9v oli polkenut naapurin posliinipatsasta päin ja se meni rikki, patsas oli pihan ulkopuolella, kuuluuko korvata?
Eli omakotialueella ja patsas oli ollut siinä lähes kadun puolella, piha-aidasta ja postilaatikosta kadulle päin
( havainnollistava kuva: http://aijaa.com/Z2PkBJ )
Tyttö oli plärännyt pyöräillessään puhelinta ja polkenut huomaamattaan patsasta päin. Meni niin pieniksi palasiksi ettei voi liimata kokoon. Kävin selvittelemässä asiaa ja naapuri vaatii korvausta. Patsas ei kuitenkaan ollut naapurin tontilla, vaan lähes tien puolella. Kuuluuko meidän korvata?
Kommentit (100)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos lapsesi hajottaa auton, joka ei ole naapurin pihalla vaan tiellä pihan edustalla, kuuluko korvata ?????
Mäpä vien mun puoliks rikkinäisen läppärin keskelle tietä, niin saan kätevästi uuden.
Ai nytkö se oli keskellä tietä eikä tien reunassa?
Vierailija kirjoitti:
Kenen omistuksessa se alue on? Siis jolla patsas oli. Oliko lupaa laittaa siihen omia koristepystejä?
Naapurisovun nimissä kyllä korvaisin, mutta huomauttaisin ystävällisesti, että turvallisinta on pitää patsaat ja pystit oman tontin rajojen sisäpuolella.
Eli maattoman omaisuuden saa sun mielestä tuhota, eikä siinä ole mitään väärää?
Pahvi!
Ei toisten omasuutta saa tuhota.
Jos lapsesi olisi ajellut naapurin silmälasien ylitse, joita hän tapaa säilyttää pientareella, niin totta kai korvaat! Omaisuuttaan saa säilyttää missä vaan, rikkoja maksaa!
Vierailija kirjoitti:
Haloo AV mammat, ei sillä ole merkitystä missä se on, kysymys on ihan sama että saanko minä, akateeminen sinkku, hajottaa AV mamman auton ja lastenrattaat ja lapset jos ne ei ole AP tontilla vaan jossain kauppakeskuksessa minun tiellä....saanko SAANKO HAJOTTAA !!!!!!!
Eli jos sä viet sun patsaan kaupan pysäköintialueella, niin meinaat perätä korvauksia, jos joku hajottaa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos lapsesi hajottaa auton, joka ei ole naapurin pihalla vaan tiellä pihan edustalla, kuuluko korvata ?????
Mäpä vien mun puoliks rikkinäisen läppärin keskelle tietä, niin saan kätevästi uuden.
Ai nytkö se oli keskellä tietä eikä tien reunassa?
Tulihan tähän keskusteluun mukaan jo autot, lastenvaunut ja silmälasitkin.
Olisikohan koristepatsaan parkkeeraaminen vähän eri asia kuin auton. Voisin silti kuvitella ettei naapurisi sitä patsasta ihan tieosuudelle ole laittanut, muuten autotkin ajaisivat sen säpäleiksi. Eli ei kai siinä pitäisi pyöräilläkään. Minusta olisi järkevää korvata se eikä ruveta turhia käräjiä pitämään.
Lapsesi voisi osallistua korvauksiin. Tässä on niinsanottu oppimisen paikka, joka nyt kirpaisee, mutta kyllä siitä on jatkossa hyötyä myös lapsesi mielestä. Voin vakuuttaa. Ja naapureiden kanssa on mukavampi olla. Ei se patsas varmaan ole jokin antiikkiarvoesine hinnaltaan. Löytyisikö tilalle samanlainen?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kenen omistuksessa se alue on? Siis jolla patsas oli. Oliko lupaa laittaa siihen omia koristepystejä?
Naapurisovun nimissä kyllä korvaisin, mutta huomauttaisin ystävällisesti, että turvallisinta on pitää patsaat ja pystit oman tontin rajojen sisäpuolella.Eli maattoman omaisuuden saa sun mielestä tuhota, eikä siinä ole mitään väärää?
Pahvi!
Ei toisten omasuutta saa tuhota.
Ei saa, mutta on kyllä iso merkitys sillä, missä tämä rikkoontunut esine oli ja kokonaistilanne. Kyllä ihminen on vastuussa siitä, minne asettelee esineistöään - emme mitenkään voi olettaa voivamme laittaa koristeita kadun varsiin ja vaatia korvauksia, jos ne menee rikki. Tässä ap:n tapauksessa korvaisin naapurille, mutta minusta hänen pitää pitää koristeensa omalla tontillaan.
ostat naapurillesi pihatonttua esittävän taulun. tuon luulisi korvaavan vahingon.
Jos oli kauhean arvokas patsas, kotivakuutuksen omavastuu voi olla pienempi kuin patsaan arvo.
Itse kyllä korvaisin jo ihan pelkän naapurisovun takia ja pitää sitä nyt muutenkin vahingot korvata.
Kyllä kuuluu korvata. Osta lisäksi kahvipaketti, äläkä pihistele ja väännä itkua jostain korvausmaksusta. Lapsesi ongelma = sinun ongelma.
Uuden patsaan paikka voisi olla turvallisempi selkeämmin oman tontin puolella. Tuommoisessa paikassa kuka tahansa voi hajottaa kulkiessaan mitä tahansa.
Puhelimen käyttö on riski pyöräilystä. Pitää pysähtyä.
Ihanaa jos teillä on mahdollista pitää koristepatsaita muualla kuin oman oven pielessä. Olkoon vaikka puutarhatonttu, voihan se tuoda iloa muillekin kuin omistajalleen. Täällä päin lähtisi patsaalta ja tontulta poikineen päät irti heti kättelyssä, eikä todellakaan vahingossa.
Toi voi olla vaarallista. Tee naapurista rikosilmoitus.
Miksi et tyttöä pistänyt selvittämään asiaa?
Varmaan kiva tunne tajuta epäonnistuneensa totaalisesti kasvattajana...
Millaista korvaussummaa naapurisi on ehdottanut? Mikäli kotivakuutus on olemassa, niin ottaisin vakuutusyhtiöön yhteyttä.
Tottakai korvaat. Minä ajoin keskellä parkkipaikkaa polkupyörän päälle. Pyörä oli vielä kumollaan autojen välissä, joten en oikeasti nähnyt sitä kaartoliikkeessä ennen kuin ratisi nokan alla. Aivan älytön paikka jättää pyörä. (jättäjä oli lapsi) Silti minä maksoin uuden pyörän.
Se on kyllä ikävää, jos ihmiset jättää tavaroitaan kohtuuttomiin paikkoihin ja sitten joudut siksi korvaamaan, mutta niin se vaan menee. Jos joku jättänyt auton keskelle tietä parkkiin, niin päin ajaja on syyllinen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Haloo AV mammat, ei sillä ole merkitystä missä se on, kysymys on ihan sama että saanko minä, akateeminen sinkku, hajottaa AV mamman auton ja lastenrattaat ja lapset jos ne ei ole AP tontilla vaan jossain kauppakeskuksessa minun tiellä....saanko SAANKO HAJOTTAA !!!!!!!
Eli jos sä viet sun patsaan kaupan pysäköintialueella, niin meinaat perätä korvauksia, jos joku hajottaa?
Eli jos viet auton kaupan pysäköintialueelle ja joku hajottaa sen niin meinaat että siitä ei joudu maksamaan korvuaksia?