Sokeriarvot koholla. Kokemuksia, miten estit diabeteksen puhkeamisen?
Nyt oli sokeriarvot vähän koholla ja täytyy tehdä jonkinlainen suunnanmuutos elämäntavoissa. Oli tosi vaikea syksy ja ruokailutottumukset menivät ihan retuperseellen. Nyt tuntuu, että en saa kiinni normaalista ruokarytmistä ja jätettyä herkutteluja pois. Liikuntaa on lisättävä myös.
Olisi mukava kuulla, jos joku on saanut estettyä esidiabeteksen/diabeteksen ja ihan konkreettisia vinkkejä ja neuvoja, että mitä teit, jotta sokeriarvot parantuivat? Tiedän laihduttamisen, terveellisen ruokavalion ja liikunnan, mutta kuten sanottu, kokemukset tsemppaisivat omaan muutokseen. Kiitos vastanneille jo etukäteen.
Kommentit (21)
Eikö nykyään suositella pätkäpaastoa. Syö vain 8 h sisällä vuorokaudeata ja älä syö äläkä tietenkään juokaan mitään sokerista, vettä kyllä voi, 16 tuntiin. Sitten vielä jos syö sen 8 h sisällä esim vain 2 kertaa, niin haima lepää vielä enemmän.
Oli pakko lopettaa työelämä ja tilalle päivässä 4h liikuntaa. Samalla verenpaine väheni ja työstä tullut stressi lähti pois, joten ei tehnyt enää mieli alkoholia ja röökiä. Elämä parani huomattavasti.
Laihduttaminen, jos on ylipainoa. 10 % painosta pois. Muita vippaskonsteja ei ole.
Keho tottuu sokerittomuuteen kahdessa viikossa. Aloita sillä. Sen jälkeen laita muu ruokavalio kuntoon.
no elintavat kuntoon, eikai tuota tartte sanoa aikuiselle, ihan perusjuttu
Vierailija kirjoitti:
Eikö nykyään suositella pätkäpaastoa. Syö vain 8 h sisällä vuorokaudeata ja älä syö äläkä tietenkään juokaan mitään sokerista, vettä kyllä voi, 16 tuntiin. Sitten vielä jos syö sen 8 h sisällä esim vain 2 kertaa, niin haima lepää vielä enemmän.
Pätkäpaastoa suosittelen! Minulla oli myös verensokerit koholla ja vähän ylipainoa. Siirryin pätkäpaastoon, eli syön noin klo 11-19 välillä. Aamulla juon vettä ja kahvia (en ole koskaan välittänyt aamiaisesta). Lounas päivän pääateria, iltapäivällä kahvit, illalla päivällinen. Totuin rytmiin helposti. Paino ja sokeriarvot nyt normaalit.
Vierailija kirjoitti:
Ei toimi. Olen ikäni pätkäpaastonnut ja silti on diabetes.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Paastolla lihoo takaisin,energiankulutus laskee entisestään kun lihakset kuluvat.
Kasvispainotteinen ruokavalio on ainakin se apukeino mitä eräässä ip-lääkärissä eräs lääkäri mainosti monien veriarvojen parantamiseksi. Itsellä varmaan sama edessä kunhan testitulokset tulee, jäätävä vuosi takana ja ruokailu meni hyvin välipalatyyppisesti kun en jaksanut laittaa ruokaa.
Vierailija kirjoitti:
Kasvispainotteinen ruokavalio on ainakin se apukeino mitä eräässä ip-lääkärissä eräs lääkäri mainosti monien veriarvojen parantamiseksi. Itsellä varmaan sama edessä kunhan testitulokset tulee, jäätävä vuosi takana ja ruokailu meni hyvin välipalatyyppisesti kun en jaksanut laittaa ruokaa.
ip-lehdessä siis mainostettiin...ei ip-lääkärissä :D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Paastolla lihoo takaisin,energiankulutus laskee entisestään kun lihakset kuluvat.
No ei liho, jos treenaa lihaksia. Pätkäpaastolla saa kyllä riittävästi proteiinia, se ei ole kitukuuri.
Vaihtamalla haiman, diabetes paranee.
Haimasta se johtuu, se tuottaa ja säätelee insuliinitasoa.
Elinsiirto siis.
Sillä paranee mikä tahansa diabetes, jatkossa sitten paremmat elintavat. Vähintään 8 tunnin yöunet, säännöllisesti joka päivä ja samoihin aikoihin. Syöt kun aurinko nousee aamupalan ja pidempi tauko ilman ruokaa ja sitten syöt muutaman kerran päivän aikana pienehköjä annoksia.
Laihduttamalla onnistuin estämään diabeteksen puhkeamisen 15 vuotta sitten. Laihdutin noin 15 kg, normaalipainoon, eli en ollut edes silloin mitenkään erityisen lihava. Nyt se kuitenkin puhkesi 3 vuotta sitten. Olen laihduttanut hiljalleen 5 kg lisää, mutta ei se ole auttanut. Luulen ettei tämä minulla enää laihduttamalla parane. Joka tapauksessa laihduttaminen normaalipainoon kannatti silloin aikoinaan, koska siirtyihän tuo puhkeaminen 12 vuodella ja oli siitä muutakin hyötyä.
Syömällä runsaasti juustoa. Eihän sitä tietty voi varmaksi tietää, että juuri siitä johtui, mutta Itä-Suomen yliopiston tutkimusten mukaan runsas juustonsyönti vähentää diabetesriskiä.
Vierailija kirjoitti:
En tiedä. Ei ole puhjennut.
Okei, eli kuinka kauan sulla on ollut sokeriarvot koholla?
Viina