iltapäivät pahimpia. Usein ennen töitä ja töiden jälkeen nuokahtelen bussissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eksäni naureskeli pilleriarsenaaliani, kun mulla on kaikki vitamiinit ja hivenaineet eri purkeissa.
Mutta näin pystyn ottamaan täsmätarpeeseen, enkä yleensä syö turhaan. Syötkö rautaa ja D-vitamiinia?
Kokeile jättää monivitamiini pois ja ota aamulla D-vitamiinia, lounasaikaan C-vitamiinia, rautaa ja B-vitamiinia. Illalla magnesiumia ja seleeniä. Katso netistä, missä menee yliannoksen raja ja kunnoita sitä, muuten voit alkuun napsia niitä enemmän kuin yhden päivässä.
Rautaa ja D-vitskua ei pidä ottaa yhtä aikaa, ne kumoavat toisensa. Jos juot paljon maitoa, niin lopeta se.
Jos sinulla on jostain aineesta puutetta, niin vaikutuksen huomaa nopeasti. Mutta huomioi, että jos kahdella tabletilla alat voida paremmin, niin neljällä et voi vielä paremmin.
Tietty jos oikein haluat lähestyä väsymystä tältä kannalta, niin säännöllinen ateriarytmi ja oikeat, hyvät ruuat olisi se seuraava kuntoon laitettava asia.
Olen todella huono nielemään pillereitä. Syön tällä hetkellä e-pillereitä, allergia, karpalopillereitä, sinkkiä, magnesium ja vitamiini. Vaikea lisätä tuohon lisää kun en saa noitakaan niellettyä. Purutabletit on usein pahanmakuisia. Mutta yritetää. Tuntuu, että pillerit jää aina jumiin kurkkuun, vaikka ei jää ja tulee huono olo.
Jos kurkku tuntuu ahtaalta, mieti vahvasti jodinpuutetta ja raudanpuutetta (ei selviä hemoglobiinista vaan ferritiinistä).
Joo, itellä paljastui raudanpuute (ei vielä ihan anemiaksi asti edennyt), vaikka hemoglobiini oli 136. Mutta rautavarastot oli kehossa aika minimissä. Ihan julmettu väsymys, koko ajan. Jos kärsii runsaista kuukautisista, kuten minä, raudanpuute voi hiipiä pikkuhiljaa. Ja siihen vähenevään raudan määrään kehossa tottuu, eikä välttämättä puutetta huomaa, ennen kuinrautavarastot on jo lähes lopussa.