Miten saada lisää painoa 10kg, kaikki vinkit tervetulleita?
Painan tällä hetkellä 50kg ja pituutta on 170cm eli reippaasti alipainoinen. Pitäis saada paino nousemaan kymmenisen kiloa, mutta tuntuu, ettei se vaan onnistu.
Allergioiden takia en voi syödä vehnää, ruista, ohraa, kauraa (kauraa siedän sen, mitä aamupuuroon menee), tomaattia, pähkinöitä, manteleita, suklaata, sitrushedelmiä, kiiviä, karpaloita, puolukoita, mansikoita ja juureksista/kasviksista useimmat sopii vaan kypsänä. Tämän lisäksi laktoositon ruokavalio.
Syön paljon kasviksia, koska en tykkää perunan mausta, vaikken sille varsinaisesti allerginen olekaan. Kaikki tuotteet ovat täysrasvaisia. Olen yrittänyt syödä enemmän, mutta jossain vaiheessa tulee mitta täyteen eikä vaan pysty syömään enempää.
Käyn 4-6kertaa viikossa 8-15km juoksulenkillä. Luultavasti liikunnan jättämisellä pois painokin nousisi, mutta liikunta on mulle jonkinlainen henkireikä, saa edes hetken olla omissa ajatuksissaan niin en mielelläni jättäis pois.
Kommentit (116)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oli sama juttu itselläni. Aloin syödä päivittäon 2-3 suklaapatukkaa muun ruuan ohessa ja vähensin liikuntaa . Nyt vuotta myöhemmin näytän jo ihmiseltä, terveeltä.
Aloit vetää kamalasti suklaata ja vähensi liikuntaa? Et sä raukka kyllä sisältä terve ole :D
Paino nousi ja se oli tavoite. Veriarvot hyvät. Ilmeisesti terve kuitenkin.
Hymiöitten käyttö--ketä varten?
No ei todellakaan ole tervettä.
Olet kylläkin lievästi alipainoinen, et reippaasti alipainoinen. Normaalipaino on muutaman kilon päässä. Saat ne lisäämällä ravintoosi paljon öljyä ja proteiineja. Painoasi enemmän olisin huolissani allergiatilanteestasi. Olet altis myös pahoille autoimmuunitaudeille tuolla allergiamäärällä. Jotain kannattaisi alkaa siedättämään ja älä ainakaan kauhean paljoa siivoile.
Vierailija kirjoitti:
Tuli mieleen omasta painonvaihteluhistoriasta (joskin pyrkimykset ovat olleet siihen vähentämiseen :-)) että minulla oli aina sellaisia tiettyjä "tasoja" jossa paino pysyi pitkäänkin (1+ kk) samassa, sekä mennessä että tullessa, vaikka ruokavalio oli sama. Ja lähti sitten taas laskuun (tai nousuun jollen ollut laihiksella...). Ja tämä tapahtui jännästi aina näissä samoissa lukemissa. Muistan lukeneeni muidenkin samanlaisia kokemuksia. Tietenkin, jos sinulla on pitkäänkin pysynyt siinä 50 kg vaikka olet jo ruoan määrää lisännyt, niin ei ole enää siitä kyse.
Lihasmassan lisääminen jo sinänsä muuttaa sitä miltä keho näyttää, vaikka ei painossa huimasti näkyisikään (yleensä kyllä näkyykin) joten se varmasti auttaa.
Vaikuttaa siltä että sinulla on nyt jo hyvä suunnitelma asian korjaamiseksi joten tsemppiä sen toteuttamiseksi :-)!
No tää paino on nyt jotain 4kk junnannu tässä 50kg painossa. Siitä oon itsekin lukenut, että laihduttaessa paino saattaa junnata jonkin aikaa, toisin päin en ihan hirveesti ole tietoa löytänyt.
Suunnitelma on tosiaan se, jonka tännekin monesti kirjottanut eli suurentaa annoskokoja pikkuhiljaa ja syödä hiilarilisä päivittäin, vaikkei liikuntaa oliskaan, vaihtaa pari juoksulenkkiä viikosta salitreeniin.
Ja ns. ylimääräsenä lääkärillä käydä varmistamassa, ettei lääkkeestä oo jäänyt jotain, jonka takia paino ei nouse.
ap
Et ole "reippaasti" alipainoinen, vain 4 kg matkaa normaalipainon alarajalle.
Vierailija kirjoitti:
170/50 on hyvä paino miks hitossa sun pitäis 60kg painaa? Itse juuri laihdutan 172/60 mitoista 55 kiloon.
Olen tähän monesti vastannut, mutta olen teinistä asti painanut 60kg (pois lukien raskausajat) ja se on mun kropalle sopiva paino. 50kg painoisena näytän luulta ja nahalta, tämä suurelta osin varmasti siksi, että rinnat ja takamus olleet aina isot ja niissä ois nytkin ns. laihdutettavaa ja muu kroppa luuta ja nahkaa.
ap
Vierailija kirjoitti:
Oli sama juttu itselläni. Aloin syödä päivittäon 2-3 suklaapatukkaa muun ruuan ohessa ja vähensin liikuntaa . Nyt vuotta myöhemmin näytän jo ihmiseltä, terveeltä.
No suklaata en itse voi syödä enkä muutenkaan halua muuttaa ruokailutottumuksiani epäterveellisiks vaan painon nousemisen takia.
ap
Vierailija kirjoitti:
Älä jätä juoksua missään nimessä pois. Älä missään nimessä!
En ole jättämässä juoksua pois, koska tykkään juoksemisesta. Mutta pari juoksulenkkiä tulee vaihtumaan salitreeniin jatkossa, muttei todellakaan kokonaan jää pois.
ap
Vierailija kirjoitti:
Olet kylläkin lievästi alipainoinen, et reippaasti alipainoinen. Normaalipaino on muutaman kilon päässä. Saat ne lisäämällä ravintoosi paljon öljyä ja proteiineja. Painoasi enemmän olisin huolissani allergiatilanteestasi. Olet altis myös pahoille autoimmuunitaudeille tuolla allergiamäärällä. Jotain kannattaisi alkaa siedättämään ja älä ainakaan kauhean paljoa siivoile.
Miten voi siedättää, kun ei vaan siedä? Viljat, sitrushedelmät, mansikka ja tomaatti, näitä voin itse testata säännöllisesti, josko pystyisin edes jonkin verran syömään ilman oireita. Muita en voi itse testata, koska allerginen reaktio tulee anafylaktisena shokkina. Valvotusti näitä kyllä on testailtu, mutta allergiat pysyneet samana.
Siivota on vähän pakko melko usein, kun on kaksi isoa koiraa. Mitenkään liian siistiä meillä ei kuitenkaan ole, mikäli tätä tuolla siivoilulla tarkoitit.
ap
Vierailija kirjoitti:
Et ole "reippaasti" alipainoinen, vain 4 kg matkaa normaalipainon alarajalle.
Totta kyllä, mutta kuten monesti todettu tälle mun kropan mallille se sopiva paino on 60kg.
ap
Itse sain 5 kg lisää painoa, kun aloitin treenaamisen ja panostin hyvin syömiseen. Lähtötilanne oli siinä normaalin ja alipainon rajalla. Jännä juttu, että se 5 kg näkyy vain vaa-álla. Peilikuvassa muutokset ovat minimaalisia. Yksi suurempi ero tosin on: selässä luut eivät näy enää, vaan selkä näyttää nykyään normaalilta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten voi siedättää, kun ei vaan siedä? Viljat, sitrushedelmät, mansikka ja tomaatti, näitä voin itse testata säännöllisesti, josko pystyisin edes jonkin verran syömään ilman oireita. Muita en voi itse testata, koska allerginen reaktio tulee anafylaktisena shokkina. Valvotusti näitä kyllä on testailtu, mutta allergiat pysyneet samana.
Siivota on vähän pakko melko usein, kun on kaksi isoa koiraa. Mitenkään liian siistiä meillä ei kuitenkaan ole, mikäli tätä tuolla siivoilulla tarkoitit.
ap
Ei se siedätyskyky itsestään tule. Jos olet allerginen, niin et yhtäkkiä vain lakkaa sormia napsauttamalla olemasta allerginen. Siedätyshoito perustuukin pitkäjännitteiseen ja systemaattiseen siedättämiseen. Toki saat prosessin aikana oireita, ja se kuuluu asiaan. Ja toki siedätät vain niitä, joista et saa hengenvaarallisia oireita. Sinuna söisin myös maitohappobakteereja ja möyrisin mullassa. Suolistosi ei välttämättä ole ihan parhaimmassa mahdollisessa kunnossa.
Fresubin shot. Toimii. Näytin anorektikolta, vaikka söin hyvin ja paljon ja kaikkea. Suklaakaan ei lihottanut. Silloin kun pitää saada painoa lisää, ei ole väliä miten sitä saa. Tuo shotti auttoi.
Välttele ainakin antibiootteja viimeiseen asti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ap
Ei se siedätyskyky itsestään tule. Jos olet allerginen, niin et yhtäkkiä vain lakkaa sormia napsauttamalla olemasta allerginen. Siedätyshoito perustuukin pitkäjännitteiseen ja systemaattiseen siedättämiseen. Toki saat prosessin aikana oireita, ja se kuuluu asiaan. Ja toki siedätät vain niitä, joista et saa hengenvaarallisia oireita. Sinuna söisin myös maitohappobakteereja ja möyrisin mullassa. Suolistosi ei välttämättä ole ihan parhaimmassa mahdollisessa kunnossa.
Tiedän siedättämisen idean kyllä. Mutta olen noita, joita itse pystyn kokeilemaan niin testannut pidempään ja siltikin hyvin pienestä määrästä tulee sietämättömät oireet.
Maitohappobakteereita olen joskus syönyt, mutta jokin niissä saa mahani ihan sekaisin.
Miks pitäis möyriä mullassa? Ok-talossa tulee kyllä tehtyä mm. puutarhahommia ym, joissa nyt tavallaan möyrin mullassa, vaikkei nyt ehkä ihan konkreettisesti.
Mistä sen tietää, jos suolisto ei olis kunnossa?
ap
Vierailija kirjoitti:
Itse sain 5 kg lisää painoa, kun aloitin treenaamisen ja panostin hyvin syömiseen. Lähtötilanne oli siinä normaalin ja alipainon rajalla. Jännä juttu, että se 5 kg näkyy vain vaa-álla. Peilikuvassa muutokset ovat minimaalisia. Yksi suurempi ero tosin on: selässä luut eivät näy enää, vaan selkä näyttää nykyään normaalilta.
Tätä mäkin siis eniten kaipaan, ettei kroppa näyttäis miltään ns. luurangolta, jolta se nyt kyllä näyttää.
ap
Vierailija kirjoitti:
Välttele ainakin antibiootteja viimeiseen asti.
Onneks en ole oikeasti koskaan kipeä. Lapset ja mies kyllä sairastaa säännöllisesti flunssaa, vatsatautia ym, mutta mä niitä harvemmin saan. Taitaa olla yli 10v aikaa, kun oon viimeks ollu kipeä ja syöny antibioottikuurin.
ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ap
Tiedän siedättämisen idean kyllä. Mutta olen noita, joita itse pystyn kokeilemaan niin testannut pidempään ja siltikin hyvin pienestä määrästä tulee sietämättömät oireet.
Maitohappobakteereita olen joskus syönyt, mutta jokin niissä saa mahani ihan sekaisin.
Miks pitäis möyriä mullassa? Ok-talossa tulee kyllä tehtyä mm. puutarhahommia ym, joissa nyt tavallaan möyrin mullassa, vaikkei nyt ehkä ihan konkreettisesti.
ap
Sinulla on tosi suuri määrä allergioita, minkä itsekin tietty tiedät. Mullassa on erilaisia pöpöjä, jotka antavat normaalia haastetta vastustuskyvylle. Jos vastustuskyky ei saa riittävästi haasteita, voi seurata allergioita ja muita autoimmuunisairauksia.
Suoliston huonolla kunnolla ja runsailla allergioilla saattaa olla yhteys. Ei välttämättä ole, mutta saattaa olla. Periaatteessa maitohappobakteereista ei kyllä pitäisi mennä maha sekaisin. Ehkä oire oli sattumaa tai tuli jostain muusta asiasta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tätä mäkin siis eniten kaipaan, ettei kroppa näyttäis miltään ns. luurangolta, jolta se nyt kyllä näyttää.
ap
Itse tein niin, että vaihdoin suuren osan aerobista liikuntaa voimaharjoitteluun. Kiinnitin ja kiinnitän huomiota siihen, että saan proteiineja ravinnosta tarpeeksi joka päivä. Lisäksi lisäsin rypsiöljyn määrää ruoassa. Ennen en ollut ikinä laskenut tai tutkinut kaloreita tai proteiinimääriä ruoasta. Rasvan, hiilihydraatin ja energian määrää en vieläkään laske tai tutkaile, ainoastaan proteiinin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ap
ap
Sinulla on tosi suuri määrä allergioita, minkä itsekin tietty tiedät. Mullassa on erilaisia pöpöjä, jotka antavat normaalia haastetta vastustuskyvylle. Jos vastustuskyky ei saa riittävästi haasteita, voi seurata allergioita ja muita autoimmuunisairauksia.
Suoliston huonolla kunnolla ja runsailla allergioilla saattaa olla yhteys. Ei välttämättä ole, mutta saattaa olla. Periaatteessa maitohappobakteereista ei kyllä pitäisi mennä maha sekaisin. Ehkä oire oli sattumaa tai tuli jostain muusta asiasta.
Tiedän kyllä, että allergioita on paljon, vaikka muilla sukulaisilla on tästäkin enemmän. Osalla niin paljon, että helpompi kertoa mitä saa syödä,
Olen kokeillut useampia maitohappobakteereita ja kaikista sama reaktio, mutten tiedä miksi.
ap
Älä jätä juoksua missään nimessä pois. Älä missään nimessä!