Suomen kokonaishedelmällisyys tippui 1,49:ään
Kun se vielä 2010 0li 1,87. Tänä vuonna syntyy alkuvuoden perusteella arviolta hieman alle 50 000 lasta. Kokonaishedelmällisyysluku ei ole koskaan ollut noin alhainen suomessa, nyt se on niin alhainen että jopa saksassa se on suurempi kuin suomessa. www.hs.fi/kotimaa/art-2000005341682.html?utm_source=facebook&utm_medium…
Kommentit (121)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Saan palkkaa 2400e/kk ja pystyn elämään mahtavaa elämää itsekseni. Jos mulla olisi lapsia, joutuisin köyhyyden partaalle. Lapsettoman olen rikas tuollaisella kuukausipalkalla. Rahaa riittää kaikkeen.
Paljonko äitilläsi oli rahaa käytössä, kun sinä synnyit? Mummolla... mummon mummolla?
Maailma on muuttunut paljon jokaisen mummonmummon ajoista. Ei noita aikoja voi verrata nykyaikaan. Jos lasta kasvattaisi sen ajan opeilla ja ruuilla, niin lasu tulisi jokaisesta lapsesta.
Me aiotaan poikaystäväni kanssa tehdä tulevaisuudessa lapsia. Haluttaisiin kaksi lasta. :)
Vierailija kirjoitti:
Hedelmällisyys on heikentynyt. Ympäristön saastuminen on siihen ainakin yksi syy.
Myös synnytysiässä olevat ikäluokat ovat pienentyneet.
No voisko sen sektion jo tehdä kaikille halukkaille? Moni on lapseton myös synnytyspelon takia.
Minulla on paljon serkkuja ja miespuolisista lapsettomat on enemmistö. Naisserkuista hiukan yli puolella on lapsia.
Tilanne tulee tuskin paljon muuttumaan.
Vierailija kirjoitti:
Saisit panna r:n paksuksi kolmannen kerran. :D
Kiihottaisko ajatus?
Ajattelin aina, että haluan olla nuori äiti ja tehdä lapset alkaen 25v. Nyt olen 26v ja olen alkanut kallistumaan lapsettomuuden puolelle, koska syitä siihen alkaa olla enemmän kuin lapsen tekemiselle. Työelämä on valtavan epävarmaa, elämisen kulut jo itsessään suuret, on turvaton olo hallitsemattoman maahanmuuton myötä, koko ajan saa pelätä sotaa tai muita konflikteja.
Ehkä painavin syy lapsettomuuteen omalla kohdallani olisi se, että en halua lasteni syntyvän näin hirveään maailmaan ja maapallolla on muutenkin jo aivan liikaa ihmisiä. Kuvottaa se, että painostetaan lisääntymän kansantalouden takia, kun juuri talous on se mikä tuhoaa planeettamme hyvää vauhtia.
Ja vuoden päästä teet aloituksen "suomen kokonaishedelmällisyysluku tippui 1,3:een"
Suomalaiset astuvat kyllä ihan hyvään tahtiin. Huonona puolena on kuitenkin se, että astuminen johtaa yhä harvemmin ja harvemmin siitokseen.
OIkein hyvä. Jospa vaikka tällä tahdilla 30 vuoden päästä tässä maassa olisi todellinen työttömyys esim. vain 5%. En tajua miksi tänne pitäisi tehdä lisää ihmisiä kun nykyisillekään ei ole mitään järkevää tekemistä, josta palkkaa maksettaisiin. Suurin osa kansasta on joutilaana, ja työllisistäkin suuri osa keksii vaan tilastokikkoja, jolla tilanne saataisiin näyttämään paremmalta.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä Afrikassa lapsia riittää.😊 Sadan vuoden päästä Suomi on musta.
Ja niin on muukin Eurooppa. Ajatelkaa, mikä harmonia täällä silloin vallitsee. Rasismia ei enää ole, kaikilla on ruokaa, hienoja vaatteita ja elektroniikkaa. Talous lähtee pysyvään nousuun.
Alkaa kyllästyttää tämä jatkuva jauhaminen syntyvyyden laskusta, koska se on aivan turhaa! Miespoliitikot kannustavat "synnytystalkoisiin" samaan aikaan, kun lapsiperheiden tilannetta kurjistetaan. Hedelmällisessä iässä olevat puolestaan pelkäävät työpaikkojensa ja maailman tilanteen puolesta. Ei pitäisi olla mikään ihme, että syntyvyys laskee. Pää pois perseestä!
Olen osuuteni tehnyt. Meillä on kaksi lasta eikä lisää tule. En usko, että tulevaisuus tulee muuttumaan hedelmällisen ikäni aikana ainakaan parempaan suuntaan. Työtilanteemme on tällä hetkellä hyvä eikä nykyiset tiukennukset kaada talouttamme, mutta tulevaisuus voi tuoda mitä tahansa eteen.
Verot korkeammiksi sinkuille ja eläkkeeseen lisäys perheelliselle.
Vierailija kirjoitti:
OIkein hyvä. Jospa vaikka tällä tahdilla 30 vuoden päästä tässä maassa olisi todellinen työttömyys esim. vain 5%. En tajua miksi tänne pitäisi tehdä lisää ihmisiä kun nykyisillekään ei ole mitään järkevää tekemistä, josta palkkaa maksettaisiin. Suurin osa kansasta on joutilaana, ja työllisistäkin suuri osa keksii vaan tilastokikkoja, jolla tilanne saataisiin näyttämään paremmalta.
Ei se toimi noin
Vierailija kirjoitti:
Kaikki työssäkäyvät veronmaksajat on tärkeitä yhteiskunnassa. Erittäin tärkeitä. Ihan sama oletko perheellinen vai lapseton, jos maksat veroa. Monet lapsettomat ne maksaa perheellistenkin tuet ja kehtaatte vielä valittaa! Ei ne lapsettomat mitään vapaamatkustajia ole vaan ahkeria työntekijöitä! Enemmän mulla tulee jatkuvasta lasten tekemisestä ja kotona olemisesta mieleen vapaamatkustaminen. Samaan aikaan kun olet mammalomalla, lapsettomat painaa töitä.
Juuri palasin hoitovapaalta töihin, ja ihanaa kun pääsi töihin lepäämään! Kotona "lomailu" kahden vilkkaan ja sosiaalisen taaperon kanssa on huomattavasti rankempaa kuin tämä vaativa asiantuntijatyö, johon nyt palasin. Ei enää jatkuvaa vaippojen vaihtoa, ei jatkuvaa ruuanlaittoa, ei hiekkalaatikolla seisoskelua tuntikaupalla! Ei jatkuvaa siivoamista, jotta edes lattia näkyisi! Ja kun lapset ovat päiväkodissa monta tuntia päivässä, ei kotitöitäkään tule edes puolia entisestä, ja koti pysyy siistinä kuin itsestään. Että sellaista "lomailua" se pienten lasten kanssa kotona oleminen.
Hallituksen pitäisi kyllä tarttua toimiin, jotta suomalaisten syntyvyyttä saataisiin kasvatettua. Alhainen syntyvyys on pitkällä tähtäimellä vaarallista yhteiskunnan olemassaololle.
Vierailija kirjoitti:
Etkö ole seurannut uutisia? Tulevaisuudessa robotit ja tietokoneet tekevät kaiken työn, ihmisiä tarvitaan vain kuluttajiksi. Siksi nyt tehdään kansanvaihtoa, suomalaiset ovat huonoja kuluttajia. Möllöttävät vain perunakuopissaan eivätkä osta.
Vierailija kirjoitti:
Ajattelin aina, että haluan olla nuori äiti ja tehdä lapset alkaen 25v. Nyt olen 26v ja olen alkanut kallistumaan lapsettomuuden puolelle, koska syitä siihen alkaa olla enemmän kuin lapsen tekemiselle. Työelämä on valtavan epävarmaa, elämisen kulut jo itsessään suuret, on turvaton olo hallitsemattoman maahanmuuton myötä, koko ajan saa pelätä sotaa tai muita konflikteja.
Ehkä painavin syy lapsettomuuteen omalla kohdallani olisi se, että en halua lasteni syntyvän näin hirveään maailmaan ja maapallolla on muutenkin jo aivan liikaa ihmisiä. Kuvottaa se, että painostetaan lisääntymän kansantalouden takia, kun juuri talous on se mikä tuhoaa planeettamme hyvää vauhtia.
Uutisissa on paljon negatiivisia asioita ja myönteinen kehitys jää helposti huomaamatta. Olen syntynyt 70-luvulla, jolloin elintaso oli paljon huonompi ja elämä paljon turvattomampaa huolimatta siitä että maahanmuutto oli vähäistä. Lääketieteen kehitys on sen jälkeen parantanut ennustetta monissa sairauksissa ja monia sairauksia on ehkäisty. 70-luvulla käsittääkseni moni pelkäsi ydinsotaa, joka tietysti on vieläkin mahdollinen, mutta järjestelmien kehitys on vähentänyt vahinkojen mahdollisuutta. Viime aikoina on vauhkoonnuttu siitä että venäläiskoneita on käynyt Suomen ilmatilassa. Mutta oliko Neuvostoliitto naapurina yhtään parempi? Sanoisin että asiat ovat muuttuneet monella tavalla turvallisempaan suuntaan.
Näinhän se menee, että nykyisessä yltiöoikeistolaisessa ilmapiirissä syyllistetään kansaa jatkuvasti milloin minkäkin pääekonomistin, oikeistopoliitikon tai muun vastaavan toimesta.
Työelämän naisia syyllistetään milloin lasten hankinnasta (pois töistä, äitiyslomat jne.) ja milloin lasten tekemättä jättämisestä (kuka tekee tulevaisuuden työt jne.).
saksassa on viime vuosina alettu tehdä tavallista enemmän lapsia, viime vuonna kokonaishedelmällisyysluku oli korkein 33 vuoteen