Suomen kokonaishedelmällisyys tippui 1,49:ään
Kun se vielä 2010 0li 1,87. Tänä vuonna syntyy alkuvuoden perusteella arviolta hieman alle 50 000 lasta. Kokonaishedelmällisyysluku ei ole koskaan ollut noin alhainen suomessa, nyt se on niin alhainen että jopa saksassa se on suurempi kuin suomessa. www.hs.fi/kotimaa/art-2000005341682.html?utm_source=facebook&utm_medium…
Kommentit (121)
voin silloin tällöin vahtia sukulaisten penskoja, mutta en jaksaisi sitä joka päivä. jos löytäisin joskus ukon jolla olisi jo ennestään kersat tehty, mahd. myös uusia tulossa, niin voin olla niiden siivooja tms.
Kompensoiko tämä? Periaatteessa nuo ihmiset voisivat tehdä yhden-pari kersaa jopa lisää jos niille järjestyy joku vahti, pyykkäri tms silloin tällöin. :)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En tee lapsia. En halua lapsia, niin yksinkertaista se on. Olen 29v nainen. Muutan kyllä vielä ulkomaille tulevaisuuden.
Päälle kolmikymppisenä alkaa olla jo pikkuisen myöhäistä aloittaa uusi elämä ulkomailla, ellei sinulla satu olemaan ihan erityistä osaamista. Muuten tulet kamppailemaan lopun ikäsi b-luokan työntekijänä, joka ei ole kielitaidoltaan natiivi. Sinun kannattaa pitää hoppua myös perheen perustamisessa siellä, sillä ei sinusta muuten kukaan siellä huolehdi.
Suloista, kun luulet tietäväsi jotain elämästäni. Mitä ihmettä sinä minun elämästä tiedät?! Ja ei, en tosiaankaan tee lapsiani en nyt enkä tulevaisuudessa. En halua olla samanlainen katkera perheellinen kuin sinä.
Perheelliset on kamalan kateellisia ja katkeria lapsettomille. Ihan jo sen takia en halua lapsia, kun olen nähnyt miten onnettomia perheelliset ovat. Ei tietenkään kaikki, mutta jotkut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En tee lapsia. En halua lapsia, niin yksinkertaista se on. Olen 29v nainen. Muutan kyllä vielä ulkomaille tulevaisuuden.
Päälle kolmikymppisenä alkaa olla jo pikkuisen myöhäistä aloittaa uusi elämä ulkomailla, ellei sinulla satu olemaan ihan erityistä osaamista. Muuten tulet kamppailemaan lopun ikäsi b-luokan työntekijänä, joka ei ole kielitaidoltaan natiivi. Sinun kannattaa pitää hoppua myös perheen perustamisessa siellä, sillä ei sinusta muuten kukaan siellä huolehdi.
Suloista, kun luulet tietäväsi jotain elämästäni. Mitä ihmettä sinä minun elämästä tiedät?! Ja ei, en tosiaankaan tee lapsiani en nyt enkä tulevaisuudessa. En halua olla samanlainen katkera perheellinen kuin sinä.
yhtä hyvin voisi sanoa: päälle kolmikymppisenä on PIKKUISEN LIIAN MYÖHÄISTÄ hankkia penskoja. :)))))
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Älä kiihdy. :) En tiedä mitään elämästäsi mutta tiedän kyllä ulkomailla asumisesta. En missään nimessä suosittele pysyvää elämistä ilman läheisiä ulkomailla.
Vierailija kirjoitti:
Saan palkkaa 2400e/kk ja pystyn elämään mahtavaa elämää itsekseni. Jos mulla olisi lapsia, joutuisin köyhyyden partaalle. Lapsettoman olen rikas tuollaisella kuukausipalkalla. Rahaa riittää kaikkeen.
Paljonko äitilläsi oli rahaa käytössä, kun sinä synnyit? Mummolla... mummon mummolla?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
yhtä hyvin voisi sanoa: päälle kolmikymppisenä on PIKKUISEN LIIAN MYÖHÄISTÄ hankkia penskoja. :)))))
:)))
Aikaisemmin nuorempana ajattelin hankkivani esikoiseni joskus viimeistään 27 vuotiaana. Nyt täytin tänä vuonna 24, avomiehen kanssa olen ollut 4 vuotta, ja en edes harkitse lapsen hankkimista ennen kuin täytän 30. Tulevaisuus pelottaa ihan hirveästi, maailman levottomuus, työllistyminen, sodat, lapsiperheiden tukien heikentäminen ... mitä vielä. Ja yksi syy on myös se, että meillä naisilla ei ole enää niin suurta pakkoa saada lapsia, koska saamme itse päättää omasta elämästämme.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Entäs sitten?
ei siinä mitään, jos ei haittaa hyvinvointivaltion romahtaminen.
Suomi ei ole enää pitkään aikaan ollut mikään hyvinvointivaltio. Nykyään se on yksi iso vitsi.
Olisin halunnut enemmän lapsia mutta epävarma työelämä pelottaa ja mahdollinen työttömyys. Eipä poliitikoilla ole tarjota kuin keppiä lapsiperheille..Suomi ikääntyy ja haasteet ovat niin valtavat että se vie muilta rahat - ja mahdollisuuden lapsiin. 2007 eläkemenot olivat 18 miljardia, nyt ne ovat 29 miljardia. Lisäksi tetveyspalvelut päälle. Jostain tämä on rahoitettava; siksi verot ym maksut ovat tapissa, myös lapsiperheiden kohdalla ja siitä johtuu lapsien vähyys kun ei ole yksinkertaisesti varaa tehdä lapsia.
Omassa suvussani ei kukaan ole tehnyt lapsia alle 30v. Siis ei kukaan sukuni nainen. Myös mieheni suvussa ainakin hänen äitinsä sai esikoisensa 35v ja äidin äiti 34v. Että ei tehty "ennen vanhaan" myöskään penskoja todellakaan välttämättä parikymppisenä. Yleensä nuorena lapsen saaneet ovat ns. Ongelmanuoria tai ihmisiä, joiden elämässä ei muuta sisältöä ollut niin tehtiin lapsi ja tietysti erottiin myös heti.
A: En hanki yhtään lasta sun kanssa ennen kuin pidät huolta jo olemassa olevista lapsistasi Noahista ja Gabrielista. :))))
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Älä kiihdy. :) En tiedä mitään elämästäsi mutta tiedän kyllä ulkomailla asumisesta. En missään nimessä suosittele pysyvää elämistä ilman läheisiä ulkomailla.
Onko sulla kokemusta monestakin maasta? Kuvitteletko, että "ulkomaat" ovat jokin yksi maa jossa pätee tietyt asiat?! :DD ja suuri osa lähtee ulkomaille pysyvästi nimenomaan vasta "myöhemmällä" iällä.
Onko Saksassa myös kyllästytty lasten tekemiseen? Suomalaiset ja saksalaiset ovat FIKSUJA. Käsittääkseni myös Italiassa on syntyvyys ollut useita vuosia laskussa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko sulla kokemusta monestakin maasta? Kuvitteletko, että "ulkomaat" ovat jokin yksi maa jossa pätee tietyt asiat?! :DD ja suuri osa lähtee ulkomaille pysyvästi nimenomaan vasta "myöhemmällä" iällä.
Se pätee ihan paikasta riippumatta, että elämä ilman läheisiä on kurjaa ja myös turvatonta
Vierailija kirjoitti:
A: En hanki yhtään lasta sun kanssa ennen kuin pidät huolta jo olemassa olevista lapsistasi Noahista ja Gabrielista. :))))
:))
Vierailija kirjoitti:
Onko Saksassa myös kyllästytty lasten tekemiseen? Suomalaiset ja saksalaiset ovat FIKSUJA. Käsittääkseni myös Italiassa on syntyvyys ollut useita vuosia laskussa.
Tämän on pakko olla parodiaa. :D
Jos ei, niin katsotaan oletko samaa mieltä vielä vanhuksena, kun makaat jossain hallissa, jossa on yksi hoitaja sataa vanhusta kohti.
Saisit panna r:n paksuksi kolmannen kerran. :D
No täällä on yksi 21v nainen joka haluaa lapsia kyllä 1-2 tulevaisuudessa. Toivottavasti saan, mulla on anoreksia ja ortoreksia molemmat takana menneisyydessä ja estrogeeni alhainen yms, joten voi olla että jään tahtomattani lapsettomaksi. Aika näyttää, tärkeintä että olen nykyään kuitenkin mieleltäni terve :)