Väsynyt lastentarhanopettaja
Olen 5 vuotta päiväkodissa ollut ja olen aivan loppu. Ylisuuret ryhmät, sijaisia ei saada, saikuttelevat työkaverit, sisäilmaongelmat, huono työyhteisö..listaa voisi jatkaa loputtomiin.
Ainoa valonpilkahdus on hyvät hetket lasten kanssa, mutta se ei korvaa sitä että on työpäivän jälkeen aivan loppu. Kuuluuko elämän mennä näin? Mitä minun pitäisi tehdä?
Kommentit (172)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nimitys on nykyään varhaiskasvatuksen opettaja
Enää ei harrasteta lastentarhausta niin kuin 5 vuotta sitten kun tämä ketju aloitettiin. Nykyään on varhaiskasvatus ja varhaiskasvattajat.
Älä viitsi. Ne ovat päiväkodin tätejä.
Vierailija kirjoitti:
Saanko kysyä mitä alaa opiskelee nyt?
Alan vaihto mielessä täälläkin...!!
Vierailija kirjoitti:
Sijaisia otetaan toisiin paikkoihin paremmin kun toisiin.
Itse oon avustajana ja usein sijaistan. Mutta pakko sanoa että hirveä määrä on nykyään paperihommia ltolla. Lisäksi pitää jatkuvasti suunnitella kaikkea ja järjestellä oppimisympäristöä. Välillä mietin eikö vähempikin riittäisi. Se aika on pois aina lapsilta.
.. Totta. Paperi- ja toimistotyö on lisääntynyt varhaiskasvatuksessa. Keille niitä raportointeja tehdään, kuka kertoisi?
Vierailija kirjoitti:
Olen sosionomi ja työskentelin lastentarhaopettajana vuoden verran. Sitä työtä en suosittele kenellekään. Lapset ihania, mutta kaikki muu pielessä, ei ole ihmisen hommaa. Miksei tästä Talentia ja muut liitot nosta isompaa meteliä, kun työolosuhteet ovat täysin mahdottomat ja palkka pieni.
Kuka tekee jatkossa nämä hommat kun kukaan ei enää halua tehdä päiväkodissa töitä?
Hyvä kysymys. Työperäiset m-muuttajat ja ulkkis-lähäri-opiskelijat?
Vierailija kirjoitti:
Alkuperäinen aaloituskommentti kirjoitettu vuonna 2017.
Nyt vuosi 2021 - ja aivan samat ongelmat edelleen.
Miksi epäkohtiin ei ajoissa puututa? Alalla vallitsee joukkopako muihin töihin ja ammatteihin, Mihin lapset sitten viedään kun työvoimaa ei yksinkertaisesti ole enää tulossa hoitamaan heitä, kukaan ei suostu kohta edes harkitsemaan sijaisuuksia.
Ja sama jatkuu edelleen vuonna 2024. Mun teoria on, että vakan ongelmia ei edes haluta korjata. Odotetaan niiden korjaantuvan itsestään kun syntyvät ikäluokat pienenee.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nimitys on nykyään varhaiskasvatuksen opettaja
Enää ei harrasteta lastentarhausta niin kuin 5 vuotta sitten kun tämä ketju aloitettiin. Nykyään on varhaiskasvatus ja varhaiskasvattajat.
Lastentarhaustahan se on mitä suuremmassa määrin. Paljon enemmän kuin ennen, kun päiväkodit olivat turvallisia, kotoisia lastentarhoja näiden nykyhirvityslaitosten sijaan.
Vierailija kirjoitti:
Meillä on kaksi lasta päiväkodissa ja joka päivä hakiessa saan kuulla opettajilta romaanin siitä mitä lapset ovat päivän aikana tehneet. Mua ei kiinnosta. Mulle riittää kun ovat saaneet pidettyä lapset hengissä ja lapset ovat saaneet leikkiä kavereiden kanssa. Kysyn mieluummin lapsilta kotona mitä on puuhanneet. Onko tää jokapäiväinen romaanien kertominen joku pakollinen juttu? Varmaan hirveän raskasta muistaa mitä 20kpl lapsia on päivän aikana tehnyt ja sanonut.. Musta ei olis kyseiseen ammattiin.
. Jeps. Mahtavimpia vanhempia on nämä jotka luottavat valitsemansa päiväkodin henkilökunnan ammattitaitoon. Haettaessa lähinnä: Onko mitään erityistä? Ok , kiitos ja huomiseen.
Mikäli tarkemmin haluaa keskustella siitä omasta lapsestaan, on sitten ne vasut ja aikavaraukset keskusteluihin.
Ketju täynnä typeryksiä jotka on tarkoituksella kouluttaunut huonolle ja huonopalkkaiselle alalle
Hoitaja 61 kirjoitti:
21v.lastenhoitajana,nykyään kaikki on toisin. Ennen sai olla ja leikkiä, hassutella, sylitellä lasten kanssa, ilman paineita vasusta yms.turhanpäiväisesta kirjaamisista. Lapset oppivat olivat rauhallisempia kaikilla oli mukavaa. Nyt kaikki kamala kiire turhat palaverit yms. Erityislapset lisääntyy koko ajan, laitetaan samaan ryhmään vaan ilman avustajaa. Ei mitään taukoja työpäivän aikana, syödään ja juodaan ryhmissä. Vanhempia kiinnostaa vaan että onko lapsi nukkunut siinä tärkein kysymys lapsen päivästä. Ollaan vihaisia lapselle ja hoitajalle jo on nukkunut, ei jää ommaa aikaa kun lapsi ei menekkään nukkumaan 18. 30.Sitä ruikutusta että meijänMikko on herätettävä 30min kuluttua ja Maija 20 Min Matti 35min kuluttua. Ei siinä saa muutkaan nukuttua ku aina pitäs herätellä jotakin. Sitten vielä mä arvonsa tuntevat lto.t.niille ei kuulu mikään fyysinen työ. Johtajat palvovat lto, Illat ovat pelkkää lepoa, ei jaksa mitään. Kamala työpaikka en suosittele kenellekään.T.
.. Rauhattomuus on tosiaan lisääntynyt ja jatkuva suorittaminen. Ryhmäkoot saattaa olla hurjan isoja ja työmäärä+ vastuukuormitus yhdelle hoitajalle. Monissa päiväkodeissa ei esiinny lasten rauhallista leikkiä keskenään tai kuulu iloista naurua..
Vierailija kirjoitti:
Hoitaja 61 kirjoitti:
21v.lastenhoitajana,nykyään kaikki on toisin....
-----> Vanhempia kiinnostaa vaan että onko lapsi nukkunut siinä tärkein kysymys lapsen päivästä. Ollaan vihaisia lapselle ja hoitajalle jo on nukkunut, ei jää ommaa aikaa kun lapsi ei menekkään nukkumaan 18. 30.Sitä ruikutusta että meijänMikko on herätettävä 30min kuluttua ja Maija 20 Min Matti 35min kuluttua. Ei siinä saa muutkaan nukuttua ku aina pitäs herätellä jotakin.--
Tuo on tosiaan täysin nykyajan ihka uusi hapatus, että vanhemmat vaatii 15 - 30min herätyksiä lapselleen. Maalarinteipillä saattaa sängyissä näkyä minuuttien pituiset "herätysajat".