Teinittyttö pakotettiin spagaattiin
Tapauksesta uutisoinut molemmat iltahöpölehdet. Videolla näkyi miten itkevää tyttöä pidetään paikoillaan ja väkisin väännettiin spagaatti pohjaan asti.
Oletko itse törmännyt vastaavaan puoskarointiin lasten urheiluvalmennuksessa, tapahtuuko tällaista mahdollisesti myös suomessa?
Kommentit (162)
Meillä kaksi tyttöä telinevoimistelussa maajoukkuekisapuolella. Ei ole väkisin venyttämistä ollut omassa seurassa tai leirityksessä (alueellisia ja valtakunnallisia). Ylispakaatteja kyllä on harjoiteltu ja valmentaja korjannut asentoa ja nostanut käsiä ylös yms. Sivuspakaateissa yms venytyksissä on tytöt olleet osittain toistensa painona. Näissä spakaateissa missä venytellään yli (jalat patikoiden päällä ja venytellään spakaatiasentoon omalla painolla) tai toinen auttaa painona saa olla varovainen että ei venytä liikaa ja tule revähdyksiä yms vammoja.
Vaikka meillä tytöillä pysynyt tällainen passiivinen venyttely turvallisena niin ei se välttämättä tarkoita että kaikkialla näin olisi. Tuo venyttely kuuluu lajiin ja voi olla aika taiteilua siitä missä on se turvallinen raja. Tässä valmentajan on todella tunnettava vastuunsa ja lisäksi vielä valmennettavansa fysiikka. Ei ole valmentajan intresseissä aiheuttaa ongelmia joka johtaa valmennettavan harjoittelutaukoon ja mahdolliseen kisataukoon.
Lisäksi telinevoimistelu ei ole voimistelulajeista se kaikista eniten liikkuvuutta vaativa, joten voi olla että siellä ei ole pahimmat esimerkit. Ja varmasti valmentajilla on erilaisia tyylejä ja meillä ei tytöillä ole omana valmentajana ollut esim venäläistä vanhan koulukunnan valmentajaa. Joten paha mennä kaikista valmentajista ja voimistelulajeista mitään sanomaan. Mutta ei se voimistelun maailma tietyllä tasolla enää niin liikunnallisesti tervettä ole, kuten ei välttämättä muutkaan kilpalajit, joissa tähtäin on kova.
Venäläinen valmentaja Suomessa rikkoi sukulaistyttöni jänteen pakkovenytyksessä. Jäi rytminen siihen.
Itselläni tehtiin noin muodostelmaluistelussa. En edes ollut vielä teini-iässä... lopetin liikkumisen vuosiksi.
Vierailija kirjoitti:
No mites Michael Monroe sitten saa spagaatin ?
Miehillehän spagaati on helpompi kuin naisille, koska lantiot ovat erilaiset.
Oliko rasistista? Kiinnipitelijät olivat tummahipiäisiä, pakotettu tyttö vitivalkoinen.
Tuo vaihe jossa valmentaja ikäänkuin pakottamalla avittaa ylittämään uden kipukynnyksen on vain apu että edistyisi. Kun notkeutta on tarpeeksi esimerkiksi axekickiin eli kirvespotkuun niin jalan voi asettaa hitaasti hiljaa ylös kohtisuoraan tai nopeasti ja paukauttaa jalan alas thrust tyylisellä voimalla joka halkaisee kaiken mikä eteensä kohtaa.
Oma mieheni joka on taistelulajien expertti ja voimanhallinnan ammattilainen sekä portsari sekä vartija osaa spagaatit joka suuntiin.
Spagaatiin ei kuulu sattua. Venyttelyn ei kuulu sattua niin että joutuu valittamaan. Hermosto pistää vastaan jos väkisin vääntää, lihakset menevät vain kivusta kramppiin ja silloin repeää jotain. Nykyään käytetään paljon aktiivista venyttelyä hyödyksi, myös esimerkiksi painoja saatetaan käyttää. Tuolloin repeämisvaara on paljon pienempi kuin jos väkisin runnotaan. Yksi tekniikka on esimerkiksi se, että kun menee omaan ääriasenoon yrittää silloin venytettävän lihaksen vastavaikuttajalihaksia jännittää ja aktivoida. Tuolloinkin työ pitää tehdä itse eikä niin että joku muu vääntää. Ja silloin kun ollaan hyvin lähellä spagaattia voi joku rauhallisesti painaa alaspäin. Mutta tuollainen väkisinriuhtominen ei perustu mihinkään tieteelliseen tietoon eikä siinä ole mitään muutakaan järkeä, ainoastaan sadististen valmentajien keksintöä.
Se nyt on ihan selvä, että jos lapsi itkee ja huutaa, että lopettakaa, ja aikuiset silti jatkavat hänen satuttamistaan, kyseessä ei ole enää mikään valmennus vaan lapsen pahoinpitely.
Tämän vielä ymmärrän mutta kuulin että jossain päin maailmaa spaagaati olisi pakotettu teinitytöön :(
Kaikki pitäisi olla pullamössö, niinkö, tämä nyt on yksi turvallisimmista ja helpoimmista myönnytyksistä jota ihmiset tekee urheilun eteen, kuuluu jopa lajin luonteeseen, maailmassa ei ole yhtään jäykkää ja kankeaa joutsenlammen esittäjää....oletteko luulleet että ne ovat syntyneet joutseniksi ?
Täytyy tuntea omat rajat, jos on kömpelö ja kankea, ja ei halua venytellä, niin ei tarvi venytellä, ei se kummempaa ole.
Kehittyminen tapahtuu epämukavuusalueella. Ikävä juttu, että tyttö loukkasi itsensä tuossa, mutta valmentajan puolustukseksi sanottakoon, että on vaikea tietää milloin tyttöä sattuu oikeasti, kun tytöt tuppaavat itkemään niin herkästi.
Vierailija kirjoitti:
Spagaatiin ei kuulu sattua. Venyttelyn ei kuulu sattua niin että joutuu valittamaan. Hermosto pistää vastaan jos väkisin vääntää, lihakset menevät vain kivusta kramppiin ja silloin repeää jotain. Nykyään käytetään paljon aktiivista venyttelyä hyödyksi, myös esimerkiksi painoja saatetaan käyttää. Tuolloin repeämisvaara on paljon pienempi kuin jos väkisin runnotaan. Yksi tekniikka on esimerkiksi se, että kun menee omaan ääriasenoon yrittää silloin venytettävän lihaksen vastavaikuttajalihaksia jännittää ja aktivoida. Tuolloinkin työ pitää tehdä itse eikä niin että joku muu vääntää. Ja silloin kun ollaan hyvin lähellä spagaattia voi joku rauhallisesti painaa alaspäin. Mutta tuollainen väkisinriuhtominen ei perustu mihinkään tieteelliseen tietoon eikä siinä ole mitään muutakaan järkeä, ainoastaan sadististen valmentajien keksintöä.
Sä olet ilmeisesti lukenut kaiken tieteellisen tiedon aiheesta, kun noin väität. Taidat olla maailmanluokan asiantuntija. Minkä yliopiston professori olet?
Vierailija kirjoitti:
Venäläistä touhua. Ja Suomessakin on venäläisiä voimisteluvalmentajia, joten aivan varmasti samat valmennusmetodit pätevät heillä myös täällä.
Kyllä. Itse vuosia tanssineena. Meidän piti nostaa jalkaa taakse suorana. Kyllä vaan jalkani nostettiin menemään kohtisuoraan kattoon (käytännössä spagaati pystysuorassa, mutta helpompi se olisi ollut nostaa jalkaa edessä suoraan) kun "melkein" ei riittänyt. Pikkuisen tunnahti. Ei traumoja kun onneksi olin todella notkea ja yliliikkuvat nivelet, mutta se olisi voinut sattua ja pahasti jos näin ei olisi kohdallani.
Ei he kysellut vaan kun joku asento piti korjata niin se korjattiin siinä ja heti. Kivusta viis.
Ikää taisi tuolloin olla 10v. lähes kaikilla oppilailla.
70-luvulla minut pakotettiini liikuntatunnilla tekemään takaperin-kuperkeikka. Selkään sattui niin, että menetin tajuntani. Ainoa, mitä tästä seurasi, oli se, ettei minun tarvinnut tehdä seuraavaa kuperkeikkaa koska minua ei opettajan mukaan kuulema huvita.. Tervettä päivää en ole tuon jälkeen nähnyt ja vasta aikuisena todettiin paikaltaan mennyt selkänikama, joka on tämän kuperkeikan peruja.
Että sellaista tästä iloisesta ja kaikkia yhdistävästä koululiikunnasta...
Siis tämä valmentaja oli mies! Mitä hittoa. En tiedä miksi oletin tyttöjen voimisteluvalmentajan olevan nainen. Mutta tuntuu jotenkin vieläkin kammottavammalta, että aikuinen mies kiduttaa teinityttöjä, ja on harrastanut sitä aiemminkin.
http://nypost.com/2017/08/25/cheerleading-coach-at-center-of-shocking-b…
Kilpaurheilu tähtää menestykseen. Menestys ei tuu ilmaiseksi. Toivottavasti likka on valinnut tiensä itse. Niin ja toivottavasti kyseessä on kilpaurheilija.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No mites Michael Monroe sitten saa spagaatin ?
Miehillehän spagaati on helpompi kuin naisille, koska lantiot ovat erilaiset.
Se on kyllä juurikin toisinpäin. Spagaatit ovat naisille helpompia, koska synnytykset. Siinä puuhassa leveästä lantiosta ja venyvyydestä on hyötyä.
Joillain ihmisillä lantion ja lonkan luut estävät täydellisen spagaatin. Silloin kyse ei ole enää revähtymästä ja nivelsiteistä vaan luusta vasten luuta.
Mies on sadisti ja kuuluu vankilaan. Sitä mieltä ainakin amerikkalaiset keskustelijat tuntuvat olevan redditissä.
Ymmärrän "ylivenyttelyn" jos ihminen on ylinotkea ja taipuisa ja silloinkin sitä voi tehdä ITSE, rentoutuen asentoon. Tuollaisella huudolla ja pakottamisella tehdään ihmiselle loppuelämää hankaloittavia vammoja. Tekee pahaa katsella, tulee mieleen kiduttaminen. Itse joutuisin terapiaan tuollaisen jälkeen. Jos pitäisi jatkaa harrastusta, harkitsisin itsemurhaa.
Vierailija kirjoitti:
Kaikki pitäisi olla pullamössö, niinkö, tämä nyt on yksi turvallisimmista ja helpoimmista myönnytyksistä jota ihmiset tekee urheilun eteen, kuuluu jopa lajin luonteeseen, maailmassa ei ole yhtään jäykkää ja kankeaa joutsenlammen esittäjää....oletteko luulleet että ne ovat syntyneet joutseniksi ?
Täytyy tuntea omat rajat, jos on kömpelö ja kankea, ja ei halua venytellä, niin ei tarvi venytellä, ei se kummempaa ole.
Kukaan ei kai väitäkkään, ettei harjoittelu satu ainakin vähän jossain vaiheessa. Tämä on näiden lajien harrastajille tuttua ja kivun kanssa on opittu elämään. Baletissa esi. varpaat ovat kärkitossuissa kovilla,
usein on kivuliaita rakkoja ja hiertymiä. Mutta kivun pitää olla siedettävää ja valmentajien pitää tietää mitä tehdä ja mitä voi vaatia. Nykytiedon mukaan VÄKISIN venyttämistä ei suositella, eikä paikkojen auki "repimistä". On terveempiä ja turvallisia tapoja lisätä venyvyyttä. Balettitanssijan pitää pystyä tanssimaan yli 40-vuotiaaksi, paikkoja ei voi rikkoa teini-ikäisenä, jolloin itse asiassa voi vasta alkaa treenata toisissaan. Onneksi vanhempien tanssijoiden ja harjoittajien virheistä on opittu ja laji ja sen harjoitusmetodit ovat kehittynyneet. Syömishäiriöihinkin puututaan nykyisin todella rivakasti ja oikeasta syömisestä puhutaan paljon. Nykyisin balettitanssijan ihanteena on on onneksi enemmän sporttinen, lihaksikas vartalo, kuin luurankomaisen laiha.
1970-luvulla liikunnaopettaja väänsi minua väkisin vastaavalla tyylillä. Olin lapsena jäykkä ja kömpelö, olen sitä aikuisenakin. Tapauksesta on jo 37 vuotta aikaa mutta muistan sen kivun edelleen kuin eilisen päivän.
Toivottavasti vastaavaa ei tapahdu Suomessa (enää).