Apteekeissa ei saa enää asioida rauhassa
Jo jonkin aikaa sitten meni kertaheitolla meininki kaikissa apteekeissa sellaiseksi, että hyvä kun ehdit ovesta sisään, kun jo tullaan kysymään että voidaanko auttaa. Ei siinä mitään, mutta kun joka ikinen siellä hyllyjen välissä häärivä farmaseutti tai mikä onkaan tulee utelemaan täysin saman asian. Ei ole harvinaista että joudun tyyliin neljä kertaa kertomaan että ei kiitos, tulen kyllä kysymään sitten jos jotakin ei meinaa löytyä. Kyllä on alkanut rasittaa tämä. Noiden utelijoiden takia menee omat pasmat sekaisin, eikä meinaa muistaa että mitä sitä pitikään sieltä seuraavaksi etsiä.
Ja sekin, jos vaikka sitten vastaa vaikka, että missäköhän teillä on tyyliin maitohappobakteerit, niin voi jessus sitä pälpätystä kun kaikki mahdolliset valmisteet siinä sitten pitää esitellä, vaikka halusin ihan vaan sen tietyn sieltä hyllystä, juuri sen mitä olin tullut hakemaankin.
Ylipäätään kun menen apteekkiin, en välitä höpötellä ostoksistani siellä kenenkään kanssa, ellei minulla sitten nimenomaan ole jotakin kysyttävää. Kukapa ei tahtoisi ostaa tyyliin peräpukamavoiteensa summuut ilman turhaa kalabaliikkia? Sissus!
Kommentit (291)
Tuo on todella ärsyttävää. Meillä tosiaan lähiapteekissa kaikki työntekijät liimautuu suhun kiinni heti ovella. Kuitenkin täällä on merkitty tosi selvästi missä mikäkin on vaikka jostain syystä tykkäävät usein vaihtaa juttujen paikkoja. Ehkä siksi että asiakkaiden on pakko kysyä?
Ja pyhä sylvi sitä kailotusta. Itse puhut hiljaa intiimissä vaivasta. JAA HIIVASIENIKÖ VAIVAA? NO MEILLÄ OIS TÄSSÄ..... juu en halua että koko pitäjä tietää mikä vaivaa. Vaikka olisikin ihan normaali vaiva niin krempat ja kolotukset ei kuulu kenellekkään muulle. Ja jostain syystä meillä on naisten intimiivaiva hylly laitettu suoraan niin että siihen näkee ulkoa oven kautta.
Sitten jos kysyt jotain tuotteesta niin lukevat suoraan siitä selosteesta. Eli antavat saman tiedon kun olisin itse voinut lukea siitä paketin takaa tai luettelosta. Lisäksi jos pyydät jotain tiettyä tuotetta niin tyrkytetään kalliimpaa. Ja lopuksi sitten vielä kysytään otatko muuta ja sanot ei kiitos ni silti pitää alkaa "meillä ois tässä tämmösiä aleja...." Ja listataan alennuksessakin törkykalliita tuotteita.
Ja sitten vielä ihmetellään miksi nettiapteekit kasvattaa suosiota.
Viime aikoina on ollut aika paljon puhetta siitä, että voisiko lääkkeitä myydä myös muualla kuin apteekeissa. Apteekkarit tietysti on tätä vastaan ja sen takia apteekeissa on alettu panostaa asiakaspalveluun ja lääkeneuvontaan. Sitten kun asiaa tutkitaan, niin voidaan sitten vedota siihen, miten paljon apteekeissa annetaan lääkeneuvontaa, että ei voi lääkkeet mennä kauppoihin.
Ja nimenomaman tuo just, että aletaan sitten lukea purkin kyljestä 'neuvoja' huonommalla sisälukutaidolla, kuin asiakas.
Aaargh! Ja ottia tuota.
Tuo johtuu siitä, että farmaseutit pitävät tavallisia ihmisiä tyhminä, juurihan joku Iltalehdessä kommentoi että ihmiset käyttävät lähes aina itsehoitolääkkeitäkin väärin. Joo, onhan sellaisia jotka eivät lue pakkausselostetta. Itse luen, ja tarpeen mukaan tarkistan lääkkeiden yhteensopivuuden yhdestä luotettavasta amerikkalaisesta tietokannasta, johon syötetään lääkkeiden vaikuttavat aineet ja katsotaan mahdolliset yhteisvaikutukset. Kysyn myös apteekista jos on kysyttävää.
Minä olen ratkaissut apteekki-ongelman siirtymällä saksalaisen verkkoapteekki Apo-rotin https://www.apo-rot.fi/ asiakkaaksi. Sieltä saa kaikki käsikauppatuotteet 30-50% halvemmalla, vaikka päälle tulee kuljetuskustannuksia vähän alle kympin verran. Tilaan kerralla yleensä enemmän, niin ei jää kuljetuskustannuksia per tuote juurikaan.
Ostan sieltä särkylääkkeet, silmätipat, voiteet, deodorantit, shampoot, apteekkikosmetiikan jne jne. Kaikki paitsi reseptilääkkeet.
Siirryin tähän ulkomaiseen verkkoapteekkiin ensisijaisesti hinnoittelun takia, en vaan halua maksaa miljonääriapteekkareiden pyytämiä ökyhintoja. Ei ole Suomessa sitä kuuluisaa kilpailua tarpeeksi apteekkialalla....
En ole koskaan päässyt rauhassa tutustumaan apteekin tuotevalikoimaan. Saattas ollan jotain mitä ostaisin ns. heräteostoksena. Heti ovella tyrkytetään apua ja ollaan vieressä koko ajan. Kun saan tuotteen, niin suuntaan suoraan kassalle. En jää enää tsiikailee muuta. Kohta kuitenkin taas joku kysymässä: Mitä saisi olla? Voinko olla avuksi?
Yhden kerran menin ovesta sisäpuolelle ja heti ryysättiin kysymään: Miten voin palvella? Sanoin: Et mitenkään ja käännyin pois. Tiesin kyllä mitä olin hakemassa, mutta olisin halunnut ihan rauhassa etsiä tuotteen ja samalla vilkaista vähän muutakin.
Hyvähän se on saada palvelua, mutta liika tyrkyttäminen. Ei kiitos. Sama kun ruokakaupassa joku liimautuisi heti kylkeen. No minä noita perunoita.... ja pihvejä. Kaikki muu jäis katsomatta, kun jo kassalle saateltaisiin.
Itse työskentelen teknisenä apteekissa, olen siis enimmäkseen kassalla. Meitä on ohjeistettu, että jos farmaseuttia ei näy, tulee meidän palvella asiakasta kysymällä tarvitseeko apua. Mikä on hölmöä, kun emme tosiaan saa antaa lääkeneuvontaa, kuin lukemalla siitä paketin kyljestä mitä siinä sanotaan.
Itse tarkkailee aina asiakasta, näyttääkö hän siltä, että haluaa tutkailla itse rauhassa tuotteita vai vilkuileeko ympärilleen etsiäkseen apua, jolloin voin hakea farmaseutin paikalle. En siis syöksy heti ketään auttamaan, mutta osa tekee näin meilläkin.
Mua ärsyttää meidän kylän apteekissa se, että hyllypaikkoja vaihdetaan vähän väliä. Juuri kun olet oppinut, että tietty tuote on tietyssä paikassa ja otat ovelta vauhtia, että ehdit hyllylle nappaamaan tuotteen ja kassalle ennen yhtään henkilökunnan edustajaa niin mitä, siinä tutulla hyllyllä onkin jotain ihan muuta!
Vierailija kirjoitti:
Mua ärsyttää meidän kylän apteekissa se, että hyllypaikkoja vaihdetaan vähän väliä. Juuri kun olet oppinut, että tietty tuote on tietyssä paikassa ja otat ovelta vauhtia, että ehdit hyllylle nappaamaan tuotteen ja kassalle ennen yhtään henkilökunnan edustajaa niin mitä, siinä tutulla hyllyllä onkin jotain ihan muuta!
:D
Näin tämän tilanteen sieluni silmin.
Työntekijän kannattaisi vain huikata asiakkaalle että "Sano vain jos tarvitset apua". Ei tunnu niin tuppautuvalta ja eikä jätä huomioimatta asiakasta.
Vierailija kirjoitti:
Itsekin kävin hakemassa uuden listan roaccutania pari vuotta sitten. Varmasti kaikki naiset boille lääkäri tuon lääkkeen määrää saa kuulla loputtomiin, kuink EI Missään nimessä saa tulla raskaaksi ja ehkäisy pitää olla kunnossa. Kuurin aikana myös käydään verikokeissa. Tää apteekkari päätti vissiin ruveta leikkimään lääkäriä, katsoi minua ja kysyi kovaan ääneen olenko raskaana. Mitä helvettiä nyt😂😂 ja ei en ole ylipainoinen.
Hain muutama kuukausi sitten uuden paketin mielialalääkettä. Reseptiltä oli jo pari pakettia otettu ja jonkin verran vielä jäljellä eli ilmiselvästi tuttu lääke, niin eikös alkanut kysely että olenko käyttänyt lääkettä ennenkin jne. Taannoin hain myös nukahtamislääkettä, kun virkaintoinen apteekkari alkoi siinä lappuja liimaillessaan kysellä, olenko harkinnut melatoniinia. Niin, otanpa tässä samalla lääkkeitä masennukseen ja unettomuuteen, että eiköhän se lääkäri paremmin tiedä tilanteeni kuin arvoisa lääkejakelija.
Mulla oli paha tulehdus, joko hiivatulehdus tai vaginoosi (luultavasti hiiva, kun ei haissut). Menin Tampereen Yliopiston apteekkiin hakemaan apua asiaan. Oli tosi vitun kiva yrittää tutkailla emätinpuikkoja, kun korsto miesvartija hengitti koko ajan niskaan siinä emätintuotehyllyn luona. Ei ollut paljon pelisilmää, että antaisi intiimituotteiden ostajan tutkailla rauhassa.
Jäi tuote ostamatta, ajattelin että vielä yhden yön kestän kutinan ja kirvelyn mieluummin kuin ostan apteekista, jossa on noin paskaa asioida. Palautetta piti antaa, mutta unohdin.
Yliopiston apteekissa on ennemminkin ollut vaikeuksia saada asioida rauhassa vartijan takia. Olen keski-ikäinen, keskituloinen ja muutenkin keskinkertainen nainen, en näytä nistiltä tai muuten epämääräiseltä, ainoastaan tylsältä tantalta. Mutta joku laatutaso palvelun suhteen on minullakin, nyt riitti Yliopiston apteekin moukkamaisuus.
Se yliaktiivinen palvelukin on toki hieman häiritsevää, mutta siitä pääsee eroon kun sanoo, että ei kiitos, en tarvitse apua.
Ja voi mikä hulabaloo alkaa, jos hyllyn luona totean, että näköjään se tuote, jota olin tullut hakemaan, onkin loppu. Jotakinhan minulle on pakko myydä! Tahtoisin vain päästä seuraavaan apteekkiin, kun minulle esitellään kaikki etäisestikin samankaltaiset tuotteet kuin se mitä olin etsimässä, ja tivataan että miksi juuri vain se kelpaa minulle. Höh!!
"Farmaseutti tai mikä onkaan". Kyllä se on farmaseutti tai proviisori, jos sulle joku muu tulee lääkeneuvontaa antamaan, se on isompi ongelma kuin innokkaat farmaseutit.
Vierailija kirjoitti:
Itsekin kävin hakemassa uuden listan roaccutania pari vuotta sitten. Varmasti kaikki naiset boille lääkäri tuon lääkkeen määrää saa kuulla loputtomiin, kuink EI Missään nimessä saa tulla raskaaksi ja ehkäisy pitää olla kunnossa. Kuurin aikana myös käydään verikokeissa. Tää apteekkari päätti vissiin ruveta leikkimään lääkäriä, katsoi minua ja kysyi kovaan ääneen olenko raskaana. Mitä helvettiä nyt😂😂 ja ei en ole ylipainoinen.
Harvemmin apteekkari siellä asiakkaiden puolella on työskentelemässä, ehkä pienissä apteekeissa voi olla noin, mutta noin yleensä ottaen harvemmin apteekkarin kanssa asioimaan pääsee/joutuu.
Tilaan jo netistä kaikki "noloimmat" jutut. Särkylääkkeiden, voiteiden yms. sijainnit pistän mieleeni tutuista apteekeista ja sprinttaan sinne suoraan ovelta. Mutta tosiaan ennen apteekki oli minulle sellainen paikka mistä saattoi löytää yllättäen muutakin kuin vain sen paketin buranaa, enää ei huvita jäädä katselemaan jos kerta vain varkaaksi epäillään. Eikä tosiaan todellakaan huvita alkaa mahan ongelmista tai alapääjutuista juttelemaan kenenkään kanssa.
Apteekeissa myydään koko ajan enemmän ja enemmän kosmetiikkaa ja ihonhoitotuotteita, joita olisi kiva saada katsella rauhassa ilman tyrkyttämistä. Jotenkin se tunnelma on useimmissa apteekeissa sellainen, ettei saisi tulla heräteostoksia tekemään.
Ei minua ainakaan haittaa yhtään ja usein on kauniita naisfarmaseutteja niin kyllähän niiden tuote-esittelyjä kuuntelee mielellään ;)
Pari viikkoa sitten kävin Tallinnassa ja toin sieltä yli 100 euron edestä käsikauppatuotteita. Mm. Voltaren Forte 150 gr pakkaus maksaa siellä yli 10 euroa vähemmän kuin 120 gr pakkaus Suomessa. Ostin kolme tuubia ja säästin siinä jo risteilyn hinnan. Lisäksi muut tuotteet, joiden tiedän olevan edullisempia siellä. Käytän uniongelmiin Valeriaanaa ja 150 kpl maksoi noin 3 euroa, kun täällä 100 kpl maksaa 16-17 euroa. Ja mikä mukavinta, sain asioida ihan rauhassa. Minua kyllä tervehdittiin, kun menin sisään apteekkiin, mutta kukaan ei hyökännyt kimppuun kuten täällä. Kun en löytänyt yhtä tuotetta, menin kysymään ja minut ohjattiin oikean hyllyn luo ja näytettiin missä ko. tuote on ja missä ovat muut vastaavat ja sain itse jäädä valitsemaan. Ihanaa!
Apteekeissa asioinnista on todellakin tehty äärimmäisen epämiellyttävää.
Huudetaan suureen ääneen asiakkaan etsimästä tuotteesta. Jopa siihen liittymättömistä vaivoista.
Sen lisäksi häiritään asiakasta. Ei anneta aikaa eikä varsinkaan sitä rauhaa miettiä.
Onko tässä taustalla halu häätää asiakkaat käyttämään nettitilauksia? Muutoin tuota "palvelua" on vaikea selittää.