Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ärsyttääkö sinua ihmiset jotka kirjoittavat "pitsa", oli se sitten jonkun kielitoimiston nutturapää-vanhapiian mielestä kuinka oikien tahansa?

Vierailija
26.08.2017 |

Niin?

Kommentit (37)

Vierailija
1/37 |
26.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ärsytä. Ärsyttää ihmiset jotka kirjoittaa pizza.

Vierailija
2/37 |
26.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kirjoitusasu ärsyttää, ei ne ihmiset.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/37 |
26.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis on kaksi eri ruokaa: pizza ja pitsa. Pitsa on se miedossa lämmössä tehtävä versio, jota yleensä alempi keskiluokka tekee kotonaan

Vierailija
4/37 |
26.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Off topic. Tunnen Kotimaisten kielten keskuksen henkilökuntaa parinkymmenen vuoden ajalta. Harvassa paikassa on niin huumorintajuista joukkoa!

Tuo sinun vanhapiikavertauksesi on todella, todella epäonnistunut. Jospa hieman tutkisit tilastoja sekä ystäväpiiriäsi, niin ehkä havaitsisit, miten paljon on naimattomia naisia. Samalla voisit tutkiskella hiuslaitteen ja kireän luonteen välistä yhteyttä. Onko korrelaatiota?

Vierailija
5/37 |
26.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä ne taitaa olla sairaita päästään.

Vierailija
6/37 |
26.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ärsytä. Tiedän mitä sana tarkoittaa ja se riittää minulle.

Vierailija
7/37 |
26.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

En kestä tuota kirjoitusmuotoa. Miten kukaan on voinut muodostaa maailmallakin kansainvälisesti pyörivän pizza-sanan pitsaksi?

Kai se sama, joka päätti vääntää Lisasta Liisan ja Evasta Eevan.

Kyllä vihlasee joka kerta ja kyseisen kirjoitusasun valinneen ihmisen uskottavuus murenee hieman.

Vierailija
8/37 |
26.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomen kielenhuollon ammattilaiset ovat linjanneet, että molemmat kirjoitusasut ovat yhtä oikein. Miksi minua ärsyttäisi täysin oikea kirjoitusasu? Minua ärsyttää ainoastaan teksti, jossa oikeinkirjoitusta ei ole osattu.

Vierailija
9/37 |
26.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei haittaa, että kirjoittavat noin, itse tosin kirjoitan pizza. Pitsa on siinä mielessä hyvä, että ehkä ihmiset sitten myös tajuavat, miten sana lausutaan. Tunnen nimittäin paljon ihmisiä, jotka lausuvat sen pissa. Osa näistä on vanhempia, matalakoulutettuja henkilöitä, mutta osa myös akateemisia ja ei, kyseessä ei ole vitsi.

Vierailija
10/37 |
26.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ne, joita ärsyttää, voivat alkaa sitten kirjoittaa kahvin kaffeksi, koska siinä muodossa se Suomeen tuli ruotsin kielestä. Ja miksi lopettaa tähän!? Ryhtykäämme kutsumaan kuningasta konungiksi jne.

Vierailija
11/37 |
26.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minua ärsyttää ap:n kaltaiset ihmiset, jotka mielipidettään vahvistaakseen menevät mustamaalaamaan ihmisten henkilökohtaisia ominaisuuksia. Mitä tekemistä henkilön siviilisäädyllä tai kampauksella on asian kanssa? Suosittelen sinulle logiikan peruskurssia.

Vierailija
12/37 |
26.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä hitsin kulttuuri? Sehän kirjoitetaan kultur!

Ja akateeminen?? Senhän on akademisk.

Miksi kaiken pitää aina muuttua!? Käytettäis nyt vaan niitä alkuperäisiä sanoja niin minullakin olisi edes joskus hyvä mieli!

Vierailija
13/37 |
26.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minua ärsyttävät yksinkertaiset ihmiset, jotka kirjoittavat virheellisesti.

Luulen, että olet ylipainoinen, kuten 66 prosenttia miehistä.

Vierailija
14/37 |
26.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Enemmän ärsyttää aloitusviestin "Niin?"

Vierailija
15/37 |
26.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En kestä tuota kirjoitusmuotoa. Miten kukaan on voinut muodostaa maailmallakin kansainvälisesti pyörivän pizza-sanan pitsaksi?

Kai se sama, joka päätti vääntää Lisasta Liisan ja Evasta Eevan.

Kyllä vihlasee joka kerta ja kyseisen kirjoitusasun valinneen ihmisen uskottavuus murenee hieman.

"Vihlasee" kertoo hyvin sinun taustastasi. 

Vierailija
16/37 |
26.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ärsytä. Elämässäni on ollut oikeitakin ongelmia. Olen oppinut nauttimaan elämästäni silloin kun mikään ei ole vialla. Suosittelen samaa muillekin.

Vierailija
17/37 |
26.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei niin paljon kuin jukurtti-ihmiset.

Vierailija
18/37 |
26.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Arsyttaa pitsa, jukurtti ja samppanja. Ihme junttikirjoitusasuja, en voinut uskoa silmiani kun luin uutiset uusista normeista. Minulle nuo tulevat olemaan aina ja ikuisesti ihan vain pizza, jogurtti ja shampanja. En asukaan tosin Suomessa niin voin hyvalla omallatunnolla puhua asioista niiden oikeilla nimilla.

Vierailija
19/37 |
26.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ekalla sivulla oli hyvä linjaus. Pitsa voisi olla sitä paksua peltipitsaa, jota ihmiset kötöstävät kotonaan. Ja pizza on sitten oikeassa pizzauunissa paistettu pyöreä ohutpohjainen ruoka. Jos tekele on jotain siltä väliltä, niin sitten pitza.

Kielitoimisto on menettänyt otteensa aikoja sitten. Joissain sanoissa suositetaan suomen kieleen mukautettuja muotoja, toisissa ei. Joissain pitäisi kirjoittaa sen mukaan kuin lausutaan, toisissa ei (esim. jukurtti, mutta kuitenkin tamponi - ei logiikkaa).

Pahinta on, että kielitoimisto on luopunut monesta tärkeästä linjauksesta. Kaksi pahinta on maistuu hyvälle - (teinikielenkäyttöä, joka paljastaa vähäisen lukeneisuuden) ja vuorellinen takki -muotojen hyväksyminen. Kukaan fiksu ihminen ei puhu, että "vuorellinen takki vaikuttaa hyvälle idealle". Mutta niin vain kielitoimisto on alkanut tällä tavoin turmelemaan kieltä.

Kysehän ei ole ymmärrettävyydestä, vaan kielitaidon osoittamisesta ja arvioimisesta. Miten sitä voi osoittaa ja arvioida, jos kaikki muodot ovat ok?

Näin siis kielitoimisto on itse oman legitimiteettinsä murentanut. He ovat menettäneet kuulijoistaan ne, jotka ovat välittäneet oikeakielisyysasioista. Ja muita kuulijoita heillä ei ole ollutkaan.

Vierailija
20/37 |
26.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ne, joita ärsyttää, voivat alkaa sitten kirjoittaa kahvin kaffeksi, koska siinä muodossa se Suomeen tuli ruotsin kielestä. Ja miksi lopettaa tähän!? Ryhtykäämme kutsumaan kuningasta konungiksi jne.

Loistava idea, ap että alkaisimme kirjoitta kaikki sanat alkukielen muodossa.

Emme puhu enää siten tunturista vaan käytetään alkuperäistä saamenkileistä muotoa duottar.

Siksipä ei enää riitä riitä sanoa edes kaffe vaan kahvihan tulee sekä juomana että sanana arabiankielestä, joten sanotaan tästä lähtien al-qahwa tai vielä paremmin القهوة

Tai vaikkapa suklaa, sehän tulee Väli-Amerikan muinaisilta asteekeilta ja nauhatl-nimisestä kielestä. Joten suklaa on tästä lähin xocolātl. Kirjoitusasu meneekin sitten kimurantiksi, koska asteekithan käyttivät sellaista hauskaa kuvakirjoitusta. En lähde edes arvuuttelemaan miten suklaa kirjoitettiin :)