Suomen kokonaishedelmällisyys tippui 1,49:ään
Kun se vielä 2010 0li 1,87. Tänä vuonna syntyy alkuvuoden perusteella arviolta hieman alle 50 000 lasta. Kokonaishedelmällisyysluku ei ole koskaan ollut noin alhainen suomessa, nyt se on niin alhainen että jopa saksassa se on suurempi kuin suomessa. www.hs.fi/kotimaa/art-2000005341682.html?utm_source=facebook&utm_medium…
Kommentit (121)
Mitäs sitten? Kuka haluaa tehdä lapsia? Lapset on naisen vastuulla eikä mitään omaa elämää enää ja synnytys on ihan hirveää ja raskaus kamalaa paapomista sekä kaikki neuvolassa myös raskauden jälkeen. Huhhuh ja työttömyyttä on paljon ja työelämä niin raskasta ettei kukaan yksinkertaisesti JAKSA hoitaa perhettä siinä samassa!!!!!! Just ja just jaksa hoitaa OMAN elämänsä!!! Hoitoalakin on vedetty ihan perhanan tiukille henkilökuntaa vaaditaan puolet enemmän, en yhtään ihmettele kun hoitajissakin on todella paljon lapsettomia nykyään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap mene sitten tekemään niitä kersoja!!!! Pelasta Suomi ja maailma. :D
Lolz miten oivaltavaa huumoria!!!!1!
No mitä vattua sitten valitat??? :D
Minä en ainakaan tee yhtäkään lasta. Kouluttaudun korkeasti ja maksan isoa veroa tulevaisuudessa. En myöskään käytä mitään tukia en nyt enkä tulevaisuudessa. Työllistän itse itseni tarvittaessa. Olkaa hyvät.
N25
En ole tehnyt enkä tee lapsia koska
- en pidä niistä (kirkuminen, huuto, sotkeminen jne)
- en halua olla tekemisissä niiden kanssa
- en ole tavannut ketään sellaista miestä jonka kanssa suhde kestäisi siihen asti että penskat olisivat aikuisia, yh-touhu hävettää ja on huono lasten kehitykselle
- en jaksaisi tehdä töitä, perhehelvetti vie aikaa
- huono kunto, en välttämättä selvityisi raskaus- ja imetysajasta
- suvussa olevat sairaudet
jne....
Tunnen kolme kätilöä kaikki yli 40v ja kaikki veloja :D
Olisihan se toinen ja kolmaskin lapsi ihan kivoja mutta ei yksinkertaisesti ole varaa.
terv. kaksi pätkätyöläistä
Vierailija kirjoitti:
Kyllä suurin yksittäinen syy on täysin ennustamattomat työmarkkinat. Nyt hedelmällisessä iässä olevat painivat täysin epävarman tulevaisuuden kanssa, heitä syyllistetään milloin mistäkin, myös usein tästä lastenhankinnasta. Länsimaisen ihmisen elämä kun on ilmastorikos ja hiilijalanjälki se vasta kasvaakin jokaisen uuden lapsen myötä. Tämänkin lehden sivuilla syyllistämisen mantraa hoetaan jatkuvasti.
No tuon tiedon julkaisun jälkeen kaikki luottoluokittajat, analyytikot ja sijoittajat saavat lisää vettä myllyyn Suomesta hiipuvana eläkeläisten maana jota pitää karttaa.
Kaikki työssäkäyvät veronmaksajat on tärkeitä yhteiskunnassa. Erittäin tärkeitä. Ihan sama oletko perheellinen vai lapseton, jos maksat veroa. Monet lapsettomat ne maksaa perheellistenkin tuet ja kehtaatte vielä valittaa! Ei ne lapsettomat mitään vapaamatkustajia ole vaan ahkeria työntekijöitä! Enemmän mulla tulee jatkuvasta lasten tekemisestä ja kotona olemisesta mieleen vapaamatkustaminen. Samaan aikaan kun olet mammalomalla, lapsettomat painaa töitä.
Vierailija kirjoitti:
- en ole tavannut ketään sellaista miestä jonka kanssa suhde kestäisi siihen asti että penskat olisivat aikuisia, yh-touhu hävettää ja on huono lasten kehitykselle
jne....
Voisin kuitenkin kelpuuttaa miehen jolla on lapsia ja joka hankkii niitä lisää sillä ehdolla että saan omaa aikaa ja keskittyä omiin juttuihini. Voisin tavallaan olla siivooja, pyykkäri, ruoanlaittaja eli sillä lailla tekisin oman osuuteni yhteiskunnan hyväksi.
Vierailija kirjoitti:
Minä en ainakaan tee yhtäkään lasta. Kouluttaudun korkeasti ja maksan isoa veroa tulevaisuudessa. En myöskään käytä mitään tukia en nyt enkä tulevaisuudessa. Työllistän itse itseni tarvittaessa. Olkaa hyvät.
N25
:D :D
Upeaa että pystyt kertomaan jo tuon ikäisenä miten pärjäilet vaikkapa 50 vuoden päästä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
jne....
Voisin kuitenkin kelpuuttaa miehen jolla on lapsia ja joka hankkii niitä lisää sillä ehdolla että saan omaa aikaa ja keskittyä omiin juttuihini. Voisin tavallaan olla siivooja, pyykkäri, ruoanlaittaja eli sillä lailla tekisin oman osuuteni yhteiskunnan hyväksi.
Kelpaako tämä ap?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
jne....
Kelpaako tämä ap?
Niin ja jos päättäisin hankkia oman kakaran, olisin n. 4-kymppinen ensisynnyttäjä.... :D Ei ehkä kannata?
En tee lapsia. En halua lapsia, niin yksinkertaista se on. Olen 29v nainen. Muutan kyllä vielä ulkomaille tulevaisuuden.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
jne....
Kelpaako tämä ap?
Niin ja jos päättäisin hankkia oman kakaran, olisin n. 4-kymppinen ensisynnyttäjä.... :D Ei ehkä kannata?
En rupea tuon ikäisenä synnytämään. :D
Oon 22v nainen ja haluan lapsia, mutta vasta 30v+
Vierailija kirjoitti:
En tee lapsia. En halua lapsia, niin yksinkertaista se on. Olen 29v nainen. Muutan kyllä vielä ulkomaille tulevaisuuden.
Oikein. <3
Saan palkkaa 2400e/kk ja pystyn elämään mahtavaa elämää itsekseni. Jos mulla olisi lapsia, joutuisin köyhyyden partaalle. Lapsettoman olen rikas tuollaisella kuukausipalkalla. Rahaa riittää kaikkeen.
Vierailija kirjoitti:
Päälle kolmikymppisenä alkaa olla jo pikkuisen myöhäistä aloittaa uusi elämä ulkomailla, ellei sinulla satu olemaan ihan erityistä osaamista. Muuten tulet kamppailemaan lopun ikäsi b-luokan työntekijänä, joka ei ole kielitaidoltaan natiivi. Sinun kannattaa pitää hoppua myös perheen perustamisessa siellä, sillä ei sinusta muuten kukaan siellä huolehdi.
Vierailija kirjoitti:
Ei tuo luku voi pitää paikkaansa. Suomessa on paljon maahanmuuttajia jotka hankkii ison liudan lapsia ja iso määrä lestadiolaisia jotka hankkii 8-10 lasta. Pelottelua tuo uutinen!
Mistä johtuu, että syntyvyys on laskenut eniten siellä, missä on eniten suuria lestadiolaisperheitä? Oulun seudulla ja Keski-Pohjanmaalla. Kuitenkin vanhoillislestadiolaisten perhekoko on pienentynyt viime vuosina eniten Etelä-Suomessa.
Veikkaan, että vanhoillislestadiolaisuuden syvät rivit ovat alkaneet hyväksyä syntyvyyden rajoittamisen, vaikka virallinen oppi puhuukin vielä sitä vastaan.
Lolz miten oivaltavaa huumoria!!!!1!