Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Apteekeissa ei saa enää asioida rauhassa

Vierailija
26.08.2017 |

Jo jonkin aikaa sitten meni kertaheitolla meininki kaikissa apteekeissa sellaiseksi, että hyvä kun ehdit ovesta sisään, kun jo tullaan kysymään että voidaanko auttaa. Ei siinä mitään, mutta kun joka ikinen siellä hyllyjen välissä häärivä farmaseutti tai mikä onkaan tulee utelemaan täysin saman asian. Ei ole harvinaista että joudun tyyliin neljä kertaa kertomaan että ei kiitos, tulen kyllä kysymään sitten jos jotakin ei meinaa löytyä. Kyllä on alkanut rasittaa tämä. Noiden utelijoiden takia menee omat pasmat sekaisin, eikä meinaa muistaa että mitä sitä pitikään sieltä seuraavaksi etsiä.

Ja sekin, jos vaikka sitten vastaa vaikka, että missäköhän teillä on tyyliin maitohappobakteerit, niin voi jessus sitä pälpätystä kun kaikki mahdolliset valmisteet siinä sitten pitää esitellä, vaikka halusin ihan vaan sen tietyn sieltä hyllystä, juuri sen mitä olin tullut hakemaankin.

Ylipäätään kun menen apteekkiin, en välitä höpötellä ostoksistani siellä kenenkään kanssa, ellei minulla sitten nimenomaan ole jotakin kysyttävää. Kukapa ei tahtoisi ostaa tyyliin peräpukamavoiteensa summuut ilman turhaa kalabaliikkia? Sissus!

Kommentit (291)

Vierailija
41/291 |
26.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin intimi-hyllyn edessä etsimässä sopivaa liukuvoidetta, kun risupartainen nuori farmaseuttijannu otti suuntiman kohti minua. Mulkaisin ilmeisesti sen verran häijysti, että pyörähti ympäri ja hipsi toiseen hyllyväliin. En todellakaan halunnut neuvoja kuiviin paikkoihini.

Vierailija
42/291 |
26.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

On paljon ihmisiä, jotka taas eivät halua mennä lääkäriin ns. pikkuvaivojen vuoksi eivätkä viitsi alkaa guuglailla tai jostakin keskustelupalstoilta katsoa, mitä muut ovat vaivaan käyttäneet, jolloin he tulevat apteekkiin ja oikein erikseen selittävät vaivansa ja kysyvät, mitä siihen voisi kokeilla. Siis silleen tulevat farmaseutin luo, että päivää mulla olisi tämmöistä että mitä sulla olis suositella. Samoin monelle on yllätys, kun ottavat jotakin hyllystä työkaverin suositeltua ja sitten kun tulevat hakemaan reseptilääkettä ja käykin ilmi että kyseistä käsikauppatuotetta ei voi käyttää reseptilääkkeen kanssa yhteisvaikutusten vuoksi. Jos sillä kertaa ei olisi ollut tarvetta respetilääkkeelle, olisi tämä "kyllä minä itse tiedän mitä haluan"-asiakas voinut ostaa suorastaan haitallista tuotetta. Ehkä olisi jopa koittanut vanhemmuus ehkäisystä huolimatta.

Ei ole kaikille yhtä vaikeaa apteekissa asiointi kuin täällä. Eikä sitä farmaseuttia kiinnosta juuri SINUN ostoksesi ja asiasi, muuten kuin turvallisuuden suhteen ja koska on velvollisuus tarkistaa, kertoa ja neuvoa. Sitä kiinnostaa samalla tavalla seuraavan asiakkaan ostokset, yhtä vähän henkilökohtaisesti mutta ammatillisesti sitäkin enemmän.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/291 |
26.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

On paljon ihmisiä, jotka taas eivät halua mennä lääkäriin ns. pikkuvaivojen vuoksi eivätkä viitsi alkaa guuglailla tai jostakin keskustelupalstoilta katsoa, mitä muut ovat vaivaan käyttäneet, jolloin he tulevat apteekkiin ja oikein erikseen selittävät vaivansa ja kysyvät, mitä siihen voisi kokeilla. Siis silleen tulevat farmaseutin luo, että päivää mulla olisi tämmöistä että mitä sulla olis suositella. Samoin monelle on yllätys, kun ottavat jotakin hyllystä työkaverin suositeltua ja sitten kun tulevat hakemaan reseptilääkettä ja käykin ilmi että kyseistä käsikauppatuotetta ei voi käyttää reseptilääkkeen kanssa yhteisvaikutusten vuoksi. Jos sillä kertaa ei olisi ollut tarvetta respetilääkkeelle, olisi tämä "kyllä minä itse tiedän mitä haluan"-asiakas voinut ostaa suorastaan haitallista tuotetta. Ehkä olisi jopa koittanut vanhemmuus ehkäisystä huolimatta.

Ei ole kaikille yhtä vaikeaa apteekissa asiointi kuin täällä. Eikä sitä farmaseuttia kiinnosta juuri SINUN ostoksesi ja asiasi, muuten kuin turvallisuuden suhteen ja koska on velvollisuus tarkistaa, kertoa ja neuvoa. Sitä kiinnostaa samalla tavalla seuraavan asiakkaan ostokset, yhtä vähän henkilökohtaisesti mutta ammatillisesti sitäkin enemmän.

Itse menin apteekkiin hakemaan silmätippoja piilarien kanssa. En siis itse tienyt yhtään mitä ostaa. Noh ei osannut se työntekijäkään. Repi paketteja auki ja luki tuoteselosteita ja veikkasi "jospas tämä.... Tai tämä.... eiiii... Ehkä tämä" ei oikeen saanut minua vakuuttuneeksi ammattitaidosta. Sen ainoan kerran kun apua tarvitsen ja tyyppi ei osaa sanoa juuta eikä jaata. Eli ei ne työtnekijätkään sielä aina osaa antaa yhtään sen tarkempaa tietoa tuotteesta tai sen vaikutuksesta.

Vierailija
44/291 |
26.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse menin apteekkiin hakemaan silmätippoja piilarien kanssa. En siis itse tienyt yhtään mitä ostaa. Noh ei osannut se työntekijäkään. Repi paketteja auki ja luki tuoteselosteita ja veikkasi "jospas tämä.... Tai tämä.... eiiii... Ehkä tämä" ei oikeen saanut minua vakuuttuneeksi ammattitaidosta. Sen ainoan kerran kun apua tarvitsen ja tyyppi ei osaa sanoa juuta eikä jaata. Eli ei ne työtnekijätkään sielä aina osaa antaa yhtään sen tarkempaa tietoa tuotteesta tai sen vaikutuksesta.

Koko ajan tulee uusia tuotteita tuonnekin, joten sulle on varmaan osunut kohdalle joku penskoja tehtaillut farmaseutti, joka ei ole ollut vuosiin töissä ja ei tiedä uusista tuotteista mitään. Kannattaa pyytää joku osaava paikalle, jolla on ollut työhaluja tehdä koulutustaan vastaavaa työtä ja opetella uusia asioita.

Vierailija
45/291 |
26.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä oon onneksi oppinut, missä kohtaa mun vakiapteekissa sijaitsee mun vakiostokset. Sujahdan niin nopeasti oikeille hyllypaikoille ja siitä sitten kassalle, ettei myyjä kerkiä "päivää"kään huikkaamaan. 😁

46/291 |
26.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä taas olen huomannut, että silloin kun todella tarvitsisit apua apteekissa, niin auttavaa myyjää ei löydy millään, mutta silloin kun et tarvitse apua, niin tuskin olet päässyt ovesta sisään, kun tullaan kysymään, että tarvitsenko apua.

Vierailija
47/291 |
26.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuttu farmaseutti vaihtoi alaa, kun nykyään työnantajan taholta painostetaan myymään millä hinnalla hyvänsä ja kytätään kuka saa myytyä eniten. Sillä ei ole väliä tarvitseeko asiakas tuotetta vai ei kunhan myyntiä tulee. Mielestäni epäeettistä lääkkeiden kohdalla...

48/291 |
26.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllähän apteekeissa noi avun tyrkyttäjät hiukan ärsyttää, mutta en ole kokenut, että se olisi jokin elämää suurempi ongelma tai ahdistus. Ei ole kovin työlästä sanoa "ei kiitos."

En koe kiusallisena, jos apteekin henkilökunta kyttää, kun katselen tuotteita. He ovat nähneet jos jonkinlaisiin vaivoihin tarkoitettuja lääkkeitä enkä edes tunne heitä. Ehkä olisi eri juttu, jos asuisin pienellä paikkakunnalla, jossa kaikki tuntee toisensa.

Jos henkilökuntaa seisoskelee lähistöllä kun astun sisään, otan katsekontaktin, tervehdin, käännän katseen pois ja suuntaan hyllylle. Suurin osa tajuaa tästä, etten tarvitse apua, ja jättää mut rauhaan.

Jos henkilökunta kuitenkin tyrkyttää apua, tai jos en oikeasti tiedä missä jokin tuoteryhmä sijaitsee, kysyn, missä teillä on ne-ja-ne tuotteet, ja annan ohjata oikealle hyllylle. Tämän jälkeen riittää kohtelias ja ytimekäs "kiitos, tiedän mitä olen etsimässä", "kiitos, jään tähän katselemaan" tai "en tarvitse apua, kiitos". Ei ole vaikeaa, ja aina on uskottu kerrasta. Tämä pätee kaikkiin liikkeisiin, joissa henkilökunta tyrkyttää apuaan.

Enemmän on ärsyttänyt silloin, kun olen oikeasti tarvinnut neuvontaa, eikä sillä hetkellä ketään ole vapaana. Enkä ole koskaan kokenut, että joku alkaisi kailottaa kovaan ääneen, mihin vaivaan jokin tuote on tarkoitettu. Äänensävy on aina ollut hienotunteisen hiljainen, joskus jopa niin vaivaannuttavan ja ylikorostuneen hienotunteinen, että ihan kuin mun vaiva olisi hävettänyt henkilökuntaa enemmän kuin mua. :D

Onko mulla tavallista paremmat lähiapteekit, joiden henkilökunta osaa lukea asiakasta, vai olenko vain niin epäsuomalainen, etten jaksa hermostua neuvonnan ja asiakaspalvelun tyrkyttämisestä?

Vierailija
49/291 |
26.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

En minäkään mitään hyödyllisiä neuvoja, ohjeita saatikka tietoja ole saanut näiltä apteekeissa kylkeen liimautuvilta. Tosiaan ihan vaan hätäseen sokeltavat ääneen ne samat asiat jotka olin jo lukenut itse pakkauksesta. Jos jotakin niiltä kysyy niin alkaa kauhee rumba ja häärintä jonka tuloksena ei sitä tarvittavaa tietoa kuitenkaan löydy. Saisivat edes tyyliin duunikännykän käyttöönsä jossa olis aina auki ja selattavissa joku Farmaca Fennica tms, ja siitä voisivat aina nopsaan katsella. Ja loppuneen tuotteen suhteen voisivat tarkistaa apteekkinsa tiedoista että koska sitä loppunutta tuotetta ehkä tilataan/saadaan lisää. Mutku ei.

Vierailija
50/291 |
26.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä oon onneksi oppinut, missä kohtaa mun vakiapteekissa sijaitsee mun vakiostokset. Sujahdan niin nopeasti oikeille hyllypaikoille ja siitä sitten kassalle, ettei myyjä kerkiä "päivää"kään huikkaamaan. 😁

Apteekissa lääkepuolella ei ole myyjiä. Kaupassa on myyjiä. Kaupanmyyjä voi olla kuka tahansa, ilman mitään koulutusta, apteekissa lääkkeitä toimittavan on oltava vähintään alemman korkeakoulutukinnon omaava farmaseutti yai ylemmän korkeakoulututkinnon omaava proviisori. Siellä kosmetiikkahyllyllä apteekissa voi olla sitten vaikka kosmetologi, koska siinä ei vaadita farmasian koulutusta, mutta hän ei saa tulla kyselemään mitään lääkepuolelle. Samoin tekninen ja lääketyöntekijä voivat olla kouluttamattomia muuten kuin työpaikkakoulutuksen osalta, joten hekään eivät saa tulla lääkehyllyille kyselemään mitään.

Vierailija
51/291 |
26.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Koko ajan tulee uusia tuotteita tuonnekin, joten sulle on varmaan osunut kohdalle joku penskoja tehtaillut farmaseutti, joka ei ole ollut vuosiin töissä ja ei tiedä uusista tuotteista mitään. Kannattaa pyytää joku osaava paikalle, jolla on ollut työhaluja tehdä koulutustaan vastaavaa työtä ja opetella uusia asioita.

Aina kyllä löytyy seliselityksiä miksi sielä palvelu pelaa miten pelaa vaikka totuus on se että hyvin pieni prosentti on oikeasti ammattitaitoista ja omaa pelisilmää.

Vierailija
52/291 |
26.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Apteekissa lääkepuolella ei ole myyjiä. Kaupassa on myyjiä. Kaupanmyyjä voi olla kuka tahansa, ilman mitään koulutusta, apteekissa lääkkeitä toimittavan on oltava vähintään alemman korkeakoulutukinnon omaava farmaseutti yai ylemmän korkeakoulututkinnon omaava proviisori. Siellä kosmetiikkahyllyllä apteekissa voi olla sitten vaikka kosmetologi, koska siinä ei vaadita farmasian koulutusta, mutta hän ei saa tulla kyselemään mitään lääkepuolelle. Samoin tekninen ja lääketyöntekijä voivat olla kouluttamattomia muuten kuin työpaikkakoulutuksen osalta, joten hekään eivät saa tulla lääkehyllyille kyselemään mitään.

Asiakkaana minulle on ihan sama mikä koulutus on takana. Myyjiä ne on minulle kaikki kun jotain apteekissa myyvät. Ja jos eivät kerta saa kaikki myydä mitä tahansa niin pysyisivät omalla tontillaan ja kysyessä hakisivat oikean henkilön paikalle.

Vierailija
53/291 |
26.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan kuin Musti ja mirri, voisin ostaa joskus muutakin kuin sen koiranruokasäkin jos vain saisin kierrellä rauhassa.. en ole aikeissa varastaa mitään mutta eiväthän ne sitä tiedä.

Vierailija
54/291 |
26.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tavallinen talliainen ei tiedä usein mitään edes käsikaupan tuotteista, saati reseptilääkkeistä. Esim. kortisonivoidetta ollaan ostamassa sieni-ihottumiin, ostetaan kahta samaa vaikuttavaa ainetta sisältävää särkylääkettä tietämättä, että kyseessä on "sama" lääke - koska kauppanimi on eri, tehdään päätelmä, että se on eri tuote että miten niin ei voi käyttää yhtä aikaa.  Lääkkeen ottoajankohta voi olla epäselvä, lääkkeen suhde ruokaan, juomaan tai muihin lääkkeisiin samoin, ollaan pureksimassa depot-tablettia, antibioottikuuria ei haluta syödä kokonaan koska vaivahan lähti jo jne.

Jos kaikkien asiakkaiden kohdalla otettaisiin kanta, että mitään ei kysytä, mitään ei neuvota eikä mitään korjata, voi vain kuvitella mitä siitä seuraisi.

Vierailija
55/291 |
26.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo kysy injektioneuloja ja ruiskuja niin saat sen jälkeen olla ihan rauhassa! Mä pariin otteeseen ostin tarkkaan liimaukseen & ei ollu palvelua sen jälkeen minkäänlaista! Jotenkin koin senkin ammattitaidottomuudeksi, koska eikö nyt oo parempi ihan kaikille, että huumeita käytetään puhtailla välineillä ? Koska narkkariksihan ne kaikkia neulan & ruiskun ostajia luulee...

Vierailija
56/291 |
26.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En ole koskaan päässyt rauhassa tutustumaan apteekin tuotevalikoimaan. Saattas ollan jotain mitä ostaisin ns. heräteostoksena. Heti ovella tyrkytetään apua ja ollaan vieressä koko ajan. Kun saan tuotteen, niin suuntaan suoraan kassalle. En jää enää tsiikailee muuta. Kohta kuitenkin taas joku kysymässä: Mitä saisi olla? Voinko olla avuksi?

Yhden kerran menin ovesta sisäpuolelle ja heti ryysättiin kysymään: Miten voin palvella? Sanoin: Et mitenkään ja käännyin pois. Tiesin kyllä mitä olin hakemassa, mutta olisin halunnut ihan rauhassa etsiä tuotteen ja samalla vilkaista vähän muutakin.

Hyvähän se on saada palvelua, mutta liika tyrkyttäminen. Ei kiitos. Sama kun ruokakaupassa joku liimautuisi heti kylkeen. No minä noita perunoita.... ja pihvejä. Kaikki muu jäis katsomatta, kun jo kassalle saateltaisiin.

:D

Vierailija
57/291 |
26.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Asiakkaana minulle on ihan sama mikä koulutus on takana. Myyjiä ne on minulle kaikki kun jotain apteekissa myyvät. Ja jos eivät kerta saa kaikki myydä mitä tahansa niin pysyisivät omalla tontillaan ja kysyessä hakisivat oikean henkilön paikalle.

No kyllä ne varmasti pysyvätkin, katsos kun se apteekin kassa, tekninen tai lääketyöntekijä ei saa kuin hyllyttää, tervehtiä ja kertoa hinnan, noin kärjistettynä, varsinaisesti myydä se ei saa. Että voit olla varma että se "myyjä" joka tulee häiritsemään, on korkeakoulututkinnon omaava henkilö, joka tulee häiritsemään siksi kun se on hänen ammatillinen velvollisuutensa.

Vierailija
58/291 |
26.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sama juttu kuin Suomalaisessa kirjakaupassa, minne ei enää saa mennä selailemaan kirjoja ja etsimään jotain luettavaa. Heti kun astuu kauppaan, joku tulee tivaamaan, etsinkö jotakin tiettyä. Ja hetken päästä porhaltaa paikalle toinen tarjoamaan apuansa ja suosittelemaan kirjoja, joista hän tykkää.

Ärsyttävää!

Olenkin ottanut tavakseni sanoa "ei, tulin vain katsomaan kirjoja, anteeksi" ja lähden pois.

Vierailija
59/291 |
26.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Seuraavan kerran kun hyökkäävät kyselemään, niin vastaan etsiväni ruiskuja. Silloin mennään hiljaiseksi, palveleva asenne katoaa ja tympeänä kaivetaan tiskin alta yksi ruisku. Näin on tapahtunut joka kerta, kun olen ostanut ruiskuja ihan vaan askartelua varten. :)

Ei pidä paikkaansa ainakaan Helsingin keskustassa. Vaikka siis ihan lääkkeen annostelua varten sellaista kysyin.

Vierailija
60/291 |
26.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Apteekki on varmaan ainoita paikkoja, joissa ihmiset kuvittelevat a) kaikkien olevan lääkealan ammattilaisia ja toisaalta b) farmaseuttien olevan jotakin myyjiä tyyliin vaatekauppa. Monikaan ei tiedä, että apteekkiin töihin pääsee kuka tahansa (huonolla liksalla) siinä missä kauppaankin ja apteekin tekninen voi olla vaikka peruskoulupohjalta siellä kassalla apteekkitakki päällä, mutta reseptikäsittelyyn ja lääkeneuvontaan on oltava farmasian korkeakoulututkinto.

Monet asiakkaat meuhkaavat apteekissa teknisille, jotka ovat hyllyttämässä tai kassalla, että älä siinä hyllyjä laittele kun täällä on reseptijono tai kysyvät kassalta jotakin lääkkeistä ja kun kassa sanoo, että hetki vain kun farmaseutti vapautuu niin sitten taas kiukutellaan farmaseutille , kun tuo kassa ei vastannut vaikka oli vapaana. Kun sitten selittää, että ei vastaa koska ei ole lupaa vastata eikä tietoakaan, ihmetellään että miten niin apteekissahan se on töissä.

Tarvis varmaan televisioon tehdä jokin erilaisia ammatteja esittelevä sarja, jossa olisi näitä kaikille tuttuja mutta kuitenkin "tuntemattomia" hommia, kuten vaikka apteekkityö. Jostakin syystä muissa työpaikoissa ymmärretään olevan erilaisia tehtäviä erilaisilla koulutuksilla, mutta apteekissa oletetaan kaikkien olevan samantasoisia "apteekkareja" samanlaisine oikeuksineen.