Vierailija

Lapsella alkoi yläaste. Noin viikko meni ihan ok, kunnes lapsi totesi että meidän luokasta ei tykkää kukaan. Yksi opettajista oli vielä todennut tämän tyyliin, olette ainoa luokka josta puhutaan opettajainhuoneessa.
Näiltä opettajilta jää huomioimatta se, että luokan rellestäjien lisäksi siellä istuu ihan tavallisia läksynä tekeviä lapsia. Miksi leimaatte koko luokan ja kiljutte koko luokalle?
Vastenmielistä henkistä väkivaltaa.

Sivut

Kommentit (44)

Vierailija

No voi hyvää päivää taas. Kyllä ne varmasti siellä opehuoneessa puhuu juuri siitä että muutama tyyppi saa terrorisoida koko luokan. Näin ainakin meillä kun pitää ajatella näiden lasten parasta eikä saa heitä siirtää mihinkään pienryhmään kun eivät kerta itse halua ja vanhemmat heti huutavat kuinka heidän lasta syrjitään ja on silmätikku. Eilen kysyin rehtorilta koska saan luvan ajatella niiden kadenkymmenen muun oppilaan parasta. En saanut vastausta.

Vierailija

Meillä samanlainen opettaja ja on vielä lapsen luokanvalvoja. Koskaan ei ole tullut yhdeltäkään opettajalta wilmassa mitään negatiivista lapsestamme, päinvastoin. Silti luokanvalvoja jatkuvasti nurisee miten vaikea luokka hänellä onkaan. Hän ei ainakaan pysty näkemään, että siellä on ne pari häirikköä vaan puhuu jatkuvasti vain "häirikköluokasta".

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Meillä samanlainen opettaja ja on vielä lapsen luokanvalvoja. Koskaan ei ole tullut yhdeltäkään opettajalta wilmassa mitään negatiivista lapsestamme, päinvastoin. Silti luokanvalvoja jatkuvasti nurisee miten vaikea luokka hänellä onkaan. Hän ei ainakaan pysty näkemään, että siellä on ne pari häirikköä vaan puhuu jatkuvasti vain "häirikköluokasta".

Sinä siis näet sen wilman vain yhden lapsen osalta. Mistä tiedät miten kaikilla muilla on päivät menneet?

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
No voi hyvää päivää taas. Kyllä ne varmasti siellä opehuoneessa puhuu juuri siitä että muutama tyyppi saa terrorisoida koko luokan. Näin ainakin meillä kun pitää ajatella näiden lasten parasta eikä saa heitä siirtää mihinkään pienryhmään kun eivät kerta itse halua ja vanhemmat heti huutavat kuinka heidän lasta syrjitään ja on silmätikku. Eilen kysyin rehtorilta koska saan luvan ajatella niiden kadenkymmenen muun oppilaan parasta. En saanut vastausta.

Miksi sitten opettaja puhuu oppilaille häirikköluokasta? Sillä lopputuloksella, että tulee tunne, ettei heidän luokastaan pidä kukaan? Näitä riehuvia poikia tuskin häiritsee höirikköluokan maine.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Meillä samanlainen opettaja ja on vielä lapsen luokanvalvoja. Koskaan ei ole tullut yhdeltäkään opettajalta wilmassa mitään negatiivista lapsestamme, päinvastoin. Silti luokanvalvoja jatkuvasti nurisee miten vaikea luokka hänellä onkaan. Hän ei ainakaan pysty näkemään, että siellä on ne pari häirikköä vaan puhuu jatkuvasti vain "häirikköluokasta".

Lapsen luokassa oli aikoinaan kolmen pojan poppoo, joka pisti tunnit hulinaksi. Opettajat totesivat vanhempainvarteissa etteivät he ehdi huomioida luokan muita oppilaita kunnolla kun aika menee hulinoitsijoiden kanssa.
Opettaja huusi joka päivä, lapsi joutui ne huudot kuuntelemaan vaikka käyttäytyi ja opiskeli hyvin. Joka-aamuiset vatskivut loppuivat siihen kun opettaja vaihtui ja hulinoitsijat hajautettiin eri luokkiin.
Koulu on myös lapsen työpaikka, kuka jaksaa jatkuvaa huutoa ja tunnetta siitä, että tästä luokasta ei pidetä.

Voi pyhä sylvi tätä väärinymmärtämistä. Joissakin luokissa on monta pientä porukkaa, jotka ylläpitävät hälinää ja viis veisaavat oppitunnista. Vaikka joukossa olisi se neljä hiljaista, niin sellainen luokka kokonaisuudessaan tuntuu raskaalta. Sanon joskus tällaisille porukoille, että te poikkeatte muista luokista ja että tällainen ei ole normaalia, kenties mainitsen että heidän luokan tilannetta on yhdessä opettajien kanssa käsitelty, JOTTA he itse havahtuisivat tilanteeseen. Ei sellaisten luokkien kanssa pysty tekemään samoja kivoja juttuja kuin muiden luokkien kanssa, koska he eivät kuuntele ja vesittävät hommat asenteellaan. Pakkohan heille itselleenkin on se kertoa jotenkin.

Mikä ihme tämä nykyinen ilmapiiri on, että opettaja ei saa tehdä muuta kuin hymistellä, siltellä, kehua ja kannustaa? Opettajat ovat kasvattajia, joilla on pedagoginen vastuu. Näihin molempiin elementteihin sisältyy asioita, jotka eivät ole mitään curling-vanhempien lasten asiakaspalvelua vaan lapsen ja nuoren ohjaamista oikeanlaiseen toimintaan ja oppimiseen. Ei opettajan jokaiseen sanavalintaan voi puuttua, muuten vesittää kasvatustyön. Suurin osa opettajista on aivan täysjärkistä porukkaa, joka on löytänyt hyvät tavat toimia teinien kanssa. Keskustelkaa opettajien kanssa ja tukekaa heitä omalla kasvatustyöllänne, niin päätästään parhaaseen lopputulokseen. Tämä aloitus tuntuu aivan lillukanvarsiin tarttumiselta. Turhauttavaa lukemista näin opena.

Vierailija

Eletään vuotta 2017, ja yhä kouluissa on opettajia, jotka kategorioivat oppilaat hyviin ja pahoihin sukupuolen perusteella. Tytöt ovat hyviä ja heidän virheitään ymmärretään. Pojat ovat lähtökohtaisesti pahoja, ja jos yksi poika tekee väärin, rangaistaan kaikkia poikia.

Tätä menoa oli jo 80-luvulla, kun veljeni kävi ala-astetta. Tyttöjä suosittiin ja heille annettiin etuoikeuksia. Pojat nähtiin yhtenä vellovana monipäisenä pahuuden ruumiillistumana, jota kohdeltiin ankarasti ja epäoikeudenmukaisesti.

Nyt kun oma poikani on yläkoulussa, olen surukseni havainnut, että osa opettajista on yhä henkisesti näillä samoilla linjoilla.

Vierailija

Lainaus:
Voi pyhä sylvi tätä väärinymmärtämistä. Joissakin luokissa on monta pientä porukkaa, jotka ylläpitävät hälinää ja viis veisaavat oppitunnista. Vaikka joukossa olisi se neljä hiljaista, niin sellainen luokka kokonaisuudessaan tuntuu raskaalta. Sanon joskus tällaisille porukoille, että te poikkeatte muista luokista ja että tällainen ei ole normaalia, kenties mainitsen että heidän luokan tilannetta on yhdessä opettajien kanssa käsitelty, JOTTA he itse havahtuisivat tilanteeseen. Ei sellaisten luokkien kanssa pysty tekemään samoja kivoja juttuja kuin muiden luokkien kanssa, koska he eivät kuuntele ja vesittävät hommat asenteellaan. Pakkohan heille itselleenkin on se kertoa jotenkin.

Mikä ihme tämä nykyinen ilmapiiri on, että opettaja ei saa tehdä muuta kuin hymistellä, siltellä, kehua ja kannustaa? Opettajat ovat kasvattajia, joilla on pedagoginen vastuu. Näihin molempiin elementteihin sisältyy asioita, jotka eivät ole mitään curling-vanhempien lasten asiakaspalvelua vaan lapsen ja nuoren ohjaamista oikeanlaiseen toimintaan ja oppimiseen. Ei opettajan jokaiseen sanavalintaan voi puuttua, muuten vesittää kasvatustyön. Suurin osa opettajista on aivan täysjärkistä porukkaa, joka on löytänyt hyvät tavat toimia teinien kanssa. Keskustelkaa opettajien kanssa ja tukekaa heitä omalla kasvatustyöllänne, niin päätästään parhaaseen lopputulokseen. Tämä aloitus tuntuu aivan lillukanvarsiin tarttumiselta. Turhauttavaa lukemista näin opena.


Lähinnä tulee mieleen, ettei opettajalle tule mieleen, mitä hänen oma asenteensa koko luokkaa kohtaan saa aikaan. Viime vuoden luokanvalvoja piti lapsen luokasta ja lapsi viihtyi koulussa hyvin.

Vierailija

Lainaus:
Voi pyhä sylvi tätä väärinymmärtämistä. Joissakin luokissa on monta pientä porukkaa, jotka ylläpitävät hälinää ja viis veisaavat oppitunnista. Vaikka joukossa olisi se neljä hiljaista, niin sellainen luokka kokonaisuudessaan tuntuu raskaalta. Sanon joskus tällaisille porukoille, että te poikkeatte muista luokista ja että tällainen ei ole normaalia, kenties mainitsen että heidän luokan tilannetta on yhdessä opettajien kanssa käsitelty, JOTTA he itse havahtuisivat tilanteeseen. Ei sellaisten luokkien kanssa pysty tekemään samoja kivoja juttuja kuin muiden luokkien kanssa, koska he eivät kuuntele ja vesittävät hommat asenteellaan. Pakkohan heille itselleenkin on se kertoa jotenkin.

Mikä ihme tämä nykyinen ilmapiiri on, että opettaja ei saa tehdä muuta kuin hymistellä, siltellä, kehua ja kannustaa? Opettajat ovat kasvattajia, joilla on pedagoginen vastuu. Näihin molempiin elementteihin sisältyy asioita, jotka eivät ole mitään curling-vanhempien lasten asiakaspalvelua vaan lapsen ja nuoren ohjaamista oikeanlaiseen toimintaan ja oppimiseen. Ei opettajan jokaiseen sanavalintaan voi puuttua, muuten vesittää kasvatustyön. Suurin osa opettajista on aivan täysjärkistä porukkaa, joka on löytänyt hyvät tavat toimia teinien kanssa. Keskustelkaa opettajien kanssa ja tukekaa heitä omalla kasvatustyöllänne, niin päätästään parhaaseen lopputulokseen. Tämä aloitus tuntuu aivan lillukanvarsiin tarttumiselta. Turhauttavaa lukemista näin opena.

Tämä ei ole pedagogista vastuunkantamista, jos syyllistetään koko luokkaa kourallisen melskeestä. Kuvitteletko, että näillä hiljaisilla olisi jotain mahdollisuutta vaikuttaa siihen, miten se melskaava osa käyttäytyy?  Ovatko he mielestäsi osavastuussa siitä, että opella on raskasta? Mene takaisin peda-opintoihin, jos todella olet tätä mieltä, kiitos.

Vierailija

Hyh, tulipa elävästi oma yläaste mieleen. Samaa haukkumista jouduttiin 3 vuotta kuuntelemaan ja sekin johtui vain yhdestä pojasta. Niinä päivinä, kun idiootti oli pois, oli luokassa rauha. Silti opettajat haukkui meidän luokan olevan kamalin ikinä

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Lainaus:
Voi pyhä sylvi tätä väärinymmärtämistä. Joissakin luokissa on monta pientä porukkaa, jotka ylläpitävät hälinää ja viis veisaavat oppitunnista. Vaikka joukossa olisi se neljä hiljaista, niin sellainen luokka kokonaisuudessaan tuntuu raskaalta. Sanon joskus tällaisille porukoille, että te poikkeatte muista luokista ja että tällainen ei ole normaalia, kenties mainitsen että heidän luokan tilannetta on yhdessä opettajien kanssa käsitelty, JOTTA he itse havahtuisivat tilanteeseen. Ei sellaisten luokkien kanssa pysty tekemään samoja kivoja juttuja kuin muiden luokkien kanssa, koska he eivät kuuntele ja vesittävät hommat asenteellaan. Pakkohan heille itselleenkin on se kertoa jotenkin.

Mikä ihme tämä nykyinen ilmapiiri on, että opettaja ei saa tehdä muuta kuin hymistellä, siltellä, kehua ja kannustaa? Opettajat ovat kasvattajia, joilla on pedagoginen vastuu. Näihin molempiin elementteihin sisältyy asioita, jotka eivät ole mitään curling-vanhempien lasten asiakaspalvelua vaan lapsen ja nuoren ohjaamista oikeanlaiseen toimintaan ja oppimiseen. Ei opettajan jokaiseen sanavalintaan voi puuttua, muuten vesittää kasvatustyön. Suurin osa opettajista on aivan täysjärkistä porukkaa, joka on löytänyt hyvät tavat toimia teinien kanssa. Keskustelkaa opettajien kanssa ja tukekaa heitä omalla kasvatustyöllänne, niin päätästään parhaaseen lopputulokseen. Tämä aloitus tuntuu aivan lillukanvarsiin tarttumiselta. Turhauttavaa lukemista näin opena.

Tämä ei ole pedagogista vastuunkantamista, jos syyllistetään koko luokkaa kourallisen melskeestä. Kuvitteletko, että näillä hiljaisilla olisi jotain mahdollisuutta vaikuttaa siihen, miten se melskaava osa käyttäytyy?  Ovatko he mielestäsi osavastuussa siitä, että opella on raskasta? Mene takaisin peda-opintoihin, jos todella olet tätä mieltä, kiitos.

Tässä on minusta eri asiasta kyse. Totuus kuitenkin on, että mainitun kaltaisen luokan kanssa ei onnistu samat oppilaitakin enemmän motivoivat jutut, kuin toisten luokkien kanssa. Miten opettajan tulisi asia hoitaa? Resursseja ei anneta siihen, että ryhmää voisi jakaa tai oppilaota poistaa.

Itsekin saatan yrittää herätellä ryhmää huomaamaan toimintamallinsa, sillä useinhan porukallakin ajaudutaan tuohon tilanteeseen ja joukossa on monta, jotka ovat ikäänkuin ajautuneet mukaan hälinöitsemiseen... toisessa porukassa samat tyypit olisivat ihan toisenlaisia ja heidän pitäisi nyt päättää toimia toisin, että ryhmä saataisiin muuttamaan kurssia (ja ei, ei kaikki, mutta korvatulppiako luokkatilanteessa jaan, jotta voin puhua aina vain tietylle osalle kerrallaan eri asiat osan kuulematta?)

Vierailija

Noissa leimatuissa luokissa on kyllä häiriköitä enemmän kuin yksi. Muut villiintyy helposti mukaan ja kaikki on sitten vähän riehaantuneita.

22 vuoden kokemuksella.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Noissa leimatuissa luokissa on kyllä häiriköitä enemmän kuin yksi. Muut villiintyy helposti mukaan ja kaikki on sitten vähän riehaantuneita.

22 vuoden kokemuksella.


Siellä on kuitenkin niitä tavallisia hyvin läksynsä tekeviä lapsia, jotka ensin joutuvat kärsimään siitä etteivät saa riittävästi opetusta, muiden hälinästä ja lopuksi opettajien huudot päälle.[/quote]
Lapsuudenystäväni luki opettajaksi ja teki opiskeluiden aikana sijaisuuksia meidän vanhoissa kouluissa, joissa osa opettajista oli ollut myös meillä aikoinaan. Totesi miten hankala oli pitää suunsa kiinni, kun jo omassa lapsuudessa epäreiluksi koettu opettaja haukkui opettajanhuoneessa jotain luokkaa, jonka kanssa hän itse tuli mainiosti toimeen.

Vierailija

Sitten on tämä marginaalinen vanhempien joukko, jotka valittavat, kun heidän häiriköivät mussukkansa eivät saa aina tehdä samoja kivoja juttuja kuin ne, jotka kykenevät käyttäytymään tunneilla hyvin tai edes kohtuullisesti. Eli teet miten tahansa, aina saa valituksia niskaansa :-D

Mielummin kuitenkin valitsen tämän linjan kuin sen, että yleistäisin koko ryhmän häiriköksi. Käytös on hyvin yksinkertainen yhtälö: hyvästä ja kohtuullisesta positiivista tai neutraalia, huonosta ja häiritsevästä ei niin kivaa.

Itse kannan sydämessäni huolta niiden häiriköiden lisäksi niistä hiljaisimmista. Heilläkin on oikeus tulla huomioiduksi, toki ihan kaikilla luonnollisesti on oikeus saada tuntea olevansa yksilö ja tärkeä, mutta ei niin, että aina ne hiljaisimmat jäisivät suulaimpien "jalkoihin". Ei kenestäkään ole kiva tuntea olevansa "oskariolematon".

Häiriköivät oppilaat "häiriköivä" aina omaa henkistä ahdistuneisuuttaan ja hätäänsä. He tarvitsevat taas omanlaistaan henkilökohtaista huomiota, mm. pienet jutteluhetket ohimennen välitunneilla tai vaikkapa tuntien jälkeen luovat kummasti luottamusta opettajan ja oppilaan välille. Ei tämä mitään rakettitiedettä ole, tärkeintä tässä työssä kuitenkin on yksilön kohtaaminen ja vuorovaikutus, ei niinkään kaikenmaailman hienot vimpaimet ja uudet opsit.

Vierailija

Tyttöni luokka on juuri tuollainen "häirikköluokka" ja tyttöni opiskelurauha kärsii kuin hänen opiskelumotivaationsa. Kotona yritämme tsempata. Kun tätä palstaa lukee useampi ope, niin onko mielestänne oikein että usein ope toteaa koko luokalle, että ei anna wilmaan kenellekään kehu-merkintää koska luokan häiriköt mölysivät ja riehuivat. Muu luokka on yrittänyt aktiivisesti ja suorasanaisesti saada häirikköporukkaa kuriin ja hiljenemään erinäisissä "luokkahenkeä parantavissa keskusteluissa", joita ope on järjestänyt - mitä muuta tyttöni ja muut "opiskeluhaluiset" voivat tehdä? Miksi ope rankaisee myös heitä?

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No voi hyvää päivää taas. Kyllä ne varmasti siellä opehuoneessa puhuu juuri siitä että muutama tyyppi saa terrorisoida koko luokan. Näin ainakin meillä kun pitää ajatella näiden lasten parasta eikä saa heitä siirtää mihinkään pienryhmään kun eivät kerta itse halua ja vanhemmat heti huutavat kuinka heidän lasta syrjitään ja on silmätikku. Eilen kysyin rehtorilta koska saan luvan ajatella niiden kadenkymmenen muun oppilaan parasta. En saanut vastausta.

Miksi sitten opettaja puhuu oppilaille häirikköluokasta? Sillä lopputuloksella, että tulee tunne, ettei heidän luokastaan pidä kukaan? Näitä riehuvia poikia tuskin häiritsee höirikköluokan maine.

No mitäs luulet että kävisi jos se ope alkaisi siellä kaikkien kuullen yksilöidä että Jussin ja Matin takia opehuoneessa puhutaan teidän luokasta. Vähän nyt loogista ajattelua peliin. Ei tietty olisi tarvinnut sanoa mitään mutta joskushan tuollainen pieni herättely voi saada ne pari häirikköä tajuamaan että opet on kyllä huomannu kuinka terrorisoivat koko porukkaa. Ei siitä niiden jotka osaavt käyttäytyä tarvitse ottaa itseensä.

Sivut

* Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.
 

Poiminnat

Suosituimmat

Uusimmat

Sisältö jatkuu mainoksen alla