Työkaveri pukee poikalapsensa vaalenpunaisiin
Vaatteisiin eskariin ja sitten valittaa kun jotkut lapset kiusaa tätä poikaa. Ymmärrän täysin, että ketään ei saa kiusata jne, mutta äiti yrittää muuttaa maailmaa nyt lapsensa kustannuksella. Lapset on julmia (ja aikuiset) ja mielestäni äiti tekee väärin lastaan kohtaan. Lapsi on arka poika muutenkin ja olen varmaan kärsii tästä pilkkaamisesta. Ymmärtääkö joku pointin sekavasta kirjoituksestan?
Kommentit (53)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko käynyt mielessä, että poika tykkää vaaleanpunaisesta? Värit eivät ole sukupuolisidonnaisia itsessään.
En ole koskaan tavannut poikalasta joka pitäisi vaaleanpunaisesta, ja olen sentään työskennellyt päiväkoti- ja esikoulu-opettajana yli 15 vuotta.
Minusta lapsen pakottaminen "toisen sukupuolen perinteiseen, leimattuun väriin" on henkistä väkivaltaa.
Mitä te siellä päiväkodissa/eskarissa oikein niille lapsille teette? Kolmen oman lapsen kokemuksella olen huomannut, että kotihoidossa esim. leikkikaveriksi kelpaa tyttö tai poika, villi tai kiltti. Päiväkotiin menon jälkeen joka ainoa lelu tai kampaus on jommankumman sukupuolen, eikä poikkeuksia sallita.
Näinpä. Kolme päivää eskarissa niin esikoinen kommentoi kuopukselle että hänen pitkä yöpaitansa on "tyttöjen mekko" eikä kuopus siksi voisi sitä käyttää. Kolme päivää tutustumassa päiväkodissa ja kuopus puhuu itsestään koko ajan poikana. Siis siinä missä ennen oli rohkea / taitava / väsynyt niin nyt on rohkea poika /taitava poika / väsynyt poika. Kerhossa esikoisen kaverit oli tasaisesti tyttöjä ja poikia, nyt eskarissa kahden viikon kokemuksella on käynyt selväksi että tytöt ja pojat ei leiki yhdessä. Olen yllättynyt miten sukupuolittunutta elämää siellä eletään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tunnen pari mt-tapausta, toinen aikuinen nainen ja toinen aikuinen mies, eivät tunne toisiaan, mutta pukeutuvat pinkkiin päästä varpaisiin. Henkisesti jälkeenjääneitä molemmat. Siksi minulle tulee aina pinkistä mieleen mielenhäiriöt ja lapselliselle tasolle jäänyt henkilö.
AP voiko työkaverisi olla mielenvikainen ja heijastaa omia lapsellisia tuntemuksia poikaansa ja siksi pukee tämän pinkkiin?
Aika karua puhetta lähes kaikkia pikkutyttöjä kohtaan.
Pikkutyttöhän on luonnollisesti vielä lapsen tasolla, joten?
Sitähän sanotaan tytöistä että kun tyttö ei enää halua vaaleanpunaisia vaatteita vaan siirtyy punaiseen niin se on merkki siitä että on kasvamassa henkisesti ja tulossa naiseksi :) Siksi monet tytöt alkaa vihaamaan vaaleanpunaista teini-iässä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ymmärrän täysin, että ketään ei saa kiusata jne, mutta
Niinpä niin. Ketään ei saa kiusata, mutta oikeastaan ne kiusatut lapset ovat itse oikeuttaneet kiusaamisen olemalla vääränlaisia. On vastuunpakoilua vanhemmilta vedota aina siihen, että lapset ovat julmia. Mistä penteleestä ne lapset oppivat kiusaamaan pinkkiin pukeutunutta poikaa, jos ei siitä, että aikuiset kauhistelevat asiaa?! Jos kaikkien on oltava varmuuden vuoksi mahdollisimman normaaleja, jottei vaan kiusattaisi, maailmasta tulee pirun ankea paikka. Käsittämätöntä, että joku lapsen vaatteiden väri on vielä Herran vuonna 2017 siunailemisen ja päivittelemisen aihe.
Kukaan ei asiaa päivittelemään. Ei vaan pidä tämän lapsen äidin kitistä, jos saattaa lapsensa kiusatattavaksi. Ei kukaan väitä, että kiusaaminen on oikein, mutta loppumaan sitä ei saa koskaan. Mitä äidin vaihtoehdot on?
Jos äidin "ei pidä kitistä kiusaamisesta", silloin on käytännössä ihan ok, että lasta kiusataan. Se taas on niiden aikuisten syytä, jotka ensin opettavat lapsille, että pinkki on tyttöjen väri ja sen jälkeen eivät puutu kiusaamiseen. Saman tien voikin sitten kiusata rumasta naamasta ja ärräviasta. Tällaisessa kuviossa on ihan sama, vaikka olisit millainen: kiusatuksi voit tulla silti, eikä ketään kiinnosta. Joten paras pukea päälle millaiset vaatteet vain ja pitää huoli siitä, ettei tule itse opettaneeksi lastaan kiusaamaan.
Ainakin Keski-Euroopan homokulttuurissa vaaleanpunainen paita miehellä tarkoittaa sitä että on vapaa ja valmis aktiin :D Kaverin mies ihmetteli miksi vieraat miehet kourivat hänen takapuoltaan Amsterdamissa kun kulkivat kadulla. Kaverini oli pakottanut miehelleen vaaleanpunaisen paidan päälle, ja sai kuulla mieheltään tästä vielä useita vuosia kun tälle jäi selvästi vähän huono maku reissusta :DD
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko käynyt mielessä, että poika tykkää vaaleanpunaisesta? Värit eivät ole sukupuolisidonnaisia itsessään.
Kylla se usein aiti on joka ne vaatteet hankkii. Oma poika tykkasi punaisesta ja pinkista (mutta myos vihreasta jne) niin ostin niitakin vareja mutta tajusin sentaan yhdistella muihin vareihin. Jos kokopinkkiin pukee niin ei tarvitse ihmetella jos kiusataan. Joojoojoo kiusaaminen aina vaarin mutta en oman lapsen mielenterveydella lahtisi maailmaa parantamaan.
Vaikka poitsu haluaisi pukea päiväkotiin mekon, se on Ok. Se EI ole ok, jos äiti päättää lapsen puolesta, mitä värejä / kuoseja puetaan päälle. Ymmärretty?
Kiusaamiseen pitää puuttua aina.Ei ole ok pukea mekkoa tietenkaan. Ja ei lapset saa ihan kaikkea aina itse valita. Joku vastuu vanhemmillakin. Ainoa missa olet oikeassa on etta kiusaamiseen pitaa puuttua heti. Se ei ole koskaan oikeutettua. Mutta kylla on tietynlaista kiusaamista sekin ettei kasvata lastaan vaan antaa menna pkotiin talvella kesavaatteissa/alasti/likaisissa/risoissa vaatteissa/ilman kenkia /poika mekossa, ihan siks kun se nyt vaan haluu!! Ajatelkaa omaa ideologiaa pidemmalle
Totta munassa lapsi saa pukea mekon ihan värkkeihin katsomatta jos mekkoja ei ole kategorisesti kielletty. Säähän sopimattomat, likaiset, väärän kokoiset tai rikkinäiset vaatteet on ihan eri asia kuin vaatteiden tyyli. Vaikka joskus onkin kasvatettu tytöt niin että helmat olla pitää ja housut naispuolisella on lähes rivoa, niin eikö me nyt ole tästä päästy jo vähän eteenpäin? Ilmeisesti ei.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tunnen pari mt-tapausta, toinen aikuinen nainen ja toinen aikuinen mies, eivät tunne toisiaan, mutta pukeutuvat pinkkiin päästä varpaisiin. Henkisesti jälkeenjääneitä molemmat. Siksi minulle tulee aina pinkistä mieleen mielenhäiriöt ja lapselliselle tasolle jäänyt henkilö.
AP voiko työkaverisi olla mielenvikainen ja heijastaa omia lapsellisia tuntemuksia poikaansa ja siksi pukee tämän pinkkiin?
Aika karua puhetta lähes kaikkia pikkutyttöjä kohtaan.
Pikkutyttöhän on luonnollisesti vielä lapsen tasolla, joten?
Tuossa yllä kirjoitetaan, että "minulle tulee aina pinkistä mieleen mielenhäiriöt". Aika kauniilta kuulostaa tuon ihmisen pään sisältö.
Miksi talouselämän oikeistolaiset miehet suosivat vaaleanpunaista väriä kravateissaan? Tätä juttua en ole ikinä tajunnut.
Vierailija kirjoitti:
Ainakin Keski-Euroopan homokulttuurissa vaaleanpunainen paita miehellä tarkoittaa sitä että on vapaa ja valmis aktiin :D Kaverin mies ihmetteli miksi vieraat miehet kourivat hänen takapuoltaan Amsterdamissa kun kulkivat kadulla. Kaverini oli pakottanut miehelleen vaaleanpunaisen paidan päälle, ja sai kuulla mieheltään tästä vielä useita vuosia kun tälle jäi selvästi vähän huono maku reissusta :DD
Nyt oli kysymys päiväkoti-ikäisen lapsen pukeutumisesta.
Vierailija kirjoitti:
Vaaleanpunainen oli vielä ennen sotia poikien väri. Etsikää vaikka sanoilla pink masculine colour, sivistytte vähän.
Niin oli. Ja ennen sotia pojille puettiin myös povisukat ja polvihousut ja räätälintekemiä takkeja.
Puetko sinä poikalapsesi tällaisiin arkivaatteisiin?
Nyt ei enää eletä vuotta 1917 ja värien symbolimerkitys on muuttunut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ole koskaan tavannut poikalasta joka pitäisi vaaleanpunaisesta, ja olen sentään työskennellyt päiväkoti- ja esikoulu-opettajana yli 15 vuotta.
Minusta lapsen pakottaminen "toisen sukupuolen perinteiseen, leimattuun väriin" on henkistä väkivaltaa.
Huhhuh. Onneksi mitä ilmeisemmin et ole hoitanut lastani. Ihan turha syyttää pelkästään lasten vanhempia väärien asenteiden syöttämisestä lapsille, kyllä niitä osaa syöttää myös nämä itseään ammattikasvattajiksi kutsuvat. Asenne kyllä paistaa niin selvästi läpi tästäkin kommentista.
Terveisin vaan erään pienen vaaleanpunaisesta tykkäävän pojan äiti.
Kyllähän esim. joku paita voi olla pojallakin vaaleanpunainen, mutta ei niin, että kaikki vaatteet jotain vaaleanpunaista, ei todellakaan.
En tiedä miksi edes tytöillä pitäisi kaikkien vaatteiden olla jotain vaaleanpunaisia?
Miksi pienillä lapsilla pitää kaiken olla joka pinkkiä tai sinistä? Eikö ne voi käyttää mitään muita värejä?