Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Teinittyttö pakotettiin spagaattiin

Vierailija
25.08.2017 |

Tapauksesta uutisoinut molemmat iltahöpölehdet. Videolla näkyi miten itkevää tyttöä pidetään paikoillaan ja väkisin väännettiin spagaatti pohjaan asti.

Oletko itse törmännyt vastaavaan puoskarointiin lasten urheiluvalmennuksessa, tapahtuuko tällaista mahdollisesti myös suomessa?

Kommentit (162)

Vierailija
101/162 |
25.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No en kyllä ymmärrä että vuonna 2017 tuollaista tehdään! Kyllä sitä nyt ihmisen saa venymään ihan harjoittelemalla pitkäjänteisesti venytysharjoituksia, ei ole mitään tarvetta tuollaiseen runnomiseen!

Silti osaan ketjun valituksista en yhdy, koulun liikkatunneilla joutuu varsinkin voimistelussa jokainen oppilas menemään hiukan omien totuttujen rajojensa yli, koska kovinkaan moni ei ole kotonaan aiemmin voimistellut. Se voi olla raskasta tai noloa, joku voi nauraa jos epäonnistuu, mutta ei se ole niin vakavaa tai lasten kiusaamista.

Eji muuten vakavaa mutta jos on tasaisen huono liikuntalajeissa vuosikausia toisten pilkattavana arvaa loppuuko liikunta kun koulu on ohi

Vierailija
102/162 |
25.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllähän tuota tapahtuu Suomessakin. Oma tytär halusi lopettaa kilpavoimistelun kun sanoi, että treenaus sattuu ja kun kyselin tarkemmin niin aika samankaltaiata menoa, pakotettiin asioihin mihin keho ei taipunut tai voimat riittäneet. Sai lopettaa, koska käsittäkseni missään liikuntamuodossa kipu suorittaessa ei ole se tavoite.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/162 |
25.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei ole läheskään sama asia, ei ole kidutusta kuten tuo, mutta ala-asteella opettaja kyllä pakotti meidät hentoiset tytöt vetämään leukoja ja kiipeämään köyttä koko koulun nähden ja sitten naureskeltiin kun se ei suju. Koulussa ei oltu tietenkään treenattu ikinä kumpaakaan lajia vaan kotona olisi pitänyt ilmeisesti harrastaa.

Leuanvedot ja köyttä pitkin kiipeily kuuluu kyllä asioihin, jotka normaalikuntoiselta pitäisi sujua ilman mitään harjoitteluakin.

Höpö höpö. Minulta molemmat onnistuu aivan leikiten, mutta en todellakaan oleta että sama luonnistuisi muilta. Terveisin kolmekymppinen sirkusta harrastava nainen. Ensinnäkin köysikiipeämisessä esteenä voi olla heikko puristusvoima kyynärvarsissa jolloin ei pysty puristamaan köyttä tarpeeksi lujaa. Ilman neuvomista moni taas ei ymmärrä mitä niillä jaloilla tehdään jne.

Vierailija
104/162 |
25.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tapauksesta uutisoinut molemmat iltahöpölehdet. Videolla näkyi miten itkevää tyttöä pidetään paikoillaan ja väkisin väännettiin spagaatti pohjaan asti.

Oletko itse törmännyt vastaavaan puoskarointiin lasten urheiluvalmennuksessa, tapahtuuko tällaista mahdollisesti myös suomessa?

Ainakin karate ja taekwon-do piireissä 80-90- luvuilla suoritettiin melko kivuliaita spagaattivenytyksiä jossa mestari itse seisoi spagaattia suorittavan päällä ilakoiden ja kaikilla oli hauskaa kun venytettävä kärsi. Ilman kärsimystä ei saavuteta korkeita tornando potkuja tai kirvespotkuja.

Oma mieheni on kamppailulajien expertti ja hän ei painosta mutta näyttää itse esimerkkiä lisäämällä painoja itsensä päälle spagaattien aikana. Harva kykenee spagaattiin koskaan koska se vaatii pitkäjänteistä harjoittelua ja ilman apua sitä ei kovinkaan moni koskaan saavuta.

Itse saavutin spagaatin mieheni avustuksella joka on kamppailulajien expertti. Hän istuu niskan päälle ja nytkyttelee jolloin jalat tottuvat venytykseen ja venyvät paremmin ja nopeammin. Saavutin spagaatin jo neljässä viikossa mikä on aika hyvä suoritus parikymppiselle kimulille.

T. Karate gimma

Vierailija
105/162 |
25.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Muistan, kun itse olin ala-asteen 4. luokalla ja eräs rinnakkaisluokan tyttö harrasti cheerleadingia. Hän sanoi kerran yhdellä liikuntatunnilla jollekin muulle, joka kyseli tuosta harrastuksesta, että ne "nousijat" pakotettiin spagaattiin ja venytyksiin. Hän itse hieman pulleampana tyttönä oli niitä, jotka nostivat muita ylös ja heitä ei kuulemma pakotettu venymään vaan pelkästään ne nousevat ja enemmän temppuja tekevät tytöt.

Tämä tapahtui 2004 Kuopiossa ja olimme jotain 10-vuotiaita tuolloin. Joten kyllä tapahtuu myös täällä.

Meillä tuo tyttö on nimenomaan liki aina ollut nousija ja harrastaa Turussa eikä koskaan ole korviin kuulunut mistään väkisin venyttämisestä.

t: 7

No hei, se että sun lastasi ihan eri puolella maata eri seurassa ei ole pakotettu tohon, ei tarkoita sitä ettei ketään muutakaan olisi. Huoh.

eri

Vierailija
106/162 |
25.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä siihen spagaatiin pitää itse päästä, pitkällisen venyttelyn, lämpimien lihasten ja sinnikkään harjoittelun kautta. Minulle ainakin jazztanssin opettaja opetti, että ei saa väkisin eikä äkkiseltään tehdä, ettei repeä lihakset.

Koulun liikuntatunneilla todellakin testattiin kaikenlaista, mitä ei ollut edes ensin harjoiteltu. Sitä logiikkaa on vähän vaikea ymmärtää. Tehokasta liikunnan ilon tappamista niissä, joilta ei kaikki suju luonnostaan tuosta vain..

Vierailija
107/162 |
25.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Korjatkaa jos olen väärässä, mutta lukemieni tietojen perusteella liikkuvuutta ei voi lisätä väkisin. "Venyttely" on kielikuva. Lihakset, jänteet ja nivelsiteet eivät voi venyä ilman vaurioita. Lihakset vastustavat refleksinomaisesti ääriasentoon menoa, tarkoituksena ehkäistä loukkantumista. Liikelaajuus lisääntyy, jos refleksi laukeaa myöhäisemmässä vaiheessa kuin aikaisemmin. Näinollen runnominen korkeintaan vähentää liikkuvutta.

Vierailija
108/162 |
25.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Katsokaa tarkemmin sitä videota, voitte tehdä erään huomion. Ei mulla muuta.

Vierailija
109/162 |
25.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Korjatkaa jos olen väärässä, mutta lukemieni tietojen perusteella liikkuvuutta ei voi lisätä väkisin. "Venyttely" on kielikuva. Lihakset, jänteet ja nivelsiteet eivät voi venyä ilman vaurioita. Lihakset vastustavat refleksinomaisesti ääriasentoon menoa, tarkoituksena ehkäistä loukkantumista. Liikelaajuus lisääntyy, jos refleksi laukeaa myöhäisemmässä vaiheessa kuin aikaisemmin. Näinollen runnominen korkeintaan vähentää liikkuvutta.

Harjoittelua tuskin edistää useiden viikojen sairasloma kun väkisin runnotaan paikat rikki niinkuin tuolta tytöltä.

Vierailija
110/162 |
25.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tae Kwon Do:ssa ainakin käytetään väkivaltaa venyttelyssä ja tuloksena on ikuisen notkeat nivuset. Toisaalta jos haluaa venytellä kymmeniä vuosia saavuttaakseen spagaatit niin sitten tekee niin mutta mielestäni nuo voimakeinoin tehtävät venytykset jotka rikkovat jalat auki ovat tehokkain tie onneen ja notkeuteen.

Liikunta-alan ammattilaiset kyllä tietävät miten oikeasti venytellään mutta ei silloin kukaan tulisi mukaan bisnekseen. Siksi pitää tehdä lässyjen venytyksiä sillä ne myy, koska ihmisten kivun sieto on heikko.

Vierailija
111/162 |
25.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuo jenkkicheerleaderbimbo on epäisänmaallinen. Tekisi kuten muut ja notkistaisi vaan selkänsä kuten kunnon telinevoimistelijan kuuluu ja vuodattaisi ilon kyyneleitä olympialaisissa kun seisoo palkintopallilla ja laulaa Oh say can you see.

Noo, jos ei menestys kiinnosta, niin aina voi mennä sillan alle vetämään crackia ja huo*aamaan.

Vierailija
112/162 |
25.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

No mites Michael Monroe sitten saa spagaatin ? 

Vierailija
113/162 |
25.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä näin urheilukentällä kun pikkutyttö juoksi itkien ja valmentaja käski jatkamaan. Oma valmentajani puuttui asiaan ja hänet käskettiin painua hel*ettiin. 

Vierailija
114/162 |
25.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tae Kwon Do:ssa ainakin käytetään väkivaltaa venyttelyssä ja tuloksena on ikuisen notkeat nivuset. Toisaalta jos haluaa venytellä kymmeniä vuosia saavuttaakseen spagaatit niin sitten tekee niin mutta mielestäni nuo voimakeinoin tehtävät venytykset jotka rikkovat jalat auki ovat tehokkain tie onneen ja notkeuteen.

Liikunta-alan ammattilaiset kyllä tietävät miten oikeasti venytellään mutta ei silloin kukaan tulisi mukaan bisnekseen. Siksi pitää tehdä lässyjen venytyksiä sillä ne myy, koska ihmisten kivun sieto on heikko.

Runnomista ammattilaiset suosittelevat vasta kun spagaatti menee jotenkuten eli nuo jenkkivalmentajat olivat oikeassa. Tuo valmennustyyli on vain vanhanaikainen. Harva nykyään haluaa menestystä nopeasti. Venyttelyyn löytyy oikopolut ja spagaatti on mahdollista saavuttaa kuukaudessa tai parissa jos runnoo paikat auki oikein ja asiantuntijan avulla. Venäjällä ja Aasiassa osataan oikeat tavat pakotettuun venyttelyyn ja ilmeisesti myös USA:ssa löytyy näitä vanhankoulun konkareita jotka tietää että turha on tuhlata aikaa venyttelyyn jos päämääränä on vaikkapa korkeat karatepotkut tai balettin kultaiset joutsenhyppyt.

Vierailija
116/162 |
25.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toi ajatus liikuntasalin käytöstä iltapäivällä on tosi hyvä, meillä oli aikoinaan just tollasia vuoroja lukiossa + saatiin pelailla salissa välitunneilla. Aika moni tuli vapaaehtoisesti kun vaikka lentiksessä ei kilpailtu vaan pidettiin hauskaa.

Eihän isommat lapset ees tarvitse kuin pallon sinne

Vierailija
117/162 |
25.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Neljä sanaa: No pain, no gain

Vierailija
118/162 |
25.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapseni 6-vuotias kaveri kertoi juuri yksi päivä, että heillä runnotaan voimisteluharkoissa väkisin kankeimmat spagaatiin. Valmentajan kansallisuutta en tiedä, mutta Tampereella asutaan.

Vierailija
119/162 |
25.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suomalaisessa urheiluvalmennuksessa on ainakin se ongelma, että liian nuorena pitäisi päättää mihin lajiin erikoistuu, sen sijaan että keskityttäisiin peruskunnon kasvattamiseen ja yleisliikunnallisten taitojen parantamiseen. Monesti olisi hyödyllisempää että lapsi saisi harrastaa useampaa lajia rinnakkain tai vaihtaa halutessaan harrastusta vaikka joka vuosi. Varsinkaan esimurrosikäisistä ei voi todellakaan vedenpitävästi sanoa kenestä tulee lahjakkuus ja kenestä ei, keho muuttuu murrosiässä voimakkaasti ja monilla miehillä pituuskasvu päättyy vasta lähemmäs 20-vuotiaana.

Tai jopa yli 20-vuotiaana, veljeni kasvoi viimeiset 2 senttiä pituutta vielä 23-vuotiaana :D 

Vierailija
120/162 |
25.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä venäläinen taitoluisteluopettaja painaa selästä että menisi tarpeeksi alas. Ihan Suomessa nykypäivänä.