Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Väsynyt lastentarhanopettaja

Vierailija
28.08.2017 |

Olen 5 vuotta päiväkodissa ollut ja olen aivan loppu. Ylisuuret ryhmät, sijaisia ei saada, saikuttelevat työkaverit, sisäilmaongelmat, huono työyhteisö..listaa voisi jatkaa loputtomiin.
Ainoa valonpilkahdus on hyvät hetket lasten kanssa, mutta se ei korvaa sitä että on työpäivän jälkeen aivan loppu. Kuuluuko elämän mennä näin? Mitä minun pitäisi tehdä?

Kommentit (172)

Vierailija
1/172 |
28.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lisään vielä sen, että erityislapset normi ryhmässä. Huh huh :/

Vierailija
2/172 |
28.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sama ja täysipäiväistä työuraa takana vasta reilu vuosi. Uusi vasu myös stressaa kun työmäärä ja vaatimukset ovat sen myötä lisääntyneet, mutta resurssit eivät.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/172 |
28.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Asennemuutoksesta kaikki lähtee, tuskin vaihtamalla paranee. Kuitenkin työ on lasten leikittämistä ja vahtimista, vaihtaisin oman vastuullisen asiantuntijätyöni tuohon koska vaan. Helpottavaa olisi hypätä jatkuvan suorittamisen kehästä leppoisampaan työhön. Lasten hassutteluthan on jokapäiväinen valopilkku sinulle, tsemppiä!

Luehan varhaiskasvatussuunnitelma ja varhaiskasvatuslaki, ja tule sen jälkeen kertomaan mielipiteesi lto:n työstä.

Lto:n työ on asiantuntijatyötä, jossa lisäksi tehdään niitä duunarihommia samalla.

Vierailija
4/172 |
28.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Asennemuutoksesta kaikki lähtee, tuskin vaihtamalla paranee. Kuitenkin työ on lasten leikittämistä ja vahtimista, vaihtaisin oman vastuullisen asiantuntijätyöni tuohon koska vaan. Helpottavaa olisi hypätä jatkuvan suorittamisen kehästä leppoisampaan työhön. Lasten hassutteluthan on jokapäiväinen valopilkku sinulle, tsemppiä!

Paljos sulla on palkka? Itsellä jää käteen 1700e/kk rankasta työstä.

Vierailija
5/172 |
28.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä väsyin jo kahden vuoden jälkeen.. ja olen sentään vain lastenhoitaja.

Vaihdoin avoimen varhaiskasvatuksen puolelle kerhoon. Työaika 5h/ päivässä ja vaatimukset pienemmät esim paperitöiden suhteen. Jaksan nyt paljon paremmin! 4h keskitytään täysillä lapsiin ja se on ihanaa, saa tehdä sitä mitä ajattelinkin työn olevan. Suunnitteluaikaa,paperitöitä ym loppuaika. Vaikka kovin ne koittaa paperihommia tällekkin puolelle lisätä koko ajan, etenkin kaikki uuden vasun tuomat vaatimukset... huh huh.

Ja palkassa näkyy myös mutta mieluummin näin.

Vierailija
6/172 |
28.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lto:n tai muidenkaan varhaiskasvattajien työ ei ole pelkästään leikikttämistä ja vahtimista..Kaikkea muuta! Voi kun tietäisit.

t. pph

Vierailija
7/172 |
28.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuo on kyllä ammatti, jota en voi ikipäivänä ymmärtää. Mutta päiväkodit täynnä työntekijöitä. Hyvä niin.

Vierailija
8/172 |
28.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lto:n tai muidenkaan varhaiskasvattajien työ ei ole pelkästään leikikttämistä ja vahtimista..Kaikkea muuta! Voi kun tietäisit.

t. pph[/

Aivan! Uskomatonta, kuinka vääristynyt käsitys ihmisillä on. Pakko vielä lisätä huonoihin puoliin "haastavat/vaativat vanhemmat".

Ahdistaa, kun ei tiedä, mitä elämällä tulisi tehdä T. Ap

Vierailija
9/172 |
28.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä yksi väsynyt Lto ilmoittautuu... Kesälomasta 4 viikkoa ja jaksan tuskin hengittää. Ihan perke....moista hommaa. Alalla viidettä vuotta ja kaduttaa. Opiskelin ammattiin vielä hieman varttuneempana.

Olen ensimmäistä kertaa ajatellut oikeasti epätoivoisena, että miten tätä jaksaa varsinkin tällä palkalla???

Vierailija
10/172 |
28.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lto on yksi epäarvostetuimpia ammatteja, siksi itse olen vain lastenhoitaja. Rakastan lapsia ja heidän sutjautuksia ympäröivästö maailmasta, mutta... Vaatimuksia lisätään jatkuvasti ilman että olisi aikaa tehdä ja suunnitella. Lastenhoitajilla ei ole tes/ves päiviä vaikka yhä enemmän odotetaan lastenhoitajien suunnittelevan ja toteuttavan toimintatuokioita. Ltot ovat korkeakoulutettuja, yliopistonkäyneitä ja palkka hurjat 200€ enemmän kuin amis hoitajalla. Ja sitten ihmetellään miksi on lto pula.

Tsemppiä teille, me hoitajat ja lapset tarvitaan teidän tietämystä ja opastusta. Kumpa työnantajat tajuaisivat sen!

Vierailija
11/172 |
28.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nykyajan työelämä on ihan hirveää, oli ammatti mikä tahansa. Ihmisistä puristetaan kaikki mehut irti ja palkka on pikkusen parempi kuin toimeentulotuki. Itselläni nettopalkka 1700 euroa ja ihan loppu olen koko ajan. En ole siis lto.

Vierailija
12/172 |
28.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lto on yksi epäarvostetuimpia ammatteja, siksi itse olen vain lastenhoitaja. Rakastan lapsia ja heidän sutjautuksia ympäröivästö maailmasta, mutta... Vaatimuksia lisätään jatkuvasti ilman että olisi aikaa tehdä ja suunnitella. Lastenhoitajilla ei ole tes/ves päiviä vaikka yhä enemmän odotetaan lastenhoitajien suunnittelevan ja toteuttavan toimintatuokioita. Ltot ovat korkeakoulutettuja, yliopistonkäyneitä ja palkka hurjat 200€ enemmän kuin amis hoitajalla. Ja sitten ihmetellään miksi on lto pula.

Tsemppiä teille, me hoitajat ja lapset tarvitaan teidän tietämystä ja opastusta. Kumpa työnantajat tajuaisivat sen!

Uusi varhaiskasvatuslaki ja valtakunnallinen vasu on kyllä jäänyt sisäistämättä päiväkodeissa, joissa edelleen puhutaan toimintatuokioista, vieläpä hoitajien suunnittelemista.

Vierailija
13/172 |
28.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Täällä yksi väsynyt Lto ilmoittautuu... Kesälomasta 4 viikkoa ja jaksan tuskin hengittää. Ihan perke....moista hommaa. Alalla viidettä vuotta ja kaduttaa. Opiskelin ammattiin vielä hieman varttuneempana.

Olen ensimmäistä kertaa ajatellut oikeasti epätoivoisena, että miten tätä jaksaa varsinkin tällä palkalla???

Voitaisiin vaihtaa kokemuksia? saisi vertaistukea! Töissä en viitti purnata, mutta ihanaa olisi jollekin avautua. Ootko miettinyt tulevaisuutta sen kummemmin?

T. Ap

Vierailija
14/172 |
28.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsia parikymmentä ja heitä kaitsemassa kokopäiväisesti 4 aikuista? Mietipä mitä se on yläkoulun puolella, kun yksi opettaja kaitsee tuota samaa määrää ladonovia.

Vierailija
15/172 |
28.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sijaisia otetaan toisiin paikkoihin paremmin kun toisiin.

Itse oon avustajana ja usein sijaistan. Mutta pakko sanoa että hirveä määrä on nykyään paperihommia ltolla. Lisäksi pitää jatkuvasti suunnitella kaikkea ja järjestellä oppimisympäristöä. Välillä mietin eikö vähempikin riittäisi. Se aika on pois aina lapsilta.

Vierailija
16/172 |
28.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Huh kun olet kuutamolla!!! 24 lapsen hengestä vastuu ei varmaan oo ihan "leppoisaa".....

Vierailija
17/172 |
28.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on kaksi lasta päiväkodissa ja joka päivä hakiessa saan kuulla opettajilta romaanin siitä mitä lapset ovat päivän aikana tehneet. Mua ei kiinnosta. Mulle riittää kun ovat saaneet pidettyä lapset hengissä ja lapset ovat saaneet leikkiä kavereiden kanssa. Kysyn mieluummin lapsilta kotona mitä on puuhanneet. Onko tää jokapäiväinen romaanien kertominen joku pakollinen juttu? Varmaan hirveän raskasta muistaa mitä 20kpl lapsia on päivän aikana tehnyt ja sanonut.. Musta ei olis kyseiseen ammattiin.

Vierailija
18/172 |
28.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lapsia parikymmentä ja heitä kaitsemassa kokopäiväisesti 4 aikuista? Mietipä mitä se on yläkoulun puolella, kun yksi opettaja kaitsee tuota samaa määrää ladonovia.

Ne yläkoululaiset osaa ehkä jo ottaa itse ruokaa lautaselle, ja tuskin joudut pyyhkimään paskaa kenenkään takapuolesta tai pukemaan ja pesemään kuravaatteita? Kurinpitoa tietysti molemmissa tarvitaan.

Vierailija
19/172 |
28.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Uusi varhaiskasvatuslaki ja valtakunnallinen vasu on kyllä jäänyt sisäistämättä päiväkodeissa, joissa edelleen puhutaan toimintatuokioista, vieläpä hoitajien suunnittelemista.

No, mitäs ne sitten on? Ja mikä mielestäsi tekee uudesta laista ja suunnitelmasta erinomaisen entiseen menoon verrattuna? Sekö että lasten tulee osata lukea ja kirjoittaa ennen kouluunmenoa vai mikä?

Vierailija
20/172 |
28.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä on kaksi lasta päiväkodissa ja joka päivä hakiessa saan kuulla opettajilta romaanin siitä mitä lapset ovat päivän aikana tehneet. Mua ei kiinnosta. Mulle riittää kun ovat saaneet pidettyä lapset hengissä ja lapset ovat saaneet leikkiä kavereiden kanssa. Kysyn mieluummin lapsilta kotona mitä on puuhanneet. Onko tää jokapäiväinen romaanien kertominen joku pakollinen juttu? Varmaan hirveän raskasta muistaa mitä 20kpl lapsia on päivän aikana tehnyt ja sanonut.. Musta ei olis kyseiseen ammattiin.

On. Toimintaa pitää suunnitella, kehittää ja arvioida jatkuvasti. Myös vasut on jatkuvaa kehitystä. Vanhempien osuus on entistä suurempi ja on meidän _velvollisuus_ keksiä miten saamme vanhemmat ja lapset osallistumaan toimintaan ja sen suunnitteluun yhä enemmissä määrin. Uusi vasu VELVOITTAA jokaisen varhaiskasvattajan siihen.

Ja siinä osasyy miksi työ on entistä raskaampaa. Ei riitä että pitää lapset hengissä, kuivina ja pitää sylissä ja leikittää. Ei edes meille lastenhoitajille.