Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Millä rahalla ihmiset matkustavat?

Vierailija
27.08.2017 |

Olen tehnyt koko ikäni töitä, ihan hyvässä ammatissa. On asunto, auto, luottotiedot kunnossa. Mutta ei mulla ole vara ostaa Vuittonin laukkuja, lentää Dubai-Lontoo-Vegas reittejä, kiskoa shamppista aamulla, päivällä ja illalla. Ja näitä, etenkin naisia, on julkisuudessa paljon.

Ja sitäkin ihmettelen, kun olen lukenut ulosottoveloista ja muista. Mitä mä teen väärin?

Kommentit (89)

Vierailija
61/89 |
27.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos 7 lehti tekee jutun jonkun matkasta, lehti on todennäköisesti maksanut matkaa, vaikkei siltä näyttäiskään.

Sekä tyrkky että lehti hyötyy.

Vierailija
62/89 |
27.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse käyn 4 x vuodessa ulkomailla. Alkukesästä oltiin Italiassa, tammikuussa Vietnamissa, lokakuussa mennään Espanjaan ja marraskuussa miehen kanssa Nykiin kaksin. Muutoin matkustamme viiden hengen perheen kanssa. Normi tulot, 9000€/kk

Helsingissä asutaan perusrivitalossa ok-alueella. Lapsilla paljon harrastuksia, säästöön laitetaan 400€/kk. Muutoin menee kaikki

Ap taas kyselee. Jääkö teille siis tuo 9000 € kuukaudessa puhtaana käteen? Ja onko teillä perittyä omaisuutta? Vai oletteko säästäneet asunnon? Sorry jos liikaa utelen, mutta viiden hengen matkat kolme kertaa vuodessa ei ole ihan halpoja. Ja kiva, kun pääsette matkaan. Niistähän niitä muistoja syntyy.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/89 |
27.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse käyn 4 x vuodessa ulkomailla. Alkukesästä oltiin Italiassa, tammikuussa Vietnamissa, lokakuussa mennään Espanjaan ja marraskuussa miehen kanssa Nykiin kaksin. Muutoin matkustamme viiden hengen perheen kanssa. Normi tulot, 9000€/kk

Helsingissä asutaan perusrivitalossa ok-alueella. Lapsilla paljon harrastuksia, säästöön laitetaan 400€/kk. Muutoin menee kaikki

Ap taas kyselee. Jääkö teille siis tuo 9000 € kuukaudessa puhtaana käteen? Ja onko teillä perittyä omaisuutta? Vai oletteko säästäneet asunnon? Sorry jos liikaa utelen, mutta viiden hengen matkat kolme kertaa vuodessa ei ole ihan halpoja. Ja kiva, kun pääsette matkaan. Niistähän niitä muistoja syntyy.

9000 € bruttotulot, miehellä 5500 ja minulla 3500€. Lisäksi tulee lapsilisät ja pääomatuloa muutama satanen.

Vierailija
64/89 |
28.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä ihmettelen enemmän sitä, miten ihmisillä on niin paljon aikaa matkustamiseen. Kyllähän sitä rahaa tulee kun töissä käy, eikä matkustaminen mitään maltaita maksa ellei ole sinkku, jos ei valitse kalleimpia vaihtoehtoja.

Kun oikein sumplii niin normi 30 lomapäivällä lomailee 6 vkoa. 1-2 pvää viikonloppulomaa otetaan sitten ylitöistä.

Vierailija
65/89 |
28.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minäkin ihmettelen tätä samaa. Mutta olen tullut siihen tulokseen, että kukaan ei enää tee niin, että ensin maksetaan asunto ja sitten vasta aletaan matkustaa. Laina on vedätetty niin pitkäksi, ettei sitä tarvitse paljoakaan lyhentää ja sitten matkustellaan.

Olemme todella kummajaisia, kun haluamme maksaa ensin velat pois ja säästää isoihin hankintoihin emmekä ostele kaikkia matkoja ja tavaroita luotolla ja lainalla.

Monet tekee toki noin että velkaa maksetaan pois niin paljon kuin voidaan. Mekin teimme niin ennen. 

Sitten tajusimme että samalla elämä lipuu ohi eikä koskaan tiedä milloin tämä loppuu. Nyt lyhennämme lainaa reilun 1000€/kk + korkoa 158€/kk ja meille jää toinen mokoma matkustamiseen. Emme säästä juurikaan mihinkään  muuhun, pieni summa menee rahastosäästämiseen/kk. Kaikki ostot maksetaan samantien, mitään osamaksuvelkoja ei ole ollut koskaan, jos on joku iso ostos matkustamme vähän vähemmän tai halvemmalla.

33

Vierailija
66/89 |
28.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen ihan tavallinen perheenäiti, ja olen käynyt niin Lontoossa kuin Vegasissakin, ja ostelen myös mieleisiäni asioitakin. Työ liittyy asiaan aika olennaisesti, osin palkan kautta, osin työhön liittyvien matkojen takia.

Ja kun Ap kysyi muusta omaisuudesta, niin meillä on lähes velaton omakotitalo, velattoman autot, sijoituksia yli kymppitonni joka lapsella plus aikuisilla useampi kymmenen tonnia. Olemme toki jo keski-ikäisiä, mutta matkustelleet olemme aina, ja aina on pidetty myös muita säästöjä.

Kiitos. Omakotitalossahan on tunnetusti rahanreikiä ja silti olette onnistuneet säästämään. Mä luulen, että yksi ongelma on se että en ole parisuhteessa, siis olen yksinäinen ja maksan kaiken siis yksin. Mutta niin näyttäisi olevan moni näistä maailmalla liihottavista iltapäivälehtien perhosistakin.

Kiitos kivasta vastauksestasi. Ap

Mä en nyt ihan ymmärrä mikä tuossa yksin matkustamisessa maksaa??

Mun tyttäreni (joka siis on ollut jo 2+4 vkoa reissussa tänävuonna) maksoi 4 vkon yksin tehdystä matkastaan saman verran kuin tuo 2 vkon matka minun kanssani. 900€ lennot ja asunnon vuokra 350€ Karibialla.

33

Vierailija
67/89 |
28.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nettopalkka noin 2700 €/kk. Siitä asuntolaina + yhtiövastike noin 900 €/kk. Sijoituksiin 400 €/kk, elämiseen noin 800 €/kk ja säästöön lomia yms varten jää 600 €/kk. Työmatkoihin on työnantajan maksama matkakortti ja lounasseteleillä maksan arkisin lounaan. En syö arkisin kuin yhden lämpimän aterian päivässä, joten ruokaan ei mene kovin paljoa rahaa. Sinkkuna elän tällä rahalla ihan mukavasti. Autoa,kesämökkejä tms mulla ei ole. 

Vierailija
68/89 |
28.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tähän on tullut paljon vastauksia. Kiitos. Ja vielä asiallisia ja kivoja kommentteja.

Nyt te jotka matkustatte usein ja muutoin vietätte maltillista elämää: säästättekö pahanpäivän varalle?

Mun yksi ongelma on se, että en voisi kuvitella eläväni niin että pahanpäivän varaa ei olisi tilillä muutamaa tuhatta. En voisi lähteä matkalle niin, että ei olisi mitään puskurissa. Matkan jälkeenkin pitää olla varmuusvaroja.

Ap

Toi taitaa olla se suurin ongelma miksi et pysty matkustelaan. Jos on pakonomainen tarve säästää rahaa niin silloin joutuu priorisoimaan menoja. Veikkaan, että useimmat ihmiset eivät pakkosäästä itselleen mitään rahaa tilille tai rahastoihin. Tai jos säästävät niin säästävät todella maltillisesti (esimerkiksi 100e/kk). Kyllä sitä rahaa matkusteluun löytyy jos niin haluaa.

Vierailija
69/89 |
28.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla ei ollut vuosikausiin omistusasuntoa, eikä autoa. Matkustelin ja shoppailin. Tein vähän töitä. Elämä on valintoja.

Vierailija
70/89 |
28.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minua taas ihmetyttää, miten ihmisiä kiinnostaa matkailua niin paljon... Käy tylsäksi todella nopeaksi. 

Vierailija
71/89 |
28.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minua taas ihmetyttää, miten ihmisiä kiinnostaa matkailua niin paljon... Käy tylsäksi todella nopeaksi. 

Maailma käy äkkiä tylsäksi? Aika jännä ajatus.

Itsellä päinvastoin, kun 10-11kk katselee näitä samoja nurkkia tekee todellakin mieli jonnekin muualle vaikka fasiliteetit on kuinka kunnossa. En pysty rentoutumaan  kotona, teen töitä kotitoimistolla kuten miehenikin joten olemme täällä 24/7 työmatkoja lukuunottamatta.  Ja vaikka en olisikaan nautin enemmän nähtävyyksistä paikan päällä kuin lehdessä tai tv:ssä.

Niin kauan mennään kun jalat kantaa ja pää kestää:)

Vierailija
72/89 |
28.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla jää rahaa pakollisten menojen ja maksujen plus ruuan jälkeen ehkö n 50 e kk.

Jos ei tule mitään tuhlattua, tuleehan siitä 600 e vuodessa.

Mulla on 2 x vuodessa 10 banaanilaatikon kiintiö. Yksi kirpparin pitäjä käy täällä sukulaisissa kylässä ja hakee tavarat kotoa ja myy, tilittää puolet.

Itse saan myytävät naapurustolta, teen vastapalveluksia kyllä, ystäviltä ja näistä tulee rahaa, keskimäärin n 500 e vuodessa, tänä vuonna on hakenut ylimääräisen kuorman, kun tuli täälläpäin käynti.

Nämä rahat, nämä kirppisrahat ovat ns korvamerkittyä rahaa. Käytetään matkustamiseen ja jouluun.

Vierailija
73/89 |
28.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap ei ole kuullut esimerkiksi sellaisista asioista, kuin säästäminen, sijoittaminen, perintö ja velka.

Miten voi edes ihmetellä sitä, mihin kenelläkin on varaa?

Vierailija
74/89 |
28.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me tehdään reissu 1-3 vuoden välein. Rahoitetaan säästämällä, vanhempien rahoituksella, luottokortilla tai myymällä jotain irtainta nettikirppareilla. Mutta tiukkaa tekee. Taloudessa on pakko olla kaksi autoa, työpaikat sellaisia ettei niihin pääse julkisella, 1-2 päivänä viikossa päästään samalla kyydillä sentään jos miehellä on toimistopäivä (on liikkuva työ). Lisäksi meillä on velkoja jäänteenä miehen yrittäjäajalta. Ja on vielä asuntovelkaa. Pahimpina vuosina sitä ei lyhennetty lainkaan.

Kaksi kotona asuvaa lasta, yksi muuttanut jo pois. Nyt on halvempaa matkustaa kuin kolmen lapsen kanssa. Etelänmatka saattoi olla viisi tonnia koko perheeltä, siis perus Kanarian reissu. Emme sisusta, rempataan vain se mitä tarvitaan, kellään ei ole tonneja nieleviä harrastuksia. Tämän kesän reissu maksoi 1200e, oltiin viikko eteläisessä Euroopassa. Yövyttiin tosi edullisesti ja lennot katottiin sen mukaan miten on halvinta. Ens kesäksi on suunniteltu uutta matkaa, jos vain saadaan säästettyä/kerättyä pari tonnia kevääseen mennessä. 

Ja oishan se kiva lähteä talvella johonkin lämpöiseen mutta teimme periaatteen että mieluummin matkustamme lähemmäksi useammin kun kauaksi harvoin.

Vierailija
75/89 |
28.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ja monet vielä säästää ja elävät kituuttamalla ja kiristävät vyötä sen takia, tai ottavat peräti velkaa. 

Vierailija
76/89 |
28.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi edes puhutaan bruttotuloista tällaisissa keskusteluissa kun jokaisella menee yksilöllinen summa veroihin yms?

Meillä on miehen kanssa nettotulot yhteensä n. vajaa 4000e kuussa. Asumme pohjoisessa, joten asuminen on halpaa, asuntolainaa lyhennämme vajaa 600e kk (yhteensä). Taloudessa yksi auto, joka on 10v vanha joten ei ole kallista autolainaa. Asumisen kuluihin ja vakuutuksiin menee yhteensä muutama satanen kuussa. Lapsia ei ole. Säästämme joka kk 500e matkusteluun erilliselle tilille. Toiselle tilille pari sataa kuussa pahan päivän varalle. Mutta kyllähän tuo matkustelurahakin on tavallaan pahan päivän varalle, koska jos sellainen päivä tulee, ei lähdetä reissuun ja sitten on se matkakassa kuitenkin tilillä josta voisi nostaa rahaa. 

Mun mielestä säästämisessä eniten vaikuttava asia on asuinpaikan valinta, asunnon valinta ja se kuinka iso perhe on. Ja tietysti ammatti ja tulot ratkaisee merkittävästi, mutta pienituloisenakin sillä on iso merkitys asutko vanhassa ok-talossa vai pitääkö saada uusi. 

Vaikka asut harva-asutusseudulla, mutta pitää saada uusi 200 neliön talo joka maksaa 200-300t, niin ei siinä pienituloisena paljon matkustella. Siihen jos vielä pari kolme tenavaa, niin hoitomaksut on jo monta sataa kuussa plus muut menot. Puhumattakaan paljonko perhematkat maksaa. 

Vanhemman, mutta hyväkuntoisen ok-talon voi saada pienemmällä paikkakunnalla sadallatuhannella, ja et ole velkavankeudessa. 

Eli kyllä mun mielestä ne omat valinnat ovat ne jotka ratkaisee eniten. Matkustella voi pienituloisenakin, pitää vain miettiä mikä on elämässä tärkeintä, onko se se uusi hieno talo, vai haluaako nähdä muutakin kuin niitä omia seiniä. Kaikkea ei pienituloisena voi saada. Eniten ärsyttää ne jotka valittavat jatkuvasti sitä kun tilin jälkeen ei jää mitään käteen, vaikka on ihan itse valittu se uusi asunto ja kaksi hienoa autoa. Ja sitten kadehditaan niitä jotka samoilla tuloilla pystyvät tekemään muutakin kuin kituuttamaan velkavankeudessa. 

Lapsista tietysti on paljon kuluja, mutta se on asia erikseen. Luulen että jokainen isompaa perhettä toivova hyväksyy sen asian että rahaa ei jää sitten niin paljon säästöön. 

Vierailija
77/89 |
28.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi edes puhutaan bruttotuloista tällaisissa keskusteluissa kun jokaisella menee yksilöllinen summa veroihin yms?

Meillä on miehen kanssa nettotulot yhteensä n. vajaa 4000e kuussa. Asumme pohjoisessa, joten asuminen on halpaa, asuntolainaa lyhennämme vajaa 600e kk (yhteensä). Taloudessa yksi auto, joka on 10v vanha joten ei ole kallista autolainaa. Asumisen kuluihin ja vakuutuksiin menee yhteensä muutama satanen kuussa. Lapsia ei ole. Säästämme joka kk 500e matkusteluun erilliselle tilille. Toiselle tilille pari sataa kuussa pahan päivän varalle. Mutta kyllähän tuo matkustelurahakin on tavallaan pahan päivän varalle, koska jos sellainen päivä tulee, ei lähdetä reissuun ja sitten on se matkakassa kuitenkin tilillä josta voisi nostaa rahaa. 

Mun mielestä säästämisessä eniten vaikuttava asia on asuinpaikan valinta, asunnon valinta ja se kuinka iso perhe on. Ja tietysti ammatti ja tulot ratkaisee merkittävästi, mutta pienituloisenakin sillä on iso merkitys asutko vanhassa ok-talossa vai pitääkö saada uusi. 

Vaikka asut harva-asutusseudulla, mutta pitää saada uusi 200 neliön talo joka maksaa 200-300t, niin ei siinä pienituloisena paljon matkustella. Siihen jos vielä pari kolme tenavaa, niin hoitomaksut on jo monta sataa kuussa plus muut menot. Puhumattakaan paljonko perhematkat maksaa. 

Vanhemman, mutta hyväkuntoisen ok-talon voi saada pienemmällä paikkakunnalla sadallatuhannella, ja et ole velkavankeudessa. 

Eli kyllä mun mielestä ne omat valinnat ovat ne jotka ratkaisee eniten. Matkustella voi pienituloisenakin, pitää vain miettiä mikä on elämässä tärkeintä, onko se se uusi hieno talo, vai haluaako nähdä muutakin kuin niitä omia seiniä. Kaikkea ei pienituloisena voi saada. Eniten ärsyttää ne jotka valittavat jatkuvasti sitä kun tilin jälkeen ei jää mitään käteen, vaikka on ihan itse valittu se uusi asunto ja kaksi hienoa autoa. Ja sitten kadehditaan niitä jotka samoilla tuloilla pystyvät tekemään muutakin kuin kituuttamaan velkavankeudessa. 

Lapsista tietysti on paljon kuluja, mutta se on asia erikseen. Luulen että jokainen isompaa perhettä toivova hyväksyy sen asian että rahaa ei jää sitten niin paljon säästöön. 

Ilmeisesti kirjoittelet jostain maaseudulta jos 200-300k€:lla saa parisataa neliötä:)

Meillä neliöitä on 250 mutta hintakin lähes 700k€ tällähetkellä täällä pk seudulla. Vähän kerrassaan vuosien mittaan ollaan muutettu pienemmästä isompaan ja itse rakennettu tätäkin. Velkaa on muttei paljoa näissä mittakaavoissa ja lyhenee mukavasti. Rahaa riittää muuhunkin.

33 jolla 4 lasta.

Vierailija
78/89 |
28.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla ei ole

– lapsia,

– autoa,

– asuntolainaa.

Saan käteen 2 300 euroa kuussa, ja siitä jää hyvinkin tonni säästöön. Tuolla reissaa kyllä ihan niin paljon kuin aikaa on – ja opettajan ammatissa sitä aikaakin reissaamiselle on ihan mukavasti. "Elämä on valintoja" on klisee, mutta kyllä siinä tiettyä totuutta on takana.

Vierailija
79/89 |
28.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan omalla rahalla matkustellaan miehen kanssa. Hän tienaa kolminkertaisen summan minkä minä, joten maksaa myös yhteiset matkamme. Käydään n. 5 kertaa vuodessa ulkomailla, 3 pidempää reissua ja pari pidennettyä viikonloppua kaupunkikohteisiin. Ainiin, meillä ei ole lapsia.

Vierailija
80/89 |
28.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Matkustaminen on nykyään luokattoman halpaa. Siksi.

Kun aloitin "matkustusuraani" kolkytvuotta sitten, maksoi lento Hki-Budapest-Hki kuukauden bruttopalkkani verran. Kurkkaus Norwegianin sivuille ja huomaa huikean eron. Kaikki on nykyään kaikkien saatavilla - hinnat ovat näkyvillä. Kuka maksaa valmismatkoista?

Ei minullakaan ole tonnien käsilaukkua - tosin jokainen käsilaukkuni (10-> maksaa varmaan 100-300 e).

Bloggaajien rahavirroista eos.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme neljä seitsemän