Väsynyt lastentarhanopettaja
Olen 5 vuotta päiväkodissa ollut ja olen aivan loppu. Ylisuuret ryhmät, sijaisia ei saada, saikuttelevat työkaverit, sisäilmaongelmat, huono työyhteisö..listaa voisi jatkaa loputtomiin.
Ainoa valonpilkahdus on hyvät hetket lasten kanssa, mutta se ei korvaa sitä että on työpäivän jälkeen aivan loppu. Kuuluuko elämän mennä näin? Mitä minun pitäisi tehdä?
Kommentit (172)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En jaksa lukea koko ketjua, mutta ymmärrän väsymyksen ja kehotan relaamaan. Miettikää, mikä on oikeasti työssä tärkeää ja haudatkaa loput vaatimukset kaikessa hiljaisuudessa. Olen itse alkuopetuksessa ja koen samoja vaatimuspaineita. Olenkin ottanut sen linjan, että priorisoin. Kaikenlaiset mokot sun muut höpötykset jätän tekemättä. Vanhempiakaan en ole velvollinen viihdyttämään. Vielä ei ole varoitusta tullut, päinvastoin olen saanut paljonkin kehuja ylemmältä taholta siitä, että oppilaani osaavat lukea, kirjoittaa, laskea ja toimia ryhmänä keskivertoa paremmin. Ehkä joku "viisas" päättäjä tulee vielä kyselemään menestykseni salaisuutta.
Mene sinä alkuopettaja vaikka imaisemaan sitä lomanaloitusdrinkkiäsi ja anna niiden keskustella, jotka alasta jotain tietävät, jookos.
Hyvää lomaa muutes!Samassa veneessähän me olemme, koulussa vain olen yksin sen 24 oppilaan kanssa, ja tulosvaatimukset ovat ihan eri luokkaa kuin päiväkodissa. Yhtä lailla meille tulee koko ajan lisää työtä ja haastavia lapsia ja vaikka mitä. Kommenttini oli tarkoitettu ystävälliseksi neuvoksi, jostain on luovuttava, jos ei halua palaa loppuun. Sitä ihmettelin jo omien lasteni kohdalla, että varhaiskasvatuksessa yritetään kasvattaa liikaakin. Asioista, jotka ovat kypsymisen tulosta, tehdään suuria kasvatustavoitteita. Kyllä ne lapset kasvavat ja kehittyvät, vaikkei jokaista hetkeä suunnitella niin hirveän tosissaan. Ja olen myös ollut päiväkodissa töissä ennen luokanopettajuutta, vaikka siitä onkin jo aikaa.
Emme ole samassa veneessä, emme todellakaan.
Minä olen myös työskennellyt molemmissa paikoissa.
Tuohon liikaa opettamiseen kommentoin sen verran, että opetussuunnitelma se esiopetuksessakin on.
Eri
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä on kaksi lasta päiväkodissa ja joka päivä hakiessa saan kuulla opettajilta romaanin siitä mitä lapset ovat päivän aikana tehneet. Mua ei kiinnosta. Mulle riittää kun ovat saaneet pidettyä lapset hengissä ja lapset ovat saaneet leikkiä kavereiden kanssa. Kysyn mieluummin lapsilta kotona mitä on puuhanneet. Onko tää jokapäiväinen romaanien kertominen joku pakollinen juttu? Varmaan hirveän raskasta muistaa mitä 20kpl lapsia on päivän aikana tehnyt ja sanonut.. Musta ei olis kyseiseen ammattiin.
On. Toimintaa pitää suunnitella, kehittää ja arvioida jatkuvasti. Myös vasut on jatkuvaa kehitystä. Vanhempien osuus on entistä suurempi ja on meidän _velvollisuus_ keksiä miten saamme vanhemmat ja lapset osallistumaan toimintaan ja sen suunnitteluun yhä enemmissä määrin. Uusi vasu VELVOITTAA jokaisen varhaiskasvattajan siihen.
Ja siinä osasyy miksi työ on entistä raskaampaa. Ei riitä että pitää lapset hengissä, kuivina ja pitää sylissä ja leikittää. Ei edes meille lastenhoitajille.
Yritä nyt ottaa vähän rennommin! Tuolla mentaliteetilla lapset unohtuu, kun keskitytään vain kehittämiseen.
Joo mutta kun saa kenkää, jos ei kehitä tarpeeksi <<<xd
Ohis
Voi kun tulisikin kenkää!! Alkaisi liiton rahat pyöriä.
Niin hirveä pula on vaka-opettajista, etten usko ihan heti että tulisi kenkää kovin helposti.
21v.lastenhoitajana,nykyään kaikki on toisin. Ennen sai olla ja leikkiä, hassutella, sylitellä lasten kanssa, ilman paineita vasusta yms.turhanpäiväisesta kirjaamisista. Lapset oppivat olivat rauhallisempia kaikilla oli mukavaa. Nyt kaikki kamala kiire turhat palaverit yms. Erityislapset lisääntyy koko ajan, laitetaan samaan ryhmään vaan ilman avustajaa. Ei mitään taukoja työpäivän aikana, syödään ja juodaan ryhmissä. Vanhempia kiinnostaa vaan että onko lapsi nukkunut siinä tärkein kysymys lapsen päivästä. Ollaan vihaisia lapselle ja hoitajalle jo on nukkunut, ei jää ommaa aikaa kun lapsi ei menekkään nukkumaan 18. 30.Sitä ruikutusta että meijänMikko on herätettävä 30min kuluttua ja Maija 20 Min Matti 35min kuluttua. Ei siinä saa muutkaan nukuttua ku aina pitäs herätellä jotakin. Sitten vielä mä arvonsa tuntevat lto.t.niille ei kuulu mikään fyysinen työ. Johtajat palvovat lto, Illat ovat pelkkää lepoa, ei jaksa mitään. Kamala työpaikka en suosittele kenellekään. T.
" Erityislapset lisääntyy koko ajan, laitetaan samaan ryhmään vaan ilman avustajaa.
Ei mitään taukoja työpäivän aikana, syödään ja juodaan ryhmissä. Vanhempia kiinnostaa vaan että onko lapsi nukkunut siinä tärkein kysymys lapsen päivästä.
Ollaan vihaisia lapselle ja hoitajalle jos on nukkunut, ei jää ommaa aikaa kun lapsi ei menekkään nukkumaan 18. 30.Sitä ruikutusta että meijänMikko on herätettävä 30min kuluttua ja Maija 20 Min Matti 35min kuluttua. Ei siinä saa muutkaan nukuttua ku aina pitäs herätellä jotakin. "
Tuo kyllä on oikeati huolestuttavaa että erityislapsia otetaan surutta ryhmiin - ilman omaa avustajaa! .
Miettikää nyt ihan oikeasti .Millaista arki on jos pahimmillaan yhdessä ryhmässä palloilee useampi erityistarpeinen ilman avustajaa?
Alkuperäinen aaloituskommentti kirjoitettu vuonna 2017.
Nyt vuosi 2021 - ja aivan samat ongelmat edelleen.
Miksi epäkohtiin ei ajoissa puututa? Alalla vallitsee joukkopako muihin töihin ja ammatteihin, Mihin lapset sitten viedään kun työvoimaa ei yksinkertaisesti ole enää tulossa hoitamaan heitä, kukaan ei suostu kohta edes harkitsemaan sijaisuuksia.
" Miksei tästä Talentia ja muut liitot nosta isompaa meteliä, kun työolosuhteet ovat täysin mahdottomat ja palkka pieni. Kuka tekee jatkossa nämä hommat kun kukaan ei enää halua tehdä päiväkodissa töitä?"
Hyvä kysymys. Usko näköjään mennyt alalla toimivilla ammattiliittoihin, huomannut että yhä useampi kuuluu pelkkään työttömyyskassaan kuten YTK.
"Olin tänään sijaisena ja jo aamulla tajusin että olisin klo 14 yksin neljäntoista vieraan lapsen kanssa.
Kovasti piti pitää puoliaan että sain edes jonkun auttamaan ulos pukemisessa.
Tilanne on laiton mutta talon johtajakaan ei tuntunut välittävän
Siihen taloon en enää mene."
Klo 14 ulos?
Olitko siis (sijaisena!) yksin pihalla lapsiryhmän kanssa kunnes heidät haettiin viiteen mennessä?
Jos haluaa hetkeksi pois lastentarhanopettajan vastuista ja asuu pääkaupunkiseudulla niin seuren kautta löytyy myös pitkäaikaisia 1-6kk lastenhoitajan sijaisuuksia usein. Kun hyväksytään seureen niin pääse selailemaan niitä paikkoja keikkanetissä. Seureen kuuluminen ei velvoita ottamaan mitään sijaisuuksia vastaan, niitä voi tehdä silloin kuin itselle sopii. Voi olla ihan hyväkin pitää joskus "välivuosi" lastentarhanopettajan työstä. Omaa hyvinvointia saa ajatella.
Seuren kautta on helpompi saada työtä lastenhoitajan nimikkeellä kuin hakemalla lastenhoitajan avoimia paikkoja kaupungilta.
Vierailija kirjoitti:
"Olin tänään sijaisena ja jo aamulla tajusin että olisin klo 14 yksin neljäntoista vieraan lapsen kanssa.
Kovasti piti pitää puoliaan että sain edes jonkun auttamaan ulos pukemisessa.
Tilanne on laiton mutta talon johtajakaan ei tuntunut välittävän
Siihen taloon en enää mene."Klo 14 ulos?
Olitko siis (sijaisena!) yksin pihalla lapsiryhmän kanssa kunnes heidät haettiin viiteen mennessä?
Täysin normisettiä.
" . . . kotimatkalla samaan bussiin osuu nykyään joka päivä joku äiti tai isä, jolla on mukanaan täyttä kurkkua kiljuva lapsi.
Olen työpäivän jälkeen niin väsynyt, että minun tekisi mieli kirkua sellaista lastakin kovempaa. Sen sijaan yritän olla zen ja ajatella, että nyt en ole töissä, bussissa huutava lapsi ei kuulu minulle.
Se on hirveää.
Kenenkään ei pitäisi missään työssä väsyä niin.
En ymmärrä, mitä tämä yhteiskunta voittaa sillä, että työviikkoa pidennetään vaikka sitten "vain" 30 minuuttia.
Mitä voitetaan palkkoja leikkaamalla (työajan pidennys ja lomarahat)?
Mitä on voitettu poistamalla laitosapulaiset päiväkodeista?
Mitä on voitettu kasvattamalla ryhmäkokoja ja lakkauttamalla erityisryhmät?"
...
Mitäkö on voitettu?
Kulut mahdollisimman alas minimi henkilökuntamitoituksella = yrityksille enemmän voittoa.
". . .vaihdoin alaa, ja jopa ihan perus duunari työhön.
Mutta oma elämänlaatuni parani ihan huimasti.
Päiväkotiaikoina olin työpäivän jälkeen niin väsynyt etten oikein jaksanut enää edes omia lapsiani.
Nyt työpäivän jälkeen kaikki työ jää työpaikalle, kun pääsen kotiin niin hetken palautumisen jälkeen jaksan vaikka mitä. Poissa on äreys ja riittämättömyyden tunteet sekä työasioiden kotona kelailu!"
Harmittaa kun moni hyvä hoitaja alalta taas jää palaamatta kesälomaltaan alan vaihdon vuoksi.
Taas vaihtuu porukka. Ryhmädynamiikka uusiksi, eikä aavistustakaan ketä tilalle.
Vierailija kirjoitti:
". . .vaihdoin alaa, ja jopa ihan perus duunari työhön.
Mutta oma elämänlaatuni parani ihan huimasti.
Päiväkotiaikoina olin työpäivän jälkeen niin väsynyt etten oikein jaksanut enää edes omia lapsiani.
Nyt työpäivän jälkeen kaikki työ jää työpaikalle, kun pääsen kotiin niin hetken palautumisen jälkeen jaksan vaikka mitä. Poissa on äreys ja riittämättömyyden tunteet sekä työasioiden kotona kelailu!"
Harmittaa kun moni hyvä hoitaja alalta taas jää palaamatta kesälomaltaan alan vaihdon vuoksi.
Taas vaihtuu porukka. Ryhmädynamiikka uusiksi, eikä aavistustakaan ketä tilalle.
Sama juttu vaihtuvuuden kanssa. Mutta en minä vie töitä kotiini ja todellakin jätän kaiken sekoilun huomioimatta töissä. Jos tulee valitusta, sanon vain pomollr että ei mopolla mahottomiin. Helppoa.
Nimitys on nykyään varhaiskasvatuksen opettaja
Vierailija kirjoitti:
Nimitys on nykyään varhaiskasvatuksen opettaja
. . . ja ne jotka ottaa lopputilin ovat varhaiskasvatuksen lopettajia.
Ei ikinä!!!! Minne alalle vaihdoitte?
Vierailija kirjoitti:
8
Kovasti piti pitää puoliaan että sain edes jonkun auttamaan ulos pukemisessa.Tilanne on laiton mutta talon johtajakaan ei tuntunut välittävän
Siihen taloon en enää mene."Klo 14 ulos?
Ei tässä väitetä, että klo 14 oltiin jo ulkona, vaan että sijainen jäi klo 14 ryhmän ainoaksi kasvattajaksi. Jos siinä kahden kieppeillä aletaan valmistautua uloslähtöön, niin kestää aikansa ennen kuin 14 lasta on vessatettu ja autettu pukeutumaan. Kun sinne ulos on lopulta päästy, lapsia aletaan pikku hiljaa hakea, ei kovin moni ole päiväkodissa viiteen asti.
Joo mutta kun saa kenkää, jos ei kehitä tarpeeksi <<<xd
Ohis