Tapailemani mies on alkanut ahdistaa
Hän on kaikin puolin mahtava tyyppi mutta tietyt piirteet ovat alkaneet ahdistaa. Taustaa sen verran että olen kolmen lapsen yh ja tulen täydellisesti toimeen omillani. En ole köyhä mutta en rikaskaan mutta itse pystyn maksamaan kaikki lapsiin liitttyvät kulut. Mies on jäänyt leskeksi vuosi sitten (kyseessä siis ei ole mikään kloppi vaan lähemmäksi kuusikymppinen mies) vaimon kuoltua pitkäaikaiseen sairauteen. Omia lapsia hänellä ei ole.
-puhuttiin miehen kanssa harrastusvälineistä ja tuumiskelin että esikoiselle pitää varmaan ostaa ensi kesänä uusi pyörä kun nykyinen todennäköisesti jää pieneksi. Seuraavana päivänä mies oli uuden fillarin kanssa ovella (ja kyseessä ei ollut edes mikään halpa pyörä).
-piti lähteä muksujen kanssa pyörällä kauppaan siitäkin huolimatta että vähän tihuutti vettä (ja se ei oikeasti haittaa meitä kun ollaan totuttu pyöräilemään säässä kuin säässä). Mies soitteli ja kysyi että ollaanko jo lähdetty ja totesin että juuri puetaan päälle. Kun astuttiin ovesta ulos, mies oli ehtinyt alaovelle auton kanssa (asuu siis tien toisella puolella). Hän ei vain hyväksynyt sitä että lähdetään pyörillä kauppaan.
-savustin ahvenia ja hyvä kun mies ei pureksinut ruokaa puolestani koska pelkäsi että ruoto jää kurkkuun kiinni. Koko ajan kyseli että kait muistin pureskella ruuan hyvin. Joo, eihän tähän ikään mennessä ole koskaan tullut syötyä kalaa... (olen kalastanut koko pienen ikäni).
-Sanoin, että ylihumenna olen menossa ostamaan lasikuitutapettia (kämppä vaati pintaremonttia) ja seuraavana päivänä mies oli tapettien ja parin äijän kanssa ovella ennen kuin edes oltiin lasten kanssa herätty.
-Minulla oli edessä veneen maalaus ja sanoinkin miehelle että siinä menee viikonloppu. Kahden päivän kuluttua mies pyysi rantaan ja näytti mitä hän oli tehnyt: nostanut veneen rannalle ja maalannut sen. Perämoottori oli ottanut kolhua koska miehellä ei ole mitään hajua veneistä. Kiva, varmaan ajatteli että saadaan lisää yhdessäoloaikaa mutta hän ei ymmärtänyt sitä että nyt joudun maksamaan lisää koska potkuri meni vaihtoon. Plus maali oli täysin väärä eli uusiksi menee.
Joo joo, tässä olisi varmaan jollekin unelmien mies ja nämäkin ovat vain muutama esimerkki mutta ahdistaa juuri se, että mies silottaa liikaa tietä. Pyöräkin oli vasta ensi vuoden juttu koska en voi ennakoida kuinka paljon lapsi kasvaa talven aikana jne. Veneen olisin halunnut maalata itse plus se on minun omaisuuttani, en halua että kukaan muu koskee siihen. Tykkään toki huomioimisesta mutta jos sanon jostakin, mies on askeleen edelleen ja tekee sen. Huh, en uskalla edes ajatella mitä tapahtuu kun sanon että pitäisi tilata lapsille syysvaatteita. Kaiketi tekee senkin puolestani.
En usko, että kukaan ymmärtää tätä (koska siinähän on unelmien mies) mutta tietyt asiat haluan pitää omissa kätösissäni. Kaiken lisäksi tulee tunne että olen ikuisesti velkaa miehelle vaikka hän on aina kieltäytynyt ottamasta rahaa vastaan.
Kommentit (54)
Sinisilmäisiä ihmisiä täällä, kun eivät tunnista kontrollointia selkeistä varoitusmerkeistä huolimatta. Niinhän se aina menee, että alussa se tulkitaan rakkaudeksi ja välittämiseksi ja lopussa ihmetellään, että miten minä tähän jouduin ja miten tädtä pääsee pois.
Minusta tuo on kontrollointia koska mies ei kohtele naisystäväänsä kuin tasaveroista.
What.. Tuo venejuttu oli todella outo. Jos minä ilman lupaa ja sopimatta menisin viemään aviomieheni auton maalattavaksi ja valitsisin siihen väärän maalin ja rikkoisin osaamattomuuttani samalla puskuria, niin hän raivostuisi ja oikein se minulle olisi. Ei kenenkään kallista omaisuutta saa mennä ilman lupaa maalaamaan ja rikkoa samalla. Itse omistan veneen ja suuttuisin todella jos joku sitä omine lupineen maalailisi ja vierä väärällä maalilla! Ap on liian kiltti.
Vierailija kirjoitti:
Tuo on itse asiassa kauhean liikuttavaa mitä mies tekee. Vähän yli-innokas kyllä, mutta näkee kauheasti vaivaa että sulla olis hyvä.
Ymmärrän suakin ap, olet varmaan tottunut kotoa että avun pyytäminen on heikkoutta, ja sun exältä että toisiin tukeutuminen on suorastaan vaarallista.
Oot tottunut elään täydessä valmiudessa. Niin tuollaisessa paapomisessa täytyy olla jotain vähän pielessä.
Entä jos ei täydy, entä jos niin toisistaan välittävät ihmiset tekee?
Liikuttavaa, että rikkoo ap:n veneen?
Vierailija kirjoitti:
Kuulostaa herttaiselta, mutta toivottavasti saa kitkettyä ton ylihuolehtimisen pois ajan kanssa.
Et kai tosissasi meinaa, että yli kuusikymppinen mies vielä muuttuu? Muuta kuin vaikeampaan suuntaan.
Joo on huolestuttavaa, että jollakulla ei tule mieleenkään ettei nosta luvatta vedestä jonkun muun venettä, ja vielä menee maalaamaan sen?!? Eihän tuolla miehellä ole mitään rajoja. Miten hän nyt jo käsittelee ap:n tavaroita kuin omiaan, ja ap:n näkökulmasta he vasta tapailevat?
Tulee mieleen yksi poika jonka kanssa kävin yksillä treffeillä ja juttelin mukavia pari kertaa puhelimessa. Lähdin sitten viikon hiihtolomalle vanhempien kanssa. Takaisin tultuani tämä poika raivosi, että miten en kertonut hänelle mitään missä olen. Minä sanoin hänelle että en seurustele tietääkseni hänen kanssa, ja blokkasin.
Jos olisin ap, tuohon veneeseen olisi kyllä loppunut tuo tapailu. Outo ja vähän pelottava tyyppi.
Vierailija kirjoitti:
What.. Tuo venejuttu oli todella outo. Jos minä ilman lupaa ja sopimatta menisin viemään aviomieheni auton maalattavaksi ja valitsisin siihen väärän maalin ja rikkoisin osaamattomuuttani samalla puskuria, niin hän raivostuisi ja oikein se minulle olisi. Ei kenenkään kallista omaisuutta saa mennä ilman lupaa maalaamaan ja rikkoa samalla. Itse omistan veneen ja suuttuisin todella jos joku sitä omine lupineen maalailisi ja vierä väärällä maalilla! Ap on liian kiltti.
Eikä edes aviomiehen, vaan jonkun jota olisit tapaillut vähän aikaa... johan se soittaisi poliisille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikä edes aviomiehen, vaan jonkun jota olisit tapaillut vähän aikaa... johan se soittaisi poliisille.
Joo sen takia kirjoitinkin aviomiehen, että edes avioliitossa ei vain tehdä tuollaista. Saati sitten puolitutulle!
Kommenttini poistettiin vaikka sanoin siinä ainoastaan että tuo on minusta pelottavaa.
Auttaminen ja hyväntahtoisuus ei aiheuta toiselle ristiriitaisia tunteita. Se kun ihminen alkaa puolustelemaan ja selittelemään itselleen toisen tekoja parhain päin, on hälyttävää.
Puppy love, kiltti mies on rakastunut!
Ap taas, pitkän tauon jälkeen.
Otin teidän neuvoista vaarin ja yritin puhua miehen kanssa asiasta. Hän ymmärsi kyllä mitä tarkoitin mutta totesi että tällainen hän vain on mutta lupasi olla vähemmän innokas. Vähän aikaa se toimikin. Kunnes tuli miehen synttärit joihin lupauduin tekemään ruuat (olen kokki ammatiltani). No ei siinä mitään mutta mies hösläsi selän takana koko ajan ja varoitteli etten vain tuhoa sormiani veitsen kanssa....Käskin ystävällisesti mennä tekemään vaikka boolia, vieraat olivat pian tulossa ja hommia oli vielä paljon. Viimeinen niitti oli silti se, että hän poisti omasta asunnostaan matot ja olisi halunnut ne pois minunkin kotoani etteivät lapset vain kompastu niihin. Siinä vaiheessa totesin että tämä homma taisi olla tässä.
En edelleenkään usko että hän silkkaa pahuuttaan on tuollainen mutta todennäköisesti vaimon kuolema oli vielä jotenkin taustalla. Mutta karu tosiasia on myöskin se, ettei minusta saa mitään korviketta tai terapeuttia.
Valitettavasti asutaan kuitenkin samassa "kylässä" ja holhoaminen jatkuu edelleen (jos satutaan olemaan ulkona samaan aikaan). No nyt se on sentään siedettävissä kun ei sentään tapahdu edes joka viikko.
Tuo on itse asiassa kauhean liikuttavaa mitä mies tekee. Vähän yli-innokas kyllä, mutta näkee kauheasti vaivaa että sulla olis hyvä.
Ymmärrän suakin ap, olet varmaan tottunut kotoa että avun pyytäminen on heikkoutta, ja sun exältä että toisiin tukeutuminen on suorastaan vaarallista.
Oot tottunut elään täydessä valmiudessa. Niin tuollaisessa paapomisessa täytyy olla jotain vähän pielessä.
Entä jos ei täydy, entä jos niin toisistaan välittävät ihmiset tekee?