Väsynyt lastentarhanopettaja
Olen 5 vuotta päiväkodissa ollut ja olen aivan loppu. Ylisuuret ryhmät, sijaisia ei saada, saikuttelevat työkaverit, sisäilmaongelmat, huono työyhteisö..listaa voisi jatkaa loputtomiin.
Ainoa valonpilkahdus on hyvät hetket lasten kanssa, mutta se ei korvaa sitä että on työpäivän jälkeen aivan loppu. Kuuluuko elämän mennä näin? Mitä minun pitäisi tehdä?
Kommentit (172)
Vierailija kirjoitti:
Minä väsyin jo kahden vuoden jälkeen.. ja olen sentään vain lastenhoitaja.
Vaihdoin avoimen varhaiskasvatuksen puolelle kerhoon. Työaika 5h/ päivässä ja vaatimukset pienemmät esim paperitöiden suhteen. Jaksan nyt paljon paremmin! 4h keskitytään täysillä lapsiin ja se on ihanaa, saa tehdä sitä mitä ajattelinkin työn olevan. Suunnitteluaikaa,paperitöitä ym loppuaika. Vaikka kovin ne koittaa paperihommia tällekkin puolelle lisätä koko ajan, etenkin kaikki uuden vasun tuomat vaatimukset... huh huh.
Ja palkassa näkyy myös mutta mieluummin näin.
Kiitos vinkistä. Vaihdan alaa.
"Lasten ongelmat ovat lisääntyneet, haastavaa käytöstä esiintyy jo osalla ekaluokkalaisista."
Jo? Kyllähän sitä oli ennenkin, silloin vain pidettiin joko tyhmänä tai tuhmana, riippuen siitä miten ongelma ilmeni. Aloitin koulun vuonna 1973 ja vähintään haastavaa käytöstä esiintyi varsin monella meidänkin luokassa. Toinen ekaluokka oli vielä pahempi. Mitä niille tehtiin? Seisotettiin nurkassa, lähetettiin johtajaopettajan nuhdeltavaksi ja annettiin joskus jälki-istuntoa ja laiskanläksyä. Näin mentiin koko kouluaika läpi.
Mun tuttu LTO opiskeli luokanopeksi. Se kävi suhteellisen nopsaan ja paikalla tarvitsi olla vain välillä, pystyi siis olemaan töissäkin.
Tuntuu olevan tyytyväinen.
Olen sosionomi ja työskentelin lastentarhaopettajana vuoden verran. Sitä työtä en suosittele kenellekään. Lapset ihania, mutta kaikki muu pielessä, ei ole ihmisen hommaa. Miksei tästä Talentia ja muut liitot nosta isompaa meteliä, kun työolosuhteet ovat täysin mahdottomat ja palkka pieni. Kuka tekee jatkossa nämä hommat kun kukaan ei enää halua tehdä päiväkodissa töitä?
Mitä työtä voi tehdä keski-ikäinen lto, joka on "pilannut terveytensä" eli jalkansa fyysisesti kuormittavassa päiväkotityössä, eikä pysty enää seisomaan jaloillaan minimissään 9 tuntia päivässä? Sekin yhtä särkyä ja tuskaa. Mihin enää tässä iässä voisi vaihtaa?
Itse en jaksanut vuottakaan... Siirryin sijaistamaan ja täyttä viikkoa en pitkiä aikoja ainakaan pysty enää tekemään. Nyt kotiäitinä toistaiseksi, en tiedä mitä sitten kun lapset tästä varttuvat.
Lastentarhanopettajien kuvitellaan olevan - tai heidän halutaan olevan - ihmeidentekijöitä. Helsingissä lapsen vasun tekemiseen ohjeistettu aika on 15 minuuttia keskustelua lapsen vanhempien kanssa lapsen kasvatuksen tavoitteista ja miten se käytännössä toteutetaan ja sitten tämän asiakirjan kirjoittamiseen on varattu toinen 15 minuuttia. Samalla kun keskustelee vanhempien kanssa, voi toki multitaskata ja kirjoittaa sujuvasanaisen, perustellun asiakirjan siinä samalla. Ja kun katsoo Opetushallituksen ohjeet vasun laadintaan, niillä ohjeilla kyllä pitäisi saada aikaan hyvinkin perusteellinen suunnitelma juuri tälle lapselle sopivista pedagogisista toimintatavoista. Ja kaikki muu toiminta pitäisi sitten saada samalla tavalla aikaan, lähes ilman resursseja. Monessa päiväkodissa 5 tuntia suunnitteluaikaa viikossa on ihan vitsi, ja jos se toteutuukin, niin se on sitten lastenhoitajan selkänahasta pois.
Varhaiskasvatukseen suuntautunut sosionomi on lastentarhanopettaja siinä missä yliopistosta valmistunut kandikin.
Päiväkoti on helvetillinen työpaikka - ja yhteisö. Kiusaamista ja naurettavaa paskapuhetta laadukkaasta varhaiskasvatuksesta = kello sen laadun sanelee ja pienryhmätoiminta on silkkaa kulissia.
Jahuu! Kertakäyttöastiat ne ovat varmaankin juuri uuden vasun vaatimaa eettisyyttä ja ekologiaa - ehkeivät myöskään ratkaise pidemmän päälle varhaiskasvatuksen laitoshoidon aikatauluongelmia. Muovilla voittoon!
En itse veisi lastani päiväkotiin ennen kuin hän täyttää edes 4, pieni ihminen ei selviä siinä maailmassa täysipäisenä. Kyllä mielenkiinnolla odotan millaisia aikuisia nykypäiväkodeissa säilötyistä taaperosta kasvaa. Onnea arvontaan!
Etsin lton uupumuksesta tietoa ja juttuja ja tämä ketju tuli vastaan. Olen itse täysin väsynyt vanhempi ja työssä pitkään ollut vo. Työpaikalla uudet järjestelyt mm. ryhmärakenteissa ja sitä kautta henkilöstömitoituksessa. Olen ihan neuvoton tällä hetkellä. Koko viikonloppu on mennyt miettiessä elämää ja työtäni kun en millään tiedä mitä tekisin. Täytyy jutella pomon kanssa.
Jaksamista kaikille päiväkotien sisukkaille.
Nostan keskustelua, koska alan vaihto mielessä päivittäin.
Työskentelin 1,5 ajan päiväkodissa enkä ole koskaan palaamssa alalle. Lähdin opiskelemaan psykologiaa ja vaikka teen normaaliopintojen lisäksi ylimääräisiä opintoja ja olen töissä, tämä tuntuu suorastaan lomalta päiväkodissa työskentelyyn verrattuna.
Teen open töitä vain rahan takia, jollain se on talolainaa lyhennettävä. Pienellä paikkakunnalla vaihtoehdot vähissä. Tai sitten minulta puuttuu rohkeutta etsiä muuta...
Vaihda alaa!
Muuten huomaat kohta olevasi alkoholisti ja uni-ynnä muiden lääkkeiden väärinkäyttäjä.
Olen nähnyt omassa talossa ja kuullut muualtakin, että työntekijät on ihan piipussa. Itsekin. Miten tämä työ on mennytkin näin hulluksi!? Tämähän on yhtä multitaskaamista ja avokonttorityötä koko ajan...ei meinaa aivot enää kyetä käsittelemään kaikkea sälää mitä päivä on ihan täynnä. Vielä kun huolta omassa perheessä ja omasta terveydestä niin tuntuu, että nyt on liikaa stressiä.
Joululomaa odotellessa...
Ei taida olla tulossa muutoksia palkkoihin koska vanhuspuoli myös retuperällä.
Vanhus- ja lapsiasiat Suomessa häpeätahrat. Ei oo enää muuta keinoa kuin miettiä miten alalla vakituisesti olevat jäisivät alalle. Työviihtyvyyteen ja työaikoihin muutoksia jos sitä rahaa ei muka ole.
Päivähoidon alasajo alkoi silloin kun alettiin puhua ja tehdä noita hienoja varhaiskasvatus suunnitelmia. Siitä tää paska johtuu. Tyhjän paskan jauhamista josta lapset ja vanhemmat ei hyödy yhtään mitään.
Kaikki päiväkodeissa menee ihan överiksi.
Mulle riittäisi, että siellä pidetään järjestystä yllä niin, että kaikilla on seuraa ja ketään ei kiusata.
Lisäksi haluan, että annetaan ruokaa, hoidetaan vessa - asiat ja puetaan oikeat vaatteet.
Mitään muuta ei tarvita. Muu on turhaa. Äidit ovat osanneet hoitaa lapsensa vuosituhannet ihan maalaisjärjellä.
Olin tänään sijaisena ja jo aamulla tajusin että olisin klo 14 yksin neljäntoista vieraan lapsen kanssa. Kovasti piti pitää puoliaan että sain edes jonkun auttamaan ulos pukemisessa. Tilanne on laiton mutta talon johtajanaan ei tuntunut välittävän
Siihen taloon en enää mene.
Saanko kysyä mitä alaa opiskelee nyt?
Alan vaihto mielessä täälläkin...!!