Tilanneviesti

Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Vierailija

"Niin sanottu ilmiöoppiminen voidaan toteuttaa ilmiöviikoilla, jolloin kahden viikon aikana keskitytään ryhmätöihin ja ”itseoppimiseen”. Lasten pitää selviytyä ilman lukujärjestystä vaihtuvissa paikoissa ja ryhmissä ja tietää aina, missä pitäisi olla ja ­mitä tehdä. Luokka on suuri, ja mukaan on integroitu erityistä tukea tarvitsevia oppilaita, joille ei kuitenkaan riitä avustajia.

Ilmiöviikkojen välillä kiritään kiinni menetetty aika, ja läksyjä tulee sivukaupalla. Kotona yritämme epätoivoisesti opetella asioita, joita koulussa ei ehditty. Kotitehtävät ovat muuttuneet koko perheen tehtäviksi: kierrä valokuvaamassa jotakin, tee siitä Word-muotoinen esitys (Wordin käyttöä ei ole opetettu). Mitä tapahtuu niille, joiden vanhemmat eivät pysty panostamaan lähes joka päivä läksyissä auttamiseen?

Opettajien aika menee ilmiöopetuksen suunnitteluun sekä lukemattomiin paperitöihin"

"Kielten opiskelua on aikaistettu jatkuvasti jonkinlaisen kielikylvyn verukkeella. Vaikka asia esitettäisiin miten kauniisti tahansa, jo englannin kanssa taistelevalle viidesluokkalaiselle ruotsin aloitus on lähinnä itkun paikka."

"Uusien välineiden käytöstä tuntuu tulleen itsetarkoitus: koulussa käytetään tabletteja, vaikka lapset toivovat, että opettaja kertoisi heille enemmän tarinoita (kysykää lapsilta, jos ette usko!). Älytaulut nielevät rahat niin, ettei kirjoja joko ole tai ne hajoavat käsiin."

"Uudesta opetussuunnitelmasta hyötyvät ehkä ne luokan viisi todella varhaiskypsää lasta. Loput uupuvat, ja suhde ­koulunkäyntiin kyynistyy entistä aikaisemmin."

http://www.hs.fi/mielipide/art-2000005340748.html

Sivut

Kommentit (33)

Vierailija

Näitä "uudistuksia" tehdään puhtaasti poliittisin perustein ja kaikki opetusalan asiantuntijat ohitetaan.

Esim. pakkoruotsin aikaistusta vastustivat kaikki asiantuntijat, mutta RKP sai päättää asiasta. RKP, jolle suomenkielisten asiat eivät edes kuulu millään tavalla.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija

Taso laskee jatkuvasti. Eikö kaunokirjoituksen opetuskin ole jätetty pois uusimmasta opetussuunnitelmasta? Ainakin sen poisjättämistä suunniteltiin. Hienomotoriikka kärsii entisestään. Toivottavasti Suomessa saa tulevaisuudessa lapsensa tasokkaampaan yksityiskouluun, koska julkiset koulut ovat menossa aivan väärään suuntaan. Kaikkea vain heikennetään ja tasoa lasketaan.

Vierailija

Kärjistän, mutta eniten tämä taitaa haitata heitä, jotka eivät ole valmiita uhraamaan aikaansa lastensa eteen.

Saa kivittää ;d

Vierailija

Opetussuunnitelmien laatijoilla on ollut jo monet vuodet älyttömän hienot teoriat siitä miten opetus toimii ja suunnitelmat on tungettu täyteen esim matematiikan osalta hienoja juttuja. Harmi että vuosia on edelleen täsmälleen saman verran opettaa niitä asioita kuin ennenkin. Mutta samalla luokkakoot kasvaa. Meneeköhän vieläkin ammattikorkeissa suuri osa ajasta siihen että opetetaan lukion matematiikkaa ja fysiikkaa uudestaan, kun sitä ei ehditty kunnolla opettaa lukiossa.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Meneeköhän vieläkin ammattikorkeissa suuri osa ajasta siihen että opetetaan lukion matematiikkaa ja fysiikkaa uudestaan, kun sitä ei ehditty kunnolla opettaa lukiossa.

Alakoulussa menee aika kaikenlaiseen ryhmäpuuhasteluun ja teemapäiviin. Yläkoulussa menee aika siihen, kun opetellaan alakoulun asiasisältö. Lukiossa taas opetellaan yläkoulun asiat, joita ei ehditty yläkoulun puolella alakoulun hääräilyn takia opettaa.

Leikkiminen on ihan kivaa puuhaa niille alakouluikäisillekin vielä, mutta sitä varten voisi olla kerhot. Koulu on tarkoitettu oppimista ja opiskelua varten, ei näitä ilmiöpaskapäiviä varten. Muutenkaan en ymmärrä, mikä siinä on ideana, että jokainen tekee sitä, missä on hyvä ja minkä jo osaa. Koulun pitäisi olla se paikka, jossa opetellaan asioita, joita ei vielä osaa.

Vierailija

Aivan älytöntä. Tämä lisää mm. tyttöjen ja poikien tasoeroja, kun monet tytöt pystyvät paremmin organisoimaan tekemisiään ja saavat aikaan siistejä ryhmätöitä ja portfolioita ja samaan aikaan monet pojat vasta opettelevat kirjoittamaan siististi tai opettelevat välimerkkien käyttöä ja itsenäinen tekeminen tarkoittaa heille sitä, ettei tarvi tehdä, kun kukaan ei ole käskemässä ja kaikesta mennään minimillä läpi, jotta ehtii enemmän pelata tai urheilla.

Tällainen itseopiskelu ja ilmiöopiskelu kuuluu vasta yläasteelle tai toisen asteen kouluihin. Alakouluikäisille pitää opettaa perusasioita ihan perinteiseen tyyliin: lukemista, kirjoittamista, matematiikkaa, kieliä ja lukuaineita sekä taideaineita. Opettaja opettaa, lapset tekevät työtä koulussa ja kotona opettajan ohjaamalla tavalla. Lukujärjestys pysyy samana ja päivät ovat ennakoitavia. Joskus voidaan toki yhdistellä aineita, vaikka kuvaamataidossa piirtää historiassa tai biologiassa käsiteltyjä asioita tai tutkia musiikin matematiikkaa, laskea rytmejä ja nuottien pituuksia jne.mutta se ei tule mitenkään onnistumaan, että alakouluikäiset laitetaan itse opiskelemaan tärkeät perusasiat ja ottamaan itse kaikesta selvää, tekemään itse opiskelumateriaalit taidoilla, joia ei ole (esim. tietokoneella tekstinkäsittelyä tai powerpointtiesityksiä). Tällöin jatkossa pärjäävät vain ne lapset, joiden kotona on aikaa ja kykyä opettaa lapselle kaikki se, mitä koulussa jää oppimatta ja joiden kotona panostetaan esim. tietoteknisiin taitoihin ja esitystaitoihin ja joiden kotona on tarpeellisia laitteita ja ohjelmia ja vanhemmat hallitsevat näiden käytön.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Taso laskee jatkuvasti. Eikö kaunokirjoituksen opetuskin ole jätetty pois uusimmasta opetussuunnitelmasta? Ainakin sen poisjättämistä suunniteltiin. Hienomotoriikka kärsii entisestään. Toivottavasti Suomessa saa tulevaisuudessa lapsensa tasokkaampaan yksityiskouluun, koska julkiset koulut ovat menossa aivan väärään suuntaan. Kaikkea vain heikennetään ja tasoa lasketaan.

Mun ikäluokalla oli kaunokirjoitusta vielä peruskoulussa enkä ole nähnyt, että kukaan kirjottaisi sitä lukion jälkeen ikinä missään. Turhaa opettaa sellasta

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Kärjistän, mutta eniten tämä taitaa haitata heitä, jotka eivät ole valmiita uhraamaan aikaansa lastensa eteen.

Saa kivittää ;d

Suomalaisen peruskoulun idea ainakin aiemmin oli se, että jokainen saa samat opit ja samat mahdollisuudet taustastaan riippumatta.

Nyt mennään siihen, että vanhempien antamasta tuesta riippuu se, miten koulunsa saa suoritettua.

971

Vierailija

Olenkin ihmetellyt mitä siellä koulussa tehdään. Ei ainakaan tehtäviä tai opeteta miten ne tehtävät pitäisi tehdä. Lapsella aina läksynä seuraava sivu siitä mitä edellisenä päivä tehtiin. Ei ole kukaan opettanut eli me oletamme kotona. Alkaa kyseenalaistaa miksi lapsi edes käy siellä koulussa.

Vierailija

Tasokursseja ei saa käyttää joten ne on korvattu painotetuilla ja lukuisilla muilla erityisluokilla, joihin tarvitaan tietty taso todistuksessa. Rupusakkia ei enää ole puheissa eikä papereilla vaan kaikki oppivat kaiken ja on vain ns.erilaisia oppilaita. Tosiasiassa kuntien säästöt ja ns.integraatiopropaganda on tehnyt sen, että lähes kehitysvammatasoa olevat ovat tavallisessa koulussa ja yrittävät selviytyä. Erityisopetusta ajetaan alas, samoin avustajapalveluita. Uusliberalistisessa koukussa vahvat, nopeat ja älykkäät pärjäävät ja omatoimisesti toteuttavat ihanteellisesti opsia, ns.hitaammat oppijat ja erittäin heikot saavatkin pudota kärryiltä. He ovat tulevaa orjatyövoimaa työttömyyskorvauksella.

Vierailija

Lisään tähän uuden arvostelusysteemin, joka on täyttä diipa daapaa ja eroaa kuin yö ja päivä eri kaupunkien välillä.

Esim. meillä todistuksen asteikko oli: tavoitteet saavutettu, tavoitteet saavutettu osittain ja tavoitteita ei saavutettu.

Ei välimuotaja, kuten jossain kunnissa (esim. tavoitteet saavutettu erinomaisesti jne.). Puhumattakaan siitä, että kaverini lapsi sai todistuksen, jossa oli jokaisen osa-alueen alla n. 5-10 riviä siitä, kuinka mikäkin osa-alue sujuu. Vaikka että "osaat jo kertolaskun erinomaisesti, kiinnitä vielä huomiota siihen, että luet sanalliset tehtävät tarkasti ja mietit miten alat niitä ratkaisemaan". Siis joku tän tyyppinen siinä oli, en muista sanamuotoa tarkasti. Ja tämä oli Espoossa, josta aina valitetaan ettei ole resursseja ja on paljon suomea osaamattomia lapsia luokilla jne. 

Meillä tämä ihanuus jatkuu peruskoulun 8. luokkaan saakka, eli ekan numerotodistuksen saa sitten 8. luokan keväällä. 

Muuten allekirjoitan täysin mielipidekirjoittajan mielipiteen ja monta kommenttia tässä.

Esim. pakkoruotsin aikaistus oli aivan mielipuolinen temppu. Meillä kielet sujuu ja ohjelmassa on myös A2 -kieli. Nyt alkoi ruotsi, eikä se meille henkilökohtaisesti perheenä tule luultavasti aiheuttamaan ongelmaa. Silti lukuisissa perheissä se varmasti aiheuttaa todella harmaita hiuksia, jos A1 -kieli ei sujukaan. Ei ainakaan vähennä negatiivista suhtautumista ruotsiin, kun sille uhrataan se vuosi kasvaa ja kehittyä sen yhden vieraan kielen kanssa. Kielen osaamista tää ei lisää pätkääkään.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Kärjistän, mutta eniten tämä taitaa haitata heitä, jotka eivät ole valmiita uhraamaan aikaansa lastensa eteen.

Saa kivittää ;d

Haloo! Niitä lapsia se haittaa!

Vierailija

Näinhän se on. Meiltä opettajilta ei ole missään vaiheessa kysytty mitään. Muutokset suunnitellaan kaukana kouluista ja luokista.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Näinhän se on. Meiltä opettajilta ei ole missään vaiheessa kysytty mitään. Muutokset suunnitellaan kaukana kouluista ja luokista.

Kaikki kieltenopettajat ja asiantuntijat vastustivat pakkoruotsin aikaistamista ala-asteelle. Mutta RKP:n vaatimuksesta se kuitenkin aikaistettiin. Kuvaava esimerkki siitä, miten koulua koskevia päätöksiä tehdään. Lasten edulla ei ole mitään väliä. Sitten sellainen taho, jolle suomenkielisten asiat eivät edes millään tavalla kuulu, saa päättää asiasta.

Vierailija

Perusopetuksen romuttamisella on tarkoitus perustella yksityiskoulujen tarve. Tarkoitus ja suunnitelma on siis lopettaa tasa-arvoiset mahdollisuudet kaikille tarjoava peruskoulu.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Kärjistän, mutta eniten tämä taitaa haitata heitä, jotka eivät ole valmiita uhraamaan aikaansa lastensa eteen.

Saa kivittää ;d

Voi tässä aloitettiin toinen vuosi koulussa. Minulla on hyvin paljon aikaa, pakko olla kun ei siellä koulussa mihinkään edetä mutta minä en osaa opettaa. En osaa selittää esimerkiksi matikkaa niin että lapsi sen tajuaisi.
Kai se sitten onkin ajasta kiinni kun en töiden lisäksi ehdi mennä opiskelemaan itseäni opettajaksi.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Perusopetuksen romuttamisella on tarkoitus perustella yksityiskoulujen tarve. Tarkoitus ja suunnitelma on siis lopettaa tasa-arvoiset mahdollisuudet kaikille tarjoava peruskoulu.

Tarkoitus on se, että kokoomuskersat pääsevät älykkyydestään riippumatta kouluttautumaan ja köyhät eivät pääse älykkyydestään huolimatta kouluttautumaan. Paluu sääty-yhteiskuntaan siis.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Taso laskee jatkuvasti. Eikö kaunokirjoituksen opetuskin ole jätetty pois uusimmasta opetussuunnitelmasta? Ainakin sen poisjättämistä suunniteltiin. Hienomotoriikka kärsii entisestään. Toivottavasti Suomessa saa tulevaisuudessa lapsensa tasokkaampaan yksityiskouluun, koska julkiset koulut ovat menossa aivan väärään suuntaan. Kaikkea vain heikennetään ja tasoa lasketaan.

Yksityiskouluja toivon minäkin. Maksaisin mukisematta lukukausimaksut jos lapsi vain saisi tasokasta opetusta ja saisi olla omantasoistensa joukossa ilman että aika menee siihen että heikkolahjaisemmat saataisi pysymään kelkassa. 

Sivut

Poiminnat

Suosituimmat

Uusimmat

Sisältö jatkuu mainoksen alla