Kerro 3 tärkeintä syytä sille, mikset osallistu synnytystalkoisiin!
Niin, miksei teillä vipellä tusina pieniä jalkapareja?
Kommentit (309)
1. Olen liian vanha saamaan lapsia
2. En ole koskaan saanut lapsia
3. Sain lapsen muulla tavalla kuin synnyttämällä
Vierailija kirjoitti:
Minulle on tulossa lapsi, mutta silti mietityttää seuraavat asiat:
- haluan kasvattaa ITSE (puolisoni kanssa) lapsen, -en lykätä sitä 1 vuotiaana johonkin päiväkotiin, jossa se on 10 tuntia päivässä ja jonkun muun kasvatettavana
- haluaisin olla kotona, kunnes lapsi menee eskariin (se on kuulemma nykyään _pakollinen_?)
Näitä argumentteja eivät tue seuraavat asiat:
- työnantajani sallii vain max 3 vuoden poissaolon
- kun olen osallistunut synnytystalkoisiin, minua rangaistaan siitä, että jään kotiin, noin 300 euron kuukausipalkalla
- minun pitää palata töihin (olla poissa lapseni luota) ja saada rahaa siihen, jotta voisin maksaa jollekin toiselle, että se kasvattaisi lapseni
Huom! Perhepäivähoitajista on huutava pula. Voisiko pph:n työ olla mahdollista. Saisit hoitaa itse oman lapsesi pienessä ryhmässä ja samalla tienata vähän palkkaa.
En halua olla kenenkään äiti.
Koen aina vaan olevani "liian nuori". Voin olla luontevasti tytär, sisko ja vaimo, mutta en mikään äiti. Niin vieras ja omituinen ajatus, jolla en oikein osaa edes leikkiä. Minulla on kissa ja sille olen emo ja se tuntuu mukavalta, mutta se riittää. Haluan pysyä tässä samassa roolissa kuin tähänkin asti.
1. En halua pitää huolta ja kantaa vastuuta kenestäkään.
2. En erityisesti pidä lapsista.
3. Minulla ei ole enää kohtua.
1. Olen liian itsekäs ja mukavuudenhaluinen elämään lapsiperhe-elämää.
2. Maailma on jo hukkumassa paskaan.
3. En halua pilata vartaloani.
1. maksan yksin suurta talolainaa
2. ei ole luotettavaa pitkäaikaista kumppania
3. en pidä lapsista enkä elämäntavasta mihin lapset kuuluu.
1) En koe luontaista halua vanhemmuuteen, lapsiperhe-elämä näyttäytyy minulle vastenmielisenä.
2) Taloudellisesti epävarma tulevaisuus, määräaikainen työ ja omalla alalla työnäkymät surkeat.
3) Väsyn, ahdistun ja masennun niin helposti muutenkin kaikenlaisista ylimääräisistä rasitteista ja vastoinkäymisistä, etten koe olevani paras mahdollinen huoltaja toiselle ihmiselle, joka olisi jatkuvasti minusta riippuvainen.
1. Talous
2. Pohdin riittääkö aikaa neljälle eri ikäiselle lapselle
3. Olemattomat tukiverkot (tässä ei tosin mitään eroa onko kolme tai neljä lasta)
En koe olevani vielä valmis äidiksi, tulotaso ei riittäisi ja olen sinkku
En ole onnistunut saamaan lapsia perinteisin menetelmin, lukuisten hoitojen ja lahjoitettujen munasolujen jälkeen olen saanut kaksi lasta. Tulisi valtiolle aika kalliiksi tehdä lisää.
Olen jo 41-vuotias.
Ja ratkaisevin tekijä: kohtuni on jo poistettu.
Minulla ei ole kuin yksi syy, mies ei halua enempää lapsia.
Kummasti aina ne on miehiä, jotka haluaa näitä talkoita...
Olen jo tehnyt osani, kolme lasta. Enempää ei tipu.
Milloin antti rinne saa seuraavan lapsenlapsen?
1. En halua lapsia, tykkään tulla ja mennä ilman tilivelvollisuutta kenellekään
2. En halua synnyttää ja tähän ei valtio voi minua pakottaa
3. Tulotasomme puolisoni kanssa ei ole mitenkään riittävä huolehtimaan kolmannesta.
Olen 57-vuotias. Mieheni on impotentti. No siinähän ne jo tulikin.
1. Sinkkuus
2. Yksin en uskalla lasta ryhtyä hankkimaan
1. Sterilisaatio
2. En asu Suomessa
3. Ei oo tilaa