Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

GALLUP: Minkä ikäisenä laitoit lapsesi päiväkotiin....

09.07.2008 |

tai mikä olisi mielestäsi sopiva ikä?

Meillä pojat 4.v ja 11 kk aloittavat hoidon syyskuussa. En pode tästä huonoa omaatuntoa vaan mielestäni siellä tarjotaan lapsille virikkeitä, syliä, hellyyttä ja perustarpeet tyydytetään. Näin ainakin meidän päiväkodissa.

Kommentit (8)

Vierailija
1/8 |
09.07.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vanhin lapsemme meni suoraan esikouluun, mutta olisi hänen kohdallaan ollut parempi tutustuttaa ryhmätyöhön vähän aiemmin. Keksimmäisemme meni 4-vuotiaana kunnalliseen päiväkotiin puolipäivähoitoon ja se oli ihan O.K. Ei mitenkään erinomainen ratkaisu, takapakkiakin tuli, mutta kokonaisuudessaan meni ihan suht koht hyvin. Nuorimmaisemme on nyt 3,5 vuotias emmekä halua häntä päiväkotiin lainkaan, kerhoon laitamme vuoden kuluttua, että opppii ryhmätyöskentelyn ennen esikoulua. Asuimme vanhempien lastemme kanssa Tampereella ja siellä kunnallinen päiväkotitoiminta oli ns. perustarpeiden tyydyttämistä. Paikkakuntakohtaisia eroja tuntuu olevan melkoisesti, joten ei voi oikeastaan edes vertailla. Etenkin yksityisten ja kunnallisten päiväkotien välilläerot tuntuvat joillakin paikkakunnilla vielä suuremmilta.

Mutta kunnalliseen hoitoon emme enää lapsiamme laita. Meidän perheen kohdalla lapsiin kohdistuvat yhteiskunnan säästökuurit on läpi käyty ja nähty se mahdoton mahdollinen. Piste.

Vierailija
2/8 |
10.07.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sopiva ikä on lapsesta ja lapsen vanhemmista kiinni oleva ajankohta. Valitettavasti suurelta osin ajankohdan määrää raha-asiat ja useimmiten talouden romahtaminen, jos toinen vanhemmista on kotona. Eläminen kun saisi olla oikeasti halvempaa.

Näin oli ainakin meillä. Tosin en ole ikinä ollut kotiäiti-tyyppiä (mutta arvostan niitä suuresti,jotka tämän valinnan tekevät). Meidän osalta kaikki sujunut upeasti. Lapset nyt 10 ja 5 -vuotiaat.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/8 |
10.07.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

päiväkodissa. sisaruksen syntymän jälkeen on ollut kotihoidossa ja nyt tosiaan takaisin päiväkotiin.

Minä olen ollut todella tyytyväinen tulevaan hoitopaikkaa. Ei epäilytä yhtään etteikö lapset saisi kaikkea tarvitsemaansa. Tietenkin raha on suurin asia mikä pakottaa palaamaan jo nyt työelämään.

Vierailija
4/8 |
24.07.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän tyttö aloitti muistaakseni n.1v 7 kk vanhana päiväkodin.

Vierailija
5/8 |
29.07.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Esikoinen aloitti ryhmiksessä n. 1,5-vuotiaana, mutta sitä ennen hän oli ollut siskollani hoidossa 10-kuisesta lähtien ja vanhempainvapaata viettävän isän kanssa kotona 7-kuisesta 10-kuiseksi. Alun perin olisin halunnut olla kotona pidempään, mutta taloudelliset syyt pakottivat. Homma toimi kuitenkin hyvin alusta lähtien: ryhmis oli hyvä valinta ja tein itse lyhyempää työpäivää.

Toisen lapsen syntyessä 3-vuotias esikoinen jäi kotiin siksi 15 kk:ksi, kun olin kotona. Tällä kertaa raha ei ollut syy palata töihin, mutta työt olivat sellaisessa vaiheessa, ettei paluuta voinut juuri pitkittää. Silti en koe olevani mikään uraäiti. Tytöt menivät samaan päiväkotiin, ja päivittäinen hoitoaika on 6-6,5 tuntia.

En osaa sanoa, mikä olisi hyvä ikä mihinkin. Riippuu niin lapsista, perheestä ja asuinpaikan mahdollisuuksista. 3-vuotias kaipasi jo ikäistänsä seuraa, mutta sitä ei kovin helpolla löytynyt leikkipuistoistakaan. Sopivia kerhojakaan ei ollut lähistöllä.

Vierailija
6/8 |
04.08.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Päiväkodin aloitus sujui esikoisen kohdalla hyvin, oli tuossa iässä jo kovin sosiaalinen neitokainen, jota on edelleenkin. Nyt tosin on kotihoidossa (ikää 4½ vuotta), koska pikkuveli syntyi viime vuoden lopulla. Kotona olen ainakin siihen saakka ,kun kuopus täyttää 2 vuotta.

Nyt en taas ole ollenkaan varma oliko hyvä asia ottaa esikoinen pois päiväkodista. Säännöllisin väliajoin (joka viikko siis) kysyy, koska pääsee päiväkotiin, vaikka neiti käy kerhoissa ja kavereitakin on. Kaipa meidän kunnallisessa päiväkodissa hoito oli sitten hyvää ja mielekästä lapsen kannalta, kun sinne vieläkin kaipaa, vaikka on jo ½ vuotta ollut pois ko. päiväkodista.

Vierailija
7/8 |
04.08.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nuorin menee hoitoon näillä näkymin 1v 4kk ikäisenä. Itse pidän tärkeänä että lapsi osaa päiväkotiin mennessään kävellä ja jonkin verran puhuakin. Olisin kyllä kotona kauemmin jos taloudellinen tilanne sallisi. Meillä on lasten hoidon aloitukset menneet todella kivuttomasti, luulen kuitenkin että enemmän siihen vaikuttaa muut seikat kuin lapsen ikä.

Vierailija
8/8 |
04.08.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja mielestäni nuorempi oli juuri ja juuri sen ikäinen että raaskin viedä päiväkotiin. Pidin tärkeänä että pienempikin osasi jo selkeästi ilmaista itseään.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kaksi seitsemän