Miten saada lisää painoa 10kg, kaikki vinkit tervetulleita?
Painan tällä hetkellä 50kg ja pituutta on 170cm eli reippaasti alipainoinen. Pitäis saada paino nousemaan kymmenisen kiloa, mutta tuntuu, ettei se vaan onnistu.
Allergioiden takia en voi syödä vehnää, ruista, ohraa, kauraa (kauraa siedän sen, mitä aamupuuroon menee), tomaattia, pähkinöitä, manteleita, suklaata, sitrushedelmiä, kiiviä, karpaloita, puolukoita, mansikoita ja juureksista/kasviksista useimmat sopii vaan kypsänä. Tämän lisäksi laktoositon ruokavalio.
Syön paljon kasviksia, koska en tykkää perunan mausta, vaikken sille varsinaisesti allerginen olekaan. Kaikki tuotteet ovat täysrasvaisia. Olen yrittänyt syödä enemmän, mutta jossain vaiheessa tulee mitta täyteen eikä vaan pysty syömään enempää.
Käyn 4-6kertaa viikossa 8-15km juoksulenkillä. Luultavasti liikunnan jättämisellä pois painokin nousisi, mutta liikunta on mulle jonkinlainen henkireikä, saa edes hetken olla omissa ajatuksissaan niin en mielelläni jättäis pois.
Kommentit (116)
Ihan yksinkertaista matematiikkaa. Syöt vain enemmän kuin kulutat.
Vierailija kirjoitti:
Onnistuisko "painonnostotreenit" kotona, esim. kahvakuulien tai vastaavien välineiden avulla. Säästäisit ajomatkat ja muun salikäynteihin kuluvan ajan (jos/kun ajasta tekee tiukkaa).
Annoskokojen nostaminen auttaa varmasti, noin 10 kg lisäys vie kyllä aika koska kulutuksesikin on ilmeisesti aika suurta. Oletko keskustellut lääkärin kanssa asiasta, ettei kyse ole esimerkiksi mistään aineenvaihdunnallisesta häiriöstä/sairaudesta vaikka mainitsemasi lääkkeen aikaansaamana (vaikka lääkitys olisikin lopetettu).
Kyllä nuo painonnostotreenit kotona varmasti onnistuis, tosin pitäis kyllä käydä ammattilaisen kanssa tekniikat ym. läpi, koska edellisestä salilla käynnistä on tovi aikaa, etten tee liikkeitä väärin.
Sen kyllä tiedostan, ettei tuo 10kg hetkessä tule, mutta nyt paino näyttää jämähtäneen tähän 50kg. Alimmillaan painoin 45kg, mutta 5kg tuli yllättävänkin helposti takasin lääkityksen lopetuksen jälkeen. Nyt tuntuu, ettei se paino nouse ees sataa grammaa viikossa.
Siinä mielessä tämä ihmetyttää, koska ennen tuota lääkitystä söin samalla lailla ja liikuin yhtä paljon ja silti paino pysyi siinä 60kg.
Lääkäri sanoi, ettei lääkkeestä pitäis jäädä/tulla mitään pysyvää häiriötä esim. aineenvaihduntaan vaan kun lääkkeen lopettaa niin loppuu myös laihtuminen. Laihtuminen kyllä loppuikin jonkin ajan päästä ja kuten sanottu paino nousi melko helposti 50kg asti, mutta enempää ei painoa ole tullut lisää, vaikka on koittanut syödäkin enemmän.
ap
Vanhenemalla. Ihan oikeesti, nauti nyt hoikkuudesta. N. 10 vuotta myöhemmin rasva ei lähde vyötäröltä enää millään ja haikailet hoikkuuden perään.
Niin, ja rasvaa älä ala vetämään, kertyy sisäelinten ympärille ja näkyy vyötäröllä viimeistään 30-vuotiaana.
Vierailija kirjoitti:
Vanhenemalla. Ihan oikeesti, nauti nyt hoikkuudesta. N. 10 vuotta myöhemmin rasva ei lähde vyötäröltä enää millään ja haikailet hoikkuuden perään.
Ehkä näin, mutten silti tykkää peilikuvastani, joka on vaan luuta ja nahkaa.
ap
En minäkään tykännyt, ja tuhlasin aikaani masentumalla siitä että en pysty täyttämään mainosmiesten asettamia mahdottomia uhanteita. Hyväksy itsesi sellaisena kuin olet, ihmisyys on kaunista.
Vierailija kirjoitti:
Niin, ja rasvaa älä ala vetämään, kertyy sisäelinten ympärille ja näkyy vyötäröllä viimeistään 30-vuotiaana.
Aha. Mä oon nyt 35v ja jostain 20v ikäisestä olen syönyt tällä tavalla kun nytkin syön. Koskaan ei ole ollut vyötäröllä ylimääräistä rasvaa, paitsi toki raskauksien takia maha ollut hetkellisesti isompi. Ja nyt koko kroppa näyttää omaan silmään vaan luilta ja nahalta, toisin sanoen liian laihalta kun painoa 10kg omasta normaalista vähemmän.
ap
Jos laktoositonta kermajäätelöä söisit paljon. No ei, toivotonta se on lihoa, jos lenkkeilet tuollaisia määriä.
Chankonabe. Eli sumopainijoiden keitto. Terveellinen mutta lihottava
Idea on tämä. Viilletään pieni reikä vatsanahkaaasi ja minulle toinen. Pingotetaan väliin letku. Sitten pumppaat rautaisia vatsalihaksiasi, jolloin mun löysästä vatsapeitteestä alkaa virrata rasvaa sulle. Pysäytetään liike kun virtauksen määrä on kymmenen kiloa. Laastari pipiin ja molemmat on tyytyväisiä. Kunnes olen kerännyt jälleen uuden kympin syömisellä ja sinä kuluttanut kalliit rasvani pitkillä juoksulenkeillä. Pidetään siksi letku tallessa, jotta rasvansiirto voidaan uusia.
Vierailija kirjoitti:
En minäkään tykännyt, ja tuhlasin aikaani masentumalla siitä että en pysty täyttämään mainosmiesten asettamia mahdottomia uhanteita. Hyväksy itsesi sellaisena kuin olet, ihmisyys on kaunista.
Ei tämä mulle masennusta sentään aiheuta, mutta aion vielä jonain päivänä painaa sen 60kg, joka on mun vartalotyypille paras. Rinnat ja takamus aina olleet muuhun kroppaan nähden isot ja niissä ois edelleen ns. laihdutettavaa, mut muu kroppa on kun luuta ja nahkaa.
Aion tehdä kuten täällä jo monesti kirjottanut ja sen lisäksi käyn varmaan varmuudeks lääkärissä varmistamassa, ettei siitä lääkkeestä ole jäänyt jotain ns. haittavaikutuksia, jonka takia paino ei nouse.
ap
Tuli mieleen omasta painonvaihteluhistoriasta (joskin pyrkimykset ovat olleet siihen vähentämiseen :-)) että minulla oli aina sellaisia tiettyjä "tasoja" jossa paino pysyi pitkäänkin (1+ kk) samassa, sekä mennessä että tullessa, vaikka ruokavalio oli sama. Ja lähti sitten taas laskuun (tai nousuun jollen ollut laihiksella...). Ja tämä tapahtui jännästi aina näissä samoissa lukemissa. Muistan lukeneeni muidenkin samanlaisia kokemuksia. Tietenkin, jos sinulla on pitkäänkin pysynyt siinä 50 kg vaikka olet jo ruoan määrää lisännyt, niin ei ole enää siitä kyse.
Lihasmassan lisääminen jo sinänsä muuttaa sitä miltä keho näyttää, vaikka ei painossa huimasti näkyisikään (yleensä kyllä näkyykin) joten se varmasti auttaa.
Vaikuttaa siltä että sinulla on nyt jo hyvä suunnitelma asian korjaamiseksi joten tsemppiä sen toteuttamiseksi :-)!
170/50 on hyvä paino miks hitossa sun pitäis 60kg painaa? Itse juuri laihdutan 172/60 mitoista 55 kiloon.
Sinuna en kyllä lihottaisi. Lihot vain lisää ja lisää ei se siihen 10kg jää.
Oli sama juttu itselläni. Aloin syödä päivittäon 2-3 suklaapatukkaa muun ruuan ohessa ja vähensin liikuntaa . Nyt vuotta myöhemmin näytän jo ihmiseltä, terveeltä.
Älä lihota! Jos kroppa haluaa olla tollanen ni anna olla et edes ole pahasti alipainoinen
Vierailija kirjoitti:
Oli sama juttu itselläni. Aloin syödä päivittäon 2-3 suklaapatukkaa muun ruuan ohessa ja vähensin liikuntaa . Nyt vuotta myöhemmin näytän jo ihmiseltä, terveeltä.
Aloit vetää kamalasti suklaata ja vähensi liikuntaa? Et sä raukka kyllä sisältä terve ole :D
Mä oon 173cm/59kg ja olen juuri dieetillä :)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aloit vetää kamalasti suklaata ja vähensi liikuntaa? Et sä raukka kyllä sisältä terve ole :D
Paino nousi ja se oli tavoite. Veriarvot hyvät. Ilmeisesti terve kuitenkin.
Hymiöitten käyttö--ketä varten?
Onnistuisko "painonnostotreenit" kotona, esim. kahvakuulien tai vastaavien välineiden avulla. Säästäisit ajomatkat ja muun salikäynteihin kuluvan ajan (jos/kun ajasta tekee tiukkaa).
Annoskokojen nostaminen auttaa varmasti, noin 10 kg lisäys vie kyllä aika koska kulutuksesikin on ilmeisesti aika suurta. Oletko keskustellut lääkärin kanssa asiasta, ettei kyse ole esimerkiksi mistään aineenvaihdunnallisesta häiriöstä/sairaudesta vaikka mainitsemasi lääkkeen aikaansaamana (vaikka lääkitys olisikin lopetettu).